Praxe Úvod do supervize Jitka Navrátilová 9.3. 2009.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Zvládání stresu ve společnosti KEK INA IDEC SA Piraeus, Řecko
Management Ing. Jan Pivoňka.
Vstup absolventů středních škol na trh práce
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Individuální projekt „Plánování sociálních.
Martina Pastuchová klinický psycholog a terapeut, supervizor
Předmět a prameny pracovního práva
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Analýza pracovního místa Katedra řízení Ekonomická fakulta Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
VZDĚLÁVÁNÍ A ROZVOJ PRACOVNÍKŮ - 5 Řízení lidských zdrojů.
Případová studie: UNIC-Services Ltd. Firma UNIC-Services  Založena roku 1993 IT pracovníkem, jménem Saara Remes-Ulkunniemi  Firma nabízí vzdělávací.
© HMP 2003 DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Trenér TRÉNINKOVÁ ČÁST „Řízení lidských zdrojů“ Trenér.
Role supervize v bilanční diagnostice BDg z pohledu poradce pro dospívající z dětských domovů Tento projekt je financován z ESF a státního rozpočtu ČR.
Na Poříčí 12, Praha 1, tel.: , fax: Úvod do supervize Mgr. Klára Aronová.
KLÍČ K ROZVOJI PROFESNÍCH KOMPETENCÍ Název projektu: KLÍČ K ROZVOJI PROFESNÍCH KOMPETENCÍ Soukromá vyšší odborná škola sociální o.p.s., Jihlava (projekt.
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Úvod do supervize Mgr. Klára Aronová
Problematika supervize pracovníků v sociálních službách
Význam odborné praxe v rámci vysokoškolského profesního vzdělávání
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
MANAGEMENT - VŽ1 M A N A G E M E N T 1. cvičení. MANAGEMENT - VŽ2 ROLE MANAŽERŮ.
PER – Burgetová Zuzana.  Jak vybrat vedoucího týmu.  Profil vedoucího týmu  Složení týmu  Co vede ke špičkovému výkonu týmu  Rozdíl mezi skupinou.
Podniková ekonomika Personální činnost.
► Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Jak se stát dobrým právníkem?
Úloha personální práce v podniku Organizování procesu změn ve struktuře a kvalitě lidských zdrojů organizace v souladu s potřebami, které jsou dány požadavky.
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
Systém 360° zpětné vazby v Cabot Corp.
Mgr. Michal Majer, KAPPA-HELP Přerov
Supervizní vztah Jitka Navrátilová Vztah jako předpoklad učení Vztah mezi supervizorem a supervidovaným je centrem celého procesu. Supervizní.
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Řídící struktury, malé a velké organizace
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Východiska úkolově orientované supervize
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS Jitka Navrátilová
VZDĚLÁVÁNÍ PRACOVNÍKŮ. Označení materiálu : VY_32_INOVACE_EKO_1133Ročník:2. Vzdělávací obor: Ekonomika podniku Tematický okruh: Personální činnosti Téma:
Úvod do supervize Jitka Navrátilová
Management Přednáška 5: - Výběr a rozmístění pracovníků
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Personální plán pro podnikatelský plán
Supervize. Slovo supervize můžeme doslovně přeložit jako nadhled. Jde o činnost, při které supervizor pomáhá pracovníkovi (supervidované osobě) získat.
Supervize Dr. Martina Richterová Těmínová. Supervize je: Intensivní, mezilidsky zaměřený individuální vztah, v němž je úkolem jedné z osob usnadňovat.
PEČOVATELSKÉ CENTUM PRAHA 7 Domov Svojšice Realizace systému profesního vzdělávání v Domově Svojšice.
Další vzdělávání v sociálních službách Potřeba nebo netřeba?
SUPERVIZE z Jak se učit ze zkušenosti svého týmu? Mgr. et Mgr. Veronika Víchová CACIO 8.září 2016
Cacio Otázky z personalistiky pro IT Manažery: Jak vybrat vhodné pracovníky.
HARTMANN partnerem ve vzdělávání profesionálů ve zdravotnictví
Zpětná vazba Jitka Navrátilová
Vytváření pracovních míst – jejich analýza a popis
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
Fáze ÚOS Jitka Navrátilová.
Projekt Impuls / Seminář
Projekt Impuls / Seminář
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Úvod do supervize Jitka Navrátilová
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Fáze ÚOS Jitka Navrátilová.
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS
Výstupy pracovních skupin
Mgr. Monika Havlíčková Olomouc
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

Praxe Úvod do supervize Jitka Navrátilová

Kdo jsme se tu sešli a proč? Kdo jsem? Z jaké jsem organizace/jaké mám zkušenosti se supervizí? Jaký je můj zájem ve vztahu k supervizi? Co bych si odsud chtěl odnést?

