Financování příspěvkových organizací podle pravidel veřejné podpory Praha - Rezidence ROSA – 20. října 2016 Lektor JUDr. Karel Zuska.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VEŘEJNÁ PODPORA CO LZE A CO NELZE hledání optimálních možností financování zdravotnictví Praha, 24. dubna 2008.
Advertisements

JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 13. května 2013.
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
FINANCOVÁNÍ ŠKOLSTVÍ.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 12. května 2014.
Vybrané případy z oblasti výzkumu a vývoje v České republice
Regionální veřejná podpora Nařízení Komise 1628/2006 ze dne 24. Října další z tzv. blokových výjimek -podle tohoto nařízení lze postupovat od
Odborná sekce Rady kvality ČR „Kvalita v průmyslu a stavebnictví“ Poradenské služby v programech Operačního programu Podnikání a inovace 5. ledna 2009.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 8. dubna 2013.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY Veřejná podpora a projekty PPP 19. září 2007, Praha MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY.
Financování sociálních služeb vyrovnávací platbou
Právo na informace Tereza Danielisová,
Vládní neziskové organizace
NIPOS – Lenka Lázňovská.  Velký okruh subjektů poskytujících veřejné služby v kultuře, a to zejména v oblasti veřejné osvěty a edukace. Jsou naplněním.
OPERAČNÍ PROGRAM PODNIKÁNÍ A INOVACE Program Prosperita
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 20. dubna 2015.
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
Seminář pro žadatele o finanční podporu – OP VVV CORSO IIa, Křižíkova 34, Praha 8, konferenční sál, 4.patro Ing. Tomáš Jeřábek.
Financování sociálních služeb v souladu s pravidly veřejné podpory, principy vyrovnávací platby Jakub Čtvrtník QQT, s.r.o.
Financování příspěvkových organizací podle pravidel veřejné podpory Technologické inovační centrum Zlín – 9. června 2016 Lektor JUDr. Karel Zuska.
Veřejná podpora a financování sociálních služeb – Hotel STEP JUDr. Karel Zuska.
Poskytovatel v rámci systému financování sociálních služeb Jihočeský kraj – 29. dubna 2016 Lektor JUDr. Karel Zuska.
Způsob financování sociálních služeb v rámci projektu „Služby sociální prevence v Olomouckém kraji“ Ing. Pavel Poles Odbor strategického rozvoje kraje.
Připravované změny ve VaVaI. Obsah prezentace Posuzování výzkumných organizací Novela zákona č. 130/2002 Sb.
AKTUÁLNÍ INFORMACE MINISTERSTVA ZDRAVOTNICTVÍ („MZ“) – „Bílý dům“ Mgr. Aleš Kapucián Oddělení vědy a výzkumu (odbor VLP/1)
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
Datum: Zpracoval(a): Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Vyrovnávací platba v MSK v odvětví sociálních věcí Ing. Hana Doleželová,
Veřejná podpora v režimu pravidel podpory na služby obecného hospodářského zájmu Datum Místo Praha.
Veřejná podpora v kontextu poskytování sociálních služeb JUDr. Michael Kincl tel.:
Magistrát města Mostu Radniční 1/ Most IČ: DIČ: CZ Seminář pro žadatele Dotační program 2016 úvod
Zkušenosti s uplatňováním principů veřejné podpory v Královéhradeckém kraji Systém řízení a financování sítě sociálních služeb v Královéhradeckém kraji.
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva ERDF pro vysoké školy Mgr. Stanislava Podolková Praha, duben 2016.
Financování sociálních služeb v souladu s pravidly veřejné podpory, principy vyrovnávací platby Jakub Čtvrtník QQT, s.r.o.
Postupy při proplacení dotace, závěrečná žádost o platbu u projektů nezakládajících veřejnou podporu.
Obsah veřejných rozpočtů III 18. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 21.
Veřejné služby a veřejná podpora Plzeň 4. května2012 JUDr. Hynek Brom 1. místopředseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
Dotační systém v sociálních službách jako bariéra jejich rozvoje Ladislav P r ů š a Praha, 25. listopadu 2013.
FINANCOVÁNÍ SOCILÁNÍCH SLUŽEB V ROCE 2016 SPOLUÚČAST OBCÍ ORP NA FINANCOVÁNÍ.
H ARMONIZACE PRÁVEM EU 1. B) PROVÁDĚNÍ ČLENSKÝMI STÁTY Při provádění různých opatření - zejména programů - spolupůsobí členské státy  Oznamují Komisi.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Kroměříž
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 5. února 2010 Praha.
Ekonomická část (oddělení nepřímých nákladů) 6. dubna 2016 Ing. Michaela Stříbrná vedoucí odd.finan.nepř.nákladů
Informační schůzka k 1.výzvě pro předkládání projektů pro roční program 2012 Evropského uprchlického fondu Praha 11. října 2012 Evropský uprchlický fond.
Informace o konkrétních nedostatcích zjištěných MF při kontrolách hospodaření PO v rámci přezkoumání hospodaření JMK Pracovní schůzka s ekonomy neškolských.
1 Plánování sociálních služeb z pohledu MPSV Brno
Seminář pro žadatele k 5. výzvě IROP „ VYSOCE SPECIALIZOVANÁ PÉČE V OBLASTECH ONKOGYNEKOLOGIE A PERINATOLOGIE " Ing. Oldřich Hnátek Zadávání a kontrola.
JUDr. Simeona ZIKMUNDOVÁ
PODPORA SOCIÁLNÍCH SLUŽEB V ÚSTECKÉM KRAJI 2 - POSOSUK 2
Obecná část rozpočtového práva II
PODPORA SOCIÁLNÍCH SLUŽEB V ÚSTECKÉM KRAJI 2 - POSOSUK 2
Krajský úřad Ústeckého kraje 9. února 2009
GBER – interpretace a často kladené otázky
Poskytovatel Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Schválení programu 2. května 2016 Předmět podpory Projekt, který může mít charakter mezinárodní.
Rozkrývání vlastnických struktur a skutečných majitelů
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Rozpočet Evropské unie
Obsah veřejných rozpočtů III
Narušení hospodářské soutěže – definiční znak veřejné podpory
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Finanční kontrola v příspěvkových organizacích kraje
PODPORA NABÍDKY DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ V LIBERECKÉM KRAJI
Modul „Ekonomika“ Modul „Formuláře“
Místní rozpočtové jednotky
Úvodní konference k projektu „Vybrané služby sociální prevence na území Jihomoravského kraje“ Tato konference je financována z Evropského.
Podpora vybraných druhů sociálních služeb ve Středočeském kraji II
Obsah veřejných rozpočtů III
Výzva č. 3 MAS Nad Prahou – IROP – Místa setkávání a řešení krizí
Transkript prezentace:

Financování příspěvkových organizací podle pravidel veřejné podpory Praha - Rezidence ROSA – 20. října 2016 Lektor JUDr. Karel Zuska

Právní rámec PO – ČR / EU Právní řád ČR – financování PO zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě další… Zásady 3E Právní řád EU – veřejná podpora čl. 107/1 SFEU – veřejná podpora čl. 106/2 SFEU – služby obecného hospodářského zájmu Jednotlivé předpisy upravující „režimy“ veřejné podpory podpora de minimis podpora podle GBER podpora SGEI Účelnost = způsobilé náklady Hospodárnost = zákaz nadměrné kompenzace Efektivnost = míra intenzity podpory

Právní rámec PO Právní řád ČR – financování PO Jakou činnost sleduje Hlavní / doplňková Ekonomická / neekonomická Provoz / investice Povinnost odděleného účetnictví Právní řád EU – veřejná podpora Jakou činnost sleduje Hospodářská / nehospodářská činnost Dopad lokální / přeshraniční Povinnost odděleného účetnictví

Formy podpory PO Podpora od zřizovatele bezúplatný převod majetku (§ 27/5 RPUR) příspěvek na provoz (§ 28/5 RPUR) včetně příspěvku na odpisy investiční příspěvek (§ 31/1 RPUR) svěření majetku k hospodaření (§ 27/2e RPUR – zřizovací listina) výpůjčka (OZ)

Formy podpory PO Podpora od ostatních subjektů dotace dary úplata za služby

Hospodářská činnost Nabízení zboží nebo služeb na relevantním trhu bez ohledu na ziskovost, výdělečnost bez ohledu, kdo činností platí (zda koneční uživatelé, nebo jiný subjekt)

