Výzvy OP Doprava Dopravní konference Pardubice
OP Doprava (OPD2) Celková alokace cca 4,7 mld. EUR – největší operační program v ČR Financován z Fondu soudržnosti (FS) a z Evropského fondu pro regionální rozvoj (EFRR) Dne 11. května 2015 byl OPD2 oficiálně schválen ze strany EK Řídící orgán Ministerstvo dopravy ČR, zprostředkující subjekt SFDI Hlavními cíli zejména dokončení páteřní infrastruktury a napojení regionů na síť TEN-T, zlepšení infrastruktury po stránce kvality a funkčnosti, odstranění přetrvávajících úzkých míst v klíčové infrastruktuře a podpora udržitelné mobility s důrazem na města Paralelní podpora dopravní infrastruktury z Nástroje pro propojení Evropy (řízen přímo EK), pro ČR vyčleněno 1,1 mld. EUR – převážně železniční koridory core TEN-T
OPD 2 – prioritní osy Struktura Operačního programu Doprava reflektuje zkušenosti z minulého období a předchází rizikům horšího čerpání v některých oblastech v první řadě tím, že oproti šesti věcným prioritním osám OPD soustředí podporu do tří věcných os: PO 1: Infrastruktura pro železniční a další udržitelnou dopravu (Fond soudržnosti, 51 % celkové alokace – cca 2,45 mld. EUR), zahrnující investice do železniční infrastruktury, multimodální nákladní dopravy (terminály), drážní infrastruktury pro městskou a příměstskou dopravu, dopravního parku železniční a vodní dopravy PO 2: Silniční infrastruktura na síti TEN-T, veřejná infrastruktura pro čistou mobilitu a řízení silničního provozu (Fond soudržnosti, 28,3 % celkové alokace – cca 1,55 mld. EUR), zahrnující investice do výstavby a modernizace dálnic a rychlostních silnic včetně jejich vybavení ITS, systémů řízení městského silničního provozu a do rozvoje sítě napájecích stanic alternativních energií na silniční síti PO 3: Silniční infrastruktura mimo síť TEN-T (Evropský fond regionálního rozvoje, 19,2 % celkové alokace – cca 0,9 mld. EUR) zaměřená na investice do výstavby a modernizace silnic mimo síť TEN-T
OPD2 – Specifické cíle Prioritní osa (PO)Specifický cíl (SC) Podíl celkového příspěvku EU pro OPD dle fondu Celková alokace v EUR EFRRFS PO1 - Infrastruktura pro železniční a další udržitelnou dopravu Zlepšení infrastruktury pro vyšší konkurenceschopnost a větší využití železniční dopravy 0 %52 % 2,45 mld Zlepšení infrastruktury pro vyšší konkurenceschopnost a větší využití vnitrozemské vodní dopravy v hlavní síti TEN-T Vytvoření podmínek pro větší využití multimodální dopravy Vytvoření podmínek pro zvýšení využívání veřejné hromadné dopravy ve městech v elektrické trakci Vytvoření podmínek pro širší využití železniční a vodní dopravy prostřednictvím modernizace dopravního parku PO 2 - Silniční infrastruktura na síti TEN-T Zlepšení propojení center a regionů a zvýšení bezpečnosti a efektivnosti silniční dopravy prostřednictvím výstavby, obnovy a modernizace dálnic, rychlostních silnic a silnic sítě TEN-T včetně rozvoje systémů ITS 0 %28,3 % 1,55 mld Vytvoření podmínek pro širší využití vozidel na alternativní pohon na silniční síti Zlepšení řízení dopravního provozu a zvyšování bezpečnosti dopravního provozu ve městech PO 3 - Silniční infrastruktura mimo síť TEN-T Zlepšení dostupnosti regionů, zvýšení bezpečnosti a plynulosti a snížení dopadů dopravy na veřejné zdraví prostřednictvím výstavby, obnovy a zlepšení parametrů dálnic, rychlostních silnic a silnic I. třídy mimo síť TEN-T 19,2 % 0 %0,9 mld.
