Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.1073 Název materiálu: VY_12_INOVACE_1B_21_ Mika Waltari Téma sady:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Žánry a formáty Žánr (druh, rod, způsob, styl, sloh) je obecné pojmenování pro všechny materiály (díla) se společnými znaky žánrové oblasti např. v literatuře.
Advertisements

Vítězslav Nezval (1900 – 1958).
Žena Když Bůh stvořil ženu, byl už 6 den, pozdě v noci.
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
Rozbor uměleckého textu
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_06 Tematická.
Bratři Čapkové.
Karel Čapek.
Karel Čapek PhDr. Karel Čapek narozen 9. ledna 1890 v Malých Svatoňovicích, zemřel 25. Prosince 1938 v Praze, byl český spisovatel, novinář, dramatik,překladatel.
Každý den jsme trochu starší…
Jan Neruda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Mark Twain Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou V. Hraběte…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou Z. Jirotky…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Mika Waltari životopis, romány, ukázka.
Jakou událost si Židé o Velikonocích připomínají?
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lada Němcová.1 Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ;
Téma: Po nás ať přijde potopa – F. Gellner
Vladislav Vančura 9. ročník.
VY_32_INOVACE_ČJPS2A_1860_ZEM Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Karel Toman Anarchistický buřič.
Božena Němcová Babička Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Téma: Audience – V. Havel
Eduard Petiška Český jazyk 6. ročník ZŠ
Eduard Petiška Český spisovatel.
William Shakespeare.
Karel Čapek.
MICHAL VIEWEGH Život a dílo nejúspěšnějšího a nejprodávanějšího českého spisovatele současnosti.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Poezie 1. pol. 20. století Skupina 42. Skupina 42 Skupina 42 České umělecké sdružení, vzniklo v roce 1942, odtud označení celé skupiny Sdružovala výtvarníky,
Egon Erwin Kisch (1885 –1948) Petra Henychová. „Zuřivý reportér“
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_112 Téma hodiny: Jiří Wolker Doporučeno pro: 9. ročník základní.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_12_LITERATURA.
Základní informace Celý název: Erebos- hra, která zabíjí Autor: Ursula Poznanski Nakladatelství: Fragment Počet stran: 320.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.6 Karel Poláček Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Básník Jiří … Básník Jiří …Básník Jiří …Básník Jiří … JEDNOTKA VÝKONU KOMBINÉZA.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU:
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_14_LITERATURA.
JIŘÍ WOLKER ŽIVOT Kde se narodil busta na jeho rodném domě pohled na město mapa ČR a umístění města a zemřel ?
William Shakespeare 26. dubna 1564 − 23. dubna 1616 významný anglický básník a dramatik, klíčová postava moderního evropského dramatu Autorem materiálu.
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška Ilustrace Josefa Lady Anotace: Seznámení s ilustracemi Josefa Lady Autor: Mgr. Vladimíra.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká literatura 2. poloviny 20. století.
„Smrt není zlá, co zlé je, to umírání je.”
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Jan Neruda - dílo.
Jan Neruda - život.
VY_32_Inovace_ Arnošt Lustig Český jazyk 9. ročník
DUCHOVÉ PŘIPRAV SE NA UVĚŘITELNÉ!!! Jsou všude kolem nás... Nevěříš???
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Šablona III/2 Božena Němcová Mgr. L. Junová, 1
DUCHOVÉ PŘIPRAV SE NA UVĚŘITELNÉ!!! Jsou všude kolem nás... Nevěříš???
„Moudré ucho neposlouchá, co hloupá huba povídá.“
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_06_ČESKÝ JAZYK
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
William Shakespeare 26. dubna 1564 − 23. dubna 1616
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Milan Kundera - Žert Název : VY_32_inovace_18 Český jazyk a literatura.
Hádej, kdo jsem? NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Božena Němcová (1820 – 1862).
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Každý den jsme trochu starší…
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Transkript prezentace:

Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu: VY_12_INOVACE_1B_21_ Mika Waltari Téma sady: Interpretace textů Datum vzniku: únor 2014 Třída: 4. A Autor: Mgr. Lucie Nováková

Anotace:

Výchozí text 1 Mika Waltari se narodil 19. září 1908 v Helsinkách v rodině luteránského pastora. Otce ztratil v pěti letech a na přání matky se vydal v jeho šlépějích a sám také studoval teologii. Později však teologii opustil a věnoval se studiu filozofie, literatury a dějin umění. Promoval v roce 1929 na Helsinské univerzitě. Během studií přispíval do časopisů a psal hororové příběhy inspirované E. A. Poem. V sedmnácti letech se Mika Waltari stal vůdčí osobností sdružení Nositelé ohně, které se stavělo proti finskému tradicionalismu a chtělo se otevřít moderním evropským kulturním proudům. Členové skupiny byli opojeni novým svobodným státem a přeměnou Helsink ve velkoměsto. Skupina se koncem 20. let rozešla, ale její názory ovlivnily Waltariho ranou tvorbu. Od mládí trpěl depresemi, nespavostí a stresem. Přesto se stal nejplodnějším finským spisovatelem. Napsal 20 románů, 15 novel, 6 sbírek poezie, 6 sbírek pohádek a 26 dramat. Také psal scénáře, literaturu faktu a novinové články. (upraveno podle Mika Waltari se narodil 19. září 1908 v Helsinkách v rodině luteránského pastora. Otce ztratil v pěti letech a na přání matky se vydal v jeho šlépějích a sám také studoval teologii. Později však teologii opustil a věnoval se studiu filozofie, literatury a dějin umění. Promoval v roce 1929 na Helsinské univerzitě. Během studií přispíval do časopisů a psal hororové příběhy inspirované E. A. Poem. V sedmnácti letech se Mika Waltari stal vůdčí osobností sdružení Nositelé ohně, které se stavělo proti finskému tradicionalismu a chtělo se otevřít moderním evropským kulturním proudům. Členové skupiny byli opojeni novým svobodným státem a přeměnou Helsink ve velkoměsto. Skupina se koncem 20. let rozešla, ale její názory ovlivnily Waltariho ranou tvorbu. Od mládí trpěl depresemi, nespavostí a stresem. Přesto se stal nejplodnějším finským spisovatelem. Napsal 20 románů, 15 novel, 6 sbírek poezie, 6 sbírek pohádek a 26 dramat. Také psal scénáře, literaturu faktu a novinové články. (upraveno podle Doplňte do textu vhodná slova

Otázky k výchozímu textu 1 a)Jaké byly Waltariho kořeny? Co studoval na univerzitě? b) Ve kterém sdružení se v mládí angažoval? c) Jaké texty jako spisovatel produkoval? d) Určete slohový postup uplatněný v textu. a)Jaké byly Waltariho kořeny? Co studoval na univerzitě? b) Ve kterém sdružení se v mládí angažoval? c) Jaké texty jako spisovatel produkoval? d) Určete slohový postup uplatněný v textu. a)Z jakých poměrů autor pocházel ? Jaké získal vzdělání ? b) Ve kterém uměleckém sdružení se M. Waltari angažoval? c) Jakého druhu byla autorova literární produkce? d) Který slohový postup v textu převládá? a)Z jakých poměrů autor pocházel ? Jaké získal vzdělání ? b) Ve kterém uměleckém sdružení se M. Waltari angažoval? c) Jakého druhu byla autorova literární produkce? d) Který slohový postup v textu převládá?

Odpovědi k výchozímu textu 1 a)Jaké byly Waltariho kořeny? Co studoval na univerzitě? b) Ve kterém sdružení se v mládí angažoval? c) Jaké texty jako spisovatel produkoval? d) Určete slohový postup uplatněný v textu. a)Jaké byly Waltariho kořeny? Co studoval na univerzitě? b) Ve kterém sdružení se v mládí angažoval? c) Jaké texty jako spisovatel produkoval? d) Určete slohový postup uplatněný v textu. a) Pocházel z rodiny luteránského kněze. Studoval filozofii, literaturu a dějiny umění. b) Nositelé ohně. c) Psal romány, novely, sbírky poezie, pohádky, divadelní hry a scénáře. d) Slohový postup - výkladový. a) Pocházel z rodiny luteránského kněze. Studoval filozofii, literaturu a dějiny umění. b) Nositelé ohně. c) Psal romány, novely, sbírky poezie, pohádky, divadelní hry a scénáře. d) Slohový postup - výkladový.

Kniha mého srdce – video a článek Egypťan Sinuhet kniha-meho-srdce/knihy/29869-egyptan- sinuhet/dokument/ kniha-meho-srdce/knihy/29869-egyptan- sinuhet/dokument/ Kniha mého srdce – video a článek Egypťan Sinuhet kniha-meho-srdce/knihy/29869-egyptan- sinuhet/dokument/ kniha-meho-srdce/knihy/29869-egyptan- sinuhet/dokument/ Otázky k textu a dokumentu (videu) : A)Kdy dílo vzniklo a co ovlivnilo autora při jeho psaní? B)Jak je možné dílo vnímat? C)Které byly Sinuhetovy osudové ženy? Otázky k textu a dokumentu (videu) : A)Kdy dílo vzniklo a co ovlivnilo autora při jeho psaní? B)Jak je možné dílo vnímat? C)Které byly Sinuhetovy osudové ženy?

Odpovědi k textu a videu: A)Kniha byla napsána v roce 1945, spisovatele ovlivnila poválečná situace ve Finsku, zklamání z prohrané války. B)Autor v knize uniká do starověkých exotických zemí, paralela se současností, důraz na lidství, přátelství a lásku. C)Osudové ženy - Nefernefernefer; Minoa a Merit. Odpovědi k textu a videu: A)Kniha byla napsána v roce 1945, spisovatele ovlivnila poválečná situace ve Finsku, zklamání z prohrané války. B)Autor v knize uniká do starověkých exotických zemí, paralela se současností, důraz na lidství, přátelství a lásku. C)Osudové ženy - Nefernefernefer; Minoa a Merit.

Poslech nahrávky Poslouchejte a vypracujte odpovědi na dané otázky. a) Shrňte obsah nahrávky vlastními slovy. b)Kde hledal M. Waltari inspiraci pro své psaní? Byl někdy v Egyptě? Kam rád cestoval? c)Jakou slabinou se dílo vyznačuje? d) Kdo byl skutečný starověký Sinuhet? Poslech nahrávky Poslouchejte a vypracujte odpovědi na dané otázky. a) Shrňte obsah nahrávky vlastními slovy. b)Kde hledal M. Waltari inspiraci pro své psaní? Byl někdy v Egyptě? Kam rád cestoval? c)Jakou slabinou se dílo vyznačuje? d) Kdo byl skutečný starověký Sinuhet? Poslech nahrávky Poslouchejte a vypracujte odpovědi na dané otázky. a) Shrňte vlastními slovy obsah nahrávky. b) Kde hledal Mika Waltari inspiraci pro svou tvorbu? c) Jaké existují rozdíly mezi skutečným Sinuhetem a románovou postavou M. Waltariho? Poslech nahrávky Poslouchejte a vypracujte odpovědi na dané otázky. a) Shrňte vlastními slovy obsah nahrávky. b) Kde hledal Mika Waltari inspiraci pro svou tvorbu? c) Jaké existují rozdíly mezi skutečným Sinuhetem a románovou postavou M. Waltariho?

Poslech nahrávky Poslouchejte a vypracujte odpovědi na dané otázky. a) Shrňte obsah nahrávky vlastními slovy. b)Kde hledal M. Waltari inspiraci pro své psaní? Byl někdy v Egyptě? Kam rád cestoval? c)Jakou slabinou se dílo vyznačuje? d) Kdo byl skutečný starověký Sinuhet? Poslech nahrávky Poslouchejte a vypracujte odpovědi na dané otázky. a) Shrňte obsah nahrávky vlastními slovy. b)Kde hledal M. Waltari inspiraci pro své psaní? Byl někdy v Egyptě? Kam rád cestoval? c)Jakou slabinou se dílo vyznačuje? d) Kdo byl skutečný starověký Sinuhet? Poslech nahrávky Poslouchejte a vypracujte odpovědi na dané otázky. a)Individuální řešení. b)Inspirace – současnost, literatura, cesty do zahraničí. Historický román má původ ve staroegyptské povídce o Sinuhetovi. c) Skutečný Sinuhet nebyl lékař, ale pracoval jako státní úředník, žil i v jiné době, ne za časů faraona Achnatona. Poslech nahrávky Poslouchejte a vypracujte odpovědi na dané otázky. a)Individuální řešení. b)Inspirace – současnost, literatura, cesty do zahraničí. Historický román má původ ve staroegyptské povídce o Sinuhetovi. c) Skutečný Sinuhet nebyl lékař, ale pracoval jako státní úředník, žil i v jiné době, ne za časů faraona Achnatona.