Hospodářská činnost PO vstoupí na „trh“ a zde nabízí své zboží resp. služby Služby realitní (pronájmy, správa majetku) Služby volnočasových aktivit (kultura, sport) Služby sociální

NEHOČ a HOČ - obecně Nehospodářská činnost = nepředstavuje nabízení zboží a služeb na relevantním trhu amatérský sport, mládež volnočasové aktivity sociální aktivizace a prevence státem akreditovaný vzdělávací systém (školy) veřejné knihovny podpora pracovníků na úseku NEHOČ Hospodářská činnost = představuje nabízení zboží a služeb na relevantním trhu profesionální sport festivaly, divadla, koncerty sociální služby (zejména péče) komerční vzdělávání vydavatelská činnost, prodej knih, novin a časopisů pronájmy prostor a zařízení podpora pracovníků na úsek HOČ

HOČ a NEHOČ u PO  Činnost  HOČ jako součást činnosti hlavní  HOČ jako doplňková činnost

Základní podmínka POSKYTOVATEL PODPORY vymezení způsobilých výdajů k financování z podpory PŘÍJEMCE PODPORY účetní oddělení hospodářské a nehospodářské činnosti ve vztahu ke všem výnosům a nákladům, a to jak na úrovni přímých, tak i nepřímých nákladů

Základní přístup (činnost) Pokud subjekt provozuje jak hospodářské, tak i nehospodářské činnosti, vztahují se pravidla veřejné podpory pouze na financování hospodářských činností Subjekt je považován za „podnik“ pouze ve vztahu ke svým hospodářským činnostem (ENTITY) – „hospodářské středisko)

Základní přístup (infrastruktura) Financování infrastruktury není veřejnou podporou, pokud na ní nejsou prováděny hospodářské činnosti vůbec, nebo jsou prováděny pouze doplňkově, přičemž kapacita využití infrastruktury pro HČ nepřesáhne ročně (20%)

Dopad činnosti - ovlivnění obchodu EU Podpora ryze lokálního významu Tisková zpráva Komise ze dne (7 případů lokální podpory) Aspekty dopad na zvýšení cestovního ruchu (v důsledku podpory dojde k větší návštěvnosti ze strany zahraničních turistů) dopad na trhy a spotřebitele v sousedních členských státech zvýšení poptávky nebo investic do daného regionu oproti regionům jiným překážky usazování společností z jiných členských států jazyková bariéra

Pravidla veřejné podpory  Nařízení Komise (EU) č. 1407/2013 ze dne o použití článků 107 a 108 SFEU na podporu de minimis, Úř. věst. L 352,  Nařízení Komise (EU) č. 360/2012 ze dne o použití článků 107 a 108 Smlouvy o fungování Evropské unie na podporu de minimis udílenou podnikům poskytujícím služby obecného hospodářského zájmu, Úř. věst. L 114,  Nařízení Komise (EU) č. 651/2014 ze dne , kterým se v souladu s články 107 a 108 SFEU prohlašují určité kategorie podpory za slučitelné s vnitřním trhem, Úř. věst. L 187, ( GBER )  Rozhodnutí Komise č. 2012/21/EU ze dne o použití čl. 106 odst. 2 Smlouvy o fungování Evropské unie na státní podporu ve formě vyrovnávací platby za závazek veřejné služby udělené určitým podnikům pověřeným poskytování služeb obecného hospodářského zájmu, Úř. věst. L 7, ( SGEI )

Financování činností Podpora GBER Není VP HČ NHČ SGEI Naplnění znaku „ VLIV NA OBCHOD EU “ De minimis ANONE Naplnění znaku „ PODNIK “ nebo

Dopady pravidel veřejné podpory na financování PO Oddělené sledování činností v různých režimech VP

Struktura činností PO Činnosti ryze lokální povahy (jejich podpora neovlivňuje obchod EU) Činnosti, které nemají hospodářskou povahu (aktivizace, volný čas, prevence) Činnosti hospodářské – SGEI (sociální služby, zdravotní služby) – každá služba zvlášť Činnosti hospodářské – v oblastech podpory GBER (kultura, sport, životní prostředí, podpora handicapovaných osob) Činnosti hospodářské ostatní – podpora de minimis (služby

Příspěvek zřizovatele PO z pohledu režimů VP VP NE GBERSGEIPodpora de minimis Činnosti PO, které nemají hospodářskou povahu Činnosti PO, které mají pouze lokální charakter Činnosti hospodářské povahy v oblastech blokových výjimek (kultura, sport, komerční vzdělávání) Služby SGEIČinnosti hospodářské, u nichž nelze aplikovat režim GBER nebo SGEI

Režim veřejné podpory Právní titul rozhodnutí zřizovatele o příspěvku veřejnoprávní smlouva o dotaci darovací smlouva objednávka (veřejné zakázka) náležitosti podle právního předpisu ČR režim veřejné podpory podle práva EU povinné náležitosti aktu podpory podle práva EU (ty nejsou obsaženy v právu ČR!!)

Podpora de minimis Nařízení Komise (EU) č. 1407/2013, o použití článků 107 a 108 SFEU na podporu de minimis Z.č. 215/2004 Sb., o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory Vyhl.č. 465/2009 Sb., o údajích zaznamenávaných do centrálního registru podpor malého rozsahu Metodický pokyn o Centrálním registru podpor malého rozsahu Metodická příručka k aplikaci pojmu „jeden podnik“ z pohledu pravidel podpory de minimis

Podpora de minimis Nařízení Komise (EU) č. 1407/2013, o použití článků 107 a 108 SFEU na podporu de minimis Test horního limitu podpory dle evidence v Centrálním registru Test „jednoho podniku“ při účely sčítání podpory Metodický pokyn ÚOHS považuje zřizovatele a PO za nezávislé subjekty Záznam o poskytnuté podpoře do 5 dnů ode vzniku nároku na podporu Možnosti aktualizace, oprav, změn…

Podpora podle GBER  GBER (čl. 1 odst. 4)  Podpora ad hoc nesmí být poskytnuta podniku, vůči němuž byla vystaven inkasní příkaz v návaznosti rozhodnutí Komise o protiprávnosti a neslučitelnosti podpory  Režim podpory (Program) musí výslovně vyloučit vyplacení jednotlivé podpory ve prospěch takového podniku

Podpora podle GBER  Zveřejňování  Úplné znění opatření podpory – internet poskytovatele (čl. 9 GBER)  Oznamovací formulář (čl. 11 písm. a GBER) – 20 pracovních dnů ode dne nabytí účinnosti opatření podpory  Ad hoc – nabytí účinnosti právního aktu (smlouva, rozhodnutí)  Program – uveřejnění na internetu ev. datum vyhlášení výzvy k podávání žádostí

Podpora podle GBER  Zveřejňování  Informace o souhrnných částkách podpory podle GBER – do (článek 11 písm. b GBER + § 5 odst. 1 písm. a zákona č. 215/2004 Sb.)

Podpora podle GBER Návod na administraci VP poskytované podle GBER  POZOR – PO jako velký podnik !! POZOR – PO jako velký podnik !!  podpora/manualy-metodiky-a-dalsi- dokumenty.h t ml podpora/manualy-metodiky-a-dalsi- dokumenty.h t ml

Podpora podle SGEI Slučitelná veřejná podpora „SGEI“  Služby  Hospodářská povaha  Veřejný zájem  Tržní selhání v oblasti nabídky Služby obecného hospodářského zájmu

Vyrovnávací platba Vyrovnávací platba (compensation) = pokrytí čistých nákladů vynaložených při plnění závazků veřejné služby (včetně přiměřeného zisku) – v rozsahu, jak byla vymezena

Podpora podle SGEI Poskytovatel podpory Poskytovatel služby SGEI Pověření poskytováním SGEI (max.10 let) (KOMU + ZA CO) Stanovení vyrovnávací platby Mechanismus korekcí (nadměrná VP) (KOLIK) Právní titul/y vyrovnávací platby (JAK) Kontrola (nejméně každé 3 roky) Odkaz na předpis EU

Sociální služby a vyrovnávací platba Koncepce „JEDNOTNÉ VYROVNÁVACÍ PLATBY“ KRAJ jako garant Poskytovatel SS Zadavatel 1Zadavatel 3Zadavatel 2

Kontakty JUDr. Karel Zuska Web: Tel: ; Aktuální články k tématu plánování a financování sociálních služeb průběžně zveřejňujeme na