Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.1073 Název materiálu: VY_12_INOVACE_1B_17_Karel Čapek - próza Téma.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Integrita bezúhonnost
Advertisements

Číslo a název šablony klíčové aktivity
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Karel Čapek životopis, dílo – próza,
Rozbor uměleckého textu
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_09_CJL_NP2 Ročník:II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
KAREL ČAPEK -ŽIVOT * Malé Svatoňovice u Trutnova
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Narodil se roku 1890 v Malých Svatoňovicích. Jeho otec byl lékař a jeho matka sbírala lidový folk l or.Měl bratra Josefa a sestru Helenu. Vystudoval gymnázium.
Bratři Čapkové.
Karel Čapek.
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Autoři dětské literatury Název a číslo učebního materiálu VY_32_INOVACE_01_12.
Český spisovatel, novinář,
KAREL ČAPEK.
Bratři Čapkové. Společně se podíleli na některých knihách a povídkách: Povídky Zářivé hlubiny Krakonošova zahrada Devatero pohádek Dramata Loupežník Ze.
Karel a Josef Čapek Štěpánka Bořková Naty Kalousková Terka Koldinská Pája Kormošová Monča Bartůšková 9.A.
KAREL ČAPEK - DÍLO PRÓZA DRAMA.
Karel Čapek PhDr. Karel Čapek narozen 9. ledna 1890 v Malých Svatoňovicích, zemřel 25. Prosince 1938 v Praze, byl český spisovatel, novinář, dramatik,překladatel.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana Nové.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.02 Název pro školu:
Anotace Žák se seznámí s dílem Karla Čapka …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstupÚstně interpretuje dílo K. Čapka, písemně správně přiřazuje.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady08 Číslo.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
KAREL ČAPEK - DÍLO PRÓZA DRAMA.
KAREL ČAPEK 1890 – 1938.
Karel a Josef ČAPKOVI bratři a spisovatelé.
VY_32_INOVACE_ČJ _Karel Čapek, prezentace Název šablony : Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Zaměření VM :Jazyk a jazyková komunikace.
Anotace Žák se seznámí s dílem Karla Čapka …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstupÚstně interpretuje dílo K. Čapka, písemně správně přiřazuje.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Český naturalismus Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lada Němcová.1 Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ;
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
literatura s prvky SCI–fi, fantazy literatura
Vladislav Vančura 9. ročník.
Karel Čapek.
Karel Čapek 9. ledna 1890 Malé Svatoňovice – 25. prosince 1938 Praha
Český jazyk a literatura
ČESKÁ LITERATURA 2.POL.20.STOLETÍ (
Jeho rodiště jsou Malé Svatoňovice, poté se přestěhoval do Úpice. Jeho křtiny proběhly 13. ledna roku Studium probíhalo v Hradci Králové na gymnáziu.
Eduard Petiška Český jazyk 6. ročník ZŠ
Karel a Josef Čapkovi.
Karel Čapek.
Karel Čapek. Kdo to je? Byl český spisovatel, novinář, dramatik, překladatel a fotograf. Narodil se v Malých Svatoňovicích. Studoval na gymnáziu.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
R. U. R. Karel Čapek. K AREL Č APEK představitel demokratické prózy autor románů, povídek a divadelních her autor utopických děl - varování před následky.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Publicistický styl ? OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L
Josef a Karel. Památku bratří Čapků připomíná pamětní deska na Josefově části dvojvily, kterou si slavní sourozenci postavili ve 20. letech v Úzké ulici.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ Karel Čapek Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
ZŠ Brno, Řehořova 3 Autoři české a světové literatury Český jazyk 9.ročník III
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Nezapomenutelná kniha Dášeňka čili život štěněte. KAREL ČAPEK KAREL ČAPEKKAREL.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Karel Čapek II. Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
F EJETON Ivana Samcová. F EJETON z franc. feuilleton respektive feuille [fœj] = lístek, či též poznámka pod čarou, v češtině také tzv. podčárník specifický.
KAREL ČAPEK KAROLÍNA RŮŽIČKOVÁ C3B. OBSAH Život Tvorba Dílo Ukázka Povídky z druhé kapsy Otázky.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Česká literatura 20.
Povídka Básník Karel Čapek – Povídky z jedné kapsy - Slohotvorní činitelé.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 3. ročníku střední odborné školy a pro žáky nástavbového studia. Text zpracovává život a vybrané dílo, které je tematický.
„Představte si to ticho, kdyby lidé říkali jen to, co vědí.“
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
František Ladislav Čelakovský
Naturalismus v české literatuře
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_06_ČESKÝ JAZYK
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Karel Čapek.
EU do škol Základní škola a mateřská škola Staré Město Interaktivní škola pro žáka 21.století Předmět: český jazyk Ročník: 9. Tématický celek:
NEPRAVIDELNOSTI VĚTNÉ STAVBY
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
NEPRAVIDELNOSTI VĚTNÉ STAVBY
Transkript prezentace:

Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu: VY_12_INOVACE_1B_17_Karel Čapek - próza Téma sady: Interpretace textů Datum vzniku: prosinec 2013 Třída: 4. A Autor: Mgr. Lucie Nováková

Anotace:

Karel Čapek

Výchozí text 1 ČAPEK Karel (* Malé Svatoňovice, Praha) - český prozaik, dramatik, novinář a překladatel Čapek vyrostl v kulturním prostředí rodiny venkovského lékaře v podhůří Krkonoš. Gymnázium studoval v Hradci Králové, v Brně a na Akademickém gymnáziu v Praze; filosofii v Praze, v Berlíně a v Paříži a doktorem filosofie se stal roku 1915 disertací o pragmatismu (na jejím základě publikoval roku 1918 práci Pragmatismus čili Filosofie praktického života). Krátce působil jako knihovník a vychovatel a v roce 1917 nastoupil do novin, nejprve do Národních listů a roku 1921 do Lidových novin, v nichž zůstal až do smrti. Čapek byl v častých osobních stycích s předními evropskými intelektuály (v letech byl prvním předsedou čs. Penklubu) a plnil tedy i roli jakéhosi oficiálního reprezentanta meziválečné republiky. Do literatury vstoupil společně se svým bratrem, výtvarníkem Josefem. Jejich povídkové soubory Zářivé hlubiny a jiné prózy (1916) a Krakonošova zahrada (1918) vznikly pod vlivem dobového neoklasicismu, vyznačují se lyrickým vtipem, parodickými nápady a ironickou hrou. Knihy Boží muka (1917) a Trapné povídky (1921) jsou již samostatným dílem Karla. Jsou to prózy filosofického typu, vycházející z autorova přesvědčení o nejednoznačnosti pravdy, vyskytují se v nich motivy tajemství a vesmírné úzkosti. Ze začátku 20. let pocházejí utopistické prózy Továrna na absolutno (1922) a Krakatit (1924). První z nich využívá prvků reportáže, filmového scénáře i kolportážního čtiva, čímž vzniká jakýsi román-fejeton. Jeho námětem je polemika s vírou v Absolutno (nejen náboženské, ale i sociální), s pověrou samospasitelného pokroku a konečné utopie. V Krakatitu pak jde formou napínavého sci-fi románu o varování před racionalistickou pýchou věřící v možnost uzurpování nejvyšších přírodních tajemství. Stylově se k těmto prózám vrátil roku 1936 v utopickém románu Válka s mloky, zde s již jasně vyostřeným hrotem protifašistickým. (Upraveno podle ČAPEK Karel (* Malé Svatoňovice, Praha) - český prozaik, dramatik, novinář a překladatel Čapek vyrostl v kulturním prostředí rodiny venkovského lékaře v podhůří Krkonoš. Gymnázium studoval v Hradci Králové, v Brně a na Akademickém gymnáziu v Praze; filosofii v Praze, v Berlíně a v Paříži a doktorem filosofie se stal roku 1915 disertací o pragmatismu (na jejím základě publikoval roku 1918 práci Pragmatismus čili Filosofie praktického života). Krátce působil jako knihovník a vychovatel a v roce 1917 nastoupil do novin, nejprve do Národních listů a roku 1921 do Lidových novin, v nichž zůstal až do smrti. Čapek byl v častých osobních stycích s předními evropskými intelektuály (v letech byl prvním předsedou čs. Penklubu) a plnil tedy i roli jakéhosi oficiálního reprezentanta meziválečné republiky. Do literatury vstoupil společně se svým bratrem, výtvarníkem Josefem. Jejich povídkové soubory Zářivé hlubiny a jiné prózy (1916) a Krakonošova zahrada (1918) vznikly pod vlivem dobového neoklasicismu, vyznačují se lyrickým vtipem, parodickými nápady a ironickou hrou. Knihy Boží muka (1917) a Trapné povídky (1921) jsou již samostatným dílem Karla. Jsou to prózy filosofického typu, vycházející z autorova přesvědčení o nejednoznačnosti pravdy, vyskytují se v nich motivy tajemství a vesmírné úzkosti. Ze začátku 20. let pocházejí utopistické prózy Továrna na absolutno (1922) a Krakatit (1924). První z nich využívá prvků reportáže, filmového scénáře i kolportážního čtiva, čímž vzniká jakýsi román-fejeton. Jeho námětem je polemika s vírou v Absolutno (nejen náboženské, ale i sociální), s pověrou samospasitelného pokroku a konečné utopie. V Krakatitu pak jde formou napínavého sci-fi románu o varování před racionalistickou pýchou věřící v možnost uzurpování nejvyšších přírodních tajemství. Stylově se k těmto prózám vrátil roku 1936 v utopickém románu Válka s mloky, zde s již jasně vyostřeným hrotem protifašistickým. (Upraveno podle Životopis Karla Čapka

