Dative singular (Komu? Čemu?) after verbs: rozumět, kupovat, posílat, věřit, radit Eva chce dát Petrovi dárek. KOMU chce dát Eva dárek? Medik měří pacientovi.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co dělá tvoje maminka a tatínek?
Advertisements

Jedna chyba na ženě!! Když Bůh stvořil ženu, bylo to šestý den práce přesčas. Jeden anděl přišel a ptal se: “proč s ní ztrácíš tolik času?” A bůh odpověděl:
Zájmena a pády Adjust the pronouns between slash marks to fit the context. Remember to use the correct case. Vzor: Pozdravuj od /já/ rodiče. Pozdravuj.
Jak stárnu,více si vážím ženy nad 40 let. Jen několik příkladů, proč
Chapter 5 vocabulary. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?. L5 ex 3: my a já 1. Včera nám představil tu dívku.
Vy a ty: Changing Personal Pronouns In each of the following sentences, replace vy with ty, and vice versa. Remember to keep the pronoun in the correct.
Kdo/Co? Fill in the blanks with the correct case of kdo or co, depending on context. Vzor: ____ políbil Jiří? Koho políbil Jiří?
Pro jediného človíčka na zemi... (from - tomidol)
Kolja 9.
Pozorně čti a vteřinu či dvě o tom popřemýšlej !
Čtěte pomalu a tiše!  .
Automatická presentace se zvukem
Working with Verbs I Rewrite the following three sentences, replacing vidět with the appropriate conjugated forms of rozumět, mluvit o, hledat, and pracovat.
Poslední letošní silvestrovské vtípkování „Máslo je dneska dražší,” upozorňuje dědu prodavačka v potravinách. „Nevadí,” praví stařík, „dejte mi včerejší.”
Ona a on: Masculine & Feminine Pronouns In each of the following sentences, replace ona with on, and vice versa. Remember to keep the pronoun in the correct.
My a já: Singular & Plural Personal Pronouns In the following sentences, replace my with já, and vice versa. Remember to keep the pronoun in the appropriate.
Přátelství Mám tě rád….
ZÁJMENA Český jazyk 5. ročník ZŠ
SKLOŇOVÁNÍ OSOBNÍCH ZÁJMEN Naděžda Drudíková, ZŠ Rabasova 821, Slaný
Lidové noviny a webové stránky. Kdo je ta dy? Kdo má domácí úkol ?
Čas utíká. Život letí. Dálky rozdělují. Děti rostou. Práce přichází a odchází. ŽENY.
Possessive Pronouns In each of the following sentences, change the possessive pronouns from singular to plural and vice versa. Vzor: Mám jeho sešity. Mám.
Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?. Diktát: napíšeme na tabuli.
Amore amore .... Amore amore ... Ode dne, co Tě znám, divný pocit v srdci mám Ode dne, co Tě znám, divný pocit v srdci mám. Sám sebe ptám.
⇨ sto (nom. sg.; neutral) 200 ⇨ dvě stě (dual) 300, 400 ⇨ tři, čtyři sta (nom. pl.) 500 – 900 ⇨ pět, šest,… set.
Eportfolio otázka 5. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Podstatná jména pro třeťáky Zpracovala: Mgr. Božena Holubová, ČJ
Singular to Plural Rewrite the following sentences and change all nouns, adjectives, and verbs from singular to plural. Vzor: Studentka opakovala novou.
CHVÁLÍM DEN, KDY JSI PŘIŠEL K NÁM, PORAZIL SMRT, ZACHRÁNIL JSI NÁS, V RADOSTI TEĎ ŽIJEM V TOBĚ DÁL. PRÁZDNÝ KŘÍŽ A PRÁZDNÝ HROB, ŽIVOT VĚČNÝ PRO NÁS BYL.
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_TVAR_04 Sada DUMTvarosloví Předmět Český jazyk Název materiáluPád podstatných jmen 3 Anotace Žáci v jednoduchých.
Gender Bender! Changing Gender of Nouns & Verbs In each of the following sentences, change all masculine animate nouns into their feminine counterparts,
1⇨ nominativ of singular Jeden tisíc (m.) Jeden milion (m.) Jedna miliarda (f.) 2, 3, 4 ⇨ nominativ of plural Dva, tři, čtyři tisíce Dva, tři, čtyři miliony.
Pro svého miláčka na dobré ráno ….. Já a Ty Jsme my.
Nic není tak snadné ale zároveň tak nedůstojné člověka jako klamat v lásce.
Karle, vy jste sourozenci? Ne, bratři.
Povídka II In the following short story, fill in the blanks with the appropriate Czech translation of the English pronoun given in parentheses.
…a jak Nemoc… jí předcházet Lenka Dvořáková.
Miluj svého muže.
Povídka In the following short story, fill in the blanks with the correct Czech form of the English pronoun given in parentheses.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Urbášek. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Autor: Mgr. Eva Kotounová Název: VY_32_INOVACE_2C57Čj6_ Zájmena
Jak stárnu, více si vážím žen nad 40 let. Jen několik příkladů, proč.
Čeština: 2. lekce Czech language: 2nd lesson
Čeština: 3. lekce Czech language: 3rd lesson
Where? 1) An adverb of place: Doma, tady, tam, vepředu, vzadu, nalevo, napravo, nahoře, dole, uprostřed … 2) A preposition + a noun in locative: V Praze,
U lékaře VY_32_INOVACE_1B_11 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Čeština: 11. lekce Czech language: 11th lesson
Čeština: 7. lekce Czech language: 7th lesson
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Čeština: 10. lekce Czech language: 10th lesson
Instrumentál singuláru
Basic phrases Dobrý den. (F) Ahoj./Čau. (I) Na shledanou. (F)
Ona a on: Masculine & Feminine Pronouns
Skloňování zájmen 1. a 2. osoby JÁ – TY – MY – VY + zvratná
Čeština: 2. lekce Czech language: 2nd lesson
Prepositions & Cases II
Gender Bender! Changing Gender of Nouns & Verbs
Numerals 0 nula 1 jeden, jedna, jedno 11 jedenáct
Personal pronouns 1. Já 2. Ty (I)/vy (F) 3. On (m.)/ona (f.)/ono (to) (n.) 1. My 2. Vy 3. Oni (m.)/ony (f.)/ ona (n.)
VŠECHNO ODPUSTIL JSI NÁM,
Possessive Pronouns Vzor: Mám jeho sešity. Mám jejich sešity.
Singular to Plural Rewrite the following sentences and change all nouns, adjectives, and verbs from singular to plural. Vzor: Studentka opakovala novou.
Dative in singular.
Čeština: 3. lekce Czech language: 3rd lesson
Jak stárnu, více si vážím ženy nad 40 let. Jen několik příkladů, proč
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Č T I P O M A L U A T I Ś E !! -na světě je minimálně pět lidí, kteří by pro Tebe zemřeli.
Ach ty naše krásné ženy.
Transkript prezentace:

