VY_52_INOVACE_Z.6.7-1 Šablona. Anotace : žák získá nové informace o vesmíru Autor: Mgr. Hana Hilscherová Jazyk: Čeština Očekávaný výstup :zhodnotí postavení.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kde to vlastně žijeme? Vesmír Mléčná dráha Sluneční soustava
Advertisements

Planety sluneční soustavy
Sluneční soustava.
VESMÍR SPACE Co je VESMÍR? VESMÍR JE VŠE KOLEM NÁS STAR TREK
Vesmír Vznik Vesmíru a Země: 15 miliard – vznik Vesmíru Velkým třeskem
SLUNEČNÍ SOUSTAVA.
Sluneční soustava Noemi Svobodová.
Země ve vesmíru.
VY_52_INOVACE_PŘ.9.31 –JAK VZNIKL SVĚT– pracovní list
Sluneční soustava Miroslava Maňásková.
SLUNCE zdroj světla a tepla pro Zemi (jedna z podmínek života)
SLUNEČNÍ SOUSTAVA.
Slunce Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.11
VESMÍR Obrázek: A: Rawastrodata Zeměpis 6.třídy.
Vesmír.
Země Měsíc Slunce Sluneční soustava
Informační technologie-prezentace
VESMÍR SLUNEČNÍ SOUSTAVA.
Vesmír.
Velký Vesmír. Slunce v různých vlnových délkách. Čtveřice světlých útvarů v horní části jsou sluneční skvrny. V optickém oboru by byly tmavší než okolí,
VESMÍR.
Základní škola Stříbrná Skalice, Na Městečku 69,
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Vesmír hvězdy = hvězdná soustava = Galaxie – tvar plochého disku.
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_803_5TR_PRV Autor: Mgr. Jana Stolá 1.
VY_32_INOVACE_11_BĚLKOVICE-LAŠŤANY_Př-4. ročník
Vesmír a sluneční soustava
Nela Bártová Opava,2010 Březen
Vesmír a hvězdy Vesmír Soubor všech kosmických těles
OBRÁZEK ZNÁZORŇUJE 1.ERUPCE NA SLUNCI 2.VYZAŘOVÁNÍ SVĚTLA 3.MAGNETICKÉ VÝBOJE.
Slunce vzniklo asi před 4,6 miliardami let a bude svítit ještě přibližně 7 miliard let. Stejně jako všechny hvězdy hlavní posloupnosti i Slunce.
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Nikola Houšková, Aneta Říhová
Sluneční soustava.
Země ve vesmíru Filip Bordovský.
Vesmír Jana Střechová.
Velký Vesmír Nejnovější informace o vesmíru 2007.
UMÍSTĚNÍ ZEMĚ VE VESMÍRU
Autor: Mgr. Martina Vaculová
Sluneční soustava.
Vesmír.
Anotace Čtení s porozuměním, schopnost vyhledávat informace z vnějších zdrojů a doplnit tak učební látku Autor Dagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup.
EU_42_sada1_22_M_Souhvězdí 1_Cup Název školy Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, p. o. Autor Bc. Kateřina Cuperová Anotace Prostřednictvím.
VY__III/2__INOVACE__203 FYZIKA. Autor DUMMgr. Jarmila Borecká Datum (období) vzniku DUM Ročník a typ školy 9. ročník ZŠ praktické ŠVP„Učíme.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Sluneční soustava. Struktura prezentace úvod otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
Sluneční soustava. Sluneční soustava (podle Pravidel českého pravopisu psáno s malým s, tedy sluneční soustava) je planetární systém hvězdy známé pod.
ZEMĚPIS. VESMÍR - skládá se z hvězd a mezihvězdné hmoty - skládá se z hvězd a mezihvězdné hmoty VESMÍR.
Jméno autora výukového materiáluSoňa Maruničová Datum (období, ve kterém byl vytvořen)11/2011 Ročník, pro který je výukový materiál určen5. ročník Vzdělávací.
Vesmír, Slunce a Země Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu VY_12_INOVACE_01_33_Člověk a příroda.
VESMÍR SLUNEČNÍ SOUSTAVA.
Přírodopis – Vesmír Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k učivu o vesmíru. Jsou zde uvedené základní vlastnosti planet sluneční soustavy včetně.
Šablona VY_52_INOVACE_Z
VY_32_INOVACE_10_32_SLUNCE – ZDROJ SVĚTLA A TEPLA
Šablona VY_52_INOVACE_Z
UMÍSTĚNÍ ZEMĚ VE VESMÍRU
ČÍSLO PROJEKTU: OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová
EU peníze školám Základní škola Čachovice a Mateřská škola Struhy, Komenského 96, příspěvková organizace Označení: VY_32_INOVACE_231_PR5 Předmět: Přírodověda.
V E S M Í R ? Seznamte se, prosím!.
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Ing. Iva Hlásková Číslo
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
VESMÍR.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Planety sluneční soustavy. Sluneční soustava Sluneční soustava je planetární systém hvězdy známé jako Slunce. Tvoří jej především 8 planet, 5 trpasličích.
SLUNCE.
PLANETY SLUNEČNÍ SOUSTAVY
Sluneční soustava.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Transkript prezentace:

VY_52_INOVACE_Z Šablona

Anotace : žák získá nové informace o vesmíru Autor: Mgr. Hana Hilscherová Jazyk: Čeština Očekávaný výstup :zhodnotí postavení Země ve vesmíru a srovnává podstatné vlastnosti Země s ostatními tělesy sluneční soustavy Klíčová slova : vesmír, Slunce, planety Druh učebního materiálu: prezentace Druh interaktivity: výklad Cílová skupina: Žák Stupeň a typ vzdělávání : základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina: let Celková velikost: 1,54 MB

