FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze 3. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0228 Název školy:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PENÍZE říjen 2012VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková.
Advertisements

Vznik, vývoj a formy peněz
 VY_32_INOVACE_16_09  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Hospodářský proces Potřeby, peníze
zboží Statek nebo služba určená ke směně na trhu
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
PENÍZE Kamila Kuběnová.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.
Tržní kategorie II. Ing.František Balák Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VNITŘNÍ MĚNOVÁ (MONETÁRNÍ) POLITIKA – 1. nástroj hospodářské politiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření:
Peníze Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo materiáluVY_62_INOVACE_EKO_4S_RE_32_06 NázevBankovnictví v teorii Druh učebního materiálu Prezentace PředmětEkonomika Ročník4 Tématický celekBankovnictví.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
PENÍZE Ing. Renata Slaná
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Bankovnictví. ČNB (Česká národní banka)  je právnická osoba, která má postavení veřejnoprávního subjektu se sídlem v Praze  není zapsaná v obchodním.
Peníze a měny.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření podniku. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Způsoby vedení evidence podnikatelské činnosti II.
Charakteristika daňové evidence Evidence majetku a závazků.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Bezhotovostní placení ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze a finanční trh ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Peníze. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Finanční stránka podniku. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Daňová evidence Pohledávky a závazky. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_12 Název materiáluPeníze AutorMgr.
Peníze Z hlediska ekonomie jsou peníze takový statek, který slouží jako všeobecně přijímaný prostředek směny - platidlo, tedy statek, pro který platí,
FINANČNÍ GRAMOTNOST Bezhotovostní placení ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze a finanční trh ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název: VY_42_INOVACE_MA_7B_32A Škola: Základní škola Nové Město nad Metují, Školní 1000, okres Náchod Autor: Mgr. Helena Židová Ročník: 7.r. Tematický.
Deník příjmů a výdajů. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
FINANČNÍ GRAMOTNOST PENÍZE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření domácnosti. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Daňový systém ČR Rozdělení daní. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název.
Trh a jeho zákony. Zboží je služba nebo statek určený pro směnu na trhu. SMĚNA  směna naturální neboli bartr  směna realizovaná prostřednictvím peněz.
Peníze, jejich funkce a vývoj platidel Výchova k občanství 7. ročník.
Charakteristika daňové evidence Příjmy a výdaje v příkladech.
Úvod do daňové problematiky Konstrukční prvky daně I.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření podniku. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Tematická oblast Numizmatika Datum vytvoření Ročník 6. ročník osmiletého nebo 1. ročník čtyřletého gymnázia Stručný obsah Student se seznámí.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_ INOVACE _ 2 Jméno autora: Mgr. Marcela Chalúpková Datum: leden 2012 Ročník: 8. Vzdělávací.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Finanční stránka podniku. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Jana Drtinová Číslo VY_62_INOVACE_6006 NázevPeníze Téma hodinyPeníze PředmětZáklady finanční gramotnosti.
PENĚŽNÍ GRAMOTNOST - PENÍZE
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
FINANČNÍ GRAMOTNOST Bezhotovostní placení 5.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření domácnosti.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze a finanční trh 2.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření podniku.
Kurz finanční gramotnosti OA Neveklov
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Bezhotovostní placení 4.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Platidla
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření podniku.
EU_62_B_sada 1_05_M_Směna_Duch
Účetní doklady I.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary,
Obchod, trh Základy hospodaření.
Transkript prezentace:

FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze 3

3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná škola Litovel, Komenského 677 Číslo materiálu: VI _Penize-3_Historicky-vyvoj-penez Autor: Ing. Jana Csiková Tématický okruh: Ekonomika Ročník: II. Datum tvorby: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jana Csiková

Peníze 3 ? Klíčová slova Peníze, barterový obchod, mince, bankovky, státovky

Peníze  nástroj obchodu

Historický vývoj peněz Lidé se začali specializovat na to, co uměli vyrábět lépe než ostatní, své výrobky pak navzájem směňovali, vznikl barterový obchod = směna zboží za zboží (výměnný obchod)

Úlohu platidla v různých kulturách při směnném obchodu plnily např. kamínky nerostů, mušle, pírka, postupem času barevné a drahé kovy (hřivny, pruty, mince). Nejvíce se osvědčily mince.

Mince - Jeden z nejdéle trvajících prostředků směny (před 4500 lety) - Rozmach v antickém Řecku – váha a ryzost - V minulosti raženy z drahých kovů (zlato, stříbro) - Novodobá mince nemá žádnou hodnotu (bez záruky státu by se jednalo o kus plechu) - Největší zlatá mince má cenu 84,2 milionu korun - zlata-mince-ma-cenu-84-2-milionu-korun_ html

Bankovky Postupně se měnil rozměr (formát), papír, úroveň zabezpečení První bankovky bez ochranných prvků, neexistovaly prostředky k jejich falšování platne-po-vzniku-csr

Státovky - peníze, které vydával panovník (vláda), mají tzv. nucený kurz, vznik při nedostatku drahých kovů, ve válce - panovník doplňoval chybějící mince z drahých kovů dotiskem papírových státovek - závazek – až se pokladna naplní, vymění státovky zpět za mince ze zlata, stříbra - docházelo ke znehodnocení peněz – státovky byly dále tištěny – růst míry inflace (zvyšování cen se současným snižováním kupní ceny peněz (ztrácejí svoji hodnotu))

„krytí bankovek zlatem“ V minulosti byly bankovky kryty obchodovatelnými položkami – zlato, stříbro nebo cenné papíry, tzn., že bankovku dané hodnoty bylo možné směnit za stanovené množství komodity, kterou byla kryta. V současnosti se „krytí bankovek zlatem“ prakticky nevyužívá. Doplňování peněz, které chybí ve státním rozpočtu prostřednictvím státovek je dnes nepřípustné – inflace, státní bankrot.

Výroba bankovek Zvláštní papír – obsahuje vlákna bavlny, lnu, konopí Vydrží proto až 5000 ohybů Obyčejný papír se láme už po několika desítkách přehnutí

Poškozené bankovky Pokladník může odmítnout poškozenou bankovku – je možné ji odnést do banky a požadovat výměnu za novou. Banky mají ze zákona povinnost měnit poškozené bankovky, tedy pokud není poškození příliš velké (ohořelá – možnost předložit pouze ČNB) Vyplácení probíhá poměrově, tzn. - ½ roztržené bankovky – 50 % hodnoty v Kč - méně než ¼ roztržené bankovky – 0 Kč

Praktické cvičení Požádejte babičku a dědečka, aby se podívali, zda nemají ještě někde založené staré bankovky. Pokuste se na těchto bankovkách najít nějaké ochranné prvky. Přineste je případně na ukázku do školy.

Anotace: Prezentace obsahuje výklad o historickém vývoji peněz, jejich výrobě, co jsou to státovky, krytí zlatem. Určeno k výkladu do hodiny a k praktickému procvičení učiva. Použité zdroje: ING. PETRA NAVRÁTILOVÁ. Finanční gramotnost. Praha: Ikar Praha, ISBN ING. PETRA NAVRÁTILOVÁ. Finanční gramotnost. Praha: Ikar Praha, ISBN OBCHODNÍ AKADEMIE, Mohelnice. Ekonomické kompetence v občanském životě. ISBN CZ.1.07/1.1.04/ Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.