Otázky k výchozímu textu 1 A Ve kterých oborech se Karel Čapek aktivně projevoval, kým vším byl? B V jakém prostředí vyrůstal? Kde se narodil ? S kým při psaní spolupracoval? C Jakou roli plnil v intelektuálním prostředí své doby? Do kterých novin přispíval? C Jakou roli plnil v intelektuálním prostředí své doby? Do kterých novin přispíval? D Vysvětli výrazy - utopické prózy, kolportážní čtivo a uzurpování tajemství. D Vysvětli výrazy - utopické prózy, kolportážní čtivo a uzurpování tajemství.

Otázky k výchozímu textu 1 A Prozaik, dramatik, novinář a překladatel, předseda čs. PEN klubu. B Vyrůstal v rodině venkovského lékaře v podhůří Krkonoš. Narodil se v Malých Svatoňovicích, spolupracoval s bratrem Josefem. C Podporoval politiku Hradu (přátelství s TGM). Organizoval pátečníky, plnil roli reprezentanta meziválečné první republiky. Přispíval do četných periodik, zejména do Lidových novin a Národních listů. D Utopické prózy - nereálné, zaměřené spíše na budoucnost, varující. D Utopické prózy - nereálné, zaměřené spíše na budoucnost, varující. Kč- příběhy (texty) vydávané na pokračování v novinách. Uzurpování tajemství - zmocnění se tajemství bez souhlasu. D Utopické prózy - nereálné, zaměřené spíše na budoucnost, varující. D Utopické prózy - nereálné, zaměřené spíše na budoucnost, varující. Kč- příběhy (texty) vydávané na pokračování v novinách. Uzurpování tajemství - zmocnění se tajemství bez souhlasu.

jeton/_zprava/ jeton/_zprava/ Karel Čapek – poslechněte si nahrávku a čtěte text jeton/_zprava/ a)Vymyslete vlastní název pro text a nahrávku. b)Jak se zrodil u K. Čapka nápad napsat dílo Krakatit? Co jej inspirovalo? c)Která dívka byla modelem pro postavu princezny Wille? Jak se její vztah s K. Čapkem vyvíjel? d)V čem tkví vizionářství K. Čapka? Je dílo Krakatit aktuální i dnes? Napište čím. a)Vymyslete vlastní název pro text a nahrávku. b)Jak se zrodil u K. Čapka nápad napsat dílo Krakatit? Co jej inspirovalo? c)Která dívka byla modelem pro postavu princezny Wille? Jak se její vztah s K. Čapkem vyvíjel? d)V čem tkví vizionářství K. Čapka? Je dílo Krakatit aktuální i dnes? Napište čím.

jeton/_zprava/ jeton/_zprava/ Karel Čapek – poslechněte si nahrávku a čtěte text jeton/_zprava/ a)Individuální řešení. b)Dobové vědecké poznatky. Název díla dle vybuchlé sopky v Indonésii (27. srpna 1883). O dva roky dříve, než vyšel Krakatit, dostal dánský fyzik Niels Bohr Nobelovu cenu. Jeho objev KČ inspiroval, kromě jiných nápadů, k psaní Krakatitu. c)Věra Hrůzová, korespondence a vztah s KČ. d) Varuje před ničivými zbraněmi, zneužíváním technického pokroku. Dílo je aktuální svým pohledem do budoucnosti. a)Individuální řešení. b)Dobové vědecké poznatky. Název díla dle vybuchlé sopky v Indonésii (27. srpna 1883). O dva roky dříve, než vyšel Krakatit, dostal dánský fyzik Niels Bohr Nobelovu cenu. Jeho objev KČ inspiroval, kromě jiných nápadů, k psaní Krakatitu. c)Věra Hrůzová, korespondence a vztah s KČ. d) Varuje před ničivými zbraněmi, zneužíváním technického pokroku. Dílo je aktuální svým pohledem do budoucnosti.

Krakatit – práce s textem Interpretujte text. Vymezte jeho jazykové prostředky i kompozici. Zasaďte výňatek do kontextu celého díla. Běžel po silnici těžce sípaje; přeběhl vršek kopce a utíkal do údolu; ohnivá záplava za ním mizela. Mizely věci a stíny zality plynoucí mlhou; bylo to, jako by vše nehmotně, mátožně odplývalo a bylo unášeno bezbřehou řekou, kde nezašplouchá vlna a racek nezakřičí. Děsil ho vlastní dupot v tichém a nesmírném odtékání všeho; tu zpomalil, zdusil kroky a putoval nezvučně do mléčné tmy. Na silnici před ním se zatřpytilo světélko; chtěl se mu vyhnout, stanul a váhal.(…) Prokop klečel před ohněm a netroufal si zvednouti oči; věděl nyní, že k němu mluví Bůh Otec.,,Tak je to dobře,” šeptal.,,Tak je to dobře. Uděláš věci dobré lidem. Kdo myslí na nejvyšší, odvrátil oči od lidí. Za to jim budeš sloužit.”,,Tak je to dobře,” vydechl Prokop na kolenou.,,Nu tak vidíš,” řekl dědeček potěšen a usedl na bobek. “Koukej, načpak je ten tvůj – jak říkáš tomu vynálezu?” Prokop zvedl hlavu. “Já… jsem už zapomněl.”,,To je jedno,” těšil ho starý.,,Přijdeš zas na jiné věci. Počkej, co jsem chtěl říci? Aha. Načpak takový velký výbuch? Ještě tím někomu ublížíš. Ale hledej a zkoumej; třeba najdeš… no třeba takové pf pf pf,” ukazoval dědeček pšukaje měkkými tvářemi,,,víš? aby to dělalo jenom puf puf… a pohánělo to nějakou věc, aby se lidem líp pracovalo. Rozumíš?”,,Vy myslíte,” mručel Prokop,,,nějaký laciný pohon, ne?” Běžel po silnici těžce sípaje; přeběhl vršek kopce a utíkal do údolu; ohnivá záplava za ním mizela. Mizely věci a stíny zality plynoucí mlhou; bylo to, jako by vše nehmotně, mátožně odplývalo a bylo unášeno bezbřehou řekou, kde nezašplouchá vlna a racek nezakřičí. Děsil ho vlastní dupot v tichém a nesmírném odtékání všeho; tu zpomalil, zdusil kroky a putoval nezvučně do mléčné tmy. Na silnici před ním se zatřpytilo světélko; chtěl se mu vyhnout, stanul a váhal.(…) Prokop klečel před ohněm a netroufal si zvednouti oči; věděl nyní, že k němu mluví Bůh Otec.,,Tak je to dobře,” šeptal.,,Tak je to dobře. Uděláš věci dobré lidem. Kdo myslí na nejvyšší, odvrátil oči od lidí. Za to jim budeš sloužit.”,,Tak je to dobře,” vydechl Prokop na kolenou.,,Nu tak vidíš,” řekl dědeček potěšen a usedl na bobek. “Koukej, načpak je ten tvůj – jak říkáš tomu vynálezu?” Prokop zvedl hlavu. “Já… jsem už zapomněl.”,,To je jedno,” těšil ho starý.,,Přijdeš zas na jiné věci. Počkej, co jsem chtěl říci? Aha. Načpak takový velký výbuch? Ještě tím někomu ublížíš. Ale hledej a zkoumej; třeba najdeš… no třeba takové pf pf pf,” ukazoval dědeček pšukaje měkkými tvářemi,,,víš? aby to dělalo jenom puf puf… a pohánělo to nějakou věc, aby se lidem líp pracovalo. Rozumíš?”,,Vy myslíte,” mručel Prokop,,,nějaký laciný pohon, ne?” Výchozí text 2

Krakatit – práce s textem Interpretujte text. Vymezte jeho jazykové prostředky i kompozici. Zasaďte výňatek do kontextu celého díla. členěný do odstavcůpásmo vypravěče a postav vyprávěcí slohový postup Prozaický text členěný do odstavců, střídá se pásmo vypravěče a postav, které spolu vedou dialog. Popisný a vyprávěcí slohový postup (dějová slovesa). Nastává výbuch a Prokop blouzní a prchá pryč. Poté se setkává s tajemným stařečkem, což je Bůh. Mluví s ním o svém vynálezu a jeho využití. Měl by podle Boha dělat něco užitečného, například vymyslet nový užitečný vynález, např. nový levný pohon. Dlouhá rozvinutá souvětí, přímá řeč s uvozovacími větami. Dlouhá rozvinutá souvětí, přímá řeč s uvozovacími větami. Vypravěč je v er- formě, spisovná forma jazyka s archaismy (zvednouti,sípaje). Postavy spolu mluví hovorovou češtinou, Bůh často používá citoslovce. dílo v kapitolách. Celé dílo v kapitolách. členěný do odstavcůpásmo vypravěče a postav vyprávěcí slohový postup Prozaický text členěný do odstavců, střídá se pásmo vypravěče a postav, které spolu vedou dialog. Popisný a vyprávěcí slohový postup (dějová slovesa). Nastává výbuch a Prokop blouzní a prchá pryč. Poté se setkává s tajemným stařečkem, což je Bůh. Mluví s ním o svém vynálezu a jeho využití. Měl by podle Boha dělat něco užitečného, například vymyslet nový užitečný vynález, např. nový levný pohon. Dlouhá rozvinutá souvětí, přímá řeč s uvozovacími větami. Dlouhá rozvinutá souvětí, přímá řeč s uvozovacími větami. Vypravěč je v er- formě, spisovná forma jazyka s archaismy (zvednouti,sípaje). Postavy spolu mluví hovorovou češtinou, Bůh často používá citoslovce. dílo v kapitolách. Celé dílo v kapitolách. Výchozí text 2

Doplňte k charakterům správná jména postav z románu Krakatit. Výchozí text 3 geniální vynálezce třaskaviny nesmírné síly, trochu vznětlivý. Zodpovědný a charakterní, romantik. geniální vynálezce třaskaviny nesmírné síly, trochu vznětlivý. Zodpovědný a charakterní, romantik. prospěchář, bývalý spolužák vynálezce. Najde jej v bezvědomí. Chce mu ukrást jeho dílo, pokouší se z něj vymámit vzorec složení Krakatitu, má finanční problémy. Je ziskuchtivý. prospěchář, bývalý spolužák vynálezce. Najde jej v bezvědomí. Chce mu ukrást jeho dílo, pokouší se z něj vymámit vzorec složení Krakatitu, má finanční problémy. Je ziskuchtivý. krásná princezna, symbol vůle. Je snědá a štíhlá, vynálezce s ní prožívá vášnivý vztah, který ale dlouho nevydrží. krásná princezna, symbol vůle. Je snědá a štíhlá, vynálezce s ní prožívá vášnivý vztah, který ale dlouho nevydrží. symbol zla a pokušení, jakýsi ďábel. Vysílá signály, které spouštějí výbuch Krakatitu. Je ziskuchtivý a jedná diplomaticky. symbol zla a pokušení, jakýsi ďábel. Vysílá signály, které spouštějí výbuch Krakatitu. Je ziskuchtivý a jedná diplomaticky.

Doplňte k charakterům správná jména postav z románu Krakatit. Výchozí text 3 Prokop geniální vynálezce třaskaviny nesmírné síly, trochu vznětlivý. Zodpovědný a charakterní, romantik. Prokop geniální vynálezce třaskaviny nesmírné síly, trochu vznětlivý. Zodpovědný a charakterní, romantik. Tomeš prospěchář, bývalý spolužák vynálezce. Najde jej v bezvědomí. Chce mu ukrást jeho dílo, pokouší se z něj vymámit vzorec složení Krakatitu, má finanční problémy. Je ziskuchtivý. Tomeš prospěchář, bývalý spolužák vynálezce. Najde jej v bezvědomí. Chce mu ukrást jeho dílo, pokouší se z něj vymámit vzorec složení Krakatitu, má finanční problémy. Je ziskuchtivý. Wille krásná princezna, symbol vůle. Je snědá a štíhlá, vynálezce s ní prožívá vášnivý vztah, který ale dlouho nevydrží. Wille krásná princezna, symbol vůle. Je snědá a štíhlá, vynálezce s ní prožívá vášnivý vztah, který ale dlouho nevydrží. Daimon symbol zla a pokušení, jakýsi ďábel. Vysílá signály, které spouštějí výbuch Krakatitu. Je ziskuchtivý a jedná diplomaticky. Daimon symbol zla a pokušení, jakýsi ďábel. Vysílá signály, které spouštějí výbuch Krakatitu. Je ziskuchtivý a jedná diplomaticky.

A Ukázka z filmu Krakatit Interpretujte ukázku, jak na vás působí? Srovnejte s výchozím textem 2. A Ukázka z filmu Krakatit fWxJoE4 Interpretujte ukázku, jak na vás působí? Srovnejte s výchozím textem 2. fWxJoE4 A Ukázka z filmu Krakatit Interpretujte ukázku, jak na vás působí? Srovnejte s výchozím textem 2. A Ukázka z filmu Krakatit fWxJoE4 Interpretujte ukázku, jak na vás působí? Srovnejte s výchozím textem 2. fWxJoE4 krakatit/ krakatit/ B Kolikrát byl román zfilmován? Kdo film režíroval? Vyberte si jeden z komentářů a vyložte jej vlastními slovy. krakatit/ krakatit/ B Kolikrát byl román zfilmován? Kdo film režíroval? Vyberte si jeden z komentářů a vyložte jej vlastními slovy.

krakatit/ krakatit/ A Individuální řešení. B Zfilmován dvakrát, vždy stejný režisér - Otakar Vávra. stejný režisér - Otakar Vávra. krakatit/ krakatit/ A Individuální řešení. B Zfilmován dvakrát, vždy stejný režisér - Otakar Vávra. stejný režisér - Otakar Vávra.

Výchozí text 3 Povídky z jedné kapsy – práce s textem Interpretujte text. Vymezte jeho jazykové prostředky i kompozici. Určete slohový postup. Zasaďte povídku do kontextu celého díla. Kugler si hryzl prsty:,, Myslil jsem... totiž, nestaral jsem se o to, ale... čekal bych, že budete soudit vy, jakožto... jakožto...",, Jakožto Bůh," dokončil veliký stařec.,,Ale to je právě to, víš? Protože všechno vím, nemohu vůbec soudit. To přece nejde. Že nevíš, Kuglere, kdo tě tentokrát udal?",, Nevím," řekl Kugler překvapen.,, Lucka, sklepnice; udala tě ze žárlivosti.",, Promiňte," osmělil se Kugler,,,ale vy jste zapomněl říci, že jsem zastřelil v Chicagu toho ničemu Teddyho.",, Ale kdepak," namítl Bůh,,,ten se z toho vylízal a je živ doposud. Já vím, že je udavač; ale on je, člověče, jinak dobrák a hrozně má rád děti. Jen si nemysli, že někdo je tak docela ničema.",, Proč vlastně vy... proč ty, Bože, nesoudíš sám?" tázal se Kugler zamyšleně.,, Protože všechno vím. Kdyby soudcové všechno, ale naprosto všechno věděli, nemohli by také soudit; jen by všemu rozuměli, až by je z toho srdce bolelo. Jakpak bych já tě mohl soudit? Soudce ví jenom o tvých zločinech; ale já vím o tobě všechno. Všechno, Kuglere. A proto tě nemohu soudit.",, A proč tedy soudí … ti lidé … i na nebi?“,, Protože člověk patří člověku.“ (…)

Výchozí text 3 Povídky z jedné kapsy – práce s textem Přímá řeč s uvozovacími větami; výpustky. Popisný a vyprávěcí slohový postup; dialog, spisovný jazyk. Kugler si hryzl prsty:,, Myslil jsem... totiž, nestaral jsem se o to, ale... čekal bych, že budete soudit vy, jakožto... jakožto...",, Jakožto Bůh," dokončil veliký stařec.,,Ale to je právě to, víš? Protože všechno vím, nemohu vůbec soudit. To přece nejde. Že nevíš, Kuglere, kdo tě tentokrát udal?",, Nevím," řekl Kugler překvapen.,, Lucka, sklepnice; udala tě ze žárlivosti.",, Promiňte," osmělil se Kugler,,,ale vy jste zapomněl říci, že jsem zastřelil v Chicagu toho ničemu Teddyho.",, Ale kdepak," namítl Bůh,,,ten se z toho vylízal a je živ doposud. Já vím, že je udavač; ale on je, člověče, jinak dobrák a hrozně má rád děti. Jen si nemysli, že někdo je tak docela ničema.",, Proč vlastně vy... proč ty, Bože, nesoudíš sám?" tázal se Kugler zamyšleně.,, Protože všechno vím. Kdyby soudcové všechno, ale naprosto všechno věděli, nemohli by také soudit; jen by všemu rozuměli, až by je z toho srdce bolelo. Jakpak bych já tě mohl soudit? Soudce ví jenom o tvých zločinech; ale já vím o tobě všechno. Všechno, Kuglere. A proto tě nemohu soudit.",, A proč tedy soudí … ti lidé … i na nebi?“,, Protože člověk patří člověku.“ (…)

Čapkovy kapsy – video a) Ze které Čapkovy povídky ukázka pochází? b) Jak postavy promlouvají ? Odlište jejich výrazové prostředky. c) Jak na vás televizní zpracování povídek zapůsobilo? v=gnOcBq60sbU v=gnOcBq60sbU kapsy/ kapsy/

Čapkovy kapsy – video a) Povídka Básník. b) Hovorová čeština a básnický jazyk (poetismy, est. ozvláštnění). c) Individuální řešení. v=gnOcBq60sbU v=gnOcBq60sbU kapsy/ kapsy/

Vyberte si jeden z citátů a vyložte jej vlastními slovy. l_%C4%8Capek l_%C4%8Capek Vyberte si jeden z citátů a vyložte jej vlastními slovy. l_%C4%8Capek l_%C4%8Capek

Obrazový materiál

Použitá literatura a zdroje: KARPATSKÝ, Dušan. Labyrint literatury. Praha: Albatros, 2008, ISBN SOCHROVÁ, Marie. Literatura v kostce pro střední školy. Havlíčkův Brod: Fragment, 1999, ISBN knihovne/ knihovne/ +Karel +Karel df df Archiv autorky.

Obrazový materiál: (pozadí) apka.jpg (podpis Karla Čapka, snímek 3) apka.jpg (Čapkův dům Vinohrady, snímek 20) _rukopis.jpg (rukopis KČ, snímek 20) _rukopis.jpg %88ovice_-_brat%C5%99i_%C4%8Capkov%C3%A9.jpg (sousoší bratří Čapků Malé Svatoňovice, snímek 20) %88ovice_-_brat%C5%99i_%C4%8Capkov%C3%A9.jpg Archiv autorky.