Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jednoduchý Keynesyánský model určení důchodu
Advertisements

Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět:Finanční gramotnost Tematický.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Kalkulace S tudent. Osnova výkladu 1.Kalkulace nákladů a způsoby jejího rozlišení 2.Kalkulační vzorec nákladů 3.Stanovení nákladů na kalkulační jednici.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování školství  Školství – důležité odvětví veřejného sektoru  Školství:  Měří, hodnotí a tvoří lidský kapitál.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Téma 1. Charakteristika finančního řízení 1. Cíle finančního řízení 2. Hlavní oblasti finančního managementu 3. Finanční rozhodování podniku 4. Finanční.
Keynesiánská ekonomie Reakce na neo-klasickou ekonomii (Y=Y P, u=u * ) Velká deprese ekonomika může přetrvávat v depresi i v ve středním až dlouhém.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Rovnováha na trhu výrobků a služeb, spotřeba, úspory a investice Pavel Janíčko.
Téma č. 2: Rovnovážný výstup hospodářství Petr Musil Základy ekonomie II.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
STŘEDNÍ ŠKOLA A VYŠŠÍ ODBORNÁ ŠKOLA CESTOVNÍHO RUCHU, SENOVÁŽNÉ NÁMĚSTÍ 12, ČESKÉ BUDĚJOVICE Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Autor: Bc. Jana LehárováObor: Ekonomika a podnikání Datum: Ročník: IV.Předmět: Cestovní ruch Střední škola oděvní, služeb a ekonomiky Červený.
Měření výkonu ekonomiky 2. seminář – TNH 2
Ekonomika obrany a bezpečnosti
TNH 2 – 1. seminář Finanční trh a peníze
Autor: Ing. Alice Horáčková
Digitální učební materiál
Teorie hospodářských cyklů
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
Model důchod-výdaje.
Model agregátní poptávky a nabídky
Průmyslová revoluce 1 Podmínky a rozvoj.
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Petr Musil Blok č. 4 – Krátkodobá a dlouhodobá rovnováha ekonomiky
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
HDP, HNP, ekonomický cyklus Národní hospodářství
INFLACE.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
VY_32_INOVACE_ Regulace
4.1 – 4.3 Lineární nerovnice i jednoduchý podílový tvar
Ekonomika– národní hospodářství
MATEMATIKA Poměr, úměra.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-4)
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
VAŠE FIRMA JE LOĎ PLUJÍCÍ K VYTČENÉMU CÍLI, KTERÝM JE:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Finanční trh a peníze TNH 2 (S-5)
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Výdaje a rovnovážný produkt (model 45°)
Určení rovnovážného produktu
Mundell – Flemingův model
0. ORGANIZACE PŘEDMĚTU.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výdaje a rovnovážný produkt (model 45°)
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Téma 3 Spotřeba, úspory, investice
INVESTICE.
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Transkript prezentace:

Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační číslo projektu: CZ.1.07/2.2.00/ Ekonomie I Celkové výdaje a produkt

V rámci této přednášky se studenti seznámí s okolnostmi, které ovlivňují vývoj makroekonomického produktu na jeho rovnovážné úrovni, a okolnostmi, které vedou k jeho změně do nové rovnovážné polohy, tudíž vedou ke kolísání skutečného produktu. Hlavní příčinou zde budou změny ve výdajích na nákup celkové produkce (strana AD). Součástí presentované látky je výklad neokeynesiánského modelu multiplikátoru, jenž bude nejprve vysvětlen v podmínkách dvousektorové ekonomiky, následně v podmínkách třísektorové a čtyřsektorové (reálné) ekonomiky.

Obsah úvod – vymezení cílů model multiplikátoru jednoduchý model dvousektorové ekonomiky a model multiplikátoru, makroekonomická rovnováha v modelu 45° multiplikační efekt v modelu 45° a vyjádření jednoduchého investičního multiplikátoru multiplikační efekt v uzavřené (třísektorové) ekonomice multiplikační efekt v otevřené (reálné, čtyřsektorové) ekonomice závěr – shrnutí, úkoly k samostudiu

Model multiplikátoru základní nástroj neokeynesiánství (USA, aplikace 50., 60. léta 20. století, politika STOP&GO) model multiplikátoru = 45° keynesiánství = keynesiánský kříž model se opírá o keynesiánské pojetí makroekonomické rovnováhy je nutné znát předpoklady modelu multiplikátoru a mít je na zřeteli samotné grafické znázornění modelu multiplikátoru vychází z pochopení keynesiánské spotřební a úsporové funkce

Jednoduchý model dvousektorové ekonomiky a model multiplikátoru ekonomické subjekty: firmy a domácnosti celkové plánované výdaje: AD = C + I Y = YD (DI), to platí jedině pro dvousektorovou ekonomiku makroekonomická rovnováha: Y (AS) = AD model se opírá o keynesiánskou funkci spotřeby a úspor (C a S) model počítá s přeměnou úspor v investice na kapitálovém trhu

6 Keynesiánská spotřební a úsporová funkce YD = C, nulové úspory S = 0 YD Disposable Income C, S 45° C = Ca + mpc.YD S = - Ca + mps.YD - Ca (záporná autonomní spotřeba) YD 3 0 Ca C = YD S = 0 YD 2 YD 1 Pokud C > YD, domácnosti rozpouští úspory. Pokud C < YD, domácnosti tvoří úspory.

