ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč 674 01 Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0464 ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_31-18 Česká próza po r Ladislav Fuks.
Advertisements

Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Česká próza po roce 1945: Ladislav Fuks Tematická oblast: Česky jazyk a.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název:
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastLiteratura – Psychologická próza 1. poloviny 20. století Datum vytvoření8.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – styl běžné každodenní komunikace Název sady:Funkční.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,
Šablona 32 VY_32_INOVACE_18_24_Ernest Hemingway.  ANOTACE: Prezentace, která může sloužit jako výklad o životě a díle Ernesta Hemingwaye  AUTOR: Mgr.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Provázanost výsledků učení, vyučovacích a hodnoticích metod Zkušenosti ZČU Brno Praha.
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Miloš Kluiber Název:VY_32_INOVACE_285_Náboženství v Evropě Vzdělávací oblast:Člověk a příroda.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Inf Tabulkový procesor - funkce. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
HRUBÁ MZDA VČETNĚ NÁHRAD VY_32_INOVACE_15_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ NÁHRAD Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace,
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_119 Téma hodiny: Michal Viewegh Doporučeno pro: 9. ročník.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Škola pro 21. století
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Inf Počítač a lidé s handicapem
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_16 Název Ota Pavel Téma hodiny Autoři druhé.
Rukopisy Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 35 Autor:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Opakování č. 3 Vlastivěda 4. ročník
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic     EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
VY_32_INOVACE_Jir_I_30 J.Klapka Jerome
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo, OP VK 1
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Střední škola obchodně technická s. r. o.
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1_25
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Počátky slovesného umění
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Zbečno 23, okres Rakovník
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor DUMDrahomír Havlíček Název DUMSpalovač mrtvol Kód DUMVY_32_INOVACE_ Datum vytvoření PředmětČeský jazyk a literatura Tematická oblastLiteratura po roce 1945 Výstup ŠVPŽák interpretuje vybrané literární dílo. Anotace DUMPrezentace určená k interpretaci díla Spalovač mrtvol. Obsahuje základní informace o díle a jeho autorovi. Metodický popisPrezentace určená k výkladu v hodině. Vhodná i pro samostatnou přípravu žáků ke státní maturitní zkoušce. HodnoceníPrezentace se osvědčila. Žáci na základě vlastní četby interpretovali dílo a zasadili ho do literárně-historického kontextu. Autor prohlašuje, že řádně uvedl všechny použité zdroje. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

Spalovač mrtvol Ladislav Fuks

Okolnosti vzniku kniha vydaná v roce 1967 v nakladatelství Československý spisovatel někdy definována jako groteskní hororová novela o zlu skrytém pod maskou dobrotivosti žánrově nevyhraněné dílo, někdy uváděno i jako román dílo označováno i jako psychologický horor s prvky černého humoru a grotesky r zfilmováno – režisér Juraj Herz

Kompozice knihy 15 číslovaných kapitol motto: citace italského spisovatele G. Papiniho: „Největší lstí ďábla je, když sám o sobě prohlašuje, že není.“ G. Papini konvertoval ke katolicismu a pak sympatizoval s fašismem charakter panoptikálních obrazů, jež evokují náznaky hrůzy (některé postavy bez zjevného významu, opakují se v jednotlivých částech knihy, a tak propojují jednotlivé příběhy)

Hlavní postava Karel Kopfrkingl – zpočátku vlídný a spořádaný zaměstnanec krematoria, otec rodiny oblíbenou četbou tibetský cestopis A. David-Neelové odtud čerpá myšlenky o vznešenosti zpopelňování (pro něho akt proměny, očisty, osvobození člověka) snaha o vylepšování světa – převážně ve slovní rovině nekuřák, abstinent, svoji citlivost demonstruje vztahem k hudbě (postupně se mění oblíbení autoři vážné hudby)

Hlavní postava místa i osoby nazývá nadnesenými a exotickými jmény  sám si nechává říkat Romane  ženu oslovuje Lakmé  krematorium je Chrám smrti žije izolovaně – pouze návštěvy přítele Williho Reinkeho (přesvědčený nacista)

Proměna hlavního hrdiny pod vlivem přítele Williho – myšlenka rasové nadřazenosti postupná přeměna a nakonec rozpad osobnosti pana Kopfrkingla po vzniku protektorátu názory o nadřazenosti rasy cestou k povýšení překážkou židovský původ manželky (zavraždí ji i syna Miliho) pokusí se zavraždit i dceru Zinu vše interpretuje jako pomoc bližnímu v jeho představách přichází tibetský vyslanec a označuje ho za novou inkarnaci Buddhy tři andělé – ve skutečnosti zřízenci psychiatrické léčebny hrdina i nadále přesvědčen o svém mesiášství motivace jednání hlavního hrdiny zůstává zastřená

Vypravěč próza vyprávěna v er-formě hlavní hrdina pronáší dlouhé monology – získává dominantní postavení, vypravěč místy přejímá jeho slovní zásobu přesto vypravěč zůstává nezaujatý, události neinterpretuje v jedné větě konfrontovány i dva zorné úhly pohledu (hlavní postavy, vypravěče)

Hra se jmény příjmení Strauss, Dvořák, Janáček a Wágner – hrdinova záliba v hudbě, pořadí jmen snad spojitost s ideovým zráním jména spolupracovníků – Lišková, Zajíc, Fenek, Beran – symbolika hrdinova přesvědčení o rovnosti zvířat a lidí

Kontext autorovy tvorby v pořadí čtvrtá autorova kniha podobná knihám Myši Natálie Mooshabrové a Příběh kriminálního rady v centru pozornosti nositelé zla hlavní hrdina místy připomíná hrdinu z knihy Pan Theodor Mundstock (mesiášství a psychická rozpolcenost) zlo nejprve utajeno, postupně odkrýváno – podobné novele Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou

Ladislav Fuks (1923 – 1994) studium filozofie, psychologie, dějin umění a pedagogiky na Filozofické fakultě KU zaměstnán v papírenském průmyslu, státních kulturních institucích, nakonec profesionální spisovatel autor psychologické prózy hlavními hrdiny lidé psychicky deformovaní ústředními tématy tvorby strach, úzkost, vědomí blížícího se nebezpečí prózy precizně vystavěné, promyšlené, logika příběhu až zarážející časté využívání metody tzv. opakování motivů, důležitá práce se symboly prózy až groteskně absurdní někdy přiřazován k magickému realismu

Dílo román Pan Theodor Mundstock (1963) – prvotina, kniha o osamocenosti člověka uprostřed absurdního světa, zde zasazen do kontextu 2. světové války próza Myši Natálie Mooshabrové (1970) – propojení hororu a pohádky s prvky sci-fi, alegorie nelidského systému román Variace pro temnou strunu detektivka Příběh kriminálního rady (1983)

Seznam použitých zdrojů: DOKOUPIL, Blahoslav a Miroslav ZELINSKÝ. Slovník české prózy Vyd. 1. Ostrava: Sfinga, 1994, 490 p. ISBN Odmaturuj! z literatury. Vyd. 3. rozš., dotisk. Editor Eva Hánová. Brno: Didaktis, c2004, 208 s. Odmaturuj!. ISBN Odmaturuj! z literatury. Vyd. 1., dotisk. Editor Iveta Havlíčková. Brno: Didaktis, 2004, 176 s. Odmaturuj!. ISBN PROKOP, Vladimír. Přehled české literatury 20. století. 1. vydání. Sokolov: O.K.Soft, FUKS, Ladislav. Spalovač mrtvol. Vyd. 3. Editor Miloš Pohorský. V Praze: Odeon, 2003, 142 s. ISBN