Obohacování slovní zásoby Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_02_Obohacování slovní zásoby Téma: ČESKÝ JAZYK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
AutorMgr. Helena Baculáková Vytvořeno dne16. listopadu 2011 Odpilotováno dne18. listopadu 2011ve třídě VII.A Vzdělávací oblastJazyk a jazyková komunikace Vzdělávací oborČeský jazyk a literatura Tematický okruhObohacování slovní zásoby TémaObohacování slovní zásoby Klíčová slovaStavba slova, kořen, předpona, přípona, koncovka
OBOHACOVÁNÍ SLOVNÍ ZÁSOBY tvořením nových slov přenášením slovního významu spojováním slov do sousloví přejímáním z jiných jazyků
Kořen = část slova, která je společná všem slovům příbuzným a významově spolu souvisí pra lesvý lov les n í k lov it za les nit lov ec po les í na lov ený Kořen = část slova, která je společná všem slovům příbuzným a významově spolu souvisí pra lesvý lov les n í k lov it za les nit lov ec po les í na lov ený STAVBA SLOVA
Předpona = část slova, která je před kořenem a mění význam slova n á stěnka, vý borný, ne na skočit, ne do vy skočit, nej ne po třebněj ší Předpona = část slova, která je před kořenem a mění význam slova n á stěnka, vý borný, ne na skočit, ne do vy skočit, nej ne po třebněj ší Přípona = část slova za kořenem, která mění význam slova a při skloňování se nemění š kol n í k, pouč en ý, přeskak ova t, koj en ec k ý Přípona = část slova za kořenem, která mění význam slova a při skloňování se nemění š kol n í k, pouč en ý, přeskak ova t, koj en ec k ý
Koncovka = část slova na konci ohebného slova (za kořenem, příponou), která při skloňování mění tvar téhož slova (pád, číslo, osoba) 1.p. č.j. nov ý ž á k 2.p. nov é ho ž á ka 3.p. nov é mu ž á k ovi 4.p. nov é ho ž á k a 5.p. nov ý ž á k u 6.p. o nov é m ž á k ovi 7.p. nov ým ž á k em 1.os. č.j. jd u 2.os. jd e š 3.os. jd e 1.os. č.mn. jd eme 2.os. jd ete 3.os. jd ou
Hledej ko ř en slova Postupuj dle návodu: Najdi 3 slova příbuzná (různé slovní druhy) a zapiš je tak, aby kořen byl pod sebou. Poté vyznač kořen. hlídač přesmyčka řešení topeniště výhodnější výborná rybářský bezchybně proplavat oživit zapomněl postoupí podtrhni naplněnými hodinářovi povýšeně
Vyzna č stavbu slova zahrádkabludištěrozsvítit učivobrzičkotrojúhelník nescházelsamoobsluhavztlak pokrokovýprohlídkaprůlomový
TVO Ř ENÍ SLOV Nové slovo tvoříme od slova základového, vznikne slovo odvozené. Slovo základové = společný základ Slovotvorné prostředky: a) předpona (prahory, přechod, výměna, záhon) b) přípona (učitel, chatička, skokanský) c) koncovka (rybí, věda, Petra) d) spojovací samohlásky (velkoobchod, modrobílý, starověk) e) kombinace slovotvorných prostředků (praslovanský) Nové slovo tvoříme od slova základového, vznikne slovo odvozené. Slovo základové = společný základ Slovotvorné prostředky: a) předpona (prahory, přechod, výměna, záhon) b) přípona (učitel, chatička, skokanský) c) koncovka (rybí, věda, Petra) d) spojovací samohlásky (velkoobchod, modrobílý, starověk) e) kombinace slovotvorných prostředků (praslovanský)
TVO Ř ENÍ SLOV ODVOZOVÁNÍM ODVOZOVÁNÍM SKLÁDÁNÍM ZKRACOVÁNÍ předponami příponami koncovkami smíšené složenina vlastní (nelze rozdělit na samostatná slova) složenina nevlastní = spřežka (lze rozdělit na samostatná slova) zkratková slova (Krpa, Osnado) zkratky (ZŠ, MěÚ)
Hledej slovo základové Vysvětli, které slovotvorné prostředky byly využity navrátit přečístběhávat porozumět zelenavý dešťovýkvětinový zarovnaný výskok žákyně běloba prodavačka skromně dojemněsoukromě vědomě nejedlý nejistý nejjasnější nejasnější rozsvítit roztát objednat vědro oddělení dobrota hrníček Smetanova záblesk neúrodný nejdříve mezistupeň
ANOTACE 1)Výklad – stavba slova: kořen, předpona, přípona, koncovka 2)Pracovní listy + práce žáků na interaktivní tabuli: Hledáme slova příbuzná a odvozujeme kořen slova. 3) Výklad: Tvoření slov odvozováním, skládáním, zkracováním 4)Pracovní listy + interaktivní tabule: Hledáme slovo základové – Jaké slovotvorné prostředky byly použity? POUŽITÉ ZDROJE Vše z vlastních zdrojů Prezentace obsahuje animace.