Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jana Krchňáčková Název prezentace (DUMu): 11. Velká vlastenecká válka Název sady: Osobnosti a události českých.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Advertisements

Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
III. fáze 2. světové války:
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Formování protihitlerovské koalice
Přelom ve válce Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová 1.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
NÁZEV: PROTEKTORÁT ČECHY A MORAVA
DRUHÁ SVĚTOVÁ VÁLKA.
Bitva o Stalingrad a válka na Východní frontě
Bitva u Kurska – operace Citadela největší tanková bitva v dějinách
DRUHÁ SVĚTOVÁ VÁLKA.
DRUHÁ SVĚTOVÁ VÁLKA.
Protihitlerovská koalice Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová.
II. světová válka (2. část)
Druhá světová válka Elizabet,Kačka a Eli.
Válka se Sovětským svazem
9. ročník Novověk, moderní dějiny
Přepadení SSSR, vstup USA do války, přelom ve válce
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Porážka fašismu a důsledky 2. světové války
VY_32_INOVACE_2D.9.09 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
I. světová válka – konec války
DRUHÁ SVĚTOVÁ VÁLKA (VII. ČÁST) Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr.
Bitva o Moskvu Dějepis Autor: Pavel Hrstka
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivity Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
II. světová válka 1944 (I.) Petr Machala.
DRUHÁ SVĚTOVÁ VÁLKA.
FORMOVÁNÍ PROTIHITLEROVSKÉ KOALICE 1941
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Člověk a společnost Dějepis 20. století Od Stalingradu do Prahy VY_32_INOVACE_06 Sada 23 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
II. světová válka 1943 Petr Machala.
DRUHÁ SVĚTOVÁ VÁLKA (VI. ČÁST) Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr.
II. světová válka 1941 Petr Machala.
II. světová válka 1942 Petr Machala.
DRUHÁ SVĚTOVÁ VÁLKA.
DRUHÁ SVĚTOVÁ VÁLKA (XIII. ČÁST) Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr.
Napadení Sovětského svazu. Balkánské tažení Po neúspěšném dobytí VB se Hitler obrátil na Balkánský poloostrov V dubnu 1941byla dobita Jugoslávie a později.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: MGR. SOŇA KYSELOVÁ Název materiálu: VY_12_INOVACE _ D.9.A.21_zaver_svetove_valky Ročník: devátý.
Druhá světová válka vymezená léty (1. září 1939 – 2. září 1945) NACISTICKÉ NĚMECKO proti sobě stojí dva bloky - NACISTICKÉ NĚMECKO - podporované.
Název školy: Základní škola J. E. Purkyně a Základní umělecká škola Libochovice Autor: Mgr. Jitka Hajná Název: VY_32_INOVACE_19_D_2. světová válka Téma:
Opakujeme dějepis na II. stupni. Druhá světová válka - Testík Název : Opakujeme dějepis na II. stupni Šablona: III/2 Číslo: 47 Autor: Mgr. Soňa Blažková.
LEDEN 2016 DOKONČENÍ VÝUKY POKRAČOVÁNÍ UČIVA : 3. FÁZE VÁLKY R PŘELOM VE VÁLCE.
Druhá světová válka. 1.Kdo je na obrázku? 2.Jaké spojenectví karikatura vyjadřuje? 3.Co jednotlivé státy získaly?
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jana Krchňáčková Název prezentace (DUMu): 2. Nejznámější bitvy 1. světové války Název sady: Osobnosti a události.
II.světová válka - úvod Název sady materiálů: Dějepis pro 9. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_9_2820_II_světová_válka_úvod Autor: Mgr. Kočíř Petr.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jana Krchňáčková Název prezentace (DUMu): 16. ČSR 1945 – 1948 Název sady: Osobnosti a události českých a světových.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jana Krchňáčková Název prezentace (DUMu): 3. Československé legie Název sady: Osobnosti a události českých a.
VY_32_INOVACE_ Název výukového materiálu: BLESKOVÉ TAŽENÍ DO ZÁPADNÍ EVROPY Autor: Mgr. Pavla Rosyvková Datum: Leden 2012 Předmět: Dějepis Cílová.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 17. Přírodní rezervace Název sady: Základy ekologie pro střední školy.
„Pakt tří“ Německo, Itálie a Japonsko - OSA
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Jana Krchňáčková
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Jana Krchňáčková 5. Ruské revoluce
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Jana Krchňáčková 9. Druhá světová válka
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Jana Krchňáčková 13. Holocaust
8. Ostatní chemické výpočty Obecná a anorganická chemie
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
DRUHÁ SVĚTOVÁ VÁLKA.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Anotace: Seznámení se s obdobím 2. světové války
8. Mnichovská konference
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Jana Krchňáčková
KOMUNISMUS V SOVĚTSKÉM SVAZU (SSSR)
KOORDINACE POSTUPU SPOJENCŮ
Italská a srbská fronta
Transkript prezentace:

Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jana Krchňáčková Název prezentace (DUMu): 11. Velká vlastenecká válka Název sady: Osobnosti a události českých a světových dějin ve 20. století (určeno pro 2. ročník oboru Technik puškař) Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Datum vzniku: Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.

Anotace Záměrem této sady výukových materiálů s názvem Osobnosti a události českých a světových dějin ve 20. století (určeno pro 2. ročník oboru Technik puškař) je ukázat žákům, kteří se v této oblasti vzdělávají, jaké jsou nejznámější osobnosti a události českých a světových dějin ve 20. století. Jednotlivé DUMy (prezentace) v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu dějepis na naší SŠ. Konkrétně tato prezentace je zaměřena na postupy vojsk německé a rudé armády, jejich rozhodující střetnutí a vlastenectví obyčejných lidí.

– pakt o neútočení mezi nacistickým Německem a SSSR, třebaže zastávaly zcela protichůdnou ideologii (tajný protokol nechával Stalinovi volné ruce ve východním Polsku v případě „nového územního uspořádání“).

– přepadení SSSR bez vyhlášení války = plán Barbarossa. Hitlerův cíl – likvidace ideového protivníka, využito momentu překvapení, bojové zkušenosti i technické převahy, široká fronta od Severního ledového oceánu po Černé moře, na straně Němců také Maďaři, Italové, Slováci, Rumuni a Bulhaři.

3 směry úderu: na Leningrad, Moskvu, Kyjev, taktika bleskové války – Stalin nepřipraven, ignoroval varování ze zahraničí, oslaben předchozím terorem.

vznikl Státní výbor obrany, fronta rozdělena na 3 úseky (SZ – Rokossovský, Z – Žukov, JZ – Jeremenko), boje na území násilím přičleněném k SSSR – Němci vítáni jako osvoboditelé od totality.

Budování domobrany – vedle armády partyzáni, ilegální odboj KSSS, hrdinství a obětavost lidí = velká vlastenecká válka. Evakuace obyvatel a průmyslu z ohrožené oblasti – na Ural, Sibiř, do Povolží, Kazachstánu, střední Asie.

Poprava sovětských partyzánů

Září 1941 – útok na Leningrad (900 dní blokáda), bez zásobování, jen v zimě přes Ladožské jezero = cesta života, obložení prolomeno až v lednu 1943.

Podzim 1941 – dobyt Kyjev, cílem útoku Moskva, ústupové boje sovětské armády u Smolenska (poprvé raketomety – kaťuše).

Němečtí zajatci u Oděsy

Oděsa, postup Němců zastaven 20 km od Moskvy, porážka = definitivní ztroskotání taktiky bleskové války.

Léto 1942 – německá ofenziva na jihu – k naftovým ložiskům u Kaspického moře. Září 1942 – únor 1943 bitva u Stalingradu = rozhodující, největší a nejkrvavější bitva ve 2. svět. válce.

V září pronikla do města armáda maršála Pauluse, obtížná obrana, boj o každou ulici, dům, poschodí, zvláště o Mamajevovu mohylu.

která byla zbudována na památku bitvy u Stalingradu, dnešního Volgogradu. Na návrší zvaném Mamajevova mohyla se nachází 85 metrová socha Matka vlast volá,

Obrana Stalingradu vedena generálem Čujkovem.

Němečtí vojáci byli obklíčeni v tzv. stalingradském kotli, Hitler zakázal kapitulaci, nepomohly ani „vzdušné mosty“, porážka Němců.

Obrat ve válce, konec mýtu o neporazitelnosti německé armády, sovětská armáda zahájila ofenzívu na celé frontě.

Červenec – srpen 1943 – bitva u Kurska = poslední velká ofenziva Němců, boje u Kurského oblouku a u města Orel, německá taktika „spálené země“ (ničení, oběti civilního obyvatelstva),

největší tanková bitva 2. sv. v. (3 000 tanků), vítězství sovětského vojska, Němci zahnáni až za Dněpr, do konce roku 1943 osvobozen Kyjev a část Ukrajiny.

Letní ofenziva sovětských vojsk 1943/1944 po celé délce fronty, březen 1943 boje u Sokolova, osvobozen Charkov, Kyjev, Bílá Cerkev, ukončena blokáda Leningradu (leden 1944), porážka nepřátel na Ukrajině, Krymu, osvobozeno Bělorusko, Pobaltí.

Otázky k opakování Kdy začal útok Německa proti SSSR a které státy se na válce proti němu podílely? Které byly hlavní směry útoku? Jak Stalin nazval úplnou vojenskou a hospodářskou mobilizaci SSSR? Kde se podařilo v r zastavit německý útok? Které město bylo téměř 900 dní oblklíčeno? Proč Němci potřebovali prorazit u Stalingradu? Čím je významná bitva u Kurska?

SOCHROVÁ, M. DĚJEPIS V KOSTCE II. Novověk, Dějiny nové doby. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, s Zdroje pro textovou část Internet: Dějepis.com [online] Druhá světová válka, [cit ]. Dostupné na

Seznam zdrojů pro použité obrázky Snímek 3 - [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: Snímek 3 - [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: Snímek 4 - [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: Snímek 5 - [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:. Autor: Bundesarchivhttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bundesarchiv_Bild_ ,_Russland,_Minsk,_gefangene_sowjetische_Soldaten.jpg Snímek 6 - [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:. Autor: Bundesarchiv Snímek 7 - [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: Snímek 7 - [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:. Autor: Bundesarchiv Snímek 8 - [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:. Autor: Bundesarchiv Snímek 10 - [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: Snímek 11 - [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:. Autor: RIA Novosti archive Snímek 12 - [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:. Autor: Bundesarchiv Snímek 14 - [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:. Autor: Bundesarchiv Snímek 15 - [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:. Autor: RIA Novosti archive Snímek 16 - [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: Snímek 17 - [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:. Autor: Bundesarchiv Infanterie.jpg Snímek 18 - [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:. Autor: Bundesarchiv Snímek 20 - [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:. Autor: RIA Novosti archive