Země ZŠ Hejnice M. Hradil. PLANETA ZEMĚ – KOLÉBKA ŽIVOTA (U/4/2) Zkusme najít odpovědi na otázky týkající se naší „modré planety“, o kterých jsme se učili.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PROJEKT „ BEZ VODY NELZE ŽÍT“
Advertisements

VODA NA ZEMI Hydrosféra – vodní obal země.
Člověk a jeho svět – Rozmanitost přírody – Vesmír – Planety
Abiotické podmínky života
Stavba a vznik Země Projevy života
EU Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radek Horský. Materiál vznikl v rámci projektu EU peníze školám.
Přirozené nádrže Umělé nádrže Podzemní vody Minerální vody Řeky
Vznik Země Vznik vesmíru= teorie Hot Big Bang =velký horký třesk = silná exploze před 15 miliardami let, vzniká po ní mračno plynů a prachu, z něj vznik.
1.1 Vznik a vývoj života Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis Autor: Mgr. Petra.
Anotace: Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: MGR. STANISLAVA OHANKOVÁ Název: VY_32_INOVACE_284_SLUNCE _A_ ZEMĚ Téma:
Neživá příroda - vzduch
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_180_Atmosféra AUTOR: Ing. Gavlas Miroslav ROČNÍK, DATUM: 7.,
Věda, která se zabývá PŘÍRODOU
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík
Podmínky života na Zemi
Krajina a životní prostředí
VY_32_INOVACE_03_Voda Název školy: Základní škola a Mateřská škola Křetín, okres Blansko, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07./1.4.00/
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Proč je voda důležitá? Život Každá živá hmota obsahuje vodu
Planety sluneční soustavy – Malé planety Pří_114_Rozmanitost přírody_Planety sluneční soustavy – Malé planety Autor: Mgr. Helena Koždoňová Škola: Základní.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Pří_221_Vesmír_Planeta Země Autor: Mgr. Martina Vaculová
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
PLANETA ZEMĚ Martin Fišera.
ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OPVK AUTOR:Mgr. Jana Neugebauerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_13_PLANETA ZEMĚ ROČNÍK: 6. ročník ZŠ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda VZDĚLÁVACÍ.
Základní ekologické pojmy. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
POHLAVNÍ SOUSTAVA ŽENY ZŠ Hejnice - M. Hradil. Funkce: 1. 1.Zrání vajíček a jejich uvolňování z kůry vaječníků Produkce pohlavních hormonů – který?
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země2 Ověření ve výuce:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV:VY_32_INOVACE_ S 20 TEMA: Atmosféra – plynný obal Země.
DÝCHACÍ SOUSTAVA U/41 ZŠ Hejnice - M. Hradil. Obr. 1.
Planety sluneční soustavy VY_32_INOVACE_03_planetyslunecnisoustavy Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení.
Sluch Fyzika??? Zvuk vzniká kmitáním pevných těles.
Země a život, vývoj života
2. POHYBY ZEMĚ A JEJICH DŮSLEDKY
5. AMERIKA - VODSTVO VY_32_INOVACE_12_Z5
Metabolismus (přeměna látek a energií) Výživa U/49
BIOLOGIE ČLOVĚKA NERVOVÁ SOUSTAVA
19. POVRCH AFRIKA VY_32_INOVACE_12_Z5
Součásti neživé přírody
Resuscitace = oživování, kříšení
Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor Ing. Dana Sobotková
6. ATMOSFÉRA VY_32_INOVACE_11_Z4
ATMOSFÉRA atmosféra a její vlastnosti
PLANETA ZEMĚ.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Blanka Machovcová
Autor: Mgr. Zdeněk Hanuš VY_32_INOVACE_02_Střídání dne a noci
3. OBECNÝ FYZICKÝ ZEMĚPIS
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Třída : Paryby U/6 žraloků Zástupci: žraloci - rejnoci
Poznáte, které místo je schováno v puzzle?
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Sada:Přírodopis,2. stupeň Autor: Mgr. Zbyněk Němec
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Stavba Země Anotace: Materiál je určen k výuce zeměpisu v 6. ročníku základní školy. Seznamuje žáky s pojmem krajinná sféra a se stavbou zemského tělesa.
NEŽIVÁ PŘÍRODA voda vzduch teplo a světlo horniny a nerosty půda.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
12. Hydrosféra Vodní obal země
Název školy: MŠ a ZŠ,Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Autor: Mgr. Zdeněk Hanuš VY_32_INOVACE_15_Atmosféra
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
1.1 Vznik a vývoj života Co je to život?
ZELENINA TEST POZNÁŠ VŠECHNY DRUHY ZELENINY ?
Autor: Mgr. Zdeněk Hanuš VY_32_INOVACE_10_Litosféra
Vznik Sluneční soustavy, vznik života na Zemi
Transkript prezentace:

Země ZŠ Hejnice M. Hradil

PLANETA ZEMĚ – KOLÉBKA ŽIVOTA (U/4/2) Zkusme najít odpovědi na otázky týkající se naší „modré planety“, o kterých jsme se učili v 5. třídě – U/4 Obr.1 ZŠ Hejnice M. Hradil

Pohled na modrou planetu. Snímek pořízený z Apolla 17 během cesty na Měsíc, 7. listopadu 1972Apolla 17Měsíc7. listopadu1972 Obr.1 ZŠ Hejnice M. Hradil

Země je součástí Sluneční soustavy DC: Kolik má SS planet? Obr.2 ZŠ Hejnice M. Hradil

Představa o vzniku SS: z mlhoviny prachu a plynů + gravitační síla z mlhoviny prachu a plynů + gravitační síla jsou přitahována další tělesa jsou přitahována další tělesa vzniká žhavé těleso vzniká žhavé těleso ZŠ Hejnice M. Hradil

Pamatujete? Obr.3 ZŠ Hejnice M. Hradil

Stavba zemského tělesa? Stavba zemského tělesa? (U/4/2) Stavba zemského tělesa? ZŠ Hejnice M. Hradil

Pangea = všechny Země = superkontinent Obr.4 ZŠ Hejnice M. Hradil

nejvyšší horaMt. Everest8848 m nejhlubší místo oceánuMariánský příkop10924 m nejhlubší depreseMrtvé moře-400 m největší poušťSahara km 2 největší jezeroKaspické moře km 2 nejhlubší jezeroBajkal1637 m nejdelší řekaAmazonka7025 km nejvyšší vodopádSalto Angel979 m nejvyšší srážkyMt. Waialeale (Havaj)11981 mm nejnižší srážkyDakhla (Egypt)0,5 mm nejvyšší teplotaAl-Azízíyah (Libie)57,8°C nejnižší teplotaVostok (Antarktida)-89,2°C Zemská nej! ZŠ Hejnice M. Hradil

Pojmy základního učiva: Kdy vznikla Země ? Čím je tvořena SS? Stavba zemského tělesa? Vysvětli příčinu střídání dne a noci a ročních období. ZŠ Hejnice M. Hradil

Pojmy rozšiřujícího učiva: Pangea ? Vyjmenuj planety SS? Vysvětli pojem biologie, botanika, zoologie, ekologie? ZŠ Hejnice M. Hradil

Vznik atmosféry. (plynného obalu Země) když byla Země žhavá koule, měla tzv. prvotní atmosféru – chyběl v ní kyslík Kde se vzal???? Produkcí zelených rostlin! Produkcí zelených rostlin! ZŠ Hejnice M. Hradil

Atmosféra současnosti: kyslík (oxid)21% kyslík (oxid)21% dusík78% dusík78% oxid uhličitý0,03% oxid uhličitý0,03% ostatní plynyasi 1% ostatní plynyasi 1% Sahá do výšky cca km. ZŠ Hejnice M. Hradil

Pojmy základního učiva: Atmosféra Země ? Vyjmenuj složení atmosféry Země? Kdo je producentem kyslíku na planetě Země? Kdo na Zemi kyslík spotřebovává? ZŠ Hejnice M. Hradil

