Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: dějepis Ověření ve výuce Třída:Datum: DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ondřej Pilař. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
TÉMA: České malířství na přelomu 19. a 20. století PŘEDMĚT: dějepis, společenskovědní seminář KLÍČOVÁ SLOVA: impresionismus secese secese expresionismus expresionismus kubismus kubismus JMÉNO AUTORA: Mgr. Ondřej Pilař
Metodický pokyn: Materiál je určen pro výklad o nejvýraznějších osobnostech českého malířství na přelomu 19. a 20. století na vyšším stupni gymnázia. Materiál je určen pro výklad o nejvýraznějších osobnostech českého malířství na přelomu 19. a 20. století na vyšším stupni gymnázia.
Základní tendence českého malířství na přelomu století pokles vlivu Akademie mezi nastupující malířskou generací; pokles vlivu Akademie mezi nastupující malířskou generací; inspirace francouzským malířstvím konce 19. století inspirace francouzským malířstvím konce 19. století (časté pobyty ve Francii, zejména v Paříži); menší role impresionismu v českém prostředí; menší role impresionismu v českém prostředí; naopak velký rozvoj secesního a expresionistického malířství. naopak velký rozvoj secesního a expresionistického malířství.
Umělecká skupina Osma nejvýraznější výtvarná skupina na přelomu století; nejvýraznější výtvarná skupina na přelomu století; vznik – 1907 – nespokojení studenti a absolventi Akademie; vznik – 1907 – nespokojení studenti a absolventi Akademie; velký vliv – expresionismus E. Muncha (po jeho pražské výstavě); velký vliv – expresionismus E. Muncha (po jeho pražské výstavě); Filla, Kubišta, Beneš, Kubín … Filla, Kubišta, Beneš, Kubín …
Antonín Slavíček PRÁCE S OBRÁZKEM Na základě obrazové ukázky se pokus zařadit umělce k malířskému směru. Na základě obrazové ukázky se pokus zařadit umělce k malířskému směru. Obr. 2
Antonín Slavíček blízko k impresionismu; blízko k impresionismu; oblíbeným žánrem krajinomalba; oblíbeným žánrem krajinomalba; nejčastějšími tématy příroda Českomoravské vysočiny a Praha. nejčastějšími tématy příroda Českomoravské vysočiny a Praha. Obr. 2
Antonín Slavíček obraz Chrám sv. Víta obraz Chrám sv. Víta PRÁCE S OBRÁZKEM PRÁCE S OBRÁZKEM Připomeň si znaky impresionismu a dokumentuj je na obrazové ukázce. Připomeň si znaky impresionismu a dokumentuj je na obrazové ukázce. Jaký cyklus obrazů francouzského impresionisty Moneta ti připomene Slavíčkův obraz? Jaký cyklus obrazů francouzského impresionisty Moneta ti připomene Slavíčkův obraz? (Pomoz si internetem). Obr. 1
Jan Preisler malíř blízký symbolismu a poté i secesi; malíř blízký symbolismu a poté i secesi; témata lásky, mládí, ale i vztahu člověka a přírody; témata lásky, mládí, ale i vztahu člověka a přírody; prolínání snů a reality; prolínání snů a reality; obraz Milenci. obraz Milenci. Obr. 6
Jan Preisler PRÁCE S OBRÁZKEM PRÁCE S OBRÁZKEM Popiš scénu na obrázku a pokus se vymyslet název pro obraz. Popiš scénu na obrázku a pokus se vymyslet název pro obraz. Obr. 5
Jan Preisler obraz Svádění (Pokušení) obraz Svádění (Pokušení) Obr. 5
Jakub Schikaneder malíř pražských zákoutí, temných uliček, nočních výjevů; malíř pražských zákoutí, temných uliček, nočních výjevů; obraz Staropražská zákoutí; obraz Staropražská zákoutí; PRÁCE S OBRÁZKEM PRÁCE S OBRÁZKEM Jaké nálady či pocity vyvolávají tyto obrazy autora? Jaké nálady či pocity vyvolávají tyto obrazy autora? Obr. 7
Jakub Schikaneder ● obraz Vražda v domě ● obraz Vražda v domě PRÁCE S OBRÁZKEM – Pokus se na základě obrazu vytvořit minipříběh. PRÁCE S OBRÁZKEM – Pokus se na základě obrazu vytvořit minipříběh. Obr. 8
Alfons Mucha nejznámější představitel české secese; nejznámější představitel české secese; inspirativní pobyt v Paříži; inspirativní pobyt v Paříži; autor kreseb a plakátů (zejména pro slavnou herečku Sarah Bernhardt); autor kreseb a plakátů (zejména pro slavnou herečku Sarah Bernhardt); návrhy uměleckořemeslných dekorativních předmětů návrhy uměleckořemeslných dekorativních předmětů (šperky, nádobí, nábytek…). Obr. 3
Alfons Mucha v další fázi tvorby téma slovanské historie a kulturní tradice; v další fázi tvorby téma slovanské historie a kulturní tradice; dlouholetá práce na cyklu Slovanská epopej; dlouholetá práce na cyklu Slovanská epopej; obraz Český král Přemysl Otakar II. obraz Český král Přemysl Otakar II. Obr. 4
Bohumil Kubišta malíř, ale i výtvarný teoretik; malíř, ale i výtvarný teoretik; člen skupiny Osma; člen skupiny Osma; zpočátku příklon k expresionismu (vliv E. Muncha); zpočátku příklon k expresionismu (vliv E. Muncha); viz obraz Kuřák. viz obraz Kuřák. Obr. 9
Bohumil Kubišta PRÁCE S OBRÁZKEM PRÁCE S OBRÁZKEM K jakému uměleckému stylu z počátku 20. století přiřadíš obrazovou ukázku? K jakému uměleckému stylu z počátku 20. století přiřadíš obrazovou ukázku? Obr. 10
Bohumil Kubišta vrcholné období tvorby – KUBISMUS; vrcholné období tvorby – KUBISMUS; obraz Polibek smrti; obraz Polibek smrti; PRÁCE S OBRÁZKEM PRÁCE S OBRÁZKEM S pomocí obrázku charakterizuj kubistické malířství, jeho výrazný znak. S pomocí obrázku charakterizuj kubistické malířství, jeho výrazný znak. Obr. 10
František Kupka malíř světového věhlasu; malíř světového věhlasu; představitel abstraktní malby; představitel abstraktní malby; vývoj od realismu rané tvorby přes fauvismus až ke geometrické abstrakci v průběhu první poloviny 20. století; vývoj od realismu rané tvorby přes fauvismus až ke geometrické abstrakci v průběhu první poloviny 20. století; zjednodušení tvarů, čisté základní barvy. zjednodušení tvarů, čisté základní barvy. Obr. 11
ZDROJE: ČERNÁ, Marie. Dějiny výtvarného umění. 2. rozšířené vyd. Praha: Idea servis, ČERNÁ, Marie. Dějiny výtvarného umění. 2. rozšířené vyd. Praha: Idea servis, ISBN Obr. 1: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 1: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 2: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 2: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 3: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 3: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 4: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 4: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 5: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 5: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 6: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 6: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 7: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 7: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:
Obr. 8: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 9: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 10: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 11: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: