 Materiál je určen pro první vyučovací hodinu tělesné výchovy tříd 3. ročníku středních škol a čtyřletých gymnázií, dále pro 7. ročník osmiletých gymnázií.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vliv hluku na lidské zdraví
Advertisements

KARDIORESPIRAČNÍ ADAPTACE NA TRÉNINK
ÚNAVA A ZOTAVENÍ.
Reakce a adaptace oběhového systému na zatížení
Soustava žláz s vnitřním vyměšováním
Fyziologické aspekty PA dětí
Doping- metody, omezení, negativní účinky a budoucnost
Metodický list Každý člověk, který vnímá sport třeba jen okrajově, má aspoň intuitivní představu o pojmu doping. Pro ty, kterých se sport týká bezprostředně.
Výuka probíhá metodou řízené diskuse. V první části se věnujeme přirozeným rozdílům, které charakterizují sport mužů a sport žen, ve druhé se věnujeme.
Žena a sport Mgr. Lukáš Cipryan.
METABOLICKÁ ADAPTACE NA TRÉNINK
Fyziologie tělesné zátěže-oběhový systém
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
STEROIDNÍ ANABOLIKA.
Zásady výživy sportovce
Potravinové doplňky v současném sportu
Návykové látky, závislosti
VYTRVALOSTNÍ SCHOPNOSTI. VYTRVALOST SCHOPNOST PROVÁDĚT POHYBOVOU ČINNOST PO DLOUHOU DOBU SCHOPNOST ODOLÁVAT ÚNAVĚ PŘEKONÁVAT VZDÁLENOST URČITOU INTENZITOU.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Žena a sport.
Dřeň nadledvin - katecholaminy
Návykové látky, alkaloidy, drogy
Steroidní hormony Dva typy: 1) vylučované kůrou nadledvinek (aldosteron, kortisol); 2) vylučované pohlavními žlázami (progesteron, testosteron, estradiol)
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Metodický list Výuka probíhá diskusní formou. Hledáme odpověď na otázku – proč je užitečné věnovat se sportovní činnosti či jiné intenzivní pohybové činnosti.
Doping ve sportu David Keňa 9.A 2011/12.
..a co jste o nich nevěděli
Pitný režim sportovce Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel Stejskal, CSc.
NÁVYKOVÉ LÁTKY.
Doping ve sportu Školení trenérů licence A
Doping- látky zakázané
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Reakce a adaptace oběhového systému na zátěž
Doping Michael Vojtášek.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_474.
Pomocné prostředky tréninku
DOPING Něco málo na úvod
Sportovní trénink jako proces bio-psychosociální adaptace
Hana Fialová Daniela Šlapáková Tereza Zemanová
Regenerace ve sportu – biologické veličiny
Specifické problémy tréninku a výkonnosti mládeže Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Inovace.
Regenerace ve sportu – biologické veličiny zatížení MUDr
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Fyziologické dispozice dětí, žen a seniorů pro cvičení a sport
Doping ve sportu Mirka Kozáková.
Regenerace ve sportu - stres
VY_32_INOVACE_Luk_III_06 Drogy - účinky Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Návykové látky, závislosti. VY_32_INOVACE _25_NÁVYKOVÉ LÁTKY, ZÁVISLOSTI_PŘÍRODOPIS_HLAVOVÁ Anotace Výukový materiál prostřednictvím ICT napomáhá k inovaci.
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_06_Rozvoj pohyblivosti TÉMA.
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_03_Rozvoj rychlosti TÉMA.
 Materiál je určen pro první vyučovací hodinu tělesné výchovy tříd 3. ročníku středních škol a čtyřletých gymnázií, dále pro 7. ročník osmiletých gymnázií.
 Léčiva jsou léčivé látky, které by měly mít pozitivní účinky na zdraví člověka  Léčiva mohou mít různou cestu podání injekčně (do svalu, do žíly, podkožně),
 Materiál je určen pro první vyučovací hodinu tělesné výchovy tříd 3. ročníku středních škol a čtyřletých gymnázií, dále pro 7. ročník osmiletých gymnázií.
Návykové látky VY_32_INOVACE_14_36.
 Materiál je určen pro první vyučovací hodinu tělesné výchovy tříd 3. ročníku středních škol a čtyřletých gymnázií, dále pro 7. ročník osmiletých gymnázií.
CZ.1.07/1.1.05/ Rozvoj interaktivních způsobů výuky ve škole Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod Mgr. Markéta Ulrychová.
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_05_Rozvoj koordinace TÉMA.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 9 Autor: Mgr. Radek Martinák DROGY Co je vlastně droga? Měkká droga - proč? Může být doping droga? Tvrdá.
Výživa a zdraví. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět práce–
Vybraná témata teorie tělesné výchovy
Fyziologie dětí Mgr. Lukáš Cipryan.
Fyziologické aspekty PA dětí
AUTOR: Mgr. Markéta Dornicová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_DROGY
DOPING Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_12_26.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Anaerobní práh.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Doping Chemie ohrožuje užívání zakázaných látek nebo metod ve sportu
Transkript prezentace:

 Materiál je určen pro první vyučovací hodinu tělesné výchovy tříd 3. ročníku středních škol a čtyřletých gymnázií, dále pro 7. ročník osmiletých gymnázií.  Některé materiály mohou být využity také v druhém ročníku osmiletých gymnázií a sedmých třídách základních škol.  Časová náročnost teoretické části je minut  Interaktivní studijní materiál je zaměřen na téma doping ve sportu.  V prezentaci je rozváděno téma zakázaných látek používajících se ve sportu.  Odborné texty jsou doplňovány hodícími se obrázky.  V závěrečné části je uvedeno procvičování teoretických poznatků s následným řešením.  Hlavní nabídka je členěna tematicky do jednotlivých políček.  Při kliknutí na dané políčko je text hypertextově odkázán na příslušné téma.  Text je rolován po odstavcích, případně po jednotlivých odrážkách (dle potřeby k výuce).  Jednotlivé obrázky jsou číslovány s odkazem na danou citaci.  Procvičování je realizováno formou data-projektoru.  Případná praktická část výuky je realizována v tělocvičně.

NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_08_Doping ve sportu TÉMA SADY: Vybraná témata teorie tělesné výchovy ROČNÍK: 3.A, 3.B DATUM VZNIKU: březen 2014 AUTOR: Mgr. Jiří Willner

ÚVOD KREVNÍ DOPING OTÁZKY K PŘEZKOUŠENÍ FARMAKO- LOGICKÉ PROSTŘEDKY DOPINGOVÉ LÁTKY

 Za doping můžeme považovat látku s cílem zvýšit výkonnost organismu nepřirozeným způsobem i za cenu nebezpečí trvalého poškození organismu.  Aspekty dopingu: ◦ Etické hledisko má zabránit zvýhodnění jedněch sportovců před druhými. ◦ Zdravotní důvody jsou dány tím, že si sportovec ve snaze po co nejlepším výkonu může poškodit zdraví.  Seznam látek, které se považují za doping, není dosud vyčerpán.  O tom, které látky nebo metody jsou považovány za doping, rozhoduje Lékařská komise Mezinárodního olympijského výboru.

 Probíhá na celosvětové úrovni spoluprací vládních i nevládních organizací.  Na vládní úrovni je boj proti dopingu organizován centrálně pouze v Evropě prostřednictvím Sportovního výboru a jeho komise pro kontrolu dopingu Rady Evropy.  Pro boj s dopingem jsou vytvářeny laboratoře, např. v Praze.  Základním dokumentem boje proti dopingu je Mezinárodní olympijská charta proti dopingu vyhlášená MOV v říjnu Zpět

 Stimulancia – amfetamin, kofein, kokain  Narkotická analgetika – kodein, heroin, morfin  Anabolické steroidy – nandrolon, stanazol, testosteron  Beta-blokátory – propranol  Diuretika – furosemid  Alkohol  Skupina krevního dopinku Zpět

 U vytrvalostně trénovaných jedinců slouží ke zlepšení jejich aerobního výkonu.  Dochází ke zvýšení transportní kapacity krve pro O 2.  Výhodou je redukce acidózy způsobené akumulací kyseliny mléčné při maximálním zatížení.  Nevýhodou je zvýšení počtu krvinek a zvýšení viskozity krve.  Výkon by měl následovat nejméně 2 hodiny po infůzi. Do 2 dnů dochází k normalizaci krevního objemu. Pozitivní výsledky mohou být při zatížení organismu do 7 dnů od infůze. Zpět

 Velmi často se používají tzv. stimulacia (drogy kokain, efedrin apod.).  Sportovci věří, že jejich pomocí oddálí nástup únavy a zvýší svalovou sílu.  Velmi podobnou strukturu mají látky vyrobené uměle jako např. amfetamin, resp. methamamfetamin.  Doba působení po orální aplikaci se pohybuje okolo 2-3 hod, injekčně za 30 min.

Amfetamin  Zvyšuje bdělost, vede k pocitu snížení únavy a způsobuje euforické stavy.  Zvyšuje krevní tlak, SF, stimuluje respiraci.  Zvyšuje rychlost a svalovou sílu.  Vysoká koncentrace drogy může způsobit nervosvalovou blokádu, desorientaci, zmatenost, halucinace a úzkost.  Opakovaná dávka vede ke vzniku tolerance a závislosti.

Efedrin  Stimuluje CNS, funkci srdce a svalů, indikuje diurézu, zvyšují frekvenci i hloubku dechu, ovlivňují funkci nadledvinek.  Látka působí stimulačně na vylučování adrenalinu do krve.  Negativně působí na trávicí systém, vedou ke vzniku srdečních arytmie, třesu, agresivity apod.  Velké dávky vyvolávají nespavost, bolesti hlavy, tachykardii, diurézu apod.

Strychnin  Používá se k zvýšení výkonnosti, urychluje procesy látkové výměny.  V menších dávkách zbystřují smysly.  Ve větších dávkách se však dostavují závratě, křeče, úzkost, svalový tonus je zvýšeny.  Opakované používání poškozuje organismus.

Analgetika - kodein, heroin, morfin  Mají narkotické účinky a používají se na snížení psychického ohlasu na bolest působením na CNS.  Vzniká závislost a tolerance. Diuretika - furosemid  Usnadňují vylučování moči, zvyšuje se vylučování iontů Na +, Cl - a vody  Snižují objem cirkulující krve.  Používají se k redukci váhy a koncentraci zakázaných látek.  Při užívání dochází k snížení aerobní kapacity, poklesu VO 2 max, klesá schopnost vyvíjet maximální silovou tenzi.

Propranol  Patří k látkám používaným za účelem zvýšení výkonnosti.  Tyto látky snižují SF a inhibují sympatiku.  Působí prakticky proti fyziologické reakci na zátěž.  Potlačují vliv adrenalinu.

 Podávání anabolik vyvolává vzrůst tělesné hmotnosti. ◦ Ve svalech dochází k hypertrofii svalových vláken. ◦ Lépe se hojí rány a zlomeniny, je příznivě ovlivněna tvorba protilátek. ◦ Zvyšuje se chuť k jídlu. ◦ Stoupá bojovnost a agresivita.  Výsledky jsou ovlivnitelné především výživou, tréninkovým procesem, trénovaností jedince, dále pohlavím a věkem.

 Anabolika mohou v závislosti na délce podávání, vážně poškozovat lidský organismus.  Infarkt myokardu, karcinom jater, útlum tvorby spermií.  U žen dochází: ◦ k růstu vousů, ◦ hrubne hlas, ◦ dostavují se poruchy menstruačního cyklu, ◦ v těhotenství poruchy vývoje plodu.  Je zvýšená agresivita.

 Erytropoetin – stimuluje zrání červených krvinek.  Inzulin – urychluje regeneraci svalového glykogenu.  Tyroxin – stimuluje oxidativní metabolismus.  Růstový hormon – STH ◦ U dětí vede k získání hmotnosti. ◦ U dospělých zvyšuje množství svalové hmoty a zvětšuje svalovou sílu. ◦ Zvyšuje hladinu jaterního a svalového glykogenu, vede k poklesu tělesného tuku. Zpět

1. Definuj stručně doping? Definuj stručně doping? 2. Kde je centrálně organizován boj proti dopingu na vládní úrovni? Kde je centrálně organizován boj proti dopingu na vládní úrovni? 3. Pokus se vyjmenovat dělení dopingových látek? Pokus se vyjmenovat dělení dopingových látek? 4. Jakou má výhodu a nevýhodu krevní doping? Jakou má výhodu a nevýhodu krevní doping? 5. S jakým záměrem dopující „sportovci“ užívají farmakologické prostředky? S jakým záměrem dopující „sportovci“ užívají farmakologické prostředky? 6. Jaké znáš psychomotorická farmaka a co ve sportu zlepšují? Jaké znáš psychomotorická farmaka a co ve sportu zlepšují? 7. Proč jsou užívána ve sportu anabolika? Proč jsou užívána ve sportu anabolika? 8. Jaká rizika nese užívání anabolik? Jaká rizika nese užívání anabolik? Zpět

 Za dopink můžeme považovat látku s cílem zvýšit výkonnost organismu nepřirozeným způsobem i za cenu nebezpečí trvalého poškození organismu. Zpět

 V Evropě prostřednictvím Sportovního výboru a jeho komise pro kontrolu dopingu Rady Evropy. Zpět

 Stimulancia – amfetamin, kofein, kokain  Narkotická analgetika – kodein, heroin, morfin  Anabolické steroidy – nandrolon, stanazol, testosteron  Beta-blokátory – propranol  Diuretika – furosemid  Alkohol  Skupina krevního dopinku Zpět

 Výhodou je redukce acidózy způsobené akumulací kyseliny mléčné při maximálním zatížení.  Nevýhodou je zvýšení počtu krvinek a zvýšení viskozity krve. Zpět

 Sportovci věří, že jejich pomocí oddálí nástup únavy a zvýší svalovou sílu. Zpět

Amfetamin  Zvyšuje bdělost, vede k pocitu snížení únavy a způsobuje euforické stavy.  Zvyšuje krevní tlak, SF, stimuluje respiraci.  Zvyšuje rychlost a svalovou sílu. Zpět

 Podávání anabolik vyvolává vzrůst tělesné hmotnosti. ◦ Ve svalech dochází k hypertrofii svalových vláken. ◦ Lépe se hojí rány a zlomeniny, je příznivě ovlivněna tvorba protilátek. ◦ Zvyšuje se chuť k jídlu. ◦ Stoupá bojovnost a agresivita. ◦ Výsledky jsou ovlivnitelné především výživou, tréninkovým procesem, trénovaností jedince, pohlavím a věkem. Zpět

 Anabolika mohou v závislosti na délce podávání, vážně poškozovat lidský organismus. ◦ Infarkt myokardu, karcinom jater, útlum tvorby spermií. ◦ U žen dochází k růstu vousů, hrubne hlas, dostavují se poruchy menstruačního cyklu, v těhotenství poruchy vývoje plodu. ◦ Zvýšená agresivita. Zpět

 Textový obsah – vlastní zdroje autora  Olympijské kruhy (logo) - GORAN TEK-EN. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Rada Evropy (vlajka) - PADDU. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Anti-doping (logo) – RENAMEDUSER Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.1 – PARAVIS. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: pg  Obrázek č.2 – LERIDANT. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.3 – Nandrolon - SCHUMINWEB. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.4 – PARHAMR. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.5 – ALAN012. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

 Obrázek č.6 - HETLAND, Bjarte. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.7 - KUEBI. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.8 - RICHFIELD, David. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.9 - DE:BENUTZER:HASE. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: