Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/34.0865 Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_15_05_úvod do chemie Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679, příspěvková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DUSIČNANY.
Advertisements

INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Významné soli Mgr. Helena Roubalová
Kyseliny a zásady.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Soli Názvosloví, vznik a použití solí, hydrogensoli a hydráty solí, hnojiva, použití solí ve stavebnictví Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 41.
Významné halogenidy Mgr. Helena Roubalová
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Zástupci halogenidů Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
CHEMIE 9. ROČNÍK VÝSKYT A VYUŽITÍ SOLÍ
VY_32_INOVACE_CH.8.12 – SOLI- prezentace
ZÁSADY - HYDROXIDY.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 40.
Neutralizace Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
VY_52_INOVACE_02/1/28_Chemie
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: duben 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Sloučeniny vápníku Mgr. Jitka Vojáčková.
PŘÍPRAVA SOLÍ SOLI JE MOŽNO PŘIPRAVIT SEDMI ZPŮSOBY, např.
SLOUČENINY DUSÍKU Mgr. Jitka Vojáčková.
Ch_005_Hydroxid vápenatý
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Alkalické kovy Mgr. Jitka Vojáčková.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Soli Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_94.
Hydroxidy Jan Kolarczyk, Vojtěch Havel. Obecně Sloučeniny hydroxylového aniontu OH- s kovovým kationtem. Sloučeniny hydroxylového aniontu OH- s kovovým.
Významné soli kyslíkatých kyselin
Hydroxidy.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč.
Vybrané příklady průmyslově významných hydroxidů
Halogenidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Hydroxidy Materiál byl vytvořen v rámci projektu
ZŠ Benešov,Jiráskova 888 CHEMIE 9. ročník
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Jitka Malíčková NÁZEV:Význam a použití hydroxidů TÉMATICKÝ CELEK:Anorganické.
Významné soli. Bezkyslíkaté soli NaCl – chlorid sodný –bílá krystalická látka –v přírodě se vyskytuje jako sůl kamenná (halit) –ve velké míře se nahází.
HYDROXIDY. Co jsou hydroxidy? Hydroxidy jsou sloučeniny, které obsahují hydroxidové anionty (OH) -1 vázané na kationty kovu. Hydroxidy a jejich roztoky.
Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/ch17/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM: Hydroxidy – zástupci Název sady: Chemie – 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název vzdělávacího materiálu: AZ kvíz – Kyseliny, hydroxidy a soli Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/19 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
HALOGENIDY. Halogenidy jsou dvouprvkové sloučeniny halogenů s jinými kovy, kde halogen má oxidační číslo -I Jejich název je dvouslovný: - podstatné jméno.
Které prvky ji tvoří? Jaký mají vzhled? Lithium Sodík Draslík Cesium.
Číslo projektu MŠMT: CZ / / Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_1 3 _05_úvod do chemie Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_1 3 _05_úvod do chemie Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679,
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_12_05_úvod do chemie Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679, příspěvková.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
Anotace: Prezentace je určena k výkladu a procvičení učiva chemické sloučeniny, hydroxidy v 8. ročníku a opakování učiva v 9. ročníku. Období: září - prosinec.
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov-Město, příspěvková organizace Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_11_05_úvod do chemie Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679, příspěvková.
Využití solí Chemie 9. třída.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Jitka Malíčková NÁZEV: Význam a použití solí TÉMATICKÝ CELEK: Anorganické.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Soli nad zlato Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
AUTOR: Mgr.DANUŠE LEBDUŠKOVÁ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Zásady.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Transkript prezentace:

Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_15_05_úvod do chemie Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679, příspěvková organizace Ročník: II. ročník praktické školy Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Základy přírodních věd Tematický okruh: Základy chemie Téma: Kyseliny, hydroxidy Název autora: Mgr. Lucie Červenková Vytvořeno dne: Květen 2013 Anotace: Určeno pro žáky Praktické školy jako prezentace k učivu Hydroxidy a kyseliny Klíčová slova: Hydroxid draselný, sodný, vápenatý, amonný, soli - chloridy - sodný –draselný, sírany, dusičnany

Tato prezentace byla vytvořena jako učební pomůcka k výuce přírodních věd - chemie, a to k tématu využití oxidů, hydroxidů, kyselin a solí v běžném životě. METODICKÝ POPIS

VYUŽITÍ HYDROXIDŮ A SOLÍ V PRAXI

Kyselost či zásaditost půdy ovlivňuje např. barvu květů Kyselost nebo zásaditost půdy ovlivňuje například barvu květů hortenzie. V zásadité půdě mají květy růžovou barvu. Při přesazení do kyselé půdy pokvete modře, v pH neutrální půdě budou květy bílé. *Hydroxidy jsou látky zásadité!!! *Soli jsou látky neutrální !!!

