Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vybraná témata teorie tělesné výchovy

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vybraná témata teorie tělesné výchovy"— Transkript prezentace:

1 Vybraná témata teorie tělesné výchovy
PITNÝ REŽIM VE SPORTU Vybraná témata teorie tělesné výchovy

2 Anotace Materiál je určen pro první vyučovací hodinu tělesné výchovy tříd 3. ročníku středních škol a čtyřletých gymnázií, dále pro 7. ročník osmiletých gymnázií. Některé materiály mohou být využity také v druhém ročníku osmiletých gymnázií a sedmých třídách základních škol. Časová náročnost teoretické části je minut Interaktivní studijní materiál je zaměřen na téma pitný režim ve sportu. V prezentaci je rozváděno téma obecných zásad pitného režimu ve sportu. Odborné texty jsou doplňovány hodícími se obrázky. V závěrečné části je uvedeno procvičování teoretických poznatků s následným řešením. Hlavní nabídka je členěna tematicky do jednotlivých políček. Při kliknutí na dané políčko je text hypertextově odkázán na příslušné téma. Text je rolován po odstavcích, případně po jednotlivých odrážkách (dle potřeby k výuce). Jednotlivé obrázky jsou číslovány s odkazem na danou citaci. Procvičování je realizováno formou data-projektoru.

3 NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_10_Pitný režim ve sportu TÉMA SADY: Vybraná témata teorie tělesné výchovy ROČNÍK: 3.A, 3.B DATUM VZNIKU: březen 2014 AUTOR: Mgr. Jiří Willner

4 Hlavní nabídka ÚVOD PITNÝ REŽIM SPORTOVNÍ NÁPOJE NÁPOJE PŘI SPORTU
NÁPOJE PO SPORTU OTÁZKY K PŘEZKOUŠENÍ

5 Pitný režim obecně Pitným režimem u sportovce můžeme rozumět strategii přijímání tekutin za účelem zlepšení sportovního výkonu a zabránění případnému tepelnému poškození organismu. Organismus pocením neztrácí jen vodu, ale také ionty, zejména Na+ Cl-, proto nelze vyrovnávat ztráty tekutin prostou vodou. Zpět

6 Proč dodržovat pitný režim?
Pro výkony trvající déle jak 1 hodinu spočívá smysl pitného režimu v pěti základních oblastech: Předcházet a vyrovnávat ztráty tekutin – udržením stálého plazmatického objemu se zamezí vzniku hyperosmolity, vzestupu viskozity krve a tím zvýšeného nároku na srdeční činnost a zhoršení látkové výměny mezi tkáněmi.

7 Proč dodržovat pitný režim?
Usnadnit termoregulaci – zabránit možnému tepelnému poškození organismu. Doplnit sacharidy – během sportovního výkonu předcházet hypoglykémii, šetřit glykogenové zásoby a prodloužit vlastní vytrvalostní výkon.

8 Proč dodržovat pitný režim?
Doplnit ztráty iontů – které vzniknou pocením, jedná se především o ionty sodíkové a chloridové. Dodání iontů draslíku je nutné ve fázi zotavení, kdy je třeba obnovit tvorbu glykogenu. Udržet optimální acidobazickou rovnováhu – pokles pH může způsobit inhibici hlavních enzymů pro uvolnění energie při výkonu. Zpět

9 Sportovní nápoje Jak již bylo zmíněno jejich úloha spočívá v předcházení a vyrovnávání ztrát tekutin. Správě volený nápoj usnadňuje termoregulaci, doplňuje ztráty iontů, tj. minerálních látek Mg, K, Cl, Na, Ca, vitamínů C, B1- thiamin, doplněním sacharidů předcházíme hypoglykémii. Udržujeme acidobazickou rovnováhu. Iontové nápoje stimulují absorpci cukrů a vody. Glukóza stimuluje absorpci fruktózy a vysoký osmotický tlak brzdí resorpci.

