Čeština Kolikátého bude Mikuláš? 6. 12. Mikuláš, Čert a Anděl.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Anglicky jsem se rozhodl učit před půl rokem. I took up English six months ago (decided to learn).
Advertisements

Linking Words and phrases
Jméno autora: Mgr. Olga Bayerlová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_04_AJ1G Ročník: I. Anglický jazyk Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Co tohle znamená? What does this mean?. Všichni ví kdo jsem. Everyone knows who I am.
Present simple Questions. Form of the question How do we form the present simple question? How do we form the present simple question in case of the 3rd.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_178 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
 pondělí (n.)  úterý (n.)  středa (f.)  čtvrtek (m.)  pátek (m.)  sobota (f.)  neděle (f.)
Future time clauses Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Nemuseli tam jít they didn't have to go there. myslím, že bychom jim to neměli říkat I don't think we should tell them.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?. Diktát: napíšeme na tabuli.
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Slovesné časy v angličtině Present perfect cvičení VY_22_INOVACE_32 Sada 1 Základní škola T. G. Masaryka, Český.
⇨ sto (nom. sg.; neutral) 200 ⇨ dvě stě (dual) 300, 400 ⇨ tři, čtyři sta (nom. pl.) 500 – 900 ⇨ pět, šest,… set.
1⇨ nominativ of singular Jeden tisíc (m.) Jeden milion (m.) Jedna miliarda (f.) 2, 3, 4 ⇨ nominativ of plural Dva, tři, čtyři tisíce Dva, tři, čtyři miliony.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: 3 Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_ANJ_VL_3_11.
Fonologie Cvičení číslo 5. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Past Tense Simple Past Questions Negatives
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Jméno autora:Mgr. Věra Vepřeková Třída/ročník:
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Jméno autora:Mgr. Věra Vepřeková Třída/ročník:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_166 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 AutorMgr. Eleonora Klasová PředmětAnglický.
IF / FUTURE TIME CLAUSES. 1)I´ll wait here. You´ll get back. (until) 2)Give me a ring. You´ll hear some news. (when) 3)The TV programme will end. I´ll.
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Hana Červená Název:VY_32_INOVACE_78 _angličtina-gramatika Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_22_INOVACE_ 11 Jméno autora: Irena Moučková Název práce:
Čeština Kolikátého je dnes?. agenda More exposure to months How to complain Past tense (more) Future tense with budu + infinitive Dative case with volat.
Čeština Kolikátého je dnes? Co je dnes? Koblížek, slavná postava v českých pohádkách. donut.
Čeština Kdy máme den všech svatých? (All saints` day)?
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Listening 2 vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Dative singular (Komu? Čemu?) after verbs: rozumět, kupovat, posílat, věřit, radit Eva chce dát Petrovi dárek. KOMU chce dát Eva dárek? Medik měří pacientovi.
FAMILY = RODINA. pes kočka sestra bratr maminka dcera tatínek syn.
Integrovaná střední škola v Semilech 28. října 607, Semily.
Čeština: 6. lekce Czech language: 6th lesson
GE - Vyšší kvalita výuky
Kolikátého je dnes? Jaké máme počasí?
Dnes je středa Wednesday
Co je dnes? Kolikátého je dnes?
Kolikátého je dnes? Jak se vám líbí tento obraz?
Čeština: 2. lekce Czech language: 2nd lesson
Where? 1) An adverb of place: Doma, tady, tam, vepředu, vzadu, nalevo, napravo, nahoře, dole, uprostřed … 2) A preposition + a noun in locative: V Praze,
Kolikátého je dnes? Co je dnes?
Čeština: 7. lekce Czech language: 7th lesson
Čeština Je dnes středa?  Bruncvik.
Čeština: 10. lekce Czech language: 10th lesson
GE - Vyšší kvalita výuky
Čeština: 2. lekce Czech language: 2nd lesson
Numerals 0 nula 1 jeden, jedna, jedno 11 jedenáct
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Radka Černá Název materiálu: VY_32_INOVACE_5_ANGLICKY_JAZYK_GRAMATIKA_03.
Personal pronouns 1. Já 2. Ty (I)/vy (F) 3. On (m.)/ona (f.)/ono (to) (n.) 1. My 2. Vy 3. Oni (m.)/ony (f.)/ ona (n.)
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Čeština: 1. lekce Czech language: 1st lesson
Dative in singular.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_09_25_Have to
Autor: Mgr. Kateřina Suková
Future tenses Překlad Handout.
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_10_25_Future Tenses Going to
Transkript prezentace:

Čeština Kolikátého bude Mikuláš? Mikuláš, Čert a Anděl

Koblížek Identify the subject for each past tense form Babička vymetla truhlici a nametla tam dvě hrsti mouky. Bylo jí tak na jeden koblížek. Babička zadělala těsto se smetanou, udělala koblížek a usmažila ho na másle. Byl krásný, kulaťoučký, do červena usmažený, s bílým proužkem kolem, a protože byl horký, dala ho babička na okno vychladnout. tak na jeden koblížek - enough to make just one donut zadělat těsto- to knead the dough smetana- sour cream máslo - butter kulaťoučký - (nicely) round < dim. of kulatý - round do červena usmažený - fried till red proužek- little stripe, dim. of pruh, stripe kolem adv. around horký- hot (temperature) vychladnout pf. - to cool off (food)

Dnes budeme studovat.. Grammar Verbal aspect More past tense Another type of future tense (with the perfective verbs) Intro to the dative sg. case (nouns, pronouns) – learn from the dialog (more tables to come soon) Intro to the locative sg. case (more nouns) – learn from the dialog (more tables to come soon)

Perfektum vs. imperfektum Vařit vs. uvařit Už máme čaj!!! Čaj je tady!!!!= Vašek uvařil čaj. Mirka vařila čaj. Vařit = imperfektum Uvařit = perfektum – speaker wants to report completed action. We are certain we have the tea ready.

Perfektum vs. imperfektum Teď ti uvařím čaj. Teď ti vařím čaj. Which sentence refers to a point in the future? I will finish this book. – Čtu tu knihu. (remember Evička) – Přečtu tu knihu. I am writing the letter. – Píšu esemesku tatínkovi. – Napíšu esemesku tatínkovi. Perfective aspect that looks like the present tense refers to future completed action

Past tense forms, a preview Dědeček je důchodce, ale …….. ve firmě. company – pracoval – pracovala – pracovalo – pracovali Babička říká: “Teď jsem důchodkyně, ale pracovala jsem jako prodavačka v supermarketu.” Dědeček říká: Já jsem pracovala ve firmě. Já jsem pracoval ve firmě. Já jsem pracovalo ve firmě. Já jsem pracovali ve firmě. What do you notice about the past tense forms here? 3 person past tense forms use forms with –l only 1 person sg. uses not only –l form but also the verb to be in the present

Stops in public transportation Stanice metra, zastávka tramvaje Reklama Jede vlakem, autobusem, autem? Auto se jmenuje Trabant. = Někdo jede ….. Trabantem. Reklama se jmenuje” “Trabant inspiruje” Inspiruje – type of verb?.. announcement v metru. Watch out for: Ukončete, prosím, výstup a nástup. Dveře se zavírají. Příští stanice ……. Přestup na linku C. Kam jedeme? Jedeme na stanici “….” (stanice – station)

Čekám na autobus…. Který declines like dobrý Čekám na tramvaj.. – která jede na Pražský hrad – který jede na Pražský hrad Čekám na autobus… – které jede do Brna – která jede do Brna – který jede do Brna To je pán, …. – který hledáme. – kterého hledáme. – kterou hledáme. To je paní,…. – na která čekáme. – na kterou čekáme – kterou na čekáme

Co řeknete tomu pánovi? You will say to this gentleman Nemusíte pracovat. Potřebujete pomoc? Potřebujete psychiatra? Potřebujete papíry? Potřebujete asistenta? Nominativ singuláru? pomoc psychiatr papír asistent Chcete pomáhat tomu pánovi? help Proč? Proč ne?