Výchozí text 2 - Egypťan Sinuhet Avšak tehdy jsem toto vše ještě nevěděl a vstupoval jsem do Domu života naplněn úctou a věřil jsem, že tam najdu všecku pozemskou moudrost a dobrotu. První čas byl krušný, neboť žák, jenž přijde poslední, je sluhou všech ostatních, a není nejpodřadnějšího sluhy, jenž by nestál výše než on a jemu neporoučel. Nejdříve se musí žák naučit čistotě, a není špinavé práce, jež by se mu nesvěřila, až je nemocen odporem, dokud se nezatvrdí. A brzo ví i ve spánku, že nůž se očistí jedině ohněm a prádlo vyvařením ve vodě a v louhu. Nicméně vše, co se týká umění lékařského, je napsáno v jiných knihách, i nebudu se u toho déle zdržovat. Zato chci vypravovat o všem, co se týká mne, co jsem viděl na vlastní oči a o čem druzí nepsali. Avšak tehdy jsem toto vše ještě nevěděl a vstupoval jsem do Domu života naplněn úctou a věřil jsem, že tam najdu všecku pozemskou moudrost a dobrotu. První čas byl krušný, neboť žák, jenž přijde poslední, je sluhou všech ostatních, a není nejpodřadnějšího sluhy, jenž by nestál výše než on a jemu neporoučel. Nejdříve se musí žák naučit čistotě, a není špinavé práce, jež by se mu nesvěřila, až je nemocen odporem, dokud se nezatvrdí. A brzo ví i ve spánku, že nůž se očistí jedině ohněm a prádlo vyvařením ve vodě a v louhu. Nicméně vše, co se týká umění lékařského, je napsáno v jiných knihách, i nebudu se u toho déle zdržovat. Zato chci vypravovat o všem, co se týká mne, co jsem viděl na vlastní oči a o čem druzí nepsali. Po dlouhé zkušební době přišel den, kdy mi po obřadném očištění dali bílou kytlici, i směl jsem se v přijímacích síních naučit vytrhávat zuby silným mužům, obvazovat rány, prořezávat vředy a dávat dlahy na zlomené údy. Nebylo to pro mne novinkou a díky dávnému poučování otcovu dělal jsem rychlé pokroky a stal se hlavou a učitelem druhů. (…) Po dlouhé zkušební době přišel den, kdy mi po obřadném očištění dali bílou kytlici, i směl jsem se v přijímacích síních naučit vytrhávat zuby silným mužům, obvazovat rány, prořezávat vředy a dávat dlahy na zlomené údy. Nebylo to pro mne novinkou a díky dávnému poučování otcovu dělal jsem rychlé pokroky a stal se hlavou a učitelem druhů. (…) Dostával jsem se k úkolům stále nesnadnějším, směl jsem být v sálech, kde leželi nevyléčitelně nemocní, a účastnit se vyšetřování a řezání u slavných lékařů, jimž deset nemocných zemřelo, zatímco se jediný vyléčil. Dostával jsem se k úkolům stále nesnadnějším, směl jsem být v sálech, kde leželi nevyléčitelně nemocní, a účastnit se vyšetřování a řezání u slavných lékařů, jimž deset nemocných zemřelo, zatímco se jediný vyléčil. Avšak tehdy jsem toto vše ještě nevěděl a vstupoval jsem do Domu života naplněn úctou a věřil jsem, že tam najdu všecku pozemskou moudrost a dobrotu. První čas byl krušný, neboť žák, jenž přijde poslední, je sluhou všech ostatních, a není nejpodřadnějšího sluhy, jenž by nestál výše než on a jemu neporoučel. Nejdříve se musí žák naučit čistotě, a není špinavé práce, jež by se mu nesvěřila, až je nemocen odporem, dokud se nezatvrdí. A brzo ví i ve spánku, že nůž se očistí jedině ohněm a prádlo vyvařením ve vodě a v louhu. Nicméně vše, co se týká umění lékařského, je napsáno v jiných knihách, i nebudu se u toho déle zdržovat. Zato chci vypravovat o všem, co se týká mne, co jsem viděl na vlastní oči a o čem druzí nepsali. Avšak tehdy jsem toto vše ještě nevěděl a vstupoval jsem do Domu života naplněn úctou a věřil jsem, že tam najdu všecku pozemskou moudrost a dobrotu. První čas byl krušný, neboť žák, jenž přijde poslední, je sluhou všech ostatních, a není nejpodřadnějšího sluhy, jenž by nestál výše než on a jemu neporoučel. Nejdříve se musí žák naučit čistotě, a není špinavé práce, jež by se mu nesvěřila, až je nemocen odporem, dokud se nezatvrdí. A brzo ví i ve spánku, že nůž se očistí jedině ohněm a prádlo vyvařením ve vodě a v louhu. Nicméně vše, co se týká umění lékařského, je napsáno v jiných knihách, i nebudu se u toho déle zdržovat. Zato chci vypravovat o všem, co se týká mne, co jsem viděl na vlastní oči a o čem druzí nepsali. Po dlouhé zkušební době přišel den, kdy mi po obřadném očištění dali bílou kytlici, i směl jsem se v přijímacích síních naučit vytrhávat zuby silným mužům, obvazovat rány, prořezávat vředy a dávat dlahy na zlomené údy. Nebylo to pro mne novinkou a díky dávnému poučování otcovu dělal jsem rychlé pokroky a stal se hlavou a učitelem druhů. (…) Po dlouhé zkušební době přišel den, kdy mi po obřadném očištění dali bílou kytlici, i směl jsem se v přijímacích síních naučit vytrhávat zuby silným mužům, obvazovat rány, prořezávat vředy a dávat dlahy na zlomené údy. Nebylo to pro mne novinkou a díky dávnému poučování otcovu dělal jsem rychlé pokroky a stal se hlavou a učitelem druhů. (…) Dostával jsem se k úkolům stále nesnadnějším, směl jsem být v sálech, kde leželi nevyléčitelně nemocní, a účastnit se vyšetřování a řezání u slavných lékařů, jimž deset nemocných zemřelo, zatímco se jediný vyléčil. Dostával jsem se k úkolům stále nesnadnějším, směl jsem být v sálech, kde leželi nevyléčitelně nemocní, a účastnit se vyšetřování a řezání u slavných lékařů, jimž deset nemocných zemřelo, zatímco se jediný vyléčil.

a)Přiřaďte výňatek k literárnímu druhu a žánru. b)Určete vypravěče a kompozici knihy. c)Posuďte jazykovou stránku díla. d)Shrňte vlastními slovy ukázku. e)Ze které kapitoly (knihy) ukázka pochází? a)Přiřaďte výňatek k literárnímu druhu a žánru. b)Určete vypravěče a kompozici knihy. c)Posuďte jazykovou stránku díla. d)Shrňte vlastními slovy ukázku. e)Ze které kapitoly (knihy) ukázka pochází? Otázky k výchozímu textu 2

a)Jedná se o epiku (děj); žánr - historický román zasazený do časů starověkého Egypta. b)Vypravěč v ich- formě (vstupoval jsem). Text je členěn do 15 knih, je velmi rozsáhlý. c)Jazyková stránka výňatku – pasáž vypravěče ve třech odstavcích, knižní jazyk s místy archaickým slovosledem ( pou- čování otcovu, umění lékařského aj.). Složité větné konstrukce s čování otcovu, umění lékařského aj.). Složité větné konstrukce s archaismy (kytlice, údy, učitelem druhů). Starobylost textu archaismy (kytlice, údy, učitelem druhů). Starobylost textu dodává pasivum (trpný rod) – naplněn, nemocen, je napsáno aj. dodává pasivum (trpný rod) – naplněn, nemocen, je napsáno aj. Obrazná pojmenování (tropy) – např. metafora stal se hlavou druhů a personifikace přišel den. Obrazná pojmenování (tropy) – např. metafora stal se hlavou druhů a personifikace přišel den. e) Ukázka pochází z knihy druhé - Dům života. a)Jedná se o epiku (děj); žánr - historický román zasazený do časů starověkého Egypta. b)Vypravěč v ich- formě (vstupoval jsem). Text je členěn do 15 knih, je velmi rozsáhlý. c)Jazyková stránka výňatku – pasáž vypravěče ve třech odstavcích, knižní jazyk s místy archaickým slovosledem ( pou- čování otcovu, umění lékařského aj.). Složité větné konstrukce s čování otcovu, umění lékařského aj.). Složité větné konstrukce s archaismy (kytlice, údy, učitelem druhů). Starobylost textu archaismy (kytlice, údy, učitelem druhů). Starobylost textu dodává pasivum (trpný rod) – naplněn, nemocen, je napsáno aj. dodává pasivum (trpný rod) – naplněn, nemocen, je napsáno aj. Obrazná pojmenování (tropy) – např. metafora stal se hlavou druhů a personifikace přišel den. Obrazná pojmenování (tropy) – např. metafora stal se hlavou druhů a personifikace přišel den. e) Ukázka pochází z knihy druhé - Dům života. Odpovědi k výchozímu textu 2