Pojmy rozšiřujícího učiva: Popiš vznik atmosféry na Zemi? Uveď % složení atmosféry Země? ZŠ Hejnice M. Hradil

Vznik hydrosféry (vodního obalu Země) ZŠ Hejnice M. Hradil

Obr.5 ZŠ Hejnice M. Hradil

Kde se ta voda na planetě Zemi vzala? Ochlazováním povrchu Země se vodní páry srážely = déšť = praoceány Hydrosféra dnes (2/3): 96 % tvoří oceány a moře sladká voda cca 3 % Probíhá neustálý koloběh vody v přírodě – U/5/3 ZŠ Hejnice M. Hradil

Obr.6 ZŠ Hejnice M. Hradil

Jak měříme vodu: základní měrnou jednotkou je 1 litr ve vodárenství se voda měří na metry krychlové (kubické), značí se m 3 1 m 3 = 1000 litrů vody Kolik litrů vody jsme spotřebovali ve škole, pokud na faktuře je uvedena spotřeba 33 m 3. Kolik vody spotřebujeme na naše každodenní činnosti: (údaje v litrech) spláchnutí toalety koupel ve vaně sprchování mytí nádobí v myčce praní v pračce mytí rukou3 mytí automobilu200 pití každý den1,5 denně v kuchyni5 - 7 ZŠ Hejnice M. Hradil

Příklady specifické spotřeby vody: (v litrech vody na osobu a den) USA300 Vyspělé západoevropské země Česká republika120 Země třetího světa10 Hygienické minimum deklarované Světovou zdravotnickou organizací 100 Neplýtvejte vodou: Kapající kohoutek 4 l / hod Netěsnící WC 80 l / hod Vytékající hadice na zalévání 60 l / hod Kolik vody je třeba k výrobě: 1 litru piva25 l 1 kg papíru300 l 1 kg vlny150 l ZŠ Hejnice M. Hradil

Jaký byl vývoj spotřeby vody v ČR: (v litrech vody na osobu a den) 1760 = = = = = = 110 ZŠ Hejnice M. Hradil

Pojmy základního učiva: Hydrosféra? Co tvoří hydrosféru Země? Co je to koloběh vody na Zemi? Jak snížíš spotřebu vody ve Vaší domácnosti? Význam vody na Zemi? ZŠ Hejnice M. Hradil

Pojmy rozšiřujícího učiva: Vysvětli rozdíl mezi velkým a malým koloběhem vody ? Brakická voda? ZŠ Hejnice M. Hradil

Zdroje: Obr.1 Soubor:The Earth seen from Apollo 17.jpg. In Wikipedia : the free encyclopedia [online]. St. Petersburg (Florida) : Wikipedia Foundation, [cit ]. Dostupné z WWW:. Obr.2 Soubor:NovaSlunecniSoustava.jpg. In Wikipedia : the free encyclopedia [online]. St. Petersburg (Florida) : Wikipedia Foundation, [cit ]. Dostupné z WWW:. Obr.3 Soubor:Pr%C5%AF%C5%99ez Zem%C3%AD.png. In Wikipedia : the free encyclopedia [online]. St. Petersburg (Florida) : Wikipedia Foundation, [cit ]. Dostupné z WWW:. Obr.4 Soubor:Pangaea continents.png. In Wikipedia : the free encyclopedia [online]. St. Petersburg (Florida) : Wikipedia Foundation, [cit ]. Dostupné z WWW:. Obr.5 Soubor:Hinomisaki91.JPG. In Wikipedia : the free encyclopedia [online]. St. Petersburg (Florida) : Wikipedia Foundation, [cit ]. Dostupné z WWW:. Obr.6 Soubor:Watercycleczechhigh.jpg. In Wikipedia : the free encyclopedia [online]. St. Petersburg (Florida) : Wikipedia Foundation, [cit ]. Dostupné z WWW:. ZŠ Hejnice M. Hradil