Jedu k Zuzaně do Prahy Recall Píše mi táta. Je jí smutno. Jdu k Zuzaně. Pojďte ke mně. Jedu ………. – k Jana na návštěvu – k Janě na návštěvu – K Janu na návštěvu Jedu … – k Marise na návštěvu – K Marisě na návtěvu Is ě possible after all consonant letters? Only after t, d, n, b, p, m and v. f Jedeme ….. – k mamince do Brna – k maminku do Brna – k maminky do Brna – k maminke do Brna Honza jede … – k sestru do Plzně – k sestry do Plzně – k sestře do Plzně – k sestre do Plzně Observe: For feminine nouns ending in –a, something happens to SOME stem final consonant n goes to ň, k goes to c, r goes to ř

Návštěva Pojďme … K Olze na návštěvu! K Sáře na návštěvu! K mé snaše Líze na návštěvu! daughter-in-law K Lídě na návštěvu! K Editě na návštěvu! K Evě na návštěvu! K babičce na návštěvu! Nominative singuláru? Olga Sára moje snacha Lída Edita Eva babička

Jste nemocný? Musíte jít k doktorovi A: Pojďme spolu k …. (boy) na návštěvu! B: Ale ne, …. ten není sympatický/je protivný (unpleasant)/divný (strange)/zvláštní (strange) Pojďme k …. Na návštěvu! Tomášovi Ivanovi Igorovi Zdeňkovi Honzovi Vaškovi Pavlovi Karlovi Panu profesorovi Starému Nominativ? Tomáš Ivan Igor Zdeněk Honza Vašek Pavel Karel pan profesor Starý

Dialog Honza: Ahoj, Věro, jak se máš? Věra: Dobře, Honzo. Kam jedeš? H: Jedu k bratrovi do města. Vaří oběd. Nechceš jet se mnou? Právě čekám na autobus. with me Odpoledne jdeme k sestře a potom chceme jít plavat. A večer chceme pomáhat kamarádce, která maluje byt. is painting

Malovat to paint (a picture, wall) Malujeme Malujou, malují Maluju Maluje Maluješ Malujete Já Ty On/ono/ona My Vy Oni/ony/ona

O čem je film? about what Recall Bydlím v Praze Bydlím v Brně Bydlím v Londýně Bydlím v New Yorku Nom sg.? O čem je film Harryho Pottera? – O kouzle (magic) – O kouzlo O čem je film Amadeus? – O hudbě – O hudba O čem je film “Kladivo na čarodějnice”? (Hammer on the witches) – O politike – O politice – O polika V Praze, politice – the case ending = locative

Pamatujete si mě? Do you remember me? Pamatujete si ho? Je to George Bush Jr? Je to B. Obama? Je to Miloš Zeman? Je to Václav Klaus? Je to Gustáv Husák? Je to Klement Gottwald? Ne, to je prezident Václav Havel, dizident, básník, dramatik a politik, mluvčí Charty 77

Pamatujete si ho? Pamatujete si ho, kdo to je? Je to prezident Beneš? Je to prezident Hácha? To je prezident Tomáš Garrigue Masaryk, první prezident Československa. Jeho tatínek byl Slovák. Jeho maminka byla Češka.

Dialog Věra: Odpoledne chci jít do kina. Dávají nový americký film, který chci vidět. Je prý skvělý a hrozně zajímavý/napínavý. Honza: O čem je ten film? V: O politice a o prezidentovi. Hraje tam můj oblíbený herec a taky jedna moc krásná herečka. H: Která? V: Nepamatuju si její jméno. – A zítra jdu na koncert. Hraje Česká filharmonie. Hrají Beethovena a Schuberta.

Slovní zásoba Jedu k bratrovi, k sestře do města. Nechceš jet se mnou? Chceme jít plavat a pomáhat kamarádce Dávají nový americký film, který chci vidět. Skvělý, hrozně zajímavý, oblíbený odpoledne (  dopoledne), večer O čem je film? O politice a o prezidentovi. Pamatovat si + ak