Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Název SŠ:SOU Uherský Brod Autoři:Ing. Petr Kundrata Název prezentace: (DUMu) Pohon ventilových rozvodů Tematická oblast:Motory – pohyblivé části Ročník: 2. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Datum vzniku:duben 2013
Anotace Záměrem této sady výukových materiálů s názvem Motory – pohyblivé části je poskytnout žákům informace o základních částech konstrukce motorů a podpora výuky ve vyučovacích hodinách. Jednotlivé DUMy (prezentace a pracovní listy) v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu Automobily. Tato prezentace je konkrétně zaměřena na tematický celek Pohon ventilových rozvod ů.
Úvod Druh pohonu vačkového hřídele je závislý na konstrukčním uspořádání rozvodů - umístění vačkového hřídele vzhledem ke klikovému hřídeli a dalších požadavcích výrobce motoru.
Pohon ozubenými koly Pohon ozubenými koly se používal u velkých motorů s vačkovým hřídelem v bloku motoru (vyjímečně se používal i u motorů s rozvodem OHC). Výhody – spolehlivost, životnost. Nevýhody – hlučnost, setrvačné hmoty, konstrukční složitost.
Obrázek 1: Pohon ozubenými koly
Pohon královskou hřídelí Pohon královskou hřídelí se používal u rozvodů OHC. Pohon tvoří hřídel a dva páry ozubených kol s kuželovým ozubením. Výhody – spolehlivost, životnost. Nevýhody – konstrukční složitost, hlučnost.
Obrázek 2: Pohon královskou hřídelí
Pohon řetězem Používá se u rozvodů s vačkovým hřídelem umístěným v bloku motoru i na hlavě. Skládá se ze dvou řetězových kol a nejčastěji válečkového řetězu. Výhody – dobrá spolehlivost, životnost. Nevýhody – hlučnost, setrvačné síly, změna délky vlivem opotřebení.
Obrázek 3: Pohon řetězem
Pohon ozubeným řemenem Používá se u rozvodů s vačkovým hřídelem na hlavě nebo v hlavě válců. Skládá se ze dvou ozubených kol, vodící a napínací kladky, ozubeného řemene. Výhody – dobrá spolehlivost, životnost, malé setrvačné síly, nízká hlučnost, bezúdržbový provoz. Nevýhody – tepelná roztažnost, vliv prostředí.
Obrázek 4: Pohon ozubeným řemenem
Zdroje [1] KLŮNA, Jindřich a Jiří KOŠEK. Příručka opraváře automobilů. Vyd. 2. Brno: Littera, 1993, 482 s. ISBN X.
Zdroje obrázků [1] AUTOR NEUVEDEN. motomuseum.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ype=jpg [2] AUTOR NEUVEDEN. jawagallery.net [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: pg [3] AUTOR NEUVEDEN. 1.bp.blogspot.com [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Ph620OrJ3pw/TqgWvnD3huI/AAAAAAAAAvI/c5T_hDZBzP0/s1600 /renault-v6-dci-1.jpg
[4] AUTOR NEUVEDEN. subaruclub.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: jpg