Financování z OPD2 Platby – v rámci OPD2 je uplatněno předfinancování buď přímo ze státního rozpočtu nebo prostřednictvím zprostředkujícího subjektu SFDI Novela zákona č. 104/2000 Sb., o SFDI – možnost financovat všechny intervence do infrastruktury v OPD2 a poskytovat ex-ante platby Platby příjemcům budou probíhat formou: a) ex-post platby - zpětné proplacení příjemci již uskutečněných výdajů (převážně z kapitoly MD) b) ex-ante platby - poskytnutí finančních prostředků příjemci na úhradu odpovídající části na předfinancování prostředků OPD2 (převážně ze SFDI)
Vyhlášené výzvy OPD2 v roce 2015 Prvních 5 průběžných výzev bylo vyhlášeno SC 1.1 (železniční infrastruktura – SŽDC) SC 2.1 (silniční infrastruktura TEN-T – ŘSD) – 2 výzvy SC 3.1 (silniční infrastruktura mimo TEN-T – ŘSD) SC 4.1 (technická pomoc) Celková alokace cca 84 miliard Kč Některé infrastrukturální projekty ŘSD a SŽDC jsou již v realizaci, projektové žádostí jsou postupně předkládány na ŘO OPD, první schvalovací protokoly cca v říjnu 2016
Vyhlášené výzvy OPD2 v roce průběžných výzev pro fázované projekty bylo vyhlášeno SC 1.1 (železniční infrastruktura – SŽDC) – 2 výzvy SC 2.1 (silniční infrastruktura TEN-T – ŘSD) – 2 výzvy SC 3.1 (silniční infrastruktura mimo TEN-T – ŘSD) – 2 výzvy Celkem pro 26 konkrétních fázovaných projektů schválených v rámci OPD (16 projektů SŽDC, 8 projektů ŘSD) Celková alokace 2. fází je až 22 miliard Kč Fázované projekty jsou již v realizaci, projektové žádosti pro 2. fáze jsou postupně předkládány na ŘO OPD, první schvalovací protokoly jsou předpokládány v září 2016
Vyhlášené výzvy OPD2 v roce 2016 SC 1.3 – vytvoření podmínek pro větší využití multimodální dopravy kolová – soutěžní výzva je vyhlášena od do Příjemci – privátní subjekty (vlastníci či provozovatelé překladišť) Podpora v rámci notifikovaného programu veřejné podpory „Modernizace a výstavba překladišť kombinované dopravy“ Míra podpory 49 % ze ZV, financování bude probíhat přes SFDI Alokace první výzvy 860 milionů Kč, alokace programu 2,5 mld. Kč Zaměření podpory: Překladiště KD s veřejným přístupem – modernizace a výstavba Pořízení manipulačních zařízení pro překladiště KD
Vyhlášené výzvy OPD2 v roce 2016 SC řízení dopravního provozu a zvyšování bezpečnosti provozu ITS na silniční síti TEN-T– průběžná výzva pro ŘSD (od do konce roku 2017 s možností případného prodloužení), standardní režim jako u ostatních průběžných výzev pro ŘSD, celková alokace 2,34 mld. Kč, financování přes SFDI ITS ve městech – soutěžní výzva pro města a aglomerace ležící na územích se zpracovanými ITI a IPRÚ (integrované územní investice, integrované plány rozvoje území), celková alokace 2,05 mld. Kč, financování přes SFDI, výzva vyhlášena od do
Vyhlášené výzvy OPD2 v roce 2016 SC řízení dopravního provozu a zvyšování bezpečnosti provozu Zaměření podpory (např.): výstavba dopravních detektorů a kamerových systémů pro systémy ITS výstavba světelného signalizačního zařízení s vazbou na liniové a plošné řízení silničního provozu vybavení silniční sítě kooperativními systémy ITS budování dopravních řídicích a informačních center s vazbou na NDIC budování parkovacích informačních a navigačních systémů zajištění informačních služeb o dopravním provozu v reálném čase
Vyhlášené výzvy OPD2 v roce 2016 SC infrastruktura městské drážní dopravy 11 samostatných průběžných výzev pro konkrétní města/aglomerace provozující městskou drážní dopravu, Financování prostřednictvím SFDI Výzvy jsou vyhlášeny od do Celková souhrnná alokace je cca 10,4 mld. Kč (z toho Praha 5 mld. Kč) Příjemci – města či městy vlastněné společnosti (Dopravní podniky) Projekty musí být podloženy strategickou projektovou fiší, popř. SUMF/SUMP, pokud již existuje Projekty musí být zahrnuty ve schváleném ITI/IPRÚ (s výjimkou Prahy) Další série výzev po roce 2017 – projekty povinně podloženy SUMF/SUMP
Vyhlášené výzvy OPD2 v roce 2016 SC infrastruktura městské drážní dopravy Zaměření podpory: Výstavba a modernizace tramvajových a trolejbusových tratí, případně lanových drah zapojených do systému veřejné dopravy (v závazku veřejné služby) Výstavba metra Výstavba a modernizace obslužné a napájecí infrastruktury Vozovny Měnírny
