Výzvy OP Doprava Dopravní konference Pardubice

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Informace o současné podpoře kombinované dopravy v České republice
Advertisements

Příprava Operačního programu Doprava února 2013 Fond soudržnosti Evropský fond pro regionální rozvoj Evropská unie Investice do vaší budoucnosti.
Ing. Jaroslav Deml Mobilita budoucnosti Náměstek ministra dopravy
Strategie dopravy ČR ve vztahu k IDS
Praha a fondy EU Programové období 2007 – 2013 Markéta Reedová náměstkyně primátora HMP.
Region Jihozápad bude mít v letech k dispozici téměř 18 miliard korun na podporu investičních projektů Dostupnost center -
Ing. Tomáš Čoček, Ph.D., ředitel SFDI
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
Příprava Operačního programu Doprava Konference Integrované dopravní systémy Žďár nad Sázavou 19. května 2014 Fond soudržnosti Evropský fond.
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
ROP: FINANCE PRO VÁŠ INVESTIČNÍ ZÁMĚR Výroční konference Regionálního operačního programu Střední Morava Zlín, 8. září 2009.
1 Fondy Evropské unie. 2 Stav čerpání z fondů EU ČR má k dispozici na programové období z fondů Evropské unie 26,7 miliardy eur. V přepočtu.
1 Plánované změny v železniční dopravě Vít Bárta, ministr dopravy ČR Petr Žaluda, generální ředitel Českých drah Jiří Vodička, předseda představenstva.
Typy projektů realizovaných v rámci Regionálního operačního programu NUTS 2 Jihovýchod 2007–2013 Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj Investice.
Integrované dopravní systémy Realizace Dopravní politiky ČR Ing. Vít Sedmidubský května 2010.
Integrovaný operační program Konference „Bezpečná Evropa“ Hradec Králové.
Silnice nebo železnice
Příprava Operačního programu Doprava Konference Integrované dopravní systémy Žďár nad Sázavou 11. května 2015 Fond soudržnosti Evropský fond.
Mgr. Zdeněk Semorád, náměstek ministryně MMR pro evropské programy
Strukturální fondy EU a priority MŠMT Ondřej Liška ministr školství, mládeže a tělovýchovy.
Naplňování krajských priorit za přispění evropských zdrojů z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko Prezentuje: Jaroslav Palas
Podpora veřejné dopravy z fondů EU v programovém období Konference Integrované dopravní systémy Žďár nad Sázavou 16. května 2016.
Medzinárodná konferencia 04. a , Hotel pod zámkom, Bojnice.
Regionální operační programy V rámci cíle Konvergence je pro období je připraveno celkem 7 regionálních operačních programům (ROP) určených pro.
Financování dopravní infrastruktury Priorita mandatorní výdaje – EU – Národní Finanční rámec mld. Kč Nesmyslný střednědobý výhled.
Financování dopravní infrastruktury v roce 2016 Ing. Zbyněk Hořelica ředitel SFDI.
Operační program Doprava Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti Evropský fond pro regionální rozvoj Evropská unie Investice do vaší budoucnosti.
Územní dimenze a nové nástroje v programovém období Mgr. Jelena Kriegelsteinová Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
Projekty ITI pro zlepšení společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Radim Vysloužil.
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva ESF výzva pro vysoké školy Mgr. Helena Hořáková Praha, duben 2016.
Operační program Životní prostředí. 2 OPŽP – druhý největší operační program  Finanční nástroj pro čerpání prostředků z fondů Evropské unie  V letech.
INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM Setkání s ASZ a NNO
VYHLÁŠENÍ 1. VÝZVY POPRVÉ V ČESKÉ REPUBLICE Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava 2007 – 2013 Tisková konference – Zlín
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, Staroměstské náměstí 6, Praha 1 lll INTEGROVANÝ OPERAČNÍ PROGRAM INTEGROVANÝ OPERAČNÍ.
Státní fond dopravní infrastruktury Objemy finančních prostředků pro budování infrastruktury v ČR, Ing. Kristýna Kastlová, Ph.D. referent specialista.
Regionální stálá konference pro území Jihomoravského kraje Pracovní skupina pro dopravní infrastrukturu Brno,
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Regionální operační program NUTS II Severovýchod Informační seminář pro Seminář Greenway Jizera , Mladá Boleslav.
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
Strategie a bariéry při využívání prostředků OPD2 a CEF k realizaci infrastrukturních projektů Mgr. Milan Feranec Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti.
Výzvy v rámci IROP Centrum pro regionální rozvoj České republiky Ing. Markéta Kupcová,
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
ITI Pražské metropolitní oblasti. ITI - nový nástroj Evropské komise - Výchozími dokumenty jsou Strategie EU 2020 a návrhy nařízení Evropské komise -
Regionální rada regionu soudržnosti Moravskoslezsko, Úřad Regionální rady Dopravní infrastruktura v ROP Datum: Místo: Prezentuje: Praha Jiří.
Integrovaný regionální operační program – obecný úvod, hodnocení Pardubice Ing. Markéta Kupcová Centrum pro regionální rozvoj České republiky.
Září 2008Ing. Luboš Dobiáš INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Oblast podpory 1.1 Oblast podpory 1.2 Oblast podpory 1.3 Výzvy k předkládání žádostí Individuálních.
Praha Praha VÝROČNÍ KONFERENCE K PODPOŘE SNIŽOVÁNÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BYTOVÝCH DOMŮ V ČR INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM.
Seminář pro žadatele o finanční podporu – OP VVV CORSO IIa, Křižíkova 34, Praha 8, konferenční sál, 4. patro 22. července 2015 Mgr. Zuzana Slimáková.
Financování výstavby a modernizace dopravní infrastruktury v ČR
Problematika podpory infrastruktury městské drážní dopravy
Ing. Zbyněk Hořelica, ředitel SFDI
Regionální operační program NUTS II Jihozápad
ROP JV – informace o novém programovém období
Integrovaný plán rozvoje území Zlín pro období
Integrovaný regionální operační program
Strategické úkoly MD Pardubice
Oddělení politiky a strategií ŽP Podpora MŽP v oblasti čisté mobility SUMP – Olomouc Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií.
Seminář pro žadatele k Výzvě IROP (2017) – Bezpečnost dopravy a cyklostezky v regionu MAS Moravská cesta 21. Března 2017, Příkazy.
Financování dopravní infrastruktury
Financování dopravní infrastruktury z rozpočtu SFDI v roce 2017
Strategie ITI plzeňské metropolitní oblasti
Informace o výzvách SC 1.1 a SC 1.2. IROP
Oddělení politiky a strategií ŽP Podpora MŽP v oblasti čisté mobility SUMP – Olomouc Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií.
Podpora infrastruktury městské drážní dopravy z OP Doprava
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
Ing. Jiří Kalenský Odbor drážní a vodní dopravy
INTEGROVANÝ PLÁN ROZVOJE ÚZEMÍ LIBEREC – JABLONEC NAD NISOU
IROP SC VZDĚLÁVÁNÍ Centrum pro regionální rozvoj České republiky
INTEGROVANÝ PLÁN ROZVOJE ÚZEMÍ LIBEREC – JABLONEC NAD NISOU
Transkript prezentace:

Výzvy OP Doprava Dopravní konference Pardubice

OP Doprava (OPD2) Celková alokace cca 4,7 mld. EUR – největší operační program v ČR Financován z Fondu soudržnosti (FS) a z Evropského fondu pro regionální rozvoj (EFRR) Dne 11. května 2015 byl OPD2 oficiálně schválen ze strany EK Řídící orgán Ministerstvo dopravy ČR, zprostředkující subjekt SFDI Hlavními cíli zejména dokončení páteřní infrastruktury a napojení regionů na síť TEN-T, zlepšení infrastruktury po stránce kvality a funkčnosti, odstranění přetrvávajících úzkých míst v klíčové infrastruktuře a podpora udržitelné mobility s důrazem na města Paralelní podpora dopravní infrastruktury z Nástroje pro propojení Evropy (řízen přímo EK), pro ČR vyčleněno 1,1 mld. EUR – převážně železniční koridory core TEN-T

OPD 2 – prioritní osy Struktura Operačního programu Doprava reflektuje zkušenosti z minulého období a předchází rizikům horšího čerpání v některých oblastech v první řadě tím, že oproti šesti věcným prioritním osám OPD soustředí podporu do tří věcných os: PO 1: Infrastruktura pro železniční a další udržitelnou dopravu (Fond soudržnosti, 51 % celkové alokace – cca 2,45 mld. EUR), zahrnující investice do železniční infrastruktury, multimodální nákladní dopravy (terminály), drážní infrastruktury pro městskou a příměstskou dopravu, dopravního parku železniční a vodní dopravy PO 2: Silniční infrastruktura na síti TEN-T, veřejná infrastruktura pro čistou mobilitu a řízení silničního provozu (Fond soudržnosti, 28,3 % celkové alokace – cca 1,55 mld. EUR), zahrnující investice do výstavby a modernizace dálnic a rychlostních silnic včetně jejich vybavení ITS, systémů řízení městského silničního provozu a do rozvoje sítě napájecích stanic alternativních energií na silniční síti PO 3: Silniční infrastruktura mimo síť TEN-T (Evropský fond regionálního rozvoje, 19,2 % celkové alokace – cca 0,9 mld. EUR) zaměřená na investice do výstavby a modernizace silnic mimo síť TEN-T

OPD2 – Specifické cíle Prioritní osa (PO)Specifický cíl (SC) Podíl celkového příspěvku EU pro OPD dle fondu Celková alokace v EUR EFRRFS PO1 - Infrastruktura pro železniční a další udržitelnou dopravu Zlepšení infrastruktury pro vyšší konkurenceschopnost a větší využití železniční dopravy 0 %52 % 2,45 mld Zlepšení infrastruktury pro vyšší konkurenceschopnost a větší využití vnitrozemské vodní dopravy v hlavní síti TEN-T Vytvoření podmínek pro větší využití multimodální dopravy Vytvoření podmínek pro zvýšení využívání veřejné hromadné dopravy ve městech v elektrické trakci Vytvoření podmínek pro širší využití železniční a vodní dopravy prostřednictvím modernizace dopravního parku PO 2 - Silniční infrastruktura na síti TEN-T Zlepšení propojení center a regionů a zvýšení bezpečnosti a efektivnosti silniční dopravy prostřednictvím výstavby, obnovy a modernizace dálnic, rychlostních silnic a silnic sítě TEN-T včetně rozvoje systémů ITS 0 %28,3 % 1,55 mld Vytvoření podmínek pro širší využití vozidel na alternativní pohon na silniční síti Zlepšení řízení dopravního provozu a zvyšování bezpečnosti dopravního provozu ve městech PO 3 - Silniční infrastruktura mimo síť TEN-T Zlepšení dostupnosti regionů, zvýšení bezpečnosti a plynulosti a snížení dopadů dopravy na veřejné zdraví prostřednictvím výstavby, obnovy a zlepšení parametrů dálnic, rychlostních silnic a silnic I. třídy mimo síť TEN-T 19,2 % 0 %0,9 mld.

Financování z OPD2 Platby – v rámci OPD2 je uplatněno předfinancování buď přímo ze státního rozpočtu nebo prostřednictvím zprostředkujícího subjektu SFDI Novela zákona č. 104/2000 Sb., o SFDI – možnost financovat všechny intervence do infrastruktury v OPD2 a poskytovat ex-ante platby Platby příjemcům budou probíhat formou: a) ex-post platby - zpětné proplacení příjemci již uskutečněných výdajů (převážně z kapitoly MD) b) ex-ante platby - poskytnutí finančních prostředků příjemci na úhradu odpovídající části na předfinancování prostředků OPD2 (převážně ze SFDI)

Vyhlášené výzvy OPD2 v roce 2015 Prvních 5 průběžných výzev bylo vyhlášeno SC 1.1 (železniční infrastruktura – SŽDC) SC 2.1 (silniční infrastruktura TEN-T – ŘSD) – 2 výzvy SC 3.1 (silniční infrastruktura mimo TEN-T – ŘSD) SC 4.1 (technická pomoc) Celková alokace cca 84 miliard Kč Některé infrastrukturální projekty ŘSD a SŽDC jsou již v realizaci, projektové žádostí jsou postupně předkládány na ŘO OPD, první schvalovací protokoly cca v říjnu 2016

