Dej 2 Reformační hnutí 16. st. Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Z latiny: přetvoření, obnovení, napravení, zlepšení
Advertisements

Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Hana Míčová Název: VY_32_INOVACE_13_D7 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:O životě lidí.
Reformace VY_32_Inovace_08SJ-4 Mgr. Jana Šenkeříková ZŠ A MŠ Nedašov Květen 2012.
HABSBURSKÁ PŘEVAHA VE STŘEDNÍ EVROPĚ HABSBURSKÁ PŘEVAHA VE STŘEDNÍ EVROPĚ – v roce 1519 umírá Maxmilián I. Habsburský – uznával samostatné postavení českého.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Opakování Jana Husa a husitské revoluce (test) Název.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Miloš Kluiber Název:VY_32_INOVACE_285_Náboženství v Evropě Vzdělávací oblast:Člověk a příroda.
- ve druhé pol. 14. stol. se vyhrotila hospodářská krize ve společnosti; - došlo k církevnímu rozkolu – vznik reformního hnutí; - silná vlna černé smrti.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_08 TÉMA: Křesťanství.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
  Vznik univerzit v Evropě, Karlova univerzita  Zakladatel?   4 fakulty  V čele univerzity? V čele fakulty?  Bratrská výchova  Ideál.
Čechy v době pobělohorské Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3602_Čechy_ v_ době_ pobělohorské Autor: Mgr.
Život ve středověku Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Z latiny: přetvoření, obnovení, napravení, zlepšení
REFORMACE A rekatolizace
ŘÍMSKO-KATOLICKÁ CÍRKEV
Doba husitská.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ČESKÉ ZEMĚ PO TŘICETILETÉ VÁLCE
Mgr. Jindřiška Řehořková
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Třicetiletá válka
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_30_Hádej_kdo_jsem _(1310 _1790)_šg2 Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
Pravoslavná církev Vytvořeno dne: 29. září 2012 Anotace:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
REFORMACE V EVROPĚ SVATÁ ŘÍŠE ŘÍMSKÁ NIZOZEMÍ ANGLIE FRANCIE
Literatura doby husitské
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
ČESKO-BRATRSKÁ CÍRKEV EVANGELICKÁ
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová
Eucharistie Křesťanská svátost.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_1/01_ČLOVĚK A SPOLEČNOST
Josef II
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
Název a číslo materiálu:
Rozmach Španělska a boj Nizozemí za nezávislost
JAN HUS Autor: Mgr. Martina Žondrová Datum: Březen 2012 Ročník: 7.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Revoluce ve Francii
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Španělsko v 16.století Nizozemská revoluce
Společnost Označení materiálu:
Úvod do středověku.
Víra, náboženství, církve, sekty (1) – Rozložení ve světě
RANÝ NOVOVĚK.
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_24_Marie Terezie a Josef II.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
ZA VLÁDY PŘEMYSLOVSKÝCH KRÁLŮ
Základní škola a mateřská škola Šaratice, okres Vyškov
AUTOR: Mgr. Ludmila Kašpárková NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_VLA+PŘÍ_20
Šablona 32 VY_32_INOVACE_03_22_JAN AMOS KOMENSKÝ
5.D HUSITSTVÍ.
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_05_Osvícenství
Clunyjská reforma.
Zákoník práce 2 – Vznik a zánik pracovního poměru
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Husitské války.
ČEŠI A NĚMCI SMĚŘUJEME K SAMOSTATNOSTI
Transkript prezentace:

Dej 2 Reformační hnutí 16. st. Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí

Reformace náboženské a sociální hnutí v 16. století z latiny: přetvoření, obnovení, napravení, zlepšení - nebyla útokem na víru, jejím cílem bylo víru upevnit a obnovit postavení církve

