Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení J. V. Sládka a jeho díla Ročník.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Česká poezie 2.poloviny 19.století
Advertisements

Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou J. V. Sládka Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Josef Hora Život, dílo, citáty. Josef Hora Život, dílo, citáty.
MÁJOVCI lit. skupina let 19. století vydali almanach Máj
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20. století – Vítězslav Nezval 3 Pavel Šupka
Český jazyk a literatura
IMPRESIONISMUS, SYMBOLISMUS, DEKADENCE - Verlaine, rimbaud…
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Les Půjdeme na výlet do lesa, našlapujte tiše, abychom viděli co nejvíce jeho obyvatel. Pouze ten, kdo se umí dívat, zažije dobrodružství.
Generace tzv. buřičů 2 8. ročník Generace tzv. buřičů Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové.
GENERACE RUCHOVCŮ – ŠKOLA NÁRODNÍ Mgr. Lenka Tománková Český jazyk a literatura
Lumírovci 8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení K. V. Raise a jeho díla Ročník.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení života a díla N. V. Gogola.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení S. Čecha a jeho díla Ročník /
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha, příspěvková organizace AUTOR: Jaroslava Lioliasová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_LIDOVÁ_SLOVESNOST TEMA: Poezie ČÍSLO PROJEKTU:
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení V. Hálka a jeho díla Ročník /
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení K. Světlé a jejího díla Ročník.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení života a díla Guy de Maupassanta.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení života a díla A. P. Čechova.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Romantismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Shrnutí uměleckého směru romantismu Ročník.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení K. M. Čapka-Choda a jeho díla.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Přestavení života a díla F. M. Dostojevského.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení J. Vrchlického a jeho díla Ročník.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Romantismus v české literatuře Název vyučovací oblasti: Představení Erbenovy Kytice z pověstí.
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou, okres Trutnov Autor: Mgr. Hana Klomínská Datum: duben 2013 Název: VY_12_INOVACE_1.2.1_.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení H. de Balzaca Ročník / obor.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti: Představení Z. Wintera a V. B. Třebízského.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení realismu v USA Ročník / obor.
VY_32_INOVACE_20_Literatura 19. století
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Josef Václav Sládek Český básník a překladatel
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Česká literatura 70. a 80. let 19. století
Jan Neruda - dílo.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Pohádka, báje Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Eliška Krásnohorská
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Jan Neruda 8. ročník.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Josef Václav Sládek ( ) Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
VY_12_INOVACE_Tru_I_28 Název Rozlišení poezie a prózy
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Opakování z literatury 8. r.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Klasicismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
PŘÍRUČKA ČESKÝCH BÁSNÍKŮ, SPISOVATELŮ A HERCŮ
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Č.2.
Transkript prezentace:

Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení J. V. Sládka a jeho díla Ročník / obor studia:2. ročník / Hotelnictví a turismus Vypracoval:Mgr. Jan Nedbal Škola: Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice Ověřeno: 2. pololetí školního roku 2012/2013 III/2 VY_32_INOVACE_DUM 289 Klíčová slova:Josef Václav Sládek, ruchovci, lumírovci Anotace: Výkladová prezentace představující autora Josefa Václava Sládka a jeho literární dílo.

J OSEF V ÁCLAV S LÁDEK

J OSEF V ÁCLAV S LÁDEK Básník, překladatel, zakladatel moderní poezie pro děti Původně ruchovec (přispěl do almanachu Ruch), poté přechod k lumírovcům (vydavatel Lumíra) Dva roky žil v Americe, kde učil syna chicagského obchodníka česky, ale pracoval také jako dělník na říční lodi, na farmách nebo stavěl železnici Po návratu pracoval v Národních listech

J OSEF V ÁCLAV S LÁDEK ( OBR. 1)

J OSEF V ÁCLAV S LÁDEK Svou tvorbou dokázal proniknout do dětského chápání světa Přeložil 33 Shakespearovských her Sládkovi zemřela první žena po porodu prvního dítěte Když se podruhé oženil, onemocněl nervovou chorobou Zemřel v rodném Zbirohu po dlouhém tělesném utrpení

C HARAKTERISTICKÉ RYSY S LÁDKOVA DÍLA Odmítá patos a nadměrnou rétoričnost Není tolik mnohomluvný Veškeré lidské hodnoty hledal a nacházel u venkovanů V poezii zachycoval nejen českou krajinu, ale i charaktery lidí Sládkovy verše jsou intimní, zpěvné, melodické, jsou spjaty s lidovou poezií Je opravdový zakladatel poezie pro děti ! Je vynikající překladatel s citem pro pochopení překládaného autora

D ÍLO J. V. S LÁDKA Jiskry na moři (1880) Sbírka především lyrