Diagnostika školní zralosti Zora Syslová. Základní principy předškolního vzdělávání dle RVP PV  Akceptovat přirozená vývojová specifika dětí PV a promítat.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŠKOLSKÁ ETOPEDICKÁ ZAŘÍZENÍ
Advertisements

PEDAGOGICKO-PSYCHOLOGICKÁ PORADNA OPAVA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
Informace z ČŠI Jiří Machačný školní inspektor Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných LK ( )
Spolupráce OSPOD se školami a školskými zařízeními TENTO PROJEKT JE FINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU PROSTŘEDNICTVÍM OPERAČNÍHO PROGRAMU LIDSKÉ.
ZMĚNY ŠKOLSKÉHO ZÁKONA NOVELOU č. 472/2011 Sb. SE ZAMĚŘENÍM NA ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Seminář 20. února 2012 Liberec.
Pedagogická psychologie. Názory na vymezení předmětu pedagogické psychologie Předmětem pedagogické psychologie je aplikace poznatků z obecné psychologie.
Přijímací řízení ve školním roce 2015/ ÚVOD Kde je/bylo možné získávat informace:  Návštěvy SŠ a SOU, dna otevřených dveří  Výstava EDUK ART.
Problematika výchovy Formy, metody výchovy a výchovné utváření jednotlivých aspektů osobnosti Prezentace , KPG/RPEPS, Bc. Daniel Kantor.
K ONSTRUKTIVISMUS Zora Syslová. T RANSMISE VERSUS KONSTRUKCE Transmisivní pedagogika klade důraz na fakta a jejich zapamatování. Konstruktivistická pedagogika.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Porada ředitelů škol a školských zařízení Mgr. Ivana Přichystalová zástupkyně ředitelky Jihomoravského inspektorátu ČŠI Brno, 26. a 27. srpna 2015.
Raná péče. terénní, popřípadě ambulantní služba poskytovaná dítěti a rodičům dítěte ve věku do 7 let, které je zdravotně postižené, nebo jehož vývoj je.
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
Pedagogické disciplíny II. Část Aplikované. Rozdělení aplikovaných pedagogických disciplín  Školské  Mimoškolské  Na hranici školských a mimoškolských.
Zkušenosti z inspekční činnosti ve školách s prvním stupněm Mgr. Miroslav Pospíšil, ČŠI Jihlava, leden 2011  hodnocení ŠVP  poznatky z inspekční činnosti.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Pedagogika a psychologie 3. ročník ŠKOLNÍ ZRALOST Mgr. Irena Kudláčková.
2012. Změny v koncepci a způsobech projektování kurikula Obsah: 1. Systém kurikulárních dokumentů 2. Pojetí RVP PV (východiska, společný rámec, principy,
Tematické setkání k TVORBĚ INDIVIDUÁLNÍCH VZDĚLÁVACÍCH PLÁNŮ
Individuálně, ale společně a jinak
Pedagogická psychologie
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ 2017 / 2018.
Pedagogická diagnostika
Plánování ve školní tělesné výchově
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Podpůrná opatření prvního stupně
7. Diagnostika školní zralosti
Legislativní změny ve vzdělávání od září 2017
PhDr. Lenka Gajzlerová jaro 2013
Pedagogická diagnostika
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
Školní zralost a připravenost
4. Organizace vzdělávání
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
UČENÍ.
7. Diagnostika školní zralosti
Příspěvek na konferenci
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Pedagogická psychologie
Posuzování způsobilosti k zahájení školní docházky
3. Metody pedagogické diagnostiky
Individuálně vzdělávací plán
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
SPECIFICKY NARUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Informace k přednášce a semináři k předškolní pedagogice Jarní semestr 2016 Zora Syslová.
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ 2018 / 2019.
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2018/19
Školní poradenské pracoviště
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami
Speciálně pedagogická diagnostika
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
ASISTENT PEDAGOGA V MALOTŘÍDNÍ ŠKOLE
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Předcházející pedagogická praxe a nadějná současnost
ÚVODEM… PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM 12. prosince 2018 I Liberec.
2. setkání platformy: .d Tvorba Školské inkluzivní koncepce Libereckého kraje Manažer aktivit projektu: Bc. Jakub Lang
Centra kolegiální podpory
Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Strategické řízení a plánování
Předškolní období - 3 až(6 – 7) let
Úvodní přednáška pro 1. ročník
Diagnostika dítěte předškolního věku
Odbor školství Mgr., Bc. Jitka Hozmanová
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Podpůrná opatření Mgr. Marika Kropíková.
Transkript prezentace:

Diagnostika školní zralosti Zora Syslová

Základní principy předškolního vzdělávání dle RVP PV  Akceptovat přirozená vývojová specifika dětí PV a promítat je do obsahu, forem a metod jejich vzdělávání  Umožnit rozvoj a vzdělávání každého dítěte v rozsahu jeho individuálních možností a potřeb  Vytvářet předpoklady pro pokračování vzdělávání tak, aby dítě opouštělo MŠ na úrovni, která je pro něj individuálně dosažitelná  Na základě dlouhodobé práce s dítětem plnit i úkol diagnostický

Školní zralost x školní připravenost  Dosažení takového stupně vývoje v oblasti fyzické, mentální, emocionálně – sociální), kdy je dítě schopno adaptovat se na školní prostředí a účastnit se bez obtíží výchovně – vzdělávacího procesu  Vychází z dispozice biologického zrání dětského organismu, zejména CNS

Školní zralost x školní připravenost  Zrání CNS podle Vágnerové (2000) pozitivně působí na: koncentraci pozornosti lateralizaci rukou, rozvoj motorické i senzorické koordinaci a manuální zručnosti sluchové vnímání zrakové vnímání myšlení úroveň regulujících kompetencí zvýšení emoční stability a odolnosti vůči zátěži

Školní zralost x školní připravenost  Zahrnuje kompetence v oblasti kognitivní, emocionálně-sociální, pracovní a somatické, které dítě získává a rozvíjí učením, sociální zkušeností, vnějším prostředím a výchovou.

