1 Mezinárodní inspirace pro hodnocení výsledků vzdělávání: Celostátní testování žáků v Evropě Studie EURYDICE Český překlad:
2 Úrovně ISCED 1 a 2 (1. a 2. stupeň ZŠ) Referenční rok 2008/09
3 Celostátní testování žáků v Evropě EURYDICE 31 zemí, 35 národních oddělení (ČR - Národní oddělení EURYDICE je součástí ÚIV) Eurydice Network
4 Celostátní testování žáků v Evropě Účel testů: Původně pro certifikaci Rozmach od r spojený s autonomií škol, s decentralizací, se snahou o zlepšování kvality vzdělávání
5 Celostátní testování žáků v Evropě Současné cíle testování: získání informací se zásadním významem pro kariéru žáka (zpravidla spojeno s certifikací) získání informací důležitých pro školu, pro tvůrce vzdělávací politiky diagnostika (zjišťování vzdělávacích potřeb) Jeden test má obvykle několik různých cílů
6 Celostátní testování žáků v Evropě Hlavní cíle celostátního testování Zásadní význam pro kariéru jednotlivých žáků Monitorování škol a/nebo vzdělávacích systémů Zjišťování vzdělávacích potřeb jednotlivých žáků x = celostátní testy se nepoužívají
7 Celostátní testování žáků v Evropě Rozsah předmětů testovaných v celostátních testech Dva hlavní předměty či jeden (jazyk výuky a matematika) Tři předměty (dva hlavní předměty + cizí jazyk nebo přírodní vědy) Více než tři předměty Celostátní testy se nepoužívají
8 Celostátní testování žáků v Evropě Použití IKT při celostátním testování Použití IKT při testování přímo na obrazovce Použití IKT při vyhodnocování testů IKT se v současné době nepoužívá Celostátní testy se nepoužívají
9 Celostátní testování žáků v Evropě Orgány odpovědné za zadávání celostátních testů Odbor ministerstva Veřejná instituce mimo ministerstvo Složka univerzity nebo soukromá instituce Celostátní testy se nepoužívají
10 Celostátní testování žáků v Evropě Použití výsledků testů Použití pro potřeby: jednotlivých žáků školy tvůrců národní vzdělávací politiky
11 Celostátní testování žáků v Evropě Použití pro individuální kariéru jednotlivých žáků Certifikace (Vnější) diferenciace Postup do vyššího stupně Celostátní testy se nepoužívají nebo nemají vliv
12 Celostátní testování žáků v Evropě Použití výsledků testů při hodnocení škol Použití při externím hodnocení Doporučení nebo metodické pokyny pro použití při interním hodnocení Při hodnocení škol se nepoužívají Celostátní testy se nepoužívají
13 Celostátní testování žáků v Evropě Zveřejňování výsledků jednotlivých škol v celostátním testování Zveřejňování organizují nebo je na školách požadují ústřední nebo místní správní orgány Zveřejňování je v pravomoci škol Nezveřejňují se Celostátní testy se nepoužívají
14 Celostátní testování žáků v Evropě Použití výsledků testů ústředními správními orgány: Zprávy o stavu vzdělávacího systému Opatření nebo akční plány na odstranění rozdílů mezi školami nebo slabého národního výkonu Reformy vzdělávacích programů nebo dalšího vzdělávání učitelů
15 Celostátní testování žáků v Evropě Shrnutí 3 až 4 celostátní testy během povinného vzdělávání Účast celé věkové skupiny Jeden test se používá k několika účelům 2 až 3 testované předměty Organizovány zvláštní institucí (veřejnou nebo soukromou), ne přímo ministerstvem Používání výsledků především pro monitorování systému, málokdy pro vnější hodnocení jednotlivých škol
16 Celostátní testování žáků v Evropě Témata k diskusi Jeden nebo více cílů? Potřeba výkonových dat vs hrozba přemíry testování Možné zúžení vzdělávacího obsahu vlivem testování? Použití výsledků pro zlepšení školy nebo pro vykazování výkonu školy?