Podmět ve větě je podstatné jméno nebo zájmeno. Přísudek ve větě je sloveso.
Na podmět se ptáme 1. pádovou otázkou KDO?CO? a přísudkem
Přísudek sloveso v přísudku se shoduje s podmětem v rodě a čísle Tygr spal. tygr – r. muž., č. j. spal – r. muž., č. j.
Společné procvičování: Kočka mňouká. Kdo? Co? mňouká?KOČKA Co dělá kočka?MŇOUKÁ
Hledáme podměty a přísudky: Jahody dozrávají. Děvčata zpívala. Žáci četli. Hokejisté vyhráli. Čápi přiletěli. Sluníčko svítí. Loď vyplula. Děti si hrály.
Kontrola řešení: Jahody dozrávají. Děvčata zpívala. Žáci četli. Hokejisté vyhráli. Čápi přiletěli. Sluníčko svítí. Loď vyplula. Děti si hrály.
Další věty k procvičování: Ptáčátko se polekaně rozhlíželo. První skupina hledá informace na internetu. Anežka byla s maminkou v ZOO. Modré obláčky pluly po obloze. Fotbalisté hráli důležitý zápas. Potůčky se vlévají do řeky. Barevní motýli si poletovali na louce.
Společné procvičování: Ptáčátko se polekaně rozhlíželo. První skupina hledá informace na internetu. Anežka byla s maminkou v ZOO. Modré obláčky pluly po obloze. Fotbalisté hráli důležitý zápas. Potůčky se vlévají do řeky. Barevní motýli si poletovali na louce.
Zdroje: Mikulenková, H.; Český jazyk 4 učebnice pro čtvrtý ročník, Olomouc, Prodos 2008, ISBN Mikulenková, H.; Český jazyk 4 pracovní sešit pro čtvrtý ročník, Olomouc, Prodos 2008, ISBN Xc4scyqVGfjPbEN59DQilk3r95pSqo Y2S2m3773Ww/T3N5AgS_S1I/AAAAAAAAAjY/Oz2a7JGvyOc/s1600/ 6402.jpg wvRaWhTQ9yH6Irllqnw7GeBZw-F 0UxE64mh3nsxxTtd1Kd3YvQOgFfLa6Q
Metodika: Pomocí tohoto materiálu vysvětlíme a procvičujeme s dětmi podmět a přísudek. Nejprve děti učíme vyhledávání podmětu a přísudku na jednoduchých větách. Na 6. slidu necháme žáky podtrhávat fixem na interaktivní tabuli podměty a přísudku. Zároveň si tyto věty zkouší sami do školních sešitů. V poslední větě upozorníme na zvratné sloveso se, si. Potom pustíme další slid a kontrolujeme podtrhané větné členy. Na 8. slidu hledáme společně podměty a přísudky v delších větách. Opět žáci podtrhávají barevně fixem a na 9. slidu kontrolujeme.