Dative singular (Komu? Čemu?) after verbs: rozumět, kupovat, posílat, věřit, radit Eva chce dát Petrovi dárek. KOMU chce dát Eva dárek? Medik měří pacientovi tlak. ____ měří tlak? ___ měří pacientovi? Nerozumím české gramatice. ČEMU nerozumíš? Rozumíte mi? Ne, nerozumím vám. Rozumím všemu. Nerozumím ničemu! Pamatujte: Co je ti? Co je vám? Je mi špatně. after prepositions: Půjdu k doktorovi, není mi dobře. (ale: Byl jsem u doktora.) Bydlíme naproti (opposite) kampusu. Naproti ____ bydlíte? Udělal jsem to kvůli (because of) tobě. Kvůli ____ jsi to udělal? Studuju v České republice díky rodičům.

Masculine inanimate  zelený park: naproti zelenému parku  počítač: počítači

Masculine animate  Hard: dobrý doktor-dobrému doktorovi  český pacient-českému pacientovi  gynekolog, kardiolog: Půjdu ke gynekologovi, ke kardiologovi.  tvůj tatínek-tvému tatínkovi  Soft: náš lékař-k našemu lékaři zubař – Musím jít k zubaři, protože mě bolí zub. Má ordinaci naproti Univerzitnímu kampusu. Nerozumím tomu pacientovi, protože mluví potichu.

Feminine  Alice říká Evě: „Dnes nemám čas.“  Eva říká Alici: „To nevadí.“  hezká žena-hezké ženě  česká doktorka-české doktorce (k c)  sestra-sestře (r ř), noha-noze (h z)  restaurace- restauraci  kost-kosti Píšu mail profesorce. Zavolám mamince. Píšu mail tetě. Nerozumím gramatice. Profesorka vysvětluje gramatiku studentovi a studentce.

Neuter  město-k městu  Černé moře-k Černému moři  moderní náměstí=modernímu náměstí Čemu dáváte přednost? Pivu nebo vínu?

Personal pronouns in dative já mike mně ty tik tobě on muk němu ona jík ní my námk nám vy vámk vám oni, ony jimk nim Pomůžeš (já)? Samozřejmě(ty) pomůžu. Poděkoval (ona) za pomoc. Bydlí naproti (oni). Jak se (ty) tady líbí? Co (on) chutná? Kolik je (vy) let? Je (já) 23 let. Není (on) zima? Nemá teplé oblečení. Profesorka (my) vysvětluje dativ. Rozumíme (ona) dobře. Nerozumím (to). Rozumíte (všechno)? (Co) jste nerozuměli? (Kdo) pomáháte? Kdo (vy) pomáhá? Motá se (já) hlava. Zvedá se (vy) žaludek?

Do you remember? Personal pronouns in accusative já měna mě ty těna tebe on hona něho ona jina ni my násna nás vy vásna vás oni, ony jena ně Co (vy) bolí? Bolí (já) levá ruka. Dívám se na (ona). Nikdy jsem (ona) tady neviděl. Tatínek je v nemocnici. Myslím na (on) každý den. Uvidím (on) zítra, půjdu k (on) na návštěvu, Babička je nemocná. Navštěvuju (ona) každý den. Vyšetřím (vy). Podívám se (vy) do krku a poslechnu si srdce a plíce.

KDO? CO?  1. KDO je Roye?  2. KOHO se zeptáš?  3. KOMU píšeš?  4. KOHO máš rád?  6. O KOM mluvíte?  7. S KÝM jedeš? Jedu se Stuartem Hopkinsonem k Emanuelovi Marquesovi. Od Stuarta Hopkinsona půjdeme za Michaelem. Koupíme Michaelovi hezký dárek!  1. CO je to?  2. ČEHO se bojíš?  3. ČEMU nerozumíš?  4. Na CO se zeptáš?  6. O ČEM se bavíte?  7. S ČÍM jsi spokojený?