Vyhlášené výzvy OPD2 v roce průběžných výzev pro fázované projekty bylo vyhlášeno SC 1.1 (železniční infrastruktura – SŽDC) – 2 výzvy SC 2.1 (silniční infrastruktura TEN-T – ŘSD) – 2 výzvy SC 3.1 (silniční infrastruktura mimo TEN-T – ŘSD) – 2 výzvy Celkem pro 26 konkrétních fázovaných projektů schválených v rámci OPD (16 projektů SŽDC, 8 projektů ŘSD) Celková alokace 2. fází je až 22 miliard Kč Fázované projekty jsou již v realizaci, projektové žádosti pro 2. fáze jsou postupně předkládány na ŘO OPD, první schvalovací protokoly jsou předpokládány v září 2016

Vyhlášené výzvy OPD2 v roce 2016 SC 1.3 – vytvoření podmínek pro větší využití multimodální dopravy kolová – soutěžní výzva je vyhlášena od do Příjemci – privátní subjekty (vlastníci či provozovatelé překladišť) Podpora v rámci notifikovaného programu veřejné podpory „Modernizace a výstavba překladišť kombinované dopravy“ Míra podpory 49 % ze ZV, financování bude probíhat přes SFDI Alokace první výzvy 860 milionů Kč, alokace programu 2,5 mld. Kč Zaměření podpory: Překladiště KD s veřejným přístupem – modernizace a výstavba Pořízení manipulačních zařízení pro překladiště KD

Vyhlášené výzvy OPD2 v roce 2016 SC řízení dopravního provozu a zvyšování bezpečnosti provozu ITS na silniční síti TEN-T– průběžná výzva pro ŘSD (od do konce roku 2017 s možností případného prodloužení), standardní režim jako u ostatních průběžných výzev pro ŘSD, celková alokace 2,34 mld. Kč, financování přes SFDI ITS ve městech – soutěžní výzva pro města a aglomerace ležící na územích se zpracovanými ITI a IPRÚ (integrované územní investice, integrované plány rozvoje území), celková alokace 2,05 mld. Kč, financování přes SFDI, výzva vyhlášena od do

Vyhlášené výzvy OPD2 v roce 2016 SC řízení dopravního provozu a zvyšování bezpečnosti provozu Zaměření podpory (např.): výstavba dopravních detektorů a kamerových systémů pro systémy ITS výstavba světelného signalizačního zařízení s vazbou na liniové a plošné řízení silničního provozu vybavení silniční sítě kooperativními systémy ITS budování dopravních řídicích a informačních center s vazbou na NDIC budování parkovacích informačních a navigačních systémů zajištění informačních služeb o dopravním provozu v reálném čase

Vyhlášené výzvy OPD2 v roce 2016 SC infrastruktura městské drážní dopravy 11 samostatných průběžných výzev pro konkrétní města/aglomerace provozující městskou drážní dopravu, Financování prostřednictvím SFDI Výzvy jsou vyhlášeny od do Celková souhrnná alokace je cca 10,4 mld. Kč (z toho Praha 5 mld. Kč) Příjemci – města či městy vlastněné společnosti (Dopravní podniky) Projekty musí být podloženy strategickou projektovou fiší, popř. SUMF/SUMP, pokud již existuje Projekty musí být zahrnuty ve schváleném ITI/IPRÚ (s výjimkou Prahy) Další série výzev po roce 2017 – projekty povinně podloženy SUMF/SUMP

Vyhlášené výzvy OPD2 v roce 2016 SC infrastruktura městské drážní dopravy Zaměření podpory: Výstavba a modernizace tramvajových a trolejbusových tratí, případně lanových drah zapojených do systému veřejné dopravy (v závazku veřejné služby) Výstavba metra Výstavba a modernizace obslužné a napájecí infrastruktury Vozovny Měnírny

Vyhlášené výzvy OPD2 v roce 2016 Rozdělení podpory v SC 1.4 mezi ITI/IPRÚ Město/aglomerační oblastAlokace SC 1.4 (mil. Kč) Plzeň630 Brno1606,5 Olomouc715,5 Ostravská aglomerace990 Ústecko-chomutovská aglomerace432 Hradecko-pardubická aglomerace126 Zlín25,6 Jihlava20,1 České Budějovice26,5 Liberecká aglomerace827,7 Celkem5400 Dále je v SC 1.4 alokováno 5 mld. Kč pro Prahu (výstavba metra D)

Další plánované výzvy OPD2 pro rok Q 2016 SC 1.5 – železniční kolejová vozidla – několik průběžných výzev SC 1.5 – interoperabilita v železniční dopravě – 1 kolová výzva SC 1.5 – modernizace plavidel vnitrozemské dopravy – 1 kolová výzva SC 2.2 – infrastruktura pro alternativní paliva – 1 kolová výzva