Vyhlášené výzvy OPD2 v roce 2016 Rozdělení podpory v SC 1.4 mezi ITI/IPRÚ Město/aglomerační oblastAlokace SC 1.4 (mil. Kč) Plzeň630 Brno1606,5 Olomouc715,5 Ostravská aglomerace990 Ústecko-chomutovská aglomerace432 Hradecko-pardubická aglomerace126 Zlín25,6 Jihlava20,1 České Budějovice26,5 Liberecká aglomerace827,7 Celkem5400 Dále je v SC 1.4 alokováno 5 mld. Kč pro Prahu (výstavba metra D)
Další plánované výzvy OPD2 pro rok Q 2016 SC 1.5 – železniční kolejová vozidla – několik průběžných výzev SC 1.5 – interoperabilita v železniční dopravě – 1 kolová výzva SC 1.5 – modernizace plavidel vnitrozemské dopravy – 1 kolová výzva SC 2.2 – infrastruktura pro alternativní paliva – 1 kolová výzva
SC 1.5 – obnova vozidlového parku osobní železniční dopravy v závazku veřejné služby Předpokládá se nákup nových souprav pro linky provozované ve smlouvě o závazku veř. služby dle nařízení EP a Rady (ES) 1370/2007 Disponibilní alokace v rámci OPD2 min. ve výši 7,7 mld. Kč, s EK se stále diskutuje případné navýšení alokace Ze strany EK byly v červenci 2016 zároveň sděleny upřesňující podmínky k realizaci této podpory (zejména pak požadavek na nabídková řízení u dotčených linek) Příjemci – objednatelé (MD, kraje), dopravci
SC 1.5 – obnova vozidlového parku osobní železniční dopravy v závazku veřejné služby Plánované linky pro nadregionální doprava: Linky R5 a R20 Pha-Ú.n.L - Cheb, Pha-Děčín Linky R14 Pardubice – Liberec a R15 Ú.n.L.-Liberec Linka R27 Olomouc–Krnov-Ostrava Regionální doprava – výzvy až v závislosti na potvrzení schopnosti jednotlivých krajů naplnit podmínky definované ze strany EK
SC 1.5 – Zajištění interoperability v železniční dopravě První výzva plánována na listopad/prosinec 2016 (v závislosti na dokončení procesu notifikace veřejné podpory) Celková předpokládaná alokace pro celé období až ve výši 2,5 mld. Kč Zaměření podpory: Vybavování vozidel palubními jednotkami ETCS a GSM-R Vybavování hnacích vozidel systémem pro měření spotřeby energie Úpravy hnacích vozidel pro 3 kV i pro provoz na 25 kV Implantace telematických aplikací v nákladní a osobní dopravě Hluk – rekonstrukce brzdových výstrojí nákladních vozů Míra podpory: 50 % ze ZV (u ETCS a GSM-R až 85 %) Příjemci: železniční dopravci, vlastníci vozidel, SŽDC
SC 1.5 – Modernizace plavidel vnitrozemské nákladní dopravy První výzva plánována na listopad/prosinec 2016 (v závislosti na schválení koncepce vodní dopravy vládou ČR) Notifikovaná veřejná podpora – Rozhodnutí SA Celková předpokládaná alokace pro celé období až ve výši 420 mil. Kč Zaměření podpory (např.): Remotorizace plavidel, přestavba plavidla na jiné médium, remodelace zádi Pořízení stohovacích krytů, zvýšení jícnů plavidla, rozšíření či prodloužení plavidla Dovybavení dokormidlovacím zařízením, výměny obšívek plavidla, vybavení radarovým zařízením, rekonstrukce elektroinstalací plavidla Míra podpory: až 85 % ze ZV Příjemci: vlastníci plavidel
SC 2.2 – Vytvoření podmínek pro širší využití vozidel na alternativní pohon na silniční síti První výzva plánována na listopad/prosinec 2016 (v závislosti na dokončení procesu notifikace veřejné podpory pro program Infrastruktura pro alternativní paliva ) Celková předpokládaná alokace pro celé období až ve výši 1,2 mld. Kč Zaměření podpory (míra podpory): Podpora rozvoje sítě dobíjecích stanic (70 %) Podpora rozvoje infrastruktury CNG plnících stanic (30 %) Podpora rozvoje infrastruktury LNG plnících stanic (60 %) Podpora rozvoje infrastruktury vodíkových plnících stanic (85) Příjemci: vlastníci či správci dotčené infrastruktury
Výzvy OPD2 plánované pro rok SC 1.3 – překladiště kombinované dopravy – 2. kolo výzvy SC 1.3 – výstavba a modernizace veřejných přístavů pro nákladní dopravu – 1. kolo výzvy SC 1.5 – interoperabilita v železniční dopravě – 2. kolo výzvy SC 1.5 – modernizace plavidel vnitrozemské dopravy – 2. kolo výzvy SC 1.5 – železniční kolejová vozidla – případné další výzvy SC 2.2 – infrastruktura pro alternativní paliva – 2. kolo výzvy
Děkuji za pozornost Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek ministra – státní tajemník Ministerstvo dopravy