10 Druhy nápojů Izotonické nápoje
Jsou určeny v chladnějších podmínkách, při relativně kvalitních výkonech, tj. kratší a intenzivnější výkon.

11 Druhy nápojů Hypertonické nápoje
Jsou určeny pro silově vytrvalostní zatížení zhruba 30 minut před výkonem.

12 Druhy nápojů Hypotonické nápoje
Jsou určeny pro vytrvalostní výkony v teplejších podmínkách, čím větší teplo, tím více se daný nápoj ředí. Zpět

13 Nápoj v průběhu výkonu Pro rehydrataci v průběhu výkonu intenzitou do 75% VO2max lze spolehlivě doporučit složení nápoje: Glukózový polymer 2-4 g.l a Na Cl mmol.l. Nápoj by měl být podáván při výkonech delších jak hodinu každých 20 – 30 min v množství 100 – 200 ml. Zpět

14 Nápoj po výkonu Po zátěži v období zotavení je nutné přeladit organismus z katabolického, zátěžové stavu do anabolického, regeneračního stavu. Tento přechod usnadníme nápojem bohatým na zastoupení iontů K+, Mg2+, Ca2+, stopových prvků, vitamínů, vybraných AK, a hlavně vyšší koncentrací sacharidů než je organismus schopen tolerovat při zátěži. Zpět

15 Otázky k přezkoušení Co rozumíme pitným režimem?
Proč dodržujeme pitný režim? Proč usnadňujeme termoregulaci? Proč je dobré doplňovat sacharidy? Co stimulují iontové nápoje? Jaké známe druhy nápojů? K čemu slouží hypotonické nápoje? Jaký nápoj je vhodné použít při zátěži do 75% vytrvalostního charakteru? Zpět

16 Otázka č.1 Pitným režimem u sportovce můžeme rozumět strategii přijímání tekutin za účelem zlepšení sportovního výkonu a zabránění případnému tepelnému poškození organismu. Zpět

17 Otázka č.2 Protože pitným režimem:
předcházíme a vyrovnáváme ztráty tekutin, usnadňujeme termoregulaci, doplňujeme sacharidy, doplňujeme ztráty iontů, udržujeme optimální acidobazickou rovnováhu. Zpět

18 Otázka č.3 Snažíme se zabránit možnému tepelnému poškození organismu.
Zpět

19 Otázka č.4 Jelikož se snažíme během sportovního výkonu předcházet hypoglykémii, šetřit glykogenové zásoby a prodloužit vlastní vytrvalostní výkon. Zpět

20 Otázka č.5 Iontové nápoje stimulují absorpci cukrů a vody. Zpět

21 Otázka č.6 Izotonické nápoje Hypertonické nápoje Hypotonické nápoje
Zpět

22 Otázka č.7 Hypotonické nápoje jsou určeny pro vytrvalostní výkony v teplejších podmínkách, čím větší teplo, tím více se daný nápoj ředí. Zpět

23 Otázka č.8 Pro rehydrataci v průběhu výkonu intenzitou do 75% VO2max lze spolehlivě doporučit složení nápoje Glukózový polymer 2-4 g.l a Na Cl mmol.l. Nápoj by měl být podáván při výkonech delších jak hodinu každých 20 – 30 min v množství 100 – 200 ml. . Zpět

24 Zdrojové materiály Textový obsah – vlastní zdroje
Obrázek č.1 - KGD2007. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obrázek č.2 - BEDFORD, Jeff. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obrázek č.3 - GRECHMIESTER. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obrázek č.4 – MANSKE, Magnus. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obrázek č.5 – VAN LEEUWEN, Erik. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: _Damme.jpg Obrázek č.6 – BEDFORD, Jeff. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obrázek č.7 - VZACH. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:


Stáhnout ppt "Vybraná témata teorie tělesné výchovy"

Podobné prezentace


Reklamy Google