Půdní sorpce Sorpce zvýšení koncentrace látky na fázovém rozhraní ve srovnání s okolním prostředí Probíhá na pohyblivém f.r. (PLYN-KAPALINA, KAP-KAP) na.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Mgr. Lenka Hanušová Název:VY_32_INOVACE_1807_SLOVNÍ_ÚLOHY_O_SMĚSÍCH Téma: Řešení.
Advertisements

Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Odměrná analýza – volumetrie určení množství analytu na základě spotřeby titračního činidla je nutné znát stechiometrické poměry v reakci v bodě ekvivalence.
Směsi Chemie 8. ročník. SMĚSI Jsou to látky, ze kterých můžeme oddělit fyzikálními metodami jednodušší látky- složky směsi. Třídění směsí a) RŮZNORODÉ.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_04-19 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng.
Hydroxidy Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov, Jiráskova888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět PŘÍRODOPIS.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_28_ABIOTICKE_FAKTORY_VLIV_PU.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Srovnání sodných a vápenatých sorbentů pro suché čištění spalin ze zařízení na energetické využití odpadu Boleslav Zach, Michael Pohořelý, Michal Šyc,
Sorpční vlastnosti půdy Schopnost poutat různé látky z disperzního prostředí Polydisperzní soustava je směs částeček různého tvaru a velikosti s příměsí.
OXIDY. OXID SIŘIČITÝ ● Bezbarvý, jedovatý plyn ● Štiplavě zapáchá ● Vzniká při hoření síry ve vzduchu ● Vykytuje se v sopečných plynech ● Základní surovina.
IONTY. Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Autor: Mgr. Jitka Vystavělová Číslo projektu: CZ.1.07/14.00/ Datum: Název.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák Vznik molekul Jakou strukturu má atom? Co je to molekula? Jak vzniká molekula?
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
VYS_32_INOVACE_488_Hodnota pH. NÁZEV ŠKOLY
Stanovení vitamínů A a E pomocí HPLC
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Kvalita humusu Definice humusu Synonymum k půdní organické hmotě
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-02
Poměr.
Půdní reakce Půdní reakce patří k nejvýznamnějším charakteristikám půdy !!! Vyjádření v hodnotách aktivity (koncentrace) hydroxoniových (H3O+) iontů –
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-14
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_06-01
Částicová stavba látek
6. Elektrické pole - náboj, síla, intenzita, kapacita
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_567_ Výroba sýrů a jogurtů 1 Název školy: Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
CHEMIE - Metabolismus Název školy SŠHS Kroměříž Číslo projektu
KPG Katedra pedologie a geologie Půdní reakce
PŘÍRODOVĚDA 5. ročník Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Jeršovová.
Snížení energie systému
Kationtová výměnná kapacita
Adsorpce na fázovém rozhraní
ELEKTROCHEMIE Elektrochemický potenciál Standardní vodíková elektroda
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník
Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín,
CHEMIE - Bílkoviny SŠHS Kroměříž Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Přírodní katastrofy AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Autor: Mgr. Kateřina Nekvindová
Fyzika – 6.ročník Atomy a molekuly VY_32_INOVACE_
2. Základní chemické pojmy Obecná a anorganická chemie
MECHANISMY TOXICITY.
Obecná a anorganická chemie
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření objemu pevných látek
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_05
Potenciometrie, konduktometrie, elektrogravimetrie, coulometrie
Uhlík v půdě a kyselá depozice
u organických sloučenin
Hnojení minerálními hnojivy
Tvoří pedosféru, studuje ji pedologie
Protonová teorie kyselin a zásad, vodíkový exponent pH
Roztoky Acidobazické děje
Název: VY_32_INOVACE_CH_8A_15G
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Základní chemické veličiny
1. Hodnota pH Záporný dekadický logaritmus koncentrace vodíkových (oxoniových) iontů v roztoku. 2. pH půdy Koncentrace H+ a OH- iontů nemá přímý vliv na.
Mgr. Jana Schmidtmayerová
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
CHEMIE - Test-obecná chemie
Adsorpce na fázovém rozhraní
4.3 Typy chemické vazby Elektronegativita - schopnost atomu přitahovat vazebný elektronový pár. (Značíme X, najdeme ji v periodické tabulce prvků) např.
VY_32_INOVACE_G Ionty Tento materiál byl vytvořen jako projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Molekulová fyzika 4. prezentace.
Transkript prezentace:

Půdní sorpce Sorpce zvýšení koncentrace látky na fázovém rozhraní ve srovnání s okolním prostředí Probíhá na pohyblivém f.r. (PLYN-KAPALINA, KAP-KAP) na tuhém f.r. (PEVNÁ LÁTKA-PLYN, P.L.-KAPALINA) Rozdělení adsorpce (sorbát poután na vnější či vnitřní povrch sorbentu) absorpce (sorbát vniká dovnitř sorbentu) Sorbent látka sorbující Sorbát látka sorbovaná

Půdní koloidy Minerální jílové minerály primární silikáty nerozpustné Al, Fe fosfáty polymerní kys. křemičitá (H 2 SiO 3 ) hydratované oxidy ( Al, Fe, Mn ), seskvioxidy Organické humusové látky bílkoviny, lignin Kombinované organominerální komplex

Elektronegativní – ACIDOIDY negativně nabité adsorbují kationty (jíl. min, hum. látky, H 2 SiO 3 ) → většina půdních koloidů silikátjádro OH COOH - - Si 4+ Al 3+ Fe 2+

Půdní koloidy Elektropozitivní – BAZOIDY kladně nabité adsorbují anionty (hydráty seskvioxidů) Amfoterní – AMFOLYTOIDY (polymerní hydratované seskvioxidy) Fe(OH) 3 FeO +

Půdní koloidy Konstituční (permanentní) náboj isomorfní substituce na jílových minerálech oktaedr : Al 3+ → Fe 2+, tetraedr: Si 4+ → Al 3+ Variabilní náboj na pH závislý náboj záporný náboj roste se stoupajícím pH

K+K+ Na + Mg 2+ Ca 2+ H+H+ H+H+ H+H+ Kyselé kationty Bazické kationty Sorpční komplex

KVK množství kationtů, která je půda schopna poutat při pH 7, nebo jiném vhodném pH (mmol/100g) Efektivní kolik je při daném pH vazebných míst Potenciální nejvyšší hodnota jakou můžeme dosáhnout při zvýšení pH, většinou 7 a více AVK množství aniontů, která je půda schopna poutat Kationtová výměnná kapacita

Metody Rozmanitá škála metod Metoda indexového iontu celý sorpční komplex nasytíme 1 kationtem, vytěsníme ho a stanovíme jeho množství Sycení iontem Vymytí přebytku iontu Vytěsnění indexového iontu Mehlichova metoda (Ba) Bowerova metoda (Na)

Metody - Bower H K Ca H Mg Ca K + CH 3 COONa Na CH 3 COOH CH 3 COOK CH 3 COOCa CH 3 COOMg Promývání ethanolem Na + CH 3 COONH 4 NH 4 CH 3 COONa CH 3 COONH 4

Bower - postup Navážka 2g jemnozemě I. 1. krok - sycení (3x) Přidat 10ml 1M CH 3 COONa (pipetou) 3 min. třepat 3 min. odstřeďovat supernatant slít do výlevky

Bower - postup Navážka 2g jemnozemě I. 1. krok - sycení (3x) 2. krok - vymytí (3x) Přidat 10ml 95% C 2 H 5 OH 3 min. třepat 3 min. odstřeďovat supernatant slít do výlevky

Bower - postup Navážka 2g jemnozemě I. 1. krok - sycení (3x) 2. krok - vymytí (3x) 3. krok – vytěsnění index. iontu (3x) Přidat 10ml 1M CH 3 COONH 4 3 min. třepat 3 min. odstřeďovat supernatant NEVYLÉVAT filtrovat do 50ml odměrných baněk

Bower - postup Navážka 2g jemnozemě I. 1. krok - sycení (3x) 2. krok - vymytí (3x) 3. krok – vytěsnění index. iontu (3x) 4. filtrát doplnit po rysku 1M CH 3 COONH 4, zapsat číslo baňky, proměření na AAS

Změřená koncentrace Na C Na ……(mmol/ml) V………objem baňky (ml) n………navážka (2g) mmol(+)/100g Bower - výpočty

Bower - hodnocení KVKmmol/100g Velmi vysoká  30 Vysoká30 – 25 Vyšší střední24 – 18 Nižší střední17 – 13 nízká12 – 8 Velmi nízká  8