Jednoduchý investiční multiplikátor Kahn-Keynesův multiplikátor, multiplikátor ve dvousektorové ekonomice (α) α = = mpc = mezní sklon ke spotřebě (marginal propensity to consume) mps = mezní sklon k úsporám (marginal propensity to save) mpc + mps = 1 (apc + aps = 1; average propensity to consume; to save) - multiplikátor „α“ vyjadřuje: kolikrát se změní produkt (Y), pokud se změní autonomní výdaje (I nebo Ca) o jednotku: ΔY = α. Δ I = Δ I – mpc 1 mps 1 1 – mpc

8 Určení rovnovážné produkce v modelu multiplikátoru (horní graf) a určení rovnovážné produkce pomocí úspor a investic (dolní graf) AS(Y) = AD Y = YD AD I,S AD = C + I E 45° C = Ca + mpc.YD S = - Ca + mps.YD - Ca I E Y0Y0 Y0Y0 Y*Y* Y 0 = AD AD = C + I Y 0 = YD = C + S YD – C = AD – C S = I 0

9 AS(Y) = AD Y = YD Y AD P AD´ = C + I + ΔI E 45° AD = C + I Y1Y1 Y1Y1 Y*Y* Multiplikační efekt přírůstku investic v modelu multiplikátoru ve dvousektorové ekonomice Ca + I ΔIΔI LRAS Y*Y* SRAS extrémní případ Y2Y2 Y2Y2 AD AD´ E´ ΔYΔY mpc α = Δ Y = α. Δ I Δ Y = mpc. Δ Y + Δ I Zvýšení Y kromě změny investic ještě o indukovanou (vyvolanou) spotřebu. EE´ P stabilní

10 AS(Y) = AD Y Y AD P AD´ = C + I + G + ΔG E 45° AD = C + I + G Y1Y1 Y1Y1 Y*Y* A ΔGΔG LRAS Y*Y* SRAS extrémní případ Y2Y2 Y2Y2 AD AD´ E´ ΔYΔY 1 1 – mpc (1 – t) α G = ΔY = α G. ΔG Zvýšení Y kromě ΔG ještě o indukovanou (vyvolanou) spotřebu. EE´ P stabilní Multiplikační efekt v uzavřené (třísektorové) ekonomice

AS(Y) = AD Y Y AD P AD´ = C + I + G + NX + ΔI E 45° AD = C + I + G + NX Y1Y1 Y1Y1 Y*Y* A ΔIΔI LRAS Y*Y* SRAS extrémní případ Y2Y2 Y2Y2 AD AD´ E´ ΔYΔY 1 1 – mpc (1 – t) + mpm α I = Δ Y = α I. Δ I Zvýšení Y kromě ΔI ještě o indukovanou (vyvolanou) spotřebu. EE´ P stabilní Multiplikační efekt v otevřené (čtyřsektorové) ekonomice

Literatura Základní: SAMUELSON, P. A., NORDHAUS, W. D. Ekonomie. 18 vyd. Praha: NS Svoboda, s. ISBN HYNKOVÁ, V., NOVÝ, J. Makroekonomie I. (pro bakalářské studium). I. díl. Brno: Univerzita obrany, 2008, 125s. ISBN (kapitola Celkové výdaje a produkt) Doporučená: MANKIW, G. N. Principles of Macroeconomics. 4 ed. South-Western: Thomson, s. ISBN SCHILLER, B. R. Makroekonomie dnes. Brno: Computer Press, s. ISBN X.

Úkoly pro samostatnou práci Cvičení „Celkové výdaje a produkt“ 1.Spočítejte HDP ve 2-sektorové ekonomice, pokud znáte funkci spotřeby C = ,8Y; velikost autonomní spotřeby 100 mld. a velikost investic I = 30 mld. Jak se změní velikost HDP, pokud se investice zvýší na a) 35; b) 40; c) 65 mld. peněžních jednotek? 2.Spočítejte prvních 5 kol multiplikace ve dvousektorové ekonomice, pokud víte, že přírůstek autonomních výdajů (tj. investičních nebo autonomně spotřebních) je 500,- peněžních jednotek a mezní sklon k úsporám mps = 0,2. 3.Uvažujte třísektorový model ekonomiky. Tato ekonomika vykazuje následující statistické údaje: Ca = 100 mld., mpc = 0,8, I = 60 mld., G = 85 mld., TA = 15 mld., TR = 35 mld., t = 25 %. Spočítejte velikost rovnovážné produkce. Dále předpokládejte zvýšení investičních výdajů o 20 mld. a spočítejte, jak tato změna ovlivní produkt ekonomiky. 4.Uvažujte čtyřsektorový model ekonomiky. Ekonomika vykazuje následující statistiky: mps = 0,2, t = 25 %, mpm = 0,1. Spočítejte, jak ovlivní produkt změna autonomních výdajů (např. investičních) při jejich zvýšení o 25 mld.