Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_VEJPA_POTRAVINY1_13
Advertisements

MLÉKO – ROZDĚLENÍ, TRŽNÍ DRUHY
Škola: Praktická škola dvouletá
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Výživa 2.S Zakysané výrobky.
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Foltisová. Střední škola hotelnictví a služeb a Vyšší odborná škola, Opava,
VY_52_INOVACE_ZBP1_6364VAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_52_INOVACE_ZBP1_4464VAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_52_INOVACE_ZBP1_4464VAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Mléko a mléčné výrobky ve výživě
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL. Mají vysoký obsah bílkovin, sacharidů (hlavně škrobu), vlákniny, minerální látky (draslík, vápník), z vitamínů B, E, provitamín.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Lada Marholdová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Zvěřina Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dana Vinterová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu:VY_32_INOVACE_564_ Výkup mléka Název školy: Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná škola,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo.
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_12 _INOVACE_OV2 Název školy SPŠ a.
STŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, MOST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL.
Název školyStřední škola hotelová a služeb Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Mgr. Věra Tupá Název šablonyVY_32_INOVACE POV Název DUMuPOV.13O7.1K.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
STŘEDN Í ODBORN Á Š KOLA A STŘEDN Í ODBORN É UČILI Š TĚ MĚSTEC KR Á LOV É T.G. MASARYKA 4 Sada číslo 15.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu:VY_32_INOVACE_570_ Výroba másla Název školy: Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu:VY_32_INOVACE_568_ Výroba sýrů a jogurtů 2 Název školy: Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
Alkoholické nápoje – Pivo Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dana Vinterová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_10 _INOVACE_ZBO5 Název školy SPŠ.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Mléko Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dana Vinterová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL.
 DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
MLÉKO – POJMY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Lada Marholdová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
VY_32_INOVACE_ , živočišné tuky Ing. Blanka Kožíšková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
POŽIVATINY ŽIVOČIŠNÉHO PŮVODU
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Sada číslo 15 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
POŽIVATINY ŽIVOČIŠNÉHO PŮVODU
Zbožíznalství pro 2. ročník oboru prodavač 2.ročník Srpen 2013
VY_32_INOVACE_ , jateční maso Ing. Blanka Kožíšková
Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
ZAHUŠTĚNÉ, SUŠENÉ MLÉKO
POŽIVATINY ŽIVOČIŠNÉHO PŮVODU
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Zbožíznalství pro 2. ročník oboru prodavač 2.ročník Srpen 2013
Sada číslo 15 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
Transkript prezentace:

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu VY_32_INOVACE_ , mléko Autor Ing. Blanka Kožíšková Tematická oblast Zbožíznalství pro 2. ročník oboru prodavač Ročník 2.ročník Datum tvorby Srpen 2013 Anotace Materiál je určen k výuce předmětu Zbožíznalství učebního oboru Prodavač Metodický pokyn Materiál obsahuje výklad látky i otázky k opakování a procvičení.

Tento materiál je věnován mléku. Charakterizuje jeho složení, význam ve výživě, popisuje zpracování mléka a uvádí jeho tržní druhy.

Charakteristika a složení mléka Mléko je tekutina vylučovaná mléčnými žlázami samic savců Složení mléka:  87,5% vody  3,8% tuku (ve formě emulze, tukové kuličky jsou lehčí než mléko, shlukují se na povrchu mléka, tvoří se smetana)  3,3% bílkovin (nejdůležitější mléčnou bílkovinou je kasein, jehož srážení je základem při výrobě tvarohu a sýrů)  4,7% laktózy (mléčný cukr – je živnou látkou pro bakterie mléčného kvašení)  0,7% minerálních látek (hl. vápník a fosfor)  Vitaminy (především vitamin A, vitaminy sk. B)

Mikroorganismy v mléce Mléko je živným prostředím pro mikroorganismy, které mohou mléko různě měnit (např. zkvašovat). Některé mikroorganismy mohou mléko znehodnocovat (zkyslé mléko), jiné se ale využívají při výrobě mléčných výrobků (zakysané mléčné výrobky, tvaroh, sýry). Mikroflóru mléka tvoří především bakterie, ojediněle se vyskytují kvasinky, v mléce od nemocných dojnic i viry. Odstranění škodlivých mikroorganismů a zárodků nakažlivých nemocí je cílem tepelného ošetření mléka. Důležitá je také veterinární kontrola jak v zemědělské výrobě, tak v mlékárenském průmyslu.

Zpracování mléka Mléko se získává dojením, hned po něm se filtruje a chladí. Další operací je odstřeďování, při kterém se odděluje smetana. Následuje homogenizace mléka – tj. zmenšení tukových kuliček proto, aby se neusazovaly na povrchu mléka. Důležitou fází výroby je tepelné ošetření mléka – jeho cílem je zničit škodlivé mikroorganismy a prodloužit tak trvanlivost mléka. Provádí se:  Pasterizace = záhřev na teplotu pod 100°C  Uperizace = záhřev na 130 – 150°C (na dobu 2-8 sekund) Po tepelném ošetření se mléko zchlazuje. Poslední výrobní operací je úprava tuku v mléce – smíchává se odstředěné mléko s plnotučným, případně smetanou.

Tržní druhy mléka a) Podle původu – kravské a kozí b) Podle způsobu tepelného ošetření – pasterizované (trvanlivost několik dní) a uperizované (UHT – trvanlivost až půl roku) c) Podle obsahu tuku – odtučněné (max. 0,15% tuku), nízkotučné (min. 1%), polotučné (okolo 2%), plnotučné (3,5%) a selské (3,8%) d) Podle homogenizace – homogenizované a nehomogenizované

Balení a skladování mléka Mléko se balí obvykle po 1 litru, v prodeji i ½ l balení. Nejčastěji do plastových lahví a skládaček z kombinovaných obalových materiálů, někdy do polyetylenových sáčků a skleněných lahví. Mléko se skladuje odděleně od ostatního zboží. Pasterizované (čerstvé) při teplotě 1 až 8°C, trvanlivé od 1 do 20°C. Mráz mléku škodí. Chránit před přímým slunečním zářením a před znečištěním.

Otázky k opakování 1) Co je to mléko? 2) Charakterizujte složení mléka. 3) Jaké mikroorganismy může mléko obsahovat? Jsou všechny škodlivé? Pokud ne, k čemu se využívají? 4) Co je to homogenizace? Proč se provádí? 5) Jakými dvěma způsoby se provádí tepelné ošetření mléka? 6) Rozdělte mléko podle obsahu tuku. 7) Vyberte si ještě jiné hledisko pro dělení mléka. 8) Uveďte zásady pro správné skladování mléka.

Použité zdroje Josef Kavina – Zbožíznalství potravinářského zboží pro 2. ročník středních odborných učilišť a integrovaných středních škol učebního oboru prodavač – prodavačka, zaměření pro potravinářské zboží a smíšené zboží, nakladatelství IQ 147 Praha, 1996