Anotace : Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k rozšíření učiva o síle jako odvozené fyzikální veličině. Žák si připomene a prohloubí znalosti o vlastnostech síly. Žák pochopí, že účinek síly závisí nejen na její velikosti, ale i na směru síly a na jejím působišti. Žák se naučí sílu graficky znázornit. Síla - skládání sil stejného a opačného směru Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 03/2013 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.6.A.18_sila_- _skladani_sil_stejneho_a_opacneho_smeru Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: PRIMA ŠKOLA
slon lehce vyvracející stromy a lámající chobotem velké větve-je SILNÝ, člověk zvedající těžké břemeno-je SILNÝ, člověk, který roztlačí auto, odstraní překážku-je SILNÝ, lidé, když v minulosti potřebovali větší sílu, užívali tažných zvířat…
odvozená fyzikální veličina, sílu můžeme měřit, značka síly – F
jednotka síly N [newton ] jeden newton je přibližně síla, kterou vynaložíme, abychom zvedli stogramové závaží většími jednotkami jsou: kilonewton 1kN=1 000 N meganewton 1 MN= N menší používanou jednotkou je: milinewton 1mN= 0,001 N
charakterizuje vzájemné působení těles, síla může těleso deformovat, uvést z klidu do pohybu, zastavit ho, zrychlit, zpomalit, nebo změnit směr pohybu. všechny tyto účinky síly dělíme do dvou skupin: DEFORMACE, ZMĚNA POHYBU.
Zapamatujte si: Skládat síly znamená najít jedinou sílu (výslednici), která má stejné účinky.
Působí-li více sil ve stejném směru, má výslednice týž směr jako působící síly. Velikost výslednice je rovna SOUČTU velikostí jednotlivých sil. F = F 1 +F 2
Zapamatujte si: Působí-li dvě síly v opačném směru, má výslednice týž směr jako větší síla. Velikost výslednice je rovna rozdílu velikostí působících sil. F =F 1 –F 2
F=F 1 -F 2
Skládáme-li síly působící ve STEJNÉM směru, výslednice je jejich…………. SOUČTEM.
Skládáme-li síly působící v opačném směru, výslednice je jejich………. ROZDÍLEM.
A) Výslednice má směr jako VĚTŠÍ SÍLA. B) Výslednice má směr jako MENŠÍ SÍLA.
Řepu vytáhli silou 1322 N.
Tesař J., Jáchim F., Fyzika 2 pro ZŠ, Fyzikální veličiny a jejich měření, pedagogické nakladatelství, a.s., SPN Rauner K., Havel V., a kol., Fyzika 7 pro ZŠ a víceletá gymnázia, Nakladatelství Fraus Bohuněk, J., Sbírka úloh z fyziky pro ZŠ 1díl, Prometheus, s.r.o., ISBN galerie office [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ]
1. Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. 2. Prezentace slouží k rozšíření učiva o síle jako odvozené fyzikální veličině. 3. Žák si připomene a prohloubí znalosti o vlastnostech síly. 4. Žák pochopí, že účinek síly závisí nejen na její velikosti, ale i na směru síly a na jejím působišti. 5. Žák se naučí sílu graficky znázornit.