Úvod do islámu I 10. týden. Sekty - islám jako neměnný monolit X historické a soudobá diverzita a geografické rozdíly > existuje tolik islámů, v kolik.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nacítání ˇ Pro více navštivte Filip-Boril.wz.cz
Advertisements

SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ.
V současném světě – 2 názory na svět
Arabská říše stol. Rothbauerová Jana.
Diversita lidské populace II
Egyptské pyramidy.
ÚSTAVNÍ VÝVOJ A ÚSTAVNÍ SYSTÉM ČR I.1. Pojem a základní znaky státu Mgr. Petr Čechák
Názor na svět: věřící, bez vyznání a ateisté
Mgr. Terezie Pemová.  Sociální ideje starověkých myslitelů Asie a Severní Afriky by skryty v obecných filosofických, teologických, politických a právních.
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Arabové a Islám Raný středověk.
Islám Postup vložení tohoto snímku do prezentace
Islám Petr Machala.
Světová náboženství.
Obyvatelstvo – struktura národnostní a náboženská
Občanská výchova 7. ročník
Islám Arabové.
Světová náboženství.
KŘESŤANSTVÍ.
Islámská právní kultura
NEBEZPEČNÁ TEOKRACIE Lenka Čechurová, 4.A
Studijní obor: Sociální činnost
Kurdové.
Islám Arabové.
Arabská říše Islám.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Islám Arabská říše.
RISK Náboženství.
Vypracoval: Jakub Moravec
Mohamen Jasenovský Jaroslav.
ISLÁMSKÝ NÁBOŽENSKÝ SYSTÉM
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Islámská právní kultura – charakteristika
Islámská teorie státu.
REAKCE NA SEKTÁŘSTVÍ. MOŽNOSTI INTERVENCE organizace, studující vliv náboženských hnutí  Ústavu religionistiky  pardubická Katedra religionistiky a.
A TAK BRATŘI, MODLETE SE ZA NÁS, ABY SE SLOVO PÁNĚ RYCHLE ŠÍŘILO… MODLITBY NA DUBEN 2015.
ARABOVÉ A jejich výboje.
Turecko Eliška Novotná.
Náboženství - islám Název školy
Rozšíření Islámu v dnešní době
Období formování klasické politické ekonomie Jedná se o předvoj klasické politické ekonomie (také formativní období KPE)
MUSÍ BÝT KOMUNITNÍ TLUMOČNÍK STEJNÉHO POHLAVÍ JAKO KLIENT?
Filosofie křesťanského středověku
Islámské umění.
Islámská právní kultura – státověda a ústavní právo.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Náboženství v Asii Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-5 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Islám. Monoteistické náboženství Druhé největší náboženství světa Založené na učení proroka Muhammada Stoupenci Islámu: muslimové Prameny islámu: Korán,
Islám Štěpán Křenovský, Jakub Šťastný, Antonín Krejča, Jan Danda, Matyáš Danda V2A 2015.
Gabriela Neveselá, UČO: باقية وتتمدد.  se-dal-porazit-behem- tydne/?fb_action_ids= &fb_action_types.
Islám a západ HISTORICKÁ PAMĚŤ A SOUČASNÁ KRIZE Duchovní kultura Evropy Král, Špála.
Kapitola III. Mohamed Muhammad ibn Abdilláh ibn Abdilmuttalib – celým jménem Narodil se roku 570 v Mekce; pocházel z rodu Hášimovců a kmene Kurajšovců.
ARABSKÁ ŘÍŠE Učebnice od s. 40. ISLÁM Monoteistické náboženství Bůh ALLÁH Zakladatel -prorok MUHAMMAD Posvátná kniha KORÁN Vznik na Arabském poloostrově.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_17 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Arabský svět, islám -žáci se naučí základní fakta o arabské společnosti.
Million Leaders Mandate
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Misijní modlitby 8/2016 Evangelium se stává dobrou zprávou jedině tehdy, dorazí-li na místo včas. J. F. Henry.
Misijní modlitby 9/2016 Evangelium se stává dobrou zprávou jedině tehdy, dorazí-li na místo včas. J. F. Henry.
Stát Definice, funkce, typy.
POČÁTKY ISLÁMU, VÍRA A TRADICE
Náboženství a fanatismus
STŘETÁVÁNÍ KŘESŤANSTVÍ
Oblast Aleppa: Strategický cíl opozice i režimu
D ě jiny islámských zemí. Z Mekky do Medíny Prorokem islámu Muhammad Žil jako obchodník, než se mu začal zjevovat archanděl Gabriel Muslimové (vyznavači.
Arabská říše.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Arabové a islám.
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ.
Transkript prezentace:

Úvod do islámu I 10. týden

Sekty - islám jako neměnný monolit X historické a soudobá diverzita a geografické rozdíly > existuje tolik islámů, v kolik situacích se objevuje - 3 hlavní uskupení: sunna, ší'a, súfismus - slavní díla od al-Baghdádího (z. 1037) a aš-Šahrastáního (z. 1153) podávají výčet 73 “skupin” (založeno na hadíthu – pouze jedna z těchto skupin bude spasena) - cháridža (ve věrouce strohá přísnost, dodnes se zachovala pouze v podobě ibáditů) - islám v klasické podobě zůstával pozoruhodně unifikovaný - pouze rozdíly mezi právními a teologickými školami - rozkol mezi sunnou a ší'ou – jediný rozkol, který utvořil v pravém slova smyslu “alternativní vizi” islámu

Původ ší'y - ší'ité datují svůj vznik do dob Alího ibn Abí Táliba a raných chalífů - Alí měl podle nich legitimní nárok na vládnutí - zprávy o Alího zvláštním vztahu k Muhammadovi (ovšem to spadá do obecného okruhu zpráv o “zásluhách prorokových druhů”) - těšil se Alí nejprve svému politickému postavení díky svému náboženskému významu? Nebo čistě politický manévr, který na sebe dostal náboženské zabarvení až mnohem později? - význam abbásovské revoluce (nejprve byla podporována ší'ity, později je pronásledovala) - co začalo jako politická, regionální a kmenová frakce brzy nabralo náboženský význam - od 16. st. se ší'a stala oficiální vírou Íránu

Ší'a - Korán a hadíth - obecné přijímání textu Koránu jako v podstatě nepozměněného (=sunnitského) - Korán 3/110: “Vy jste národ (umma) nejlepší, jenž kdy povstal mezi lidmi” - ší'a: “imámové” místo “národ” > rozdíly mezi sunnity a ší'ity vznikly až po vytvoření kanonického textu Koránu - odlišný korpus tradic (vznikal od 9. st., tedy ve stejnou dobu jako sunnitské – odráží to věroučné spory) - sunnité v tu dobu obhajovali autoritu chalífů zvolených legitimní muslimskou obcí > ší'ité se soustředili na jiné téma – autorita vložená na jednotlivce

Ší'itský imám - klíčový element ší'itského islámu - náboženská autorita - Muhammad určil jako svého nástupce Alího – pro ší'ity je to první imám - duchovní postavení, ne světská moc - funkce: vést své následovníky vysvětlováním a objasňováním božského zákona + směřovat tyto věřící na vnitřní, duchovní cestu islámu - svět nikdy nemůže být bez imáma - považován za ctnostného a nejlepšího ze stvoření

Ší'itský imám - “dvanáctníci” (arabsky ithná'ašaríja), případně generické pojmenování “imámité” - identifikují řetězec 12 imámů - jasné vymezení tohoto řetězce bylo učiněno ex post facto (v polovině 10. st. ší'itské zdoje hovoří o tom, že lidé si nejsou jisti identitou imáma) - když se ve společenství věřících objevila potřeba po autoritě, objevil se zpětné datování řetězce autorit (jako v případě hadíthů)

Okultace 12. imáma imám údajně zmizel - okultace (ghayba) potrvá až do doby, kdy ji ukončí Bůh - pak se imám vrátí v roli mesiášského Mahdího, krátce před soudným dnem > dobro zvítězí nad zlem a imám bude poté vládnout světa v době míru - politické důvody za myšlenkou “zmizení” - imám představoval hrozbu, byť neúčinnou, vládnoucím vrstvám (pronásledování ze strany Abbásovců > odstranění světské reality imáma = zajištění pokračující existence skupiny) - růst postavení a moci ulamá'

Ši'itská teologie a právo - víra v imáma a podřízenost jemu - silnější role doktríny o svobodné vůli než u sunnitů - právo: modlitba (odlišný ádhán, odlišné omývání), sňatky (došasný sňatek – mut'a), uctívání hrobek imámů (důležitá role v ší'itské věrouce) - Ašúrá – mučednictví Husajna ibn Alího - doktrína taqíja - “náboženské přetvářka” = zatajování své náboženské příslušnosti v případě nepřátelského prostředí - právní škola - Dža'farí (důraz na idžtihád, užívání rozumu k interpretaci islámského práva) - sunnity přijatelný muslimský madhhab (1959: fatwa od šejcha z al-Azharu)

Ší'itské varianty - vznik různých odnoží v rámci ší'y (rozdíly ohledně linie imámů) - Zajdité: dnes především v horách Jemenu, nejotevřenější ze ší'itů, odmítají myšlenku skrytého imáma, považují sunnity za rebely, ne odpadlíky; nepřátelští k súfitským řádům - Ismá'ílité (“Sedmíci”): odklon od ostatních ší'itů v roce 765 kvůli následování 6. imáma; přejali stary myšlenkový systém, extrémní ezoterické principy, různé teosofické prvky - Nizárí (odnož Ismá'ílitů): zakladatel - Hasan-e Sabbáh, Assassins (haššášín, tj. kuřáci hašiše?); rozšíření z Egypt do Indie, včetně Íránu, Iráku a Sýrie; v r qádžárovský šáh z Persie udělil nizáritskému imámovi titul Agha Chán; dnes ústředí v Bombaji - Ghulát (“extremisté”): ti, kdož členům M. rodiny (zejména Alímu) či raným M. druhům (např. Salmán al-Fárisí) - Alawité, Drúzové, Ahl-e Haqq – heretici v očích většiny ší'itů