ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Praktická aplikace teoretických poznatků z hláskosloví Online diskuse k virtuální hospitaci – Open Gate, gymnázium a ZŠ, s.r.o., Babice Vyučující: PhDr. Jiří Kostečka, Ph.D. Expert: PaedDr. Jana Vejvodová, CSc.
Charakteristika gymnázia: jediná česká kolejní škola s mezinárodní akreditací International Baccalauréate IB, nabízí studentům vysoce prestižní Diplom a Program zakončený mezinárodní maturitou. Otázka do diskuze - srovnání: Vzdělávací oblast Jazyk a jazyková komunikace na Gymnáziu Jaroslava Seiferta Vzdělávací oblast Jazyk a jazyková komunikace na gymnázium Open Gate Charakteristika vzdělávacího programu na Open Gate gymnáziu v Babicích ve vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace
Žák v mluveném projevu ovládá zásady spisovné výslovnosti a pro účinné dorozumívání vhodně užívá zvukové prostředky řeči (modulace síly, výšky hlasu a tempa řeči; umístění přízvuků a pauz, správné frázování), v mluveném projevu vhodně užívá nonverbálních prostředků řeči. Otázka do diskuze: Jak je rozvrženo učivo o zvukové stránce jazyka ve vzdělávacím programu gymnázia Open Gate Babice? Tematický celek Zvuková stránka jazyka Očekávané výstupy formulované v RVP pro gymnázia
KOSTEČKA, J. Český jazyk pro 1. ročník gymnázií. 2. vydání. Praha: SPN, s. ISBN Frontální výuka – vzorový příklad vedení dialogu. 2.Fonetická cvičení poměrně obtížná, projevují se rozdíly v úspěšnosti žáků při četbě. 3.Výborná reakce učitele, žákům je dán prostor k hodnocení i sebehodnocení. Otázky do diskuze: Co říkáte názoru, že si v hodině žáci osvojují jazykovědné pojmy na takové úrovni, která už přesahuje požadavky střední školy? Nenese s sebou příliš dlouhá fáze frontálního vyučování nebezpečí stereotypu? Práce s učebnicí
Metody nácviku mluveného projevu v hodinách českého jazyka - projevy připravené - projevy nepřipravené - volba témat - hodnocení projevů - sebehodnocení žáků - kritéria hodnocení - dobré a špatné zkušenosti Nácvik mluveného projevu v hodinách českého jazyka
Individuální přístup k žákům Počet žáků ve třídě Žáci různých národností Žáci z různých sociálních vrstev Otázka do diskuze: Jaká jsou specifika realizace individuálního přístupu k žákům na Open Gate gymnáziu?
Přirozené, nenásilné uplatnění mezipředmětových vztahů. Vstupní motivace: názorná komparace fonetických vlastností češtiny a angličtiny. Otázka do diskuze: Můžete uvést další příklady, jak v jazykovém vyučování uplatňujete mezipředmětové vztahy? Mezipředmětové vztahy
Pozitivní vztah učitele k tematickému zaměření jazykových hodin. Vynikající odborné znalosti Výborné didaktické schopnosti Osobnostní kvality – klid, laskavost Příkladný jazykový projev Individuální přístup k žákům Partnerský přístup k žákům Osobnost učitele - nejdůležitější předpoklad úspěchu vyučovací hodiny