Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení autorů severského realismu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hans Christian Andersen
Advertisements

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.03 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici pohádek, jejich hlavní znaky a dělení. Žáci se seznámí s nejznámějšími autory.
Hans Christian andersen
Světový pohádkář Hans Christian Andersen
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/17/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvořeníLeden.
Spisovatelé dětské literatury
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
IMPRESIONISMUS, SYMBOLISMUS, DEKADENCE - Verlaine, rimbaud…
Anglická renesanční literatura Mgr. Ludmila Růžičková
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení K. V. Raise a jeho díla Ročník.
SVĚTOVÍ AUTOŘI A SBĚRATELÉ POHÁDEK VY_32_INOVACE_11_22.
SVĚTOVÉ MODERNÍ POHÁDKY PŘEDSTAVITELÉ Mgr. Michal Oblouk.
Hans Christian Andersen VY_32_INOVACE_XVI-B-04. Hans Christian Andersen Dánský spisovatel Narodil se v roce 1805, zemřel v roce 1875.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení života a díla N. V. Gogola.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení S. Čecha a jeho díla Ročník /
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení V. Hálka a jeho díla Ročník /
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení K. Světlé a jejího díla Ročník.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení života a díla Guy de Maupassanta.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení života a díla A. P. Čechova.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení J. V. Sládka a jeho díla Ročník.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Romantismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Shrnutí uměleckého směru romantismu Ročník.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení K. M. Čapka-Choda a jeho díla.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Přestavení života a díla F. M. Dostojevského.
James Joyce Odysseus. James Joyce ( )  prozaik, básník, učitel  narozen v Dublinu  studoval univerzitu v Dublinu  1902 odjel do Paříže  většinu.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení J. Vrchlického a jeho díla Ročník.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Romantismus v české literatuře Název vyučovací oblasti: Představení Erbenovy Kytice z pověstí.
VY_12_INOVACE_C6.01 Autor: Mgr. Nováková Jana Datum vytvoření: listopad 2011 Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení H. de Balzaca Ročník / obor.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti: Představení Z. Wintera a V. B. Třebízského.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha, příspěvková organizace AUTOR: Jaroslava Lioliasová NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_LIDOVÁ_SLOVESNOST TEMA: Světová literatura pro.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení realismu v USA Ročník / obor.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k výkladu nového učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:Mgr. Petra Pláničková Název:VY_32_INOVACE_1157_H. CH. ANDERSEN Téma: ŽIVOT, DÍLO,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám" Pořadové číslo projektu: 4247/21/7.1.4/2011 Číslo šablony: VY_32_INOVACE_CJ_55.
Název prezentace (DUMu): Česká próza po roce 1945: Jan Otčenášek
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Pohádka, báje Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Eliška Krásnohorská
Polsko, Dánsko VY_32_INOVACE_VII-A-16.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Karolína Světlá
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
TÉMA: NIKOLAJ VASILJEVIČ GOGOL AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Název: VY_12_INOVACE_ČJ_01   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Osvícenství Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Česká literatura 80. a 90. let 19. století
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Mgr.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Realismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Střední škola obchodně technická s. r. o.
 1828 Skien Oslo  Zakladatel realistického dramatu  Modernistické směry.
Transkript prezentace:

Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení autorů severského realismu Ročník / obor studia:2. ročník / Hotelnictví a turismus Vypracoval:Mgr. Jan Nedbal Škola: Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice Ověřeno: 2. pololetí školního roku 2012/2013 III/2 VY_32_INOVACE_DUM 277 Klíčová slova: Severský realismus, H. Ibsen, A. Strindberg, H. Ch. Andersen, pohádka Anotace: Výkladová prezentace představující autory severského realismu, hl. H. Ibsena, A. Strindberga, H. Ch. Andersena.

Henrik Ibsen August Strindberg Hans Christian Andersen

Henrik Ibsen (1828 – 1906) Norský dramatik, který ovlivnil divadlo v celé Evropě Jeho hry jsou věnovány společensko-morálním problémům Měl velice náročný život (hlavně dětství) a to ho ovlivnilo na celý život (rodinný bankrot, nemožnost studovat, časný odchod z domova za prací, nemanželské dítě) V pozdějších dramatech svá díla obohacuje o symbolické prvky a soustřeďuje se více na individuum Ibsenovy hry vyvolávaly v jeho vlasti i jinde v Evropě pobouření

Henrik Ibsen Obr. 1

Dílo Peer Gynt (1867) Romanticko-realistická dramatická báseň Název podle populární postavy norských pohádek Hlavní hrdina je fantasta, rváč a dobrodruh, který je neschopen překonávat překážky Pouze sní a vše promarní, včetně lásky Solvejgy Prolínání pohádkového světa s filozofickými úvahami o životě

Dílo Nora (Domov loutek) – 1879 Drama z Ibsenovy současnosti Kritika morálky měšťácké společnosti Hra se skládá ze tří dějství a odehrává se během vánočních svátků v bytě Helmerových Obrázek navenek šťastné rodiny. Nora - hezká, naivní a vždy veselá. Její manžel, advokát Torvald Helmer, kterému záleží jen na vlastní pověsti a Noru vnímá spíš jen jako příjemné pozdvižení. Dvě děti, které převážně vychovává chůva a nakonec Torvaldův známý, pohodlný doktor Rank, jenž Noře později vyzná lásku. Obr. 2 – Výjev ze hry Nora

August Strindberg (1849 – 1912) Švédský prozaik, dramatik a novinář Ve světě se prosadil hlavně jako dramatik, jeho poezii a próze nebylo věnováno tolik pozornosti Ve veřejném i soukromém životě byl v mnoha ohledech jen obtížně snesitelná osobnost Jako nemilosrdný kritik soudobé švédské společnosti nikoho nešetřil Jeho dílo bylo ve své době novátorské, především po stránce ztvárnění lidské psychiky Mnoho jeho děl má ráz hluboce intimní, krutě otevřené výpovědi, ať už jde o sexuální problémy, či třeba nenávist k partnerce

August Strindberg Obr. 3

Dílo Červený pokoj (1897) Jedná se o autorovu prvotinu, která v duchu kritického realismu a naturalismu nastavuje zrcadlo soudobé stockholmské společnosti Má velmi široký záběr, snaží se ukázat společnost z různých úhlů a za tímto účelem je vlastně také jakousi moderní variací pikareskního románu Po vydání Červeného pokoje se Strindberg stal jedním z nejdiskutovanějších a nejkontroverznějších spisovatelů ve Švédsku Román zesměšňuje švédskou maloměšťáckost, odhaluje pokrytectví politických elit a kritizuje státní aparát Zároveň však oslavuje bohémský život umělců a jiných zahálečných existencí

Hans Christian Andersen (1805 – 1875) Dánský pohádkář a prozaik Mnohé z jeho 157 pohádek se staly téměř klasikou Kromě světoznámých pohádek napsal také několik úspěšných románů, několik poměrně málo úspěšných básnických sbírek a divadelních her Pocházel z velmi chudých poměrů Celá rodina žila a spala v jedné malé místnosti Jeho otec byl chorý 22letý švec a jeho matka pradlena, která na sklonku života propadla alkoholu Jeho nevlastní sestra byla prostitutka a dědeček z otcovy strany pomatenec

Hans Christian Andersen Obr. 4

Hans Christian Andersen Byl velice cílevědomý a toužil po uznání Špatně snášel negativní kritiku Hans Christian Andersen se zřejmě jen těžko vyrovnával se svou homosexualitou Andersen celé své dětství vášnivě miloval literaturu. Byl známý tím, že znal nazpaměť celé Shakespearovy hry a přednášel je Obr. 5 – Autoportrét, okolo roku 1830

Pohádky Jeho pohádky vycházely v různých sbírkách, proto je velmi složité uvádět jednotlivé knihy Pohádky nepovažoval za plnohodnotnou tvorbu, nevážil si jich a nepovažoval se za pohádkáře – cítil se být zneuznaným básníkem a dramatikem Úspěch jeho pohádek začal v zahraničí, teprve poté byly přijaty i v Dánsku Na jeho pohádkách je zajímavé, že zpravidla nekončí dobře, lze říci, že jde o příběhy s pohádkovými motivy, určené starším dětem a dospělým

Pohádky příklady Cínový vojáček Císařovy nové šaty Malá mořská víla O princezně na hrášku Ošklivé káčátko Sněhová královna Hloupý Honza Obr. 6 – Císařovy nové šaty Obr. 7 – Ošklivé káčátko

Zdroje obrázků Obr _by_Gustav_Borgen_( ).jpg Obr _n._6206_-_Napoli_-_Costume.jpg Obr Obr jpg Obr Obr Obr _Canard_1.jpg

Zdroje Havlíčková, I. a kolektiv: Odmaturuj z literatury 2. Brno, Didaktis Prokop, V.: Literatura 19. a počátku 20. století (od romantiků po buřiče). Sokolov, O. K.-Soft Sokolov Lehár, J.: Česká literatura do počátku k dnešku. Praha, Nakladatelství Lidové noviny Bauer, A.: Literatura na dlani – Přehled světové a české lit. Olomouc, Rubico Sochorová, M.: Literatura v kostce. Havlíčkův Brod, Fragment