HYDROXIDY: *Hydroxid sodný Hydroxid sodný má velice široké použití v chemickém průmyslu (výroba mýdel a dalších povrchově aktivních látek, příprava dalších sloučenin sodíku,mýdelsodíku jako reakční složka při organických a anorganických syntézách),syntézách v textilním průmyslu, v průmyslu celulózy a papíru,celulózypapíru v hutnictví a hliníkárenství, ve vodárenství při úpravách pitné vody. V potravinářském průmyslu se užívá při zpracování tuků a olejů, ale také jako desinfekční činidlo pro vymývání strojů.tukůolejů V domácnostech se dá užít při čištění odpadních potrubí a při praní.domácnostechpotrubí V chemických laboratořích se používá kalibrovaný roztok hydroxidu sodného jako titrační činidlo při kvantitativním stanovování obsahu kyselin ve vzorcích.laboratoříchtitrační činidlo

*Hydroxid amonný Charakteristika Hydroxid amonný slouží k úpravě pH, pomáhá jako kypřící látka. Považuje se za bezpečný. Nejsou známy nepříznivé ani vedlejší účinky na lidské zdraví. Patří mezi tzv.,,éčka“ Použití Používá se ke korekcím kyselosti, zlepšuje rozpustnost bílkovin a kakaa, pomáhá při zpracování pitné vody. Dále se využívá k výrobě karamelů, cukrářských a pekařských výrobků nebo sýrů. Najdeme jej i v průmyslu zabývajícím se zpracováním krmiva pro zvířata. Používá se jako detergent na odstraňování skvrn, nalezneme jej v některých barvách na vlasy. Doplňující informace V České republice smějí být používány v množství, které je nezbytné, ke všem potravinám mimo výjimky dané zákonem (dětská výživa). V USA je tato látka povolena, v Austrálii je zakázána.

*Hydroxid vápenatý Díky silně zásaditým vlastnostem se hydroxid vápenatý používá v široké škále oblastí: jako flokulant, ve vodě, při zpracování odpadů a k ošetření kyselých půdflokulantodpadůpůd jako součást malty, omítkových směsí a nátěrových hmot nastěnymaltyomítkovýchstěny jako zásada používaná namísto hydroxidu sodného v bezlouhových narovnávačích vlasůhydroxidu sodného jako činidlo pro chemickou depilacidepilaci jako vápníkový doplněk v mineralizovaných přípravcích pro děti Zdravotní rizika vdechování: podráždění dýchacího traktu, kašel, dýchací potíže, chemická bronchitida.dýchacího traktukašelbronchitida požití: vnitřní krvácení, poškození jícnu až s možnou perforací, silné bolesti, zvracení, průjem, kolaps.jícnuzvraceníprůjemkolaps oči: vážné podráždění, bolest, ulcerace, oslepnutí.bolestulceraceoslepnutí kůže: poleptání, vznik puchýřůpoleptánípuchýřů Při chronické expozici dermatitida nebo vážné podráždění kůže.dermatitida tradičně nazývaný hašené vápno

Je to důležitá chemikálie pro průmysl, používaná k výrobě řady průmyslového zboží a produktů; např. se používá při výroběčokolády a kakaa, slazených nápojů a při barvení textilu. Roztok hydroxidu draselného se používá jako elektrolyt do různých druhů baterií – galvanických článků. Jeho korozivní vlastnosti jsou někdy používány při čištění a dezinfekci odolných vrstev na materiálech. Texturace povrchu fotovoltaických článkůčokoládykakaatextiluelektrolytgalvanických článkůdezinfekcifotovoltaických článků *Hydroxid draselný

Nejvýznamnější hydroxidy 123 Hydroxid draselný Hydroxid vápenatý Hydroxid sodný Hydroxid amonný

VÝSKYT A VYUŽITÍ SOLÍ MEZI SOLI PATŘÍ: CHLORIDY, DUSIČNANY, SÍRANY Chlorid sodný = kuchyňská sůl výskyt: nerost - kamenná sůl *nepostradatelný pro živočichy *dochucování jídel *konzervace masa a zeleniny *chemická surovina – elektrolýzou se získá vodík, chlor, hydroxid sodný *výroba mýdel, sody, *odstraňování námrazy na komunikacích

Chlorid draselný ---draselné hnojivo,výroba mýdel Chlorid a bromid stříbrný ---snímkování v lékařství

Sírany Síran sodný výroba skla a pracích prášků Síran měďnatý = modrá skalice poměďování výroba barev postřiky proti plísním Síran vápenatý = sádrovec pálením se z něj vyrábí sádra

Dusičnany Dusičnan draselný = sanytr výroba střelného prachu, hnojivo Dusičnan sodný výroba hnojiv (ledky) Dusičnan stříbrný = lápis kožní lékařství

Pracovní list: ● 1. Přiřaď obr. k textu: Kyselina mravenčí Chlorid sodný Kyselina citronová Síran měďnatý lapis

Pracovní list: ● 1. Vyhledej na internetu některé další oxidy. ● 2. Jak se dají říci oxidy jiným slovem? ● 3. Vyhledej, co to je amoniak. 2. k y

KARGER, I.; PEČOVÁ, D.; PEČ, P.; Chemie I pro 8. ročník základní školy a nižších ročníků víceletých gymnázií. 1.vyd. Olomouc: PRODOS, ISBN 80 – 7230 – 025 – 3. s Obrázky – Vlastní tvorba, obrázky vytvořené za pomocí programu Microsoft PowerPoint – kreslení, klipart, obrázky z vlastních zdrojů Throwel_in_a_bucket.JPG POUŽITÉ ZDROJE