Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba pro 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_17_VV-přívlastková a doplňková Autor Fulínová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
aneb CO JSME SE O NICH DOZVĚDĚLI V 7. TŘÍDĚ
Advertisements

Věty vedlejší příslovečné úvod
Digitální učební materiál
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
VEDLEJŠÍ VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
Vedlejší věty Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Věty vedlejší.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Druhy vedlejších vět.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Vedlejší věty Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
Přívlastek (Pk).
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana Nové.
VEDLEJŠÍ VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
PŘÍVLASTEK Mgr. Michal Oblouk.
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Syntax - druhy vedlejších vět
Věta vedlejší příslovečná podmínková
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ, PŘÍSUDKOVÁ A PŘEDMĚTNÁ
DOPLNĚK Mgr. Michal oblouk.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
rozbor věty rozbor souvětí spojovací výrazy
Rozvíjející větné členy - opakování -
Skladba souvětí.
CJL - mluvnice Souvětí Mgr. Zina Omelková
V Ě T N É Č L E N Y Základní – podmět,přísudek
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
PŘÍVLASTEK DOPLNĚK Mgr. Michal Oblouk.
holé, rozvité, několikanásobné
Rozvíjející větné členy - opakování -
Druhy vedlejších vět Podmětné Přísudkové Předmětné Přívlastkové
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Souvětí podřadné Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník oboru.
Opakujeme vedlejší věty 3 Český jazyk 2. stupeň 1 Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy VY_32_INOVACE_06_Opakujeme vedlejší věty 3.
Souvětí Celek složený ze dvou a více vět. Věta hlavní (VH) – mluvnicky nezávisí na jiné větě Věta vedlejší (VV) – závisí na větě řídící, doplňuje její.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Větné rozbory pro 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_10_Větný rozbor č.10 Autor Fulínová.
Druhy vedlejších vět Věta podmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta předmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta přívlastková.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_03 přívlastek
Podmětná a přísudková věta
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
VY_32_INOVACE_13_Český jazyk pro 7. ročník_Určování větných členů
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_ČJ.7.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ČJ.7.B.09_URČOVÁNÍ DRUHŮ VĚT.
AUTOR: Mgr. Marta Severová
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Rozvíjející větné členy
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Souvětí podřadné. Souvětí podřadné Definice: Souvětí podřadné se skládá z jedné věty hlavní a jedné nebo více vět vedlejších.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba pro 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_17_VV-přívlastková a doplňková Autor Fulínová Šárka

VEDLEJŠÍ VĚTA PŘÍVLASTKOVÁ A DOPLŇKOVÁ Šárka Fulínová 2.ZŠ Dobříš

Vedlejší věta přívlastková – VV PK -ptáme se: Jaký? Který? + větou řídící -závisí jako přívlastek na řídícím podstatném jméně a blíže určuje nebo omezuje jeho význam, -stojí za podstatným jménem (věta řídící končí podstatným jménem, -bývá uvozena: vztažnými zájmeny (který, jenž..) vztažnými příslovci (kde, kdy, kam…) spojkami (že, aby…) VH VV Např.: Hledal místo, kde by mohl postavit dům. Jaké místo hledal? Kde by mohl postavit dům.

Vedlejší věta doplňková – VV D -ptáme se: Jak? Kterak? + větou řídící, - závisí jako doplněk na slovese věty řídící a zároveň se vztahuje ke jménu (v podmětu nebo předmětu), -bývá uvozena zpravidla: jak, kterak, jako… -věta řídící končí zpravidla na podstatné jméno nebo zájmeno. VH VV Např.: Viděl ho, jak utíkal ze školy. Jak ho viděl? Jak utíkal ze školy.

ROZLIŠUJ VEDLEJŠÍ VĚTY PŘÍVLASTKOVÉ A DOPLŇKOVÉ 1. Chlapec, který byl v domě, se svíjel bolestí. 2. Ještě nemám obraz, který by se všem líbil. 3. Přání, aby byl zdravý a šťastný, si opakoval. 4. Tomáš ji spatřil, kterak přišla do třídy. 5. Přál si poličku, kde by měl své věci. 6. Viděl Jitku, jak uklízela hračky.

ŘEŠENÍ ½ VH VV PK 2/2 VH 1. Chlapec, který byl v domě, se svíjel bolestí. VH VV PK 2. Ještě nemám obraz, který by se všem líbil. ½ VH VV PK 2/2 VH 3. Přání, aby byl zdravý a šťastný, si opakoval. VH VV D 4. Tomáš ji spatřil, kterak přišla do třídy. VH VV PK 5. Přál si poličku, kde by měl své věci. VH VV D 6. Viděl Jitku, jak uklízela hračky.

VEDLEJŠÍ VĚTY - OPAKOVÁNÍ (DOPLŇTE INTERPUNKCI a DRUHY VV) 1. Vrať se kudy jsi přišel. 2.Přistihl ji jak ukradené zboží dávala do auta. 3.Myslím že by neměl chodit ven. 4.Můžeš si přestat dělat starosti protože já jsem v pořádku. 5.Žil na venkově kde každý znal každého. 6.Lukáš začne zlobit když má jít spát. 7.Líbilo se mi že Petr patřil do druhé skupiny. 8.Kreslil tužkou na papír co mu uložili. 9.Sotva to vyslovil všichni mu uvěřili. 10.Domníval se že snědl všechnu moudrost.

ŘEŠENÍ VH VV PU místní 1.Vrať se, kudy jsi přišel. VH VV D 2. Přistihli ji, jak ukradené zboží dávala do auta. VH VV PT 3. Myslím, že bych neměl chodit ven. VH VV PU příčinná 4. Můžeš si přestat dělat starosti, protože já jsem v pořádku. VH VVPK 5.Žil na venkově, kde každý znal každého.

VH VVPU časová 6.Lukáš začne zlobit, když má jít spát. VH VVPO 7. Líbilo se mi, že Petr patřil do druhé skupiny. VH PT 8. Kreslil tužkou na papír, co mu uložili. VVčasová VH 9. Sotva to vyslovil, všichni mu uvěřili. VH VVPT 10. Domníval se, že snědl všechnu moudrost.