Větný rozbor věty jednoduché krok za krokem. Na úvod Zopakujeme si postup při rozboru věty jednoduché.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Věty vedlejší příslovečné úvod
Advertisements

Digitální učební materiál
Rozvíjející větné členy
SKLADBA PŘEDMĚT.
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Procvičujeme větné členy 2
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Název šablony: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT 32/Čj08/ , K. Týleová Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Název výukového.
PODMĚT Mgr. Michal Oblouk.
Větné členy.
Větné členy a věty vedlejší podmět a přísudek
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
PODMĚT Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-25
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_08
Doplněk Český jazyk - 7. ročník.
Jazykový rozbor všestranný
Větné členy Opakujeme.
HRÁČI TRÉNOVALI. MOTORY SE ZAHŘÍVALY. MAŽORETKY TLESKALY. DIVADLA SE OTEVŘELA.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACE Výklad – základní skladební dvojice, vyjádření podmětu.
RVČ - předmět, přívlastek, doplněk
VĚTA JEDNODUCHÁ, SOUVĚTÍ, sklaDEBNÍ VZTAHY
SYNTAX RISKUJ Autor: Mgr. Monika Dudová
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
DOPLNĚK Mgr. Michal oblouk.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_321_Větné členy AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM:
Větné členy PŘÍSUDEK.
rozbor věty rozbor souvětí spojovací výrazy
MGR. MICHAL OBLOUK PŘÍSUDEK. základní větný člen s podmětem tvoří základní skladební dvojici, mluvnicky na něm závisí vyjadřuje, co podmět dělá, co se.
Rozvíjející větné členy - opakování -
Komplexní jazykový rozbor
V Ě T N É Č L E N Y Základní – podmět,přísudek
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Větné členy.
Rozvíjející větné členy - opakování -
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): květen 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k výkladu nového učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
OB 21 – CJL VĚTNÉ ČLENY - PODMĚT A PŘÍSUDEK. PODMĚT ● Je základním větným členem ● Ptáme se na něj kdo? Co? ● Nejčastěji bývá vyjádřen podstatným jménem,
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková PŘEDMĚT Pt Chlapec = viděl stromek hvězdu dárky ozdoby světlo sníh.
Mgr. Kateřina Karbulová, 2012 Tvorba VY_32_INOVACE_KARBULOVA.CEJJAZ.02.
PODMĚT.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
VY_32_INOVACE_13_Český jazyk pro 7. ročník_Určování větných členů
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Grafický rozbor vět Postup.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Opakujeme vedlejší věty 1
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Věta Hasiči museli vyjíždět v Příbrami několikrát kvůli spadlým stromům a větvím, ohrožujícím bezpečnost silničního provozu.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Rozvíjející větné členy – 6. ročník
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_02 předmět
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Autor: Mgr. Hana Novotná Název : VY_32_INOVACE_02_3A02Čj9_Větné členy
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
PŘEDMĚT Český jazyk – 7. ročník.
Rozvíjející větné členy
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Větný rozbor věty jednoduché krok za krokem

Na úvod Zopakujeme si postup při rozboru věty jednoduché.

Zadání věty jednoduché: Taneční soubor získal na svých zájezdech velké uznání.

Čím začneme? zeptáme se na děj, činnost, stav.

Taneční soubor získal na svých zájezdech velké uznání. Co dělal? ZÍSKAL Určili jsme přísudek

Taneční soubor získal na svých zájezdech velké uznání. Určíme druhý člen základní skladební dvojice. Zeptáme se 1. pádovou otázkou, přísudkem a zbytkem věty. Kdo, co ZÍSKAL na svých zájezdech velké uznání? Odpověď = SOUBOR Určili jsme Podmět

Taneční soubor získal na svých zájezdech velké uznání. Základní skladební dvojice (Po + Př) soubor získal Po Př sl

Taneční soubor získal na svých zájezdech velké uznání. Dále zjistíme, jestli nějaký větný člen závisí na přísudku. Taneční soubor získal koho, co? Odpověď = získal uznání. Který větný člen závisí na slovese a ptáme se na něj pádovými otázkami mimo 1. a 5. pádu? Předmět. Kterým slovním druhem je tento předmět vyjádřen? (podstatným jménem)

Taneční soubor získal na svých zájezdech velké uznání. souborzískal Po Př sl uznání Pt 4 Koho, co?

Taneční soubor získal na svých zájezdech velké uznání. Určíme bližší vlastnosti určeného předmětu. Jaké uznání získal taneční soubor? Odpověď = získal velké uznání. Který větný člen závisí na podstatném jméně a ptáme se na něj otázkou jaký? Kterým slovním druhem je tento větný člen vyjádřen? (přídavným jménem) Přívlastek shodný.

Taneční soubor získal na svých zájezdech velké uznání. souborzískal Po Př sl uznání Pt 4 Koho, co? velké Pk sh Jaké?

Taneční soubor získal na svých zájezdech velké uznání. Začneme určovat další větné členy, které ještě závisí na přísudku. Získal kde???= na zájezdech Který větný člen závisí na slovese a ptáme se na něj otázkou kde? Kterým slovním druhem je tento větný člen vyjádřen? (podstatným jménem) Příslovečné určení místa.

Taneční soubor získal na svých zájezdech velké uznání. souborzískal Po Př sl na zájezdech Pu m Kde? uznání Pt 4 Koho, co? velké Pk sh Jaké?

Taneční soubor získal na svých zájezdech velké uznání. Určíme bližší vlastnosti určeného příslovečného určení místa. Zeptáme se na jakých zájezdech? Odpověď = svých Který větný člen závisí na podstatném jméně a ptáme se na něj otázkou jaký? Kterým slovním druhem je tento větný člen vyjádřen? (zájmenem) Přívlastek shodný.

Taneční soubor získal na svých zájezdech velké uznání. souborzískal Po Př sl na zájezdech Pu m Kde? svých Pk sh Jakých? uznání Pt 4 Koho, co? velké Pk sh Jaké?

Taneční soubor získal na svých zájezdech velké uznání. A zbývá nám určit poslední větný člen. Na přísudku již žádný větný člen nezávisí. Tak se podíváme, zda nějaký závisí na podmětu. Jaký soubor získal velké uznání? Odpověď = taneční soubor. Který větný člen závisí na podstatném jméně a ptáme se na něj otázkou jaký? Kterým slovním druhem je tento větný člen vyjádřen? (přídavným jménem) Přívlastek shodný.

Taneční soubor získal na svých zájezdech velké uznání. souborzískal Po Př sl na zájezdech Pu m Kde? svých Pk sh Jakých? uznání Pt 4 Koho, co? velké Pk sh Jaké? Taneční Pk sh Jaký?

Taneční soubor získal na svých zájezdech velké uznání. Tímto máme celý větný rozbor věty jednoduché hotový. Pro větší přehlednost ještě doplníme otázky k podmětu a přísudku. Dále jednotlivé otázky na větné členy dáme do stejné barvy jako příslušný větný člen. Tím získáme úplný přehled o struktuře a závislosti jednotlivých větných členů.

Taneční soubor získal na svých zájezdech velké uznání. souborzískal Po Př sl na zájezdech Pu m Kde? svých Pk sh Jakých? uznání Pt 4 Koho, co? velké Pk sh Jaké? Taneční Pk sh Jaký? Kdo, co? Co dělal?