 Podmět ve větě je podstatné jméno nebo zájmeno.  Přísudek ve větě je sloveso.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Advertisements

Procvičujeme větné členy 2
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Větné členy.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:5. ročník – Jazyk a jazyková komunikace – Český jazyk a literatura – Rozvíjející.
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Věta jednoduchá a souvětí
PODMĚT ● Vyjadřuje, o kom, o čem vypovídá přísudek ● Ptáme se 1. pádem – Kdo, co? ● Nejčastěji vyjádřen podstatným jménem, zájmenem. ● Může být vyjádřen.
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace Oblast podpory 1.4 – Zlepšení podmínek ve vzdělávání na základní škole OP VK Podmět.
Větné členy Opakujeme.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACE Výklad – základní skladební dvojice, vyjádření podmětu.
88.1 Základní větné členy – druhy podmětů
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace Oblast podpory 1.4 – Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základní škole OP VK.
SYNTAX RISKUJ Autor: Mgr. Monika Dudová
VĚTA DVOJČLENNÁ VĚTA JEDNOČLENNÁ VĚTNÝ EKVIVALENT
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Vedlejší věta podmětná, přísudková
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Větné členy.
72.1 Shoda podmětu s přísudkem – rod mužský
 V dubnu 2008 zaplatili rodiče za stravenky ve školní jídelně Honzovi a Míšovi 630 Kč. Honza 2 krát na obědě nebyl.  Jaká je cena jedné stravenky?
Shoda přísudku s podmětem. Přísudek se shoduje s podmětem. Mluvnická shoda je důležitá pro pravopis, zvláště je-li přísudek v minulém čase, např. Včely.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k výkladu nového učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
ŽENA RŮŽE PÍSEŇ KOST Určujeme: ROD ČÍSLO PÁD VZOR.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Martina Durinová i i y y DRUHY PODMĚTU.
NÁZEV ŠKOLY: ZAKLADNÍ ŠKOLA KOLÍN V., MNICHOVICKÁ 62 AUTOR: Mgr. Iva Zatřepálková, OBDOBÍ: březen 2012 NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_CJ4_Shoda přísudku s podmětem.
Větný rozbor věty jednoduché krok za krokem. Na úvod Zopakujeme si postup při rozboru věty jednoduché.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Základní a rozvíjející větné členy Grafický rozbor věty jednoduché.
 PÁN rod mužský životný  HRAD rod mužský neživotný  MUŽ rod mužský životný  STROJ rod mužský neživotný.
Mgr. Kateřina Karbulová, 2012 Tvorba VY_32_INOVACE_KARBULOVA.CEJJAZ.02.
Shoda přísudku s podmětem
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_03 přívlastek
PODMĚT.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Grafický rozbor vět Postup.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Opakujeme vedlejší věty 1
Autor: Mgr. Eva Kotounová Název: VY_32_INOVACE_2C51Čj6_Předmět
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62
VY_32_INOVACE_01_Český jazyk_8.ročník 11_Skladebné dvojice
Autor: Mgr. Eva Kotounová
Rozvíjející větné členy – 6. ročník
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_02 předmět
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
  AUTOR: Mgr. Jaromíra Stropková
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Mgr.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová Téma: Seznámení s přísudkem a podmětem
VY_32_Inovace_ Základní skladební dvojice
Rozvíjející větné členy
Žáci si zopakují problematiku shody přísudku s podmětem.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY - PŘEDMĚT
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
PŘÍSUDEK (Př) Základní větný člen Co dělá podmět? slovesný
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

 Podmět ve větě je podstatné jméno nebo zájmeno.  Přísudek ve větě je sloveso.

 Na podmět se ptáme 1. pádovou otázkou KDO?CO? a přísudkem

 Přísudek sloveso v přísudku se shoduje s podmětem v rodě a čísle Tygr spal. tygr – r. muž., č. j. spal – r. muž., č. j.

 Společné procvičování: Kočka mňouká. Kdo? Co? mňouká?KOČKA Co dělá kočka?MŇOUKÁ

 Hledáme podměty a přísudky: Jahody dozrávají. Děvčata zpívala. Žáci četli. Hokejisté vyhráli. Čápi přiletěli. Sluníčko svítí. Loď vyplula. Děti si hrály.

 Kontrola řešení: Jahody dozrávají. Děvčata zpívala. Žáci četli. Hokejisté vyhráli. Čápi přiletěli. Sluníčko svítí. Loď vyplula. Děti si hrály.

 Další věty k procvičování: Ptáčátko se polekaně rozhlíželo. První skupina hledá informace na internetu. Anežka byla s maminkou v ZOO. Modré obláčky pluly po obloze. Fotbalisté hráli důležitý zápas. Potůčky se vlévají do řeky. Barevní motýli si poletovali na louce.

 Společné procvičování: Ptáčátko se polekaně rozhlíželo. První skupina hledá informace na internetu. Anežka byla s maminkou v ZOO. Modré obláčky pluly po obloze. Fotbalisté hráli důležitý zápas. Potůčky se vlévají do řeky. Barevní motýli si poletovali na louce.

 Zdroje: Mikulenková, H.; Český jazyk 4 učebnice pro čtvrtý ročník, Olomouc, Prodos 2008, ISBN Mikulenková, H.; Český jazyk 4 pracovní sešit pro čtvrtý ročník, Olomouc, Prodos 2008, ISBN Xc4scyqVGfjPbEN59DQilk3r95pSqo Y2S2m3773Ww/T3N5AgS_S1I/AAAAAAAAAjY/Oz2a7JGvyOc/s1600/ 6402.jpg wvRaWhTQ9yH6Irllqnw7GeBZw-F 0UxE64mh3nsxxTtd1Kd3YvQOgFfLa6Q

 Metodika:  Pomocí tohoto materiálu vysvětlíme a procvičujeme s dětmi podmět a přísudek.  Nejprve děti učíme vyhledávání podmětu a přísudku na jednoduchých větách.  Na 6. slidu necháme žáky podtrhávat fixem na interaktivní tabuli podměty a přísudku. Zároveň si tyto věty zkouší sami do školních sešitů. V poslední větě upozorníme na zvratné sloveso se, si. Potom pustíme další slid a kontrolujeme podtrhané větné členy.  Na 8. slidu hledáme společně podměty a přísudky v delších větách. Opět žáci podtrhávají barevně fixem a na 9. slidu kontrolujeme.