Školní zralost x školní připravenost - odborníci, zabývající se vymezením termínů  MONATOVÁ,L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido,  LANGMEIER,J.; KREJČÍŘOVÁ,D. Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing,1998.  FONTANA,D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál,  VÁGNEROVÁ, M.: Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál,  MONATOVÁ, L.: Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido,  KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B.: Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál,  KOŤÁTKOVÁ, S.: Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008.

Složky školní zralosti  Tělesná zralost Tělesný vývoj Zdravotní stav Strukturální změny tělesného růstu Výměna chrupu Osifikace ruky Senzomotorická koordinace Lateralizace

Složky školní zralosti  Poznávací (kognitivní) složka Dostatečná úroveň rozumových schopností Rovnoměrnost vývoje jednotlivých oblastí Vizuomotorika, grafomotorika Řeč Sluchové vnímání Zrakové vnímání Vnímání prostoru Vnímání času Základní matematické představy

Složky školní zralosti  Emocionálně – sociální zralost dítě se podřídí zvyklostem a režimu dne osvojí si hygienické návyky a sociální situace je schopno strávit velkou část dne mimo domov samostatně se začlení do skupiny vrstevníků přijímá autoritu učitele, akceptuje jeho příkazy Kontroluje svoje citové projevy a nepodléhá nepodstatným impulsům je schopno přijmout i případný neúspěch

Složky školní zralosti  Práceschopnost (pracovní předpoklady, návyky) Schopnost záměrné koncentrace pozornosti na danou činnost x bezděčná pozornost Věku přiměřený smysl pro povinnost Uvědomování si potřeby dokončení úkolu Unavitelnost

Diagnostika školní zralosti  Můžeme rozlišit 2 etapy: Screening (lékaři, učitelky mateřských škol nebo učitelé při zápisu) Při zjištění pochybností doporučí podrobnější vyšetření odbornými psychology v PPP

Možnosti pedagogické diagnostiky školní zralosti  Orientační povaha – depistáž, prevence  Pozorování, rozhovor, anamnéza, rozbor výsledků činnosti, pedagogická dokumentace  Možné materiály: Klenková, J., Kolbibková, H.: Diagnostika předškoláka – správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC nakladatelství, Bednářová, J., Šmardová, V.: Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno : CPRESS, Bednářová, J., Šmardová, V.: Školní zralost. Brno : CPRESS 2010

Nejčastěji používané testy školní zralosti (poradenské účely)  Orientační test školní zralosti (Kern – Jiráskův) Obsahuje tři subtesty: kresba mužské postavy, napodobení psacího písma,překreslení skupiny bodů Při podprůměrném výsledku je nutné dítě podrobněji vyšetřit  Vývojový test zrakového vnímání (Frostigová)  Zkouška vědomostí předškolních dětí dle Matějčka a Vágnerové  Zkouška sluchové diferenciace nesmyslných slov, kterou podle Nepmana upravil pro potřeby češtiny Matějček  Testy inteligence  Zkoušky laterality

Zápis do školy  Seznámení dítěte s prostředím školy  Diagnostika ze strany školy  Informace pro rodiče i učitele MŠ o očekávání školy  Legislativní akt – zákonný zástupce dítěte je povinen přihlásit dítě k zápisu povinné ŠD v době do 15. ledna do 15. února kalendářního roku, kdy má dítě zahájit povinnou ŠD

Odklad školní docházky  Povoluje ředitel školy, na základě písemné žádosti dítěte doložené doporučujícím posouzením školského poradenského zařízení nebo odborného lékaře  Povinná ŠD začíná počátkem školního roku, který následuje po dni, kdy dítě dosáhne 6. roku  Dítě je povinno nastoupit ŠD nejpozději v tom školním roce, kdy do konce kalendářního roku dovrší 8 let

Nástup ŠD před dovršením šesti let  ŠD může nastoupit dítě, které dosáhne 6 let od září do konce června daného školního roku Je-li školsky zralé Na základě žádosti zákonného zástupce doložené  Doporučujícím vyjádřením školského poradenského zařízení (pro děti narozené v době od září do konce prosince)  Doporučujícím vyjádřením školského poradenského zařízení a odborného lékaře (pro děti narozené od ledna do konce června)

Zdroje:  VÝZKUMNÝ ÚSTAV PEDAGOGICKÝ. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha:VÚP,2005.ISBN  Klenková, J., Kolbibková, H.: Diagnostika předškoláka – správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC nakladatelství,  Bednářová, J., Šmardová, V.: Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno : CPRESS,  Bednářová, J., Šmardová, V.: Školní zralost. Brno : CPRESS 2010  MONATOVÁ,L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido,  LANGMEIER,J.; KREJČÍŘOVÁ,D. Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing,1998.  FONTANA,D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál,  VÁGNEROVÁ, M.: Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál,  MONATOVÁ, L.: Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido,  KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B.: Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál,  KOŤÁTKOVÁ, S.: Dítě a mateřská škola. Praha: Grada,  ZELINKOVÁ, O.: Poruchy učení: specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. Praha: Portál, 2003.