Postavení církve v 16. stol. v Evropě většinou křesťané (římskokatolická nebo pravoslavná církev) většina lidí věří v Boha církev hraje nezastupitelnou roli v každodenním životě (manželství, křtiny, úmrtí…, rok v rytmu církevního kalendáře, svátků a slavností) i ve výchově a formování veřejného mínění X představitelé církve podléhali korupci – prodej odpustků, kupčení s posty, relikviemi, zaměstnávání příbuzných na vlivných místech apod. několik opravdu špatných renesančních papežů (Alexandr VI.- sukničkář, Julius II. – generál, Lev X. – patron umění) sílila kritika zlořádů v církvi (předchůdci: Jan Viklef, Jan Hus v st.), koncilní hnutí

Německá reformace německý mnich Martin Luther (1483–1546 ) r Wittenberg zveřejnil 95 tezí proti odpustkům (teze: základní myšlenka, zásada, poučka) vzdělaný, učil na univerzitě, člen augustiánského řádu vystoupil z kláštera, rozchod s oficiální církví stvrdil sňatkem s bývalou jeptiškou Kateřinou (7 dětí) přihlásil se k odkazu Jana Husa

Lutherovo učení odmítá zprostředkující úlohu církve za základ víry prohlásil bibli zvyklosti, které nejsou obsaženy v bibli označil jako pověry přijímání podobojí všemi věřícími odmítl řeholnictví (kláštery) odmítl celibát odmítl autoritu koncilu a papeže odmítl církevní organizaci zavedl národní jazyky místo latiny překlad bible do německého jazyka (položil základ moderní němčině)

Základní Lutherovy ideje jediná cesta ke spasení je opravdová víra jediný zdroj víry je Bible člověk nepotřebuje ve vztahu k Bohu prostředníka, tj. církev

Lutherovy teze se rozšířily po celém Německu papež Luthera prohlásil kacířem a Luther papežovu bullu veřejně spálil (1520) velký ohlas - sedláci inspirováni jeho myšlenkami vyvolali velké povstání, tzv. německá selská válka „Bůh nemůže a nechce dovolit nikomu kromě sebe sama, aby vládl nad duší člověka“

Německá selská válka cílem zrušit poddanství, robotu, útlak vrchnosti v čele Thomas Müntzer povstání brutálně potlačeno, M. popraven po vojenské porážce Luther odsoudil násilí a postavil se proti sedlákům před výhružkami smrtí se Luther uchýlil na hrad Wartburg, kde přeložil Bibli do němčiny

Šmalkaldská válka ( ) boje německých protestantů s císařem na Lutherově straně vlivná část německé šlechty - protestanti X římsko-německý panovník Karel V., císař chtěl v celé zemi prosadit katolické vyznání

Augsburský náboženský mír války mezi protestanty a katolíky v Německu ukončil r mír zrovnoprávnil obě vyznání podle zásady „Čí země, toho náboženství“ - poddaní museli vyznávat stejné náboženství jako jejich vrchnost „Cuius regio, eius religio“

Další reformátoři Jan Kalvín (Jean Calvin) – Francie - působil v Ženevě Základní dogmata (dogma= nedokazatelné tvrzení opírající se pouze o víru, věčné a neomylné, v církvi neomylný článek víry) víra v absolutní předurčení- osudy lidí jsou dány dávno před jejich narozením opuštění od vnějších atributů katolické církve (atribut= podstatný znak, neodlučitelná vlastnost předmětu), jako obrazy, svíce, řízy,... odstranění církevní organizace - obec tvoří jen věřící a kazatelé zákaz zábav, které sváděly k nemravnostem a nezřízenosti, proti nevěře, zákaz zlatých šperků přinutil ženevské zlatníky, aby si hledali jiné zaměstnání - položeny základy švýcarského hodinářství své odpůrce dával Kalvín upálit!

Další reformátoři Ulrich Zwingli v Curychu (důsledně zavrhl křesťanské svátosti - např. křest, přijímání,…) - hnutí novokřtěnců - křest až v dospělosti, možnost rozhodnutí; vedl kampaň proti žoldnéřské službě, jeho stoupenci se sloučili se stoupenci Kalvína - helvétská konfese

Luteránství se rozšířilo v Německu, Dánsku a Švédsku Kalvinismus v Nizozemí, Francii, Anglii, Uhrách, již. Německu hugenoti - stoupenci kalvinismu ve Francii puritáni -stoupenci v Anglii reformace se vůbec neujala v Itálii a Španělsku

lutheráni kalvinisté zwinglisté husité-kališníci katolíci

Evangelické = nekatolické církve Přijímání podobojí Důraz na Bibli (evangelium) Oslabení významu kněží mezi věřícími a Bohem Bohoslužby v národních jazycích Odmítání výzdob kostelů a kněžská roucha Odmítání zpovědi Odmítání procesí, poutí, četných náboženských svátků Odmítání celibátu Zavrhování odpustků Neexistence světců Důraz na kázání a zbožný zpěv

Důsledky reformace rozpad evropské jednotné církve na katolickou a protestantskou -vznik reformovaných evangelických církví (1529 protestovali říšští šlechtici proti opatřením císaře namířeným proti reformaci) zabavení církevního majetku, narušení feudálních vazeb větší důraz na individualismus přičinlivost → základ kapitalismu při církevních obřadech se používají národní jazyky místo latiny → vznik národních kultur právo povstat proti špatné vládě → otevírá cestu k revolucím jako způsobu řešení sociálních nerovností (Nizozemí, Anglie, USA, Francie)

Katolická protireformace (snaha o odstranění negativních jevů v katolické církvi a obnovení jednoty) měla zabránit šíření reformace a obnovit moc a jednotu katolické církve obnovení inkvizice r jezuitský řád (Societas Iesus)-Tovaryšstvo Ježíšovo zakladatel Ignác z Loyoly ( ) tři hlavní oblasti působnosti jezuitů kazatelství – šíření pravd víry mezi pohany, argumentují proti reformaci školství – založili mnoho škol, univerzit, což pomohlo při šíření pravd katolické víry, obzvláště mezi dětmi a mládeží misie – šíření evangelia do celého světa - např. Japonska, Číny, Severní a Jižní Ameriky

Katolická protireformace vypracovány seznamy zakázaných knih – Indexy páter Antonín Koniáš -Klíč kacířské bludy k rozeznávání otvírající, k vykořenění zamykající (1729) -seznam zakázané literatury, nejznámější dílo, schváleno r.1770, zakazuje téměř všechnu literaturu let z 1414–1620 a exulantskou literaturu zasedal církevní koncil v Tridentu – církev odmítla odpustky, uvědomila si své povinnosti, ale dohody s nekatolíky nedosáhla

Církevní koncil v Tridentu pod pohrůžkou exkomunikace definováno středověké sedmero svátostí: nejen křest, přijímání (eucharistie) a pokání, nýbrž i biřmování, kněžská ordinace, manželství a poslední pomazání jsou svátosti "ustanovené" Kristem osobně! Současně je znovu obnovena i středověká mše

Kontrolní otázky 1. Co je to reformace? 2. Které osobnosti jsou považovány za předchůdce reformace? 3. Uveďte jména významných reformátů. Ve kterých zemích žili? 4. S čím bylo spojeno šíření reformace v Německu? 5. Kdo byli hugenoti a puritáni? 6. Uveďte základní myšlenky reformace. Jaké církve je prosazovaly? 7. Co je to protireformace? 8. Který církevní koncil měl vyřešit spory mezi katolíky a evangelíky? 9. Který církevní řád měl pomoci obnovit katolickou církev? Kdo ho založil? 10. Jaké byly důsledky reformace a protireformace?

Dej 2 Reformační hnutí 16. st. Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Použity materiály, obrázky z www stránek: Čornej, Petr a kol.: Dějepis pro střední odborné školy, SNP, Praha 2002 Sochrová, Marie: Dějepis v kostce pro střední školy, Fragment, Havlíčkův Brod 1997 rozhlas.cz/nabozenstvi/zbozniabezbozni/_zprava/ ikaros.cz/node/3531 de.wikipedia.org/wiki cs.wikipedia.org