IIS Media Services David Gešvindr MSP | MCT | MCITP
1.Distribuce digitálních multimédií – úvod 2.Windows Media Services 3.IIS Media Services 4.Silverlight Media Framework 5.Digital Rights Management Obsah
1.Distribuce digitálních multimédií – úvod 2.Windows Media Services 3.IIS Media Services 4.Silverlight Media Framework 5.Digital Rights Management Obsah
container Digitální multimédia – úvod Důležité pojmy codec
TV: Obraz: 720x576: 1,2MB na snímek Video: 25 snímků za vteřinu: 31MB/s, 168GB/hod. HDTV: Obraz: 1440x1080: 4,7MB na snímek Video: 25 snímků za vteřinu: 116MB/s, 626GB/hod. DVD: 4,7GB BD: 25GB, 50GB Digitální multimédia – úvod Motivace k použití kodeků
Algoritmus zpracování digitálního signálu Vlastnosti kodeku Ztrátová komprese / Neztrátová komprese HW náročnost zpracování GPU akcelerace Kvalita kodeku Optimální datový tok Digitální multimédia – úvod Kodeky
Ztrátová komprese Komprese visuálních dat Využití znalostí o lidském zraku Nevratné poškození informace Diskrétní kosinova transformace, Furierova transformace Bezztrátová komprese Komprese binárních dat Použití běžně používaných algoritmů Digitální multimédia – úvod Komprese
MP3 (MPEG-1 Audio Layer III) Vorbis / FLAC Dolby Digital = AC-3 (Dolby TrueHD) DTS (DTS-HD Master Audio) AAC (Advanced Audio Coding) LC – Low Complexity HC – High Complexity WMA (WMA Pro, WMA Lossless) Digitální multimédia – úvod Audio kodeky
SDDSDolby DigitalAnalog Optical DTS
Digitální multimédia – úvod Video kodeky H.26x (ITU-T) H.261 – přenos obrazu přes ISDN H.262 – MPEG-2 H.263 – Flash video H.264 – MPEG-4 Part 10 H.265 ISO/IEC MPEG-1 MPEG-2 Part-2 MPEG-4 Part 2 MPEG-4 Part 10
Digitální multimédia – úvod Video kodeky Microsoft WMV VC-1 Xiph.Org Foundation Theora
Zabalují různé datové proudy (obraz, zvuk, titulky…) Používané kontejnery: WAV AVI ASF DVR-MS, WTV MPEG-TS, VOB MOV, OGG, MKV Digitální multimédia – úvod Kontejnery
Digitální multimédia – úvod Budoucnost Experimenty – 24Gbit/s přenos
Digitální multimédia Distribuce
Digitální multimédia – distribuce Protokoly protocol container codec
Tradiční streamovací protokoly RTSP – UPD, stavový Mezikrok k HTTP „RTSP přes HTTP“ – Windows Media HTTP Progressive Download Mediální soubor stahován běžně přes HTTP z webserveru Digitální multimédia – distribuce Protokoly
On-demand obsah Uložen na serveru a distribuován na žádost klienta Klient ovládá přehrávání – posun v čase, pozastavení… Live obsah Server odesílá připojeným klientům aktuální přehrávaná data Klient nemůže ovládat přehrávání Všichni klienti dostávají stejný obsah Digitální multimédia – distribuce Typ obsahu
Unicast Veliká zátěž na síť a server Multicast Minimální zátěž na server Musí podporovat síť Broadcast Minimální zátěž na server Musí podporovat síť Zbytečné zahlcování všech klientů Digitální multimédia – distribuce Způsob distribuce
1.Distribuce digitálních multimédií – úvod 2.Windows Media Services 3.IIS Media Services 4.Silverlight Media Framework 5.Digital Rights Management Obsah
Windows Media Services 2008
Multicast streaming Cache/Proxy management Server Core Installation Advanced Fast Start Play While Archiving Broadcast AutoStart Absolute Playlist Time Windows Media Services 2008
Ukázka tvorby obsahu
1.Distribuce digitálních multimédií – úvod 2.Windows Media Services 3.IIS Media Services 4.Silverlight Media Framework 5.Digital Rights Management Obsah
IIS Media Services 3.0
Balíček služeb pro distribuci multimédií přes IIS Smooth Streaming Live Smooth Streaming Bit Rate Throttling Web Playlists IIS Media Services Představení
Vychází z prototypu použitého na streamování LOH 2008 stanicí NBC Princip fungování Klient si z webserveru stahuje malé bloky 3-4s záznamu Podle svých možností si volí kvalitu Bloky jsou zarovnané a je možné plynule přecházet mezi kvalitami (closed GOPs) IIS Smooth Streaming Jak to začalo
Jeden soubor na jednu kvalitu IIS v něm vyhledává požadované úseky /Fragments(video= ) IIS Smooth Streaming Změny oproti prototypu
Typy souborů: *.ismv – audio a video, 1 soubor na 1 kvalitu *.isma – audio *.ism – server manifest *.ismc – client manifest IIS Smooth Streaming
Silverlight 2 a vyšší Projekt Silverlight Media Framework (SMF) Klient monitoruje: Možnosti linky Zatížení HW při přehrávání Rozlišení přehrávače Pozastavení přehrávání, minimalizace přehrávače IIS Smooth Streaming Klienti
Výhody Silverlightu 3 a 4 GPU akcelerace Možnost přehrávat HD obsah s nízkou zátěží CPU IIS Smooth Streaming Klienti
SW: Expression Encoder 2 SP1 a vyšší Inlet Armada HW: Inlet Spinnaker IIS Smooth Streaming Tvorba obsahu
Stejný princip jako u Smooth Streamingu Přenos živých událostí Není dostupný zatím kvalitní SW encoder a možná ani nebude HW encoder: Inlet Spinnaker 7000 (caa $) IIS Live Smooth Streaming
Umožňuje snížit rychlost stahovaní souboru dle obsahu Umí zjistit bitrate stahovaného videa a podle toho nastavit limit Vhodné jako ochrana proti přetížení linky uživateli Bit Rate Throttling
Umožňují generovat playlisty na straně serveru s plno výhodami: Hlídání Session Parametrizace přístupu k multimédiím = skrytí adresy, kde je médium uloženo Web Playlists
Problémy distribuce multimédií
The Day The Internet Died Inaugurace 44. prezidenta USA,
Active streams on Akamai network
Streaming traffic of Akamai network
Obama Inauguration Streaming Video Traffic (US ISPs)
Klienti se připojují na edge servery, které jsou rozmístěny na různých geografických místech Z primárního serveru jsou data odeslána na Edge Servery Neomezené možnosti škálování Content Delivery Network
Získání důležitých informací o využití multimédií Server logging Client logging Data o chování uživatele a přehrávače Advanced Logging
1.Distribuce digitálních multimédií – úvod 2.Windows Media Services 3.IIS Media Services 4.Silverlight Media Framework 5.Digital Rights Management Obsah
Silverlight Media Framework
Rychlý vývoj robustního přehrávače v prostředí Silverlightu Bohatá sada funcionality Dobré možnosti skinovaní a přizpůsobení Silverlight Media Framework
Architektura Silverlight Media Framework
1.Distribuce digitálních multimédií – úvod 2.Windows Media Services 3.IIS Media Services 4.Silverlight Media Framework 5.Digital Rights Management Obsah
Digital Rights Management
Cíle Technologie Content Scrabling System (CSS) Advanced Access Content System (AACS) PlayReady Digital Rights Management
Vaše dotazy