Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a Vyšší odborná škola, Písek, Karla Čapka 402 Předmět:EKORočník: 4 Téma: Ekonomie - pojmy Tematický okruh: Podnik, právní úprava podnikání Jméno autora: Ing. Marie KábováDatum tvorby: duben 2013 Kód materiálu: OPVK_1.5_DUM_III/2_EKO_KV020 Soubor: 09VYSTUPY/VY_32_INOVACE_EKO_KV020 Anotace: Definice pojmu ekonomie a základní pojmy
EKONOMIE EKONOMIE = věda společenská, zabývá se společenskými jevy z oblasti výroby MIKROEKONOMIE - zkoumá ekonomické subjekty (firmy – inflace, HDP, …) MAKROEKONOMIE – zkoumá ekonomiku jako celek (stát)
VZTAH EKONOMIE K JINÝM VĚDÁM –PSYCHOLOGIE –SOCIOLOGIE –DEMOGRAFIE –HISTORIE –MARKETING –MANAGEMENT –ETIKA –POLITIKA –PRÁVO
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ SYSTÉMY –ZVYKOVÝ –PŘÍKAZOVÝ –TRŽNÍ TŘI ZÁKLADNÍ OTÁZKY: 1.CO A KOLIKK VYRÁBĚT 2.JAK VYRÁBĚT 3.JAK SE ROZDĚLÍ VYROBENÉ
HISTORICKÝ VÝVOJ EKONOMICKÝCH TEORIÍ 1.KLASICKÁ ŠKOLA – Adam Smith, David Ricardo 2.UTOPICKÝ SOCIALISMUS A MARXISMUS - Karel Marx 3.RAKOUSKÁ ŠKOLA – Carl Menger, Wilhelm Hermann Gossen, Friedrich August von Hayek 4.NEOKLASICKÁ ŠKOLA – Alfred Marshall, Vilfredo Pareto, John Bates Clark, Léon Walras 5.KEYNESIÁNSTVÍ – John Maynard Keynes 6.MONETARISMUS – Milton Friedman
TEORIE POTŘEB POTŘEBA – pocit nedostatku HMOTNÉ (potřeba jíst, bydlet, oblékat se atd.) NEHMOTNÉ (potřeba přátelství, svobody, kulturního zážitku atd.) POTŘEBY USPOKOJUJEME POMOCÍ STATKŮ A SLUŽEB HMOTNÉ (jídlo, byt, oblečení atd.) STATKY NEHMOTNÉ (vlastnosti, dovednosti, znalosti nebo duševní výtvory člověka) SLUŽBY VĚCNÉ (oprava obuvi, vymalování bytu atd.) OSOBNÍ (působící přímo na konkrétní osobu – léčení pacienta lékařem, úprava účesu kadeřníkem atd.)
OTÁZKY 1.Roztřiďte následující statky a služby na volné a ekonomické: voda, světlo, divadelní představení, ušití šatů, výuka cizího jazyka 2.Zahrajte si ve třídě hru: každý napíše na lístek anonymně deset svých potřeb (třeba pět hmotných a pět nehmotných, ať se pokoušíte je odlišit). Každá potřeba musí být definována maximálně třemi slovy, vulgární slova jsou zakázána. Vybrané lístečky pak dva žáci vyhodnotí – vypíší si seznam všech potřeb, udělají si čárky, kolikrát se která potřeba opakovala a sečtou je.