Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/21.3008 Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: 25.1.2012 (nutno poznamenat v TK) Třída:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Advertisements

Kyseliny a zásady.
Příprava, vlastnosti, užití
NÁZEV ŠABLONY: INOVACE V PŘÍRODOPISU 52/CH17/ , VRTIŠKOVÁ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: ČLOVĚK A PŘÍRODA NÁZEV VÝUKOVÉHO MATERIÁLU: KYSELINY A ZÁSADY AUTOR:
Opakování kyseliny a zásady
Dusík Značka : N Značka : N Latinský název : Nitrogenium Latinský název : Nitrogenium Patří do prvků V.A skupiny PS Patří do prvků V.A skupiny PS Nekov.
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH13/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: KYSELINY A ZÁSADY Autor:
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Hydroxidy Richard Horký. pH a indikátory Názvosloví 2Názvosloví 1SymbolyVlastnosti
HYDROXIDY tříprvkové sloučeniny, které obsahují hydroxidové anionty OH- vázané na kationty kovu K I (OH) -I hydroxid draselný Na I (OH) -I.
Zásady Autor: Ing. Šárka Psíková Chemie Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Hydroxidy Mgr. Helena Roubalová
Hydroxidy (zásady) nazývané též žíravé louhy, obsahují kov a charakteristickou hydroxidovou skupinu – OH, hydroxidový aniont = OH oxidační číslo hydroxidu.
Hydroxidy CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_2313_CH8 Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou Mgr. Eva Živná, 2011.
hašené vápno louh draselný natron vápenné mléko louh sodný
Dusík, N.
Příprava, vlastnosti, užití
Amoniak.
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o hydroxidech  Autor Ing. Lenka Kalinová Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žák porovná vlastnosti.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
ZÁSADY - HYDROXIDY.
A M O N I A K ČPAVEK NH3.
DUSÍK 78% ve vzduchu Dusičnany, bílkoviny…
Zásady Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Mgr. Ivana Blažíčková Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Tyršova 446 EU-ICT-Ch-8_03.
Zdravotnický asistent, první ročník Nepřechodné nekovy Sloučeniny dusíku Autor: Mgr. Veronika Novosadová Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 1. ročník.
Ch_005_Hydroxid vápenatý
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
PaedDr. Ivana Töpferová
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Z Á S A D Y – H YD R O X I D Y.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_94.
HYDROXIDY - OPAKOVÁNÍ Kyseliny - patří mezi žíraviny
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_73.
Hydroxidy Jan Kolarczyk, Vojtěch Havel. Obecně Sloučeniny hydroxylového aniontu OH- s kovovým kationtem. Sloučeniny hydroxylového aniontu OH- s kovovým.
Hydroxidy.
Vybrané příklady průmyslově významných hydroxidů
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
Tříprvkové sloučeniny. 1.) Hydroxidy Patří mezi zásady Jejich vodné roztoky nazýváme louhy Obsahují hydroxidový aniont (OH) - a kationt kovu (nebo amonný.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Jitka Malíčková NÁZEV:Význam a použití hydroxidů TÉMATICKÝ CELEK:Anorganické.
HYDROXIDY. Co jsou hydroxidy? Hydroxidy jsou sloučeniny, které obsahují hydroxidové anionty (OH) -1 vázané na kationty kovu. Hydroxidy a jejich roztoky.
Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/ch17/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM: Hydroxidy – zástupci Název sady: Chemie – 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název vzdělávacího materiálu: AZ kvíz – Kyseliny, hydroxidy a soli Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/19 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:9.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov-Město, příspěvková organizace Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět:
Anotace: Prezentace je určena k výkladu a procvičení učiva chemické sloučeniny, hydroxidy v 8. ročníku a opakování učiva v 9. ročníku. Období: září - prosinec.
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov-Město, příspěvková organizace Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět:
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/Chemie
AMONIAK Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_20_26.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Zásady.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
PLYNY- TECHNICKÉ PLYNY
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
Hydroxidy Niektoré významné hydroxidy
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Hydroxidy Mária Lukačinová.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Školní Stará Boleslav
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída: Číslo materiálu : VY_32_VENOSOVA_CH8_01 8

Anotace: Jméno autora (vč. titulu): Škola - adresa: Ročník: Předmět: Klíčová slova: 8. ročník Chemie Ing. Linda Venosová ZŠ a MŠ Břeclav, Kpt. Nálepky 7 Zásada, amoniak, hydroxid sodný, hydroxid amonný Výklad učiva : Charakteristika zásad, nejdůležitější zásady. Amoniak – charakteristika, vznik, výroba, vlastnosti, použití, NaOH – vlastnosti, použití, Ca(OH) 2 - vlastnosti, použití, Vhodné pro žáky 8. ročníku a pro opakování učiva v 9. ročníku. Žáci pracují společně, podle pokynů vyučujícího.

Zásady Látky, které ve vodném roztoku odštěpují hydroxidový anion OH -. Např. amoniak: NH 3 + H 2 O NH OH - amoniak voda amonný kation hydroxidový anion

Amoniak vzorec NH 3 Díky svému zápachu dříve nazýván čpavek. (dnes tento název už v chemii nepoužíváme) V přírodě vzniká rozkladem zbytků rostlin a živočichů. Dále také z exkrementů a moči živočichů působením bakterií.

Vlastnosti amoniaku: Amoniak je bezbarvý plyn štiplavého zápachu. Je toxický, žíravý a nebezpečný pro životní prostředí. (zásady použití?) zdroj obrázků: Je velmi dobře rozpustný ve vodě (v 1 l vody rozpustíme cca 4 plné koupací vany amoniaku…).

Výroba Průmyslově se vyrábí z přímo z prvků N a H. N 2 + H 2 NH 3 Pro bystré hlavy, zkuste vyrovnat rovnici tak, aby platil zákon zachování hmoty (hmotnosti)… Řešení: N 2 + 3H 2 2NH 3 Je součástí atmosfér Jupitera, Saturnu, Uranu a Neptunu…

Použití amoniaku: Náplň chladicích a klimatizačních zařízení - zimní stadiony, hokejové haly k výrobě ledu. Zamysli se: v domácích ledničkách a chladničkách už se nepoužívá – proč? Výroba kyseliny dusičné, hnojiv a výbušnin.

Hydroxid sodný vzorec NaOH, starý název louh Žíravá látka – způsobuje poleptání! Zdroj obrázku: Hygroskopický – snadno navlhá - má schopnost pohlcovat vodu. Reakce při rozpouštění ve vodě: NaOH + H 2 O Na + + OH - Použití: výroba mýdel, pracích a čisticích hydroxidový anion prostředků

Hydroxid vápenatý nejpoužívanější hydroxid známý jako hašené vápno vzorec: Ca(OH) 2 žíravá látka zdroj obrázku: použití: ve stavebnictví – výroba malty, součást omítkových směsí, nátěrů na stěny vápenné mléko – Ca(OH) 2 rozpuštěné ve vodě

Děkuji za pozornost… Zdroj obrázku:

Použitá literatura Chemie 8, učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, autoři: Škoda J., Doulík P., vydalo nakladatelství Fraus, Plzeň, 2006.