Výchozí text 3 - Rozhovor s dcerou MW MH: Váš otec byl slavný spisovatel. Čtenáři na celém světě znají především jeho román Egypťan Sinuhet. Které dílo vašeho otce máte nejradši vy, a proč? MH: Jaký byl Mika Waltari člověk a otec? Jaká byla jeho nejvýraznější vlastnost? Kdo byl prvním čtenářem jeho textů? MH: Váš otec byl slavný spisovatel. Čtenáři na celém světě znají především jeho román Egypťan Sinuhet. Které dílo vašeho otce máte nejradši vy, a proč? SE: To je těžká otázka, protože já jsem knihomol, miluju knihy obecně a líbí se mi všechno, co můj otec napsal, nebo jinak řečeno není nic, coby se mi nelíbilo. Jako dítěti mi otec četl svoje díla nahlas, samozřejmě hlavně pohádky... Když o tom přemýšlím, možná mám nejradši jeho „román o románu“ Čtyři západy slunce. MH: Jaký byl Mika Waltari člověk a otec? Jaká byla jeho nejvýraznější vlastnost? Kdo byl prvním čtenářem jeho textů? SE: Ke mně, k dítěti, byl Mika vždycky velmi trpělivý. Byl také velmi pilný a když psal, byl pro mě nepřítomný, teprve večer byl k dispozici. Vždycky mi radil, co mám číst, co sám četl v mládí, proto jsem už od dětství hodně četla. Mikovy texty četla jako první moje matka a pak nakladatel, tím byl a je Werner Söderström, akciová společnost (největší a tradiční finské nakladatelství, poznámka MH). Otec psal zásadně dvěma prsty na psacím stroji, rukou nepsal, protože měl moc malé písmo. (…) MH: Sama jste spisovatelka. Sledoval Mika Waltari vaši práci, radil vám? (…) Otec mi radil v době, kdy jsem psala svou nejúspěšnější knihu Kavárnu Mabillon. Radil mi, abych psala raději krátké věty a k věci … MH: Váš otec byl slavný spisovatel. Čtenáři na celém světě znají především jeho román Egypťan Sinuhet. Které dílo vašeho otce máte nejradši vy, a proč? MH: Jaký byl Mika Waltari člověk a otec? Jaká byla jeho nejvýraznější vlastnost? Kdo byl prvním čtenářem jeho textů? MH: Váš otec byl slavný spisovatel. Čtenáři na celém světě znají především jeho román Egypťan Sinuhet. Které dílo vašeho otce máte nejradši vy, a proč? SE: To je těžká otázka, protože já jsem knihomol, miluju knihy obecně a líbí se mi všechno, co můj otec napsal, nebo jinak řečeno není nic, coby se mi nelíbilo. Jako dítěti mi otec četl svoje díla nahlas, samozřejmě hlavně pohádky... Když o tom přemýšlím, možná mám nejradši jeho „román o románu“ Čtyři západy slunce. MH: Jaký byl Mika Waltari člověk a otec? Jaká byla jeho nejvýraznější vlastnost? Kdo byl prvním čtenářem jeho textů? SE: Ke mně, k dítěti, byl Mika vždycky velmi trpělivý. Byl také velmi pilný a když psal, byl pro mě nepřítomný, teprve večer byl k dispozici. Vždycky mi radil, co mám číst, co sám četl v mládí, proto jsem už od dětství hodně četla. Mikovy texty četla jako první moje matka a pak nakladatel, tím byl a je Werner Söderström, akciová společnost (největší a tradiční finské nakladatelství, poznámka MH). Otec psal zásadně dvěma prsty na psacím stroji, rukou nepsal, protože měl moc malé písmo. (…) MH: Sama jste spisovatelka. Sledoval Mika Waltari vaši práci, radil vám? (…) Otec mi radil v době, kdy jsem psala svou nejúspěšnější knihu Kavárnu Mabillon. Radil mi, abych psala raději krátké věty a k věci …