SC 1.5 – obnova vozidlového parku osobní železniční dopravy v závazku veřejné služby Předpokládá se nákup nových souprav pro linky provozované ve smlouvě o závazku veř. služby dle nařízení EP a Rady (ES) 1370/2007 Disponibilní alokace v rámci OPD2 min. ve výši 7,7 mld. Kč, s EK se stále diskutuje případné navýšení alokace Ze strany EK byly v červenci 2016 zároveň sděleny upřesňující podmínky k realizaci této podpory (zejména pak požadavek na nabídková řízení u dotčených linek) Příjemci – objednatelé (MD, kraje), dopravci

SC 1.5 – obnova vozidlového parku osobní železniční dopravy v závazku veřejné služby Plánované linky pro nadregionální doprava: Linky R5 a R20 Pha-Ú.n.L - Cheb, Pha-Děčín Linky R14 Pardubice – Liberec a R15 Ú.n.L.-Liberec Linka R27 Olomouc–Krnov-Ostrava Regionální doprava – výzvy až v závislosti na potvrzení schopnosti jednotlivých krajů naplnit podmínky definované ze strany EK

SC 1.5 – Zajištění interoperability v železniční dopravě První výzva plánována na listopad/prosinec 2016 (v závislosti na dokončení procesu notifikace veřejné podpory) Celková předpokládaná alokace pro celé období až ve výši 2,5 mld. Kč Zaměření podpory: Vybavování vozidel palubními jednotkami ETCS a GSM-R Vybavování hnacích vozidel systémem pro měření spotřeby energie Úpravy hnacích vozidel pro 3 kV i pro provoz na 25 kV Implantace telematických aplikací v nákladní a osobní dopravě Hluk – rekonstrukce brzdových výstrojí nákladních vozů Míra podpory: 50 % ze ZV (u ETCS a GSM-R až 85 %) Příjemci: železniční dopravci, vlastníci vozidel, SŽDC

SC 1.5 – Modernizace plavidel vnitrozemské nákladní dopravy První výzva plánována na listopad/prosinec 2016 (v závislosti na schválení koncepce vodní dopravy vládou ČR) Notifikovaná veřejná podpora – Rozhodnutí SA Celková předpokládaná alokace pro celé období až ve výši 420 mil. Kč Zaměření podpory (např.): Remotorizace plavidel, přestavba plavidla na jiné médium, remodelace zádi Pořízení stohovacích krytů, zvýšení jícnů plavidla, rozšíření či prodloužení plavidla Dovybavení dokormidlovacím zařízením, výměny obšívek plavidla, vybavení radarovým zařízením, rekonstrukce elektroinstalací plavidla Míra podpory: až 85 % ze ZV Příjemci: vlastníci plavidel

SC 2.2 – Vytvoření podmínek pro širší využití vozidel na alternativní pohon na silniční síti První výzva plánována na listopad/prosinec 2016 (v závislosti na dokončení procesu notifikace veřejné podpory pro program Infrastruktura pro alternativní paliva ) Celková předpokládaná alokace pro celé období až ve výši 1,2 mld. Kč Zaměření podpory (míra podpory): Podpora rozvoje sítě dobíjecích stanic (70 %) Podpora rozvoje infrastruktury CNG plnících stanic (30 %) Podpora rozvoje infrastruktury LNG plnících stanic (60 %) Podpora rozvoje infrastruktury vodíkových plnících stanic (85) Příjemci: vlastníci či správci dotčené infrastruktury

Výzvy OPD2 plánované pro rok SC 1.3 – překladiště kombinované dopravy – 2. kolo výzvy SC 1.3 – výstavba a modernizace veřejných přístavů pro nákladní dopravu – 1. kolo výzvy SC 1.5 – interoperabilita v železniční dopravě – 2. kolo výzvy SC 1.5 – modernizace plavidel vnitrozemské dopravy – 2. kolo výzvy SC 1.5 – železniční kolejová vozidla – případné další výzvy SC 2.2 – infrastruktura pro alternativní paliva – 2. kolo výzvy

Děkuji za pozornost Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek ministra – státní tajemník Ministerstvo dopravy