Proč supervizi? Sociální pracovník: * sebeobraz * osobnost * schopnost zvládat Podpora: * v rámci organizace * mimo organizaci Stresové reakce * úzkost * nemoc * vyhoření Formy stresu sociálního pracovníka (Pramen: Fineman, 1985: 34) Pracovní systém: * vztahy na pracovišti * klienti * nepostižitelnost úspěchů * organizační vlivy * nedostatek kvalifikace * jiné Osobní systém: * osobní vztahy * zdraví * jiné

Co je supervize? (1) Je „čistou mezilidskou interakcí, jejímž obecným cílem je, aby se jedna osoba, supervizor, setkávala s druhou osobou, supervidovaným, ve snaze zlepšit schopnost supervidovaného účinně pomáhat lidem“. (Hess, 1980, s.25)

Co je supervize? (2) Supervize může být definována jako kontrola práce druhého pracovníka se sankční autoritou monitorovat a řídit jeho výkon s cílem zajistit dostatečný výkon (včetně spokojenosti klienta). Caspi, Reid (2002)

Jaké má supervize funkce? Supervize má podle Kadushina (1976) tři hlavní funkce: 1. Vzdělávací 2. Podpůrná 3. Řídící

AD 1/ Vzdělávací funkce supervize Supervizor pomáhá: lépe rozumět klientovi a jeho situaci; více reflektovat své reakce, pocity ve vztahu ke klientovi; lépe rozumět tomu, jak účinkuje zvolený způsob práce s klientem; hledat nové způsoby práce; předává poznatky, zkušenosti.

AD 2/ Podpůrná funkce supervize Supervizor například: pomáhá zpracovávat emoce, které vznikají při kontaktu pracovníka s těžkými, bolestnými i neřešitelnými situacemi; pomáhá zvládat emoce, které vznikají v souvislosti s empatií s klientem; pracuje s emocemi souvisejícími s domnělým/reálným selháním; pracuje s emocemi pracovníka v souvislosti s jeho fungování v organizaci; pracuje s dalšími emocemi, které mohou vzniknout v souvislosti s prací s klientem.

AD 3/ Řídící stránka supervize Supervizor v této funkci: dbá na to, aby klient obdržel službu v příslušné kvalitě; pomáhá v organizaci uplatňovat standardy a pracovní postupy; dbá na etické principy práce s klientem; nese spoluodpovědnost za práci s klientem; má sankční pravomoc vůči svěřenému pracovníkovi.

Přehled úloh supervizora ÚlohaFunkce Poskytovat prostor, v němž mohou supervidovaní uvažovat o obsahu a procesu své práce Hádej Rozvíjet porozumění a dovednosti v práciHádej Získávat informace a jinou perspektivu týkající se vlastní práceHádej Získat zpětnou vazbu o obsahu i procesuHádej Být uznáván a mít oporu jako člověk i pracovníkHádej Zajistit, aby jako člověk a jako pracovník nebyl jedinec nucen zbytečně nést obtíže, problémy, projekce sám Hádej Mít prostor k prozkoumávání a vyjádření osobních trápení, vracejících se podnětů, které přináší práce Hádej Lépe plánovat a využívat osobní i odborné zdrojeHádej Být sám aktivní, nikoliv jen reagovatHádej Zajistit kvalitu práceHádej

Přehled úloh supervizora ÚlohaFunkce Poskytovat prostor, v němž mohou supervidovaní uvažovat o obsahu a procesu své práce Vzdělávací Rozvíjet porozumění a dovednosti v práciVzdělávací Získávat informace a jinou perspektivu týkající se vlastní práceVzdělávací/ podpůrná Získat zpětnou vazbu o obsahu i procesuVzdělávací/podpůrná Být uznáván a mít oporu jako člověk i pracovníkPodpůrná Zajistit, aby jako člověk a jako pracovník nebyl jedinec nucen zbytečně nést obtíže, problémy, projekce sám Podpůrná Mít prostor k prozkoumávání a vyjádření osobních trápení, vracejících se podnětů, které přináší práce Podpůrná/řídící Lépe plánovat a využívat osobní i odborné zdrojeŘídící/podpůrná Být sám aktivní, nikoliv jen reagovatŘídící/podpůrná Zajistit kvalitu práceŘídící

Výuková supervize Orientace na předání maxima informací, zkušeností v dané oblasti. Kasuistická supervize praktikujících studentů ve škole. Výcviková supervize Rovněž zdůrazňuje vzdělávací funkci, supervidovaný je ve výcvikové, učňovské roli. Supervizor má i řídicí odpovědnost. Studenti sociální práce na praxi pod vedením svých instruktorů. Řídící supervize Řídící supervize se uplatňuje zejména tam, kde supervizor je interním zaměstnancem a má roli nadřízeného supervidovaného. S Supervizor je současně vedoucím určitého pracoviště, úseku Poradenská (konzultační) supervize Supervizor je často externistou. Supervidovaný se supervizorem konzultuje otázky bez podřízené vazby. Supervidovaný je spíše zkušený pracovník. Formy vzdělávací supervize

Typy supervize a jejich ne/výhody Typ supervize +++ Klady --- Zápory IndividuálníSoustředí se na jednotlivého pracovníka a jeho práci. Je intenzivní, dává jednotlivci prostor, umožňuje detailní a dlouhodobé vedení pracovníka i případu. Časová a finanční náročnost. SkupinováJe časově úsporná, ekonomicky výhodnější. Skupina dodává podpůrnou atmosféru. Možnost vytěžit znalosti, osobní i profesní zkušenosti více osob (nejenom kolegů). Nedokáže tak dobře sledovat individuální potřeby. Supervize je ovlivněna skupinovou dynamikou (např. soupeřivost).

Zvláštní formy skupinové supervize Týmová supervize Od skupinové se odlišuje tím, že supervidován je tým pracovníků, který má společnou pracovní vazbu (nejenom supervizi). Supervize mezi kolegy Pokud není dostupný supervizor, lze si pomoci také autosupervizí.

Proces supervize v TCS TCS nabízí soubor kroků, které supervizor i supervidovaný sledují během supervize Tyto kroky mají napomoci systematicky artikulovat a naplňovat vzdělávací cíle. TCS je vlastně automapa pro vedení supervizního sezení.

Úkolově orientovaný přístup k supervizi První supervize (počáteční fáze - do kompletace prvního kontraktu): Sociální fáze Vysvětlení supervize a TCS Vzdělávací fáze Fáze ustavení cílů Identifikace, formulace priorit, výběr úkolů Anticipace a zvažování potenciálních překážek Kontraktace

Úkolově orientovaný přístup k supervizi Další supervize (střední a konečná fáze): Sociální fáze Hodnocení úkolů Vzdělávací fáze Fáze ustavení cílů Identifikace, formulace priorit, výběr úkolů Anticipace a zvažování potenciálních překážek Kontraktace

Vyjednávání smlouvy a) Do smlouvy: Je třeba dojednat: délka supervize, kdy, frekvence, kde? Náklady: kolik bude stát jedna supervizní hodina? Způsob placení: kdo platí, kdy a jakým způsobem? Zameškaná sezení: kdo je uhradí?

Vyjednávání smlouvy b) Rozpoznávání, zda bude pracovní vztah fungovat Jsou vzájemná očekávání obdobná? Čeho se strany bojí? Ladí naše osobnosti?

Vyjednávání smlouvy c) Projednat Zaznamenávaní Hranice, odpovědnost Hodnocení

Vyjednávání smlouvy d) Informace supervidovanému o mně Teoretické zázemí, vzdělání, zkušenosti Nynější práce Členství v profesních sdruženích

Vyjednávání smlouvy e) Informace potřebné od supervidovaného Zkušenosti, kvalifikace Teoretické zaměření Profesní organizace Kde pracuje? Typ práce a počet klientů?

Vyjednávání smlouvy Smlouvy příklady

Supervize A hurá do toho… Děkuji za pozornost