Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0010 Škola: Střední průmyslová škola a.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZÁKLADNÍ POJMY EKONOMIE
Advertisements

Vývoj ekonomické teorie
Základní pojmy v ekonomice
Ekonomická gramotnost
Úvod do makroekonomie Martina Hedvičáková
Ekonomie vědy a výzkumu
Podstata fungování tržní ekonomiky
E.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Ekonomie - předmět Autor: Jaroslav Kvapil.
Potřeby lidí 2.hodina.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Základní kategorie ekonomie  Vztah ekonomie.
1. Ekonomie jako společenská věda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Základní ekonomické pojmy
Základní ekonomické pojmy Ing.František Balák Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_01.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_13_ZAKLADNI.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Činitelé uspokojující potřeby:  Statky.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ SYSTÉMY
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Podnik a výroba 8. – Obsah Základní ekonomické pojmy Podnik a výroba – úvod do problematiky Podniky v Evropě Obrat podniku Sociální a environmentální.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_703 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Vývoj ekonomického myšlení.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Ekonomie, makro a mikroekonomie Ekonomie je věda, která se zabývá společenskou realitou zvanou ekonomika. Ekonomie je věda, která se zabývá společenskou.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Ekonomie Makroekonomie Úvod do historie ekonomického myšlení.
Statky a služby Základní ekonomické pojmy Čím uspokojujeme potřeby? Službami a statky. Co je to statek? Hmotná i nehmotná věc sloužící k uspokojení potřeb.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY Ekonomika, ekonomie, ekonomické systémy.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Ing. Veronika Dostálková MBA SAMOSTATNÉ OPAKOVÁNÍ Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Ekonomické teorie. Klasická škola Adam Smith David Ricardo  Zákon klesajících výnosů  Teorie komparativní výhody.
Hospodářská politika Ekonomické teorie. Klasická škola Adam Smith David Ricardo John S. Mill.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Anotace Materiál je určen pro 1. a 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu EKONOMIKA DOPRAVY, inovuje výuku použitím multimediálních.
Digitální učební materiál
Ekonomika – základní pojmy.
Ing. Veronika Dostálková MBA
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Hospodářská politika Ekonomické teorie.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
EKONOMIE 3. Teorie potřeb.
Digitální učební materiál
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Digitální učební materiál
Statky, služby VY_32_INOVACE_40_797
Ekonomika Riskuj. Ekonomika Riskuj Předmět ekonomie a ekonomiky Ekonomické systémy Potřeby Makroekonomie a mikroekonomie.
Ekonomické teorie.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Statky a služby CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Makroekonomie a hospodářská politika
DUM - Digitální Učební Materiál
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a Vyšší odborná škola, Písek, Karla Čapka 402 Předmět:EKORočník: 4 Téma: Ekonomie - pojmy Tematický okruh: Podnik, právní úprava podnikání Jméno autora: Ing. Marie KábováDatum tvorby: duben 2013 Kód materiálu: OPVK_1.5_DUM_III/2_EKO_KV020 Soubor: 09VYSTUPY/VY_32_INOVACE_EKO_KV020 Anotace: Definice pojmu ekonomie a základní pojmy

EKONOMIE EKONOMIE = věda společenská, zabývá se společenskými jevy z oblasti výroby MIKROEKONOMIE - zkoumá ekonomické subjekty (firmy – inflace, HDP, …) MAKROEKONOMIE – zkoumá ekonomiku jako celek (stát)

VZTAH EKONOMIE K JINÝM VĚDÁM –PSYCHOLOGIE –SOCIOLOGIE –DEMOGRAFIE –HISTORIE –MARKETING –MANAGEMENT –ETIKA –POLITIKA –PRÁVO

ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ SYSTÉMY –ZVYKOVÝ –PŘÍKAZOVÝ –TRŽNÍ TŘI ZÁKLADNÍ OTÁZKY: 1.CO A KOLIKK VYRÁBĚT 2.JAK VYRÁBĚT 3.JAK SE ROZDĚLÍ VYROBENÉ

HISTORICKÝ VÝVOJ EKONOMICKÝCH TEORIÍ 1.KLASICKÁ ŠKOLA – Adam Smith, David Ricardo 2.UTOPICKÝ SOCIALISMUS A MARXISMUS - Karel Marx 3.RAKOUSKÁ ŠKOLA – Carl Menger, Wilhelm Hermann Gossen, Friedrich August von Hayek 4.NEOKLASICKÁ ŠKOLA – Alfred Marshall, Vilfredo Pareto, John Bates Clark, Léon Walras 5.KEYNESIÁNSTVÍ – John Maynard Keynes 6.MONETARISMUS – Milton Friedman

TEORIE POTŘEB POTŘEBA – pocit nedostatku HMOTNÉ (potřeba jíst, bydlet, oblékat se atd.) NEHMOTNÉ (potřeba přátelství, svobody, kulturního zážitku atd.) POTŘEBY USPOKOJUJEME POMOCÍ STATKŮ A SLUŽEB HMOTNÉ (jídlo, byt, oblečení atd.) STATKY NEHMOTNÉ (vlastnosti, dovednosti, znalosti nebo duševní výtvory člověka) SLUŽBY VĚCNÉ (oprava obuvi, vymalování bytu atd.) OSOBNÍ (působící přímo na konkrétní osobu – léčení pacienta lékařem, úprava účesu kadeřníkem atd.)

OTÁZKY 1.Roztřiďte následující statky a služby na volné a ekonomické: voda, světlo, divadelní představení, ušití šatů, výuka cizího jazyka 2.Zahrajte si ve třídě hru: každý napíše na lístek anonymně deset svých potřeb (třeba pět hmotných a pět nehmotných, ať se pokoušíte je odlišit). Každá potřeba musí být definována maximálně třemi slovy, vulgární slova jsou zakázána. Vybrané lístečky pak dva žáci vyhodnotí – vypíší si seznam všech potřeb, udělají si čárky, kolikrát se která potřeba opakovala a sečtou je.