Vesmír Obr.1

Vesmír či kosmos  z řeckého kosmos - ozdoba, šperk  Obsahuje planety, hvězdy, galaxie, mezigalaktický prostor atd.  Pozorovatelný vesmír je definován jako koule, v jejímž středu je planeta Země  Tuto vzdálenost v současnosti určují schopnosti Hubbleova vesmírného teleskopu Obr.2

Vznik a vývoj vesmíru  Vznikem a vývojem vesmíru se zabývá věda zvaná kosmologie  Teorie velkého třesku (anglicky Big Bang) - vesmír vznikl z nekonečně malého bodu o velké hustotě, který se začal rozpínat  Celý vesmír je neustále v pohybu  Základním prvkem vesmíru jsou hvězdy – vyzařují světlo a teplo  Souhvězdí – seskupení hvězd do obrazců, připomínající lidi, zvířata, věci atd.  Nejznámější – Velký vůz  Polárka neboli Severka- hvězda ukazující na sever

Planety z řeckého planétés - „poutníci,,tuláci  je takové těleso, které obíhá kolem Slunce  planety vznikly ze smršťující se mlhoviny  Kromě Země (která ve starověku nebyla považována za planetu) jsou všechny planety ve Sluneční soustavě pojmenované podle řeckých a římských bohů Uznané planety  Merkur ☿  Venuše ♀  Země ♁  Mars ♂  Jupiter ♃  Saturn ♄  Uran ♅  Neptun ♆

Pluto  objeveno 18. února 1930  zařazeno jako devátá planeta sluneční soustavy  24. srpna 2006 bylo ze seznamu planet vyškrtnuto v důsledku přijetí nové definice planety  Např. malá oběžná dráha, malá hmotnost, netypická oběžná dráha atd. Obr.3

Slunce  je hvězda  Obíhá okolo středu Mléčné dráhy  Oběh trvá přibližně 226 milionů let  Tvoří centrum Sluneční soustavy  Hmotnost Slunce je asi krát větší než hmotnost Země  Slunce je koule žhavého plazmatu, neustále produkuje ohromné množství energie  Slunce je staré přibližně 4,6 miliard let  Bude svítit ještě asi 5 až 7 miliard let

Obr.4

Význam  Slunce je hvězda nejbližší k Zemi, jejíž povrch zásobuje teplem a světlem  Světlo dosáhne povrchu Země za 8 minut a 19 sekund  Energie slunečního záření pohání téměř všechny procesy, které na Zemi probíhají  Je na něm závislé podnebí, změny počasí i teploty,  Pomáhá udržet na zemském povrchu vodu v kapalném skupenství  je klíčovým faktorem pro fotosyntézu rostlin  umožňuje živočichům vidět  Zemská atmosféra propouští jen část spektra slunečního záření - všechny složky viditelného spektra, část ultrafialového, infračerveného a radiového záření  Ultrafialové záření podněcuje tvorbu vitaminu D vznikajícího v lidské kůži

 Slunce bylo ve starověku v mnoha kulturách uctíváno jako božstvo  V antickém Řecku byl bohem Slunce Helios, který cestoval každý den po obloze ve svém zlatém voze  Ve starověkém Římě se nazýval Sol  ve starověkém Egyptě pak Ré, Ra či Amon  V astrologii je Slunce symbolem vitality a zdraví  Většina kultur považovala Slunce za symbol života a znovuzrození, což bylo spojeno s jeho pravidelným objevováním se na obloze každé ráno  První písemné zmínky o pozorování Slunce pocházejí z období 2000 let př. n. l. ze starověké Číny  V roce 762 př. n. l. bylo pozorováno první zatmění Slunce v Asýrii, o kterém se dochovaly písemné zmínky v podobě hliněné destičky psané klínovým písmem

Obr.5 Slunce je jedním z nejstarších náboženských motivů a předmětem uctívání

Obr.6 – sluneční skvrna

Barva  Barva ze Země se značně mění v průběhu dne a v závislosti na stavu atmosféry  Slunce je viděno ze Země jako červené jen při svém východu a západu Tedy tehdy, kdy je nízko nad obzorem a sluneční světlo na Zemi dorazí až poté, co vykonalo dlouhou cestu nižší a hustší vrstvou atmosféry. Molekuly vzduchu absorbují kratší vlnové délky světla (modré světlo), takže pozorovateli zůstane převážně červená. Při východu a západu se může Slunce zdát šišaté či velmi velké, což je také způsobeno tím, že světlo urazí dlouhou dráhu hustší atmosférou, čímž je zkreslen jeho tvar.  Naopak, je-li Slunce kolem poledne vysoko nad obzorem, jeví se barva oblohy jako modrá, protože sluneční světlo urazí nejkratší vzdálenost atmosférou.

Obr.7

Sluneční soustava  tvoří především 8 planet, 5 trpasličích planet, přes 150 měsíců planet  A další menší tělesa jako planetky, komety, meteoroidy apod. Obr.8

Mléčná dráha Anglicky Milky Wai  je stříbrný pás táhnoucí se celou oblohou, jehož svit způsobuje množství hvězd  nebo: malá část Galaxie pozorovatelná ze Země  Mléčnou dráhu lze pozorovat za jasných nocí  je kromě hvězd tvořena i temným mezihvězdným plynem či prachem Obr.9

Obr.10

Použité zdroje: Obr.1: Obr.2: Obr.3: Obr.4: Obr.5: Obr.6: Obr.7: Obr.8:( Obr.9: Obr.10: