Práce a výkon Základy elektrotechniky 1 Práce a výkon Ing. Jaroslav Bernkopf.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM NAPĚTÍ A ODPOR.
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Urbášek Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Anotace Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru MIEZ, předmětu ELEKTROTECHNIKA, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s.
METODA LINEÁRNÍ SUPERPOZICE SUPERPOSITION THEOREM Metoda superpozice vychází z teze: Účinek součtu příčin = součtu následků jednotlivých příčin působících.
Výpočet práce z výkonu a času Práci, např. stroje, můžeme také vypočítat, pokud známe jeho výkon P a dobu t, po kterou pracoval: Platí: W = P ∙ t.
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_12 Výkon a příkon Šablona číslo: IXSada číslo: IPořadové číslo DUM: 12 Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola Jičín, Husova.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru MIEZ, předmětu ELEKTRICKÉ STROJE A PŘÍSTROJE, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_23_F9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Dioda Anotace:
Elektrotechnická měření Dimenzování sítí nn - PAVOUK 2.
DUM:VY_32_INOVACE_VIII_3_20 Jednoduchý elektrický obvod Šablona číslo: VIII. Sada číslo: 3.Pořadové číslo DUM:20. Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní.
Potenciál, napětí, náboj, proud Základy elektrotechniky 1 Potenciál, napětí, náboj, proud Ing. Jaroslav Bernkopf.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_33_19 Název materiáluElektrický.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
TRANSFORMÁTOR Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_32.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru MIEZ, předmětu ELEKTRICKÉ STROJE A PŘÍSTROJE, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
P RÁCE A VÝKON Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Mechanika II Mgr. Antonín Procházka. Co nás dneska čeká?  Mechanická práce, výkon, energie, mechanika tuhého tělesa.  Mechanická práce a výkon, kinetická.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Školní Stará Boleslav AUTOR: Jana Valášková NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_FYZIKA TÉMA: Jak měříme elektrickou energii ČÍSLO PROJEKTU:cz.1.07/1.4.00/
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 12. Práce, výkon, účinnost Název sady: Fyzika pro 1. ročník středních.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_18_F9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Elektřina v.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_3 Měření proudu a napětí Šablona číslo: IXSada číslo: 1Pořadové číslo DUM:3 Autor:Mgr. Milan Žižka Název školyZákladní škola Jičín,
VY_52_INOVACE_02_Práce, výkon, energie Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Bc. Alena Machová.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_17_F9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Elektřina v.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vedení elektrického proudu v plynech Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300.
Orbis pictus 21. století Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Ohmův zákon Obor:Elektrikář Ročník:3.
Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
CZ.1.07/1.5.00/ Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Elektrické stroje – transformátory Ing. Milan Krasl, Ph.D.
Funkce Konstantní a Lineární
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření elektrického proudu a napětí Číslo DUM: III/2/FY/2/2/8 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
Elektrický proud Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Elektrický výkon Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Vedení elektrického proudu v látkách
Nerozvětvený a rozvětvený elektrický obvod
Název prezentace (DUMu): Elektrický obvod, napětí, proud
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_17 Výkon Šablona číslo: IX Sada číslo: I
Elektřina VY_32_INOVACE_05-25 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_11 Elektrická práce Šablona číslo: IX
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Základy elektrotechniky Výkony ve střídavém obvodu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Zdeněk Šmíd Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_FYZIKA_19.
Příkon, výkon, práce, účinnost elektrického proudu
Výkon, účinnost VY_32_INOVACE_11_218
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_33_FYZIKA
Elektřina VY_32_INOVACE_05-29 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
OHMŮV ZÁKON Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_07_32.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Výkon, příkon VY_32_INOVACE_59_Vykon_elektrickeho_proudu
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Ohmův zákon I. (slovní úlohy)
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Výpočet tepla VY_32_INOVACE_20_Výpočet tepla Autor: Pavlína Čermáková
Kalorimetrie měření tepla
Název prezentace (DUMu): Elektrický výkon
Měření elektrického odporu
Měrná tepelná kapacita látky
ELEKTRICKÝ PROUD.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Interaktivní elektrický obvod
Interaktivní test z elektrotechniky
Zapojování rezistorů SÉRIOVÉ PARALELNÍ ELEKTRICKÝ PROUD STEJNÝ
Slovní úlohy o společné práci − 3
TAJEMSTVÍ ZEMNÍCÍHO VODIČE
Transkript prezentace:

Práce a výkon Základy elektrotechniky 1 Práce a výkon Ing. Jaroslav Bernkopf

Práce a výkon Základy elektrotechniky 2 Lago di Ledro 655 m Lago di Garda 59 m Viz povídání o elektrárně mezi dvěma jezery v kapitole o potenciálu. Čím víc vody proteče, tím víc práce voda udělá. Čím větší spád se při tom využije, tím víc práce voda udělá. Čím víc vody, čím větší spád, tím víc práce. Přesunuje-li se náboj Q mezi dvěma místy s různým potenciálem, vykonává se elektrická práce. Jako když se množství vody přesunuje mezi dvěma místy s různou nadmořskou výškou. množství práce = množství vody * spád

Přesunuje-li se náboj Q mezi dvěma místy s různým potenciálem, vykonává se elektrická práce W. Čím víc náboje Q proteče, tím víc práce W elektřina udělá. Čím větší rozdíl potenciálů (= napětí) U se při tom využije, tím víc práce elektřina udělá. Čím víc náboje Q, čím větší napětí U, tím víc práce W. Práce a výkon Základy elektrotechniky 3 množství práce = náboj * napětí W = Q * U [J; C, V]

Čím větší proud vody, tím víc vody proteče. Čím déle voda teče, tím víc vody proteče. množství vody = proud * čas Čím větší proud I, tím víc náboje Q obvodem proteče. Čím delší čas t proud I teče, tím víc náboje Q obvodem proteče. množství náboje = proud * čas Q = I * t [C, A, s] Práce a výkon Základy elektrotechniky 4 množství vody = proud * čas množství náboje = proud * čas Q = I * t [C; A, s]

Dejme dohromady vzorečky pro práci a pro náboj: Práce a výkon Základy elektrotechniky 5 množství náboje = proud * čas Q = I * t [C; A, s] množství práce = náboj * napětí W = Q * U [J; C, V]

Dejme dohromady vzorečky pro práci a pro náboj: Práce a výkon Základy elektrotechniky 6 Q = I * t [C, A, s] W = Q * U [J, C, V] W = U * I * t [J, V, A, s] W = I * t * U Jen přerovnáme: Čím větší napětí, čím větší proud, čím delší čas, tím víc práce se vykoná.

Jednotkou práce je joule [J]. Jeden joule je množství práce, které se vykoná, když napětí 1 volt protlačuje obvodem proud 1 ampér po dobu jedné sekundy. Práce a výkon Základy elektrotechniky 7 W = U * I * t [J; V, A, s]

Výkon vyjadřuje, kolik práce se vykoná za jednu sekundu. Jednotkou výkonu je watt [W]. Jeden watt je výkon, kterým se za jednu sekundu udělá práce jeden joule. Práce a výkon Základy elektrotechniky 8 Čím víc práce se vykoná za čím menší čas, tím větší je výkon.

Výkon vyjadřuje, kolik práce se vykoná za jednu sekundu. Čím větší výkon má stroj, tím víc práce vykoná. Čím delší dobu stroj pracuje, tím víc práce vykoná. Má-li vařič velký výkon, ale je zapnutý jen krátce, vodu moc neohřeje, udělá málo práce. Je-li vařič zapnutý dlouho, ale má malý výkon, vodu moc neohřeje, udělá málo práce. Práce a výkon Základy elektrotechniky 9 Čím větší výkon, čím delší čas, tím víc práce se vykoná. množství práce = výkon * čas W = P * t [J; W, s]

W = U * I * t [J, V, A, s] Porovnejme předchozí dva vzorečky pro práci: Práce a výkon Základy elektrotechniky 10 Čím větší napětí, čím větší proud, tím větší výkon. W = P * t [J; W, s] Z toho plyne: P = U * I [W; V, A]

Když žárovku vypneme vypínačem, není na ní napětí ani proud. Nesvítí. Žádný výkon. Když se vlákno žárovky přeruší, je na ní napětí, ale není proud. Nesvítí. Žádný výkon. Když tlustým drátem teče proud, na drátu nevznikne úbytek napětí, protože má (skoro) nulový odpor. Je proud, není napětí. Drát se nezahřeje, nesvítí, žádný výkon. Je-li jeden z činitelů nula, výsledek je nula. Výkon je opravdu součinem napětí a proudu. Práce a výkon Základy elektrotechniky 11 Čím větší napětí, čím větší proud, tím větší výkon. P = U * I [W; V, A]

Když na dobrou žárovku připojíme napětí, to do žárovky protlačí proud. Proud zahřeje vlákno, žárovka svítí. Dává výkon. Větší napětí protlačí větší proud, žárovka svítí víc. Dává větší výkon. Práce a výkon Základy elektrotechniky 12 Čím větší napětí, čím větší proud, tím větší výkon. P = U * I [W; V, A]

Práce a výkon Základy elektrotechniky 13 Elektrický polštář má při napětí U = 120 V příkon P = 21 W. Jaký proud I polštářem prochází?

Práce a výkon Základy elektrotechniky 14 Jaká bude cena C za provoz vařiče po dobu t = 12 hodin, kterým při napětí U = 110 V prochází proud I = 6,6 A, když cena C k jedné kWh je 3,90 Kč?

Práce a výkon Základy elektrotechniky 15 Na jaký proud I je nutno dimenzovat pojistku na ochranu elektrického vedení, ve kterém při napětí U = 120 V jsou zapojeny spotřebiče o celkovém výkonu P = 7500 W?

Práce a výkon Základy elektrotechniky 16 Při odchodu z domu jste zapomněli vypnout žárovku o výkonu 75 W. Zbytečně svítila dobu t = 23 hodin. Kolik jste zaplatili za zbytečné svícení, když cena Ck jedné kWh je 6,10 Kč? Jaký proud I při napětí U = 228 V tekl do žárovky?