Otázky k výchozímu textu 3 a)Shrňte vlastními slovy obsah výňatku. Kdybyste se s dcerou slavného spisovatele potkali vy, na co byste se jí zeptali? Vymyslete minimálně 4 otázky. b)Doložte v textu znaky publicistického stylu, které další slohové útvary daného stylu kromě interview znáte? c)Jaké povahové rysy svého otce Satu zmiňuje? d)Čím se Waltariho dcera zabývá? e)Se kterým slavným literátem ( třeba i zemřelým) byste se rádi setkali a dělali s ním rozhovor? ( upraveno podle a)Shrňte vlastními slovy obsah výňatku. Kdybyste se s dcerou slavného spisovatele potkali vy, na co byste se jí zeptali? Vymyslete minimálně 4 otázky. b)Doložte v textu znaky publicistického stylu, které další slohové útvary daného stylu kromě interview znáte? c)Jaké povahové rysy svého otce Satu zmiňuje? d)Čím se Waltariho dcera zabývá? e)Se kterým slavným literátem ( třeba i zemřelým) byste se rádi setkali a dělali s ním rozhovor? ( upraveno podle

Odpovědi k výchozímu textu 3 a)Individuální řešení. b)Znaky publicistického stylu – informuje i poučuje, grafická úprava aj. Útvary – článek, úvodník, fejeton, komentář, reportáž, glosa, sloupek aj. c)Trpělivost, píle, urputnost, pracovitost. d) Literaturou, spisovatelstvím. e) Individuální řešení. (upraveno podle a)Individuální řešení. b)Znaky publicistického stylu – informuje i poučuje, grafická úprava aj. Útvary – článek, úvodník, fejeton, komentář, reportáž, glosa, sloupek aj. c)Trpělivost, píle, urputnost, pracovitost. d) Literaturou, spisovatelstvím. e) Individuální řešení. (upraveno podle

Výchozí text 4 - Cesta do Istanbulu V roce 1945 jsem hodně pracoval. Napsal jsem divadelní hry Gabrieli, vrať se a Čarodějnice se vrací do života a román Egypťan Sinuhet. Když se podzim přehoupl do temného listopadu, napsal jsem ještě Pohádku o čtyřech západech slunce, ale na prahu prosince se mi myšlenky zadrhly na velké epické básni a jejích dvě stě padesát slok mi tryskalo z mozku jako z vysychajícího vodotrysku, který už jen tu a tam vychrlí proud vody, a v té chvíli i mně došlo, že bude nejlepší, když s výrobní činností na čas přestanu. Básnická skladba se navíc výstižně jmenovala Brzy ráno, v pět hodin. A tak přišla nespavost, jako obvykle v nejtemnějším ročním období, v tichém a klidném období, kdy jako mí prarodiče medvědi bývám připraven upadnout do zimní dřímoty a spát bez problémů i dvanáct hodin denně až do chvíle, kdy zimu konečně rozjasní první světlé dny. Nespavost je velké trápení, ale nadarmo bych to vysvětloval těm, kdo ji nikdy nepoznali, protože by to stejně nepochopili.. Neklidný a vyhořelý, houpal jsem se tedy v bílé posteli pod modrou dekou v milosrdném objetí inzulinu. Inzulin mi odplavil z mysli všechen odpad a pod ním se objevily vzpomínky svěží jako letní rána, vzpomínky, které jsem považoval za dávno zapomenuté. (Upraveno podle V roce 1945 jsem hodně pracoval. Napsal jsem divadelní hry Gabrieli, vrať se a Čarodějnice se vrací do života a román Egypťan Sinuhet. Když se podzim přehoupl do temného listopadu, napsal jsem ještě Pohádku o čtyřech západech slunce, ale na prahu prosince se mi myšlenky zadrhly na velké epické básni a jejích dvě stě padesát slok mi tryskalo z mozku jako z vysychajícího vodotrysku, který už jen tu a tam vychrlí proud vody, a v té chvíli i mně došlo, že bude nejlepší, když s výrobní činností na čas přestanu. Básnická skladba se navíc výstižně jmenovala Brzy ráno, v pět hodin. A tak přišla nespavost, jako obvykle v nejtemnějším ročním období, v tichém a klidném období, kdy jako mí prarodiče medvědi bývám připraven upadnout do zimní dřímoty a spát bez problémů i dvanáct hodin denně až do chvíle, kdy zimu konečně rozjasní první světlé dny. Nespavost je velké trápení, ale nadarmo bych to vysvětloval těm, kdo ji nikdy nepoznali, protože by to stejně nepochopili.. Neklidný a vyhořelý, houpal jsem se tedy v bílé posteli pod modrou dekou v milosrdném objetí inzulinu. Inzulin mi odplavil z mysli všechen odpad a pod ním se objevily vzpomínky svěží jako letní rána, vzpomínky, které jsem považoval za dávno zapomenuté. (Upraveno podle

a)Které slohové postupy lze v textu najít? b)Určete vypravěče. c)O kterých dílech M. Waltariho se v ukázce hovoří? d)Vyhledejte v textu přirovnání. a)Které slohové postupy lze v textu najít? b)Určete vypravěče. c)O kterých dílech M. Waltariho se v ukázce hovoří? d)Vyhledejte v textu přirovnání. Otázky k výchozímu textu 4

a)Popisný, úvahový a vyprávěcí. b)Vypravěč – ich forma (Mika Waltari) c)Egypťan Sinuhet; Gabrieli, vrať se do života; Čarodějnice se vrací do života; Pohádka o čtyřech západech slunce; Brzy ráno. d) Přirovnání - vzpomínky svěží jako letní rána; jako mí prarodiče medvědi bývám připraven upadnout do zimní dřímoty. a)Popisný, úvahový a vyprávěcí. b)Vypravěč – ich forma (Mika Waltari) c)Egypťan Sinuhet; Gabrieli, vrať se do života; Čarodějnice se vrací do života; Pohádka o čtyřech západech slunce; Brzy ráno. d) Přirovnání - vzpomínky svěží jako letní rána; jako mí prarodiče medvědi bývám připraven upadnout do zimní dřímoty. Odpovědi k výchozímu textu 4

? ? Gyťapen wistehu Hoej lávostvíkr Váravk zeláň Mentý daněl Lávovlapka Opravte chybné názvy děl Mika Waltariho Opravte chybné názvy děl Mika Waltariho

? ? Egypťan Sinuhet Jeho království Krvavá lázeň Temný anděl Plavovláska Opravte chybné názvy děl Mika Waltariho Opravte chybné názvy děl Mika Waltariho

Mika Waltari – spoj správně slova do dvojic A Plavovláska B Achnaton C Markéta Hejkalová D Cesta do Istanbulu E Otec MW F Kaptah G Minea H Temný anděl A Plavovláska B Achnaton C Markéta Hejkalová D Cesta do Istanbulu E Otec MW F Kaptah G Minea H Temný anděl 1překladatelka děl MW 2Turecko 3faraon 4Sinuhetův otrok a přítel 5Kréta 6prostituce 7renesanční Evropa 8pastor 1překladatelka děl MW 2Turecko 3faraon 4Sinuhetův otrok a přítel 5Kréta 6prostituce 7renesanční Evropa 8pastor

a) Jak se vám film Egypťan Sinuhet (1954) líbí? Odpovídá podle vás Waltariho ztvárnění starého Egypta vašim představám o době? b) Jak na vás působí herecké výkony představitelů hlavních rolí? 5w

Vyberte si jeden z citátů Mika Waltariho a vyložte jej vlastními slovy. waltari waltari-173 Vyberte si jeden z citátů Mika Waltariho a vyložte jej vlastními slovy. waltari waltari-173 „Proč však toužit po zázracích větších, než je zázrak zrození a smrti? Vedle nich všechny divy světa blednou…“

Obrazový materiál

Použitá literatura a zdroje HEJKALOVÁ, Markéta. Fin Mika Waltari. Havlíčkův Brod: Nakladatelství Hejkal, 2007, ISBN SOUKAL, Josef a kol. Literatura pro IV. ročník gymnázií. Praha: SPN, 2005, ISBN WALTARI, Mika. Egypťan Sinuhet: Patnáct knih ze života lékaře. Praha: Český klub, 2011, ISBN HEJKALOVÁ, Markéta. Rozhovor se Satu Waltari-Elstelä v úterý 23. října 2001 v budově nakladatelství WSOY v Helsinkách [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: WALTARI, Mika. Cesta do Istanbulu [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Mika Waltari - citáty [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Egypťan Sinuhet [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

Obrazový materiál (pozadí) (podpis Mika Waltariho, snímek 3) (M. Waltari s přáteli v roce 1958, snímek 25) (mladý Mika Waltari v roce 1928, snímek 25) (s přáteli v roce 1958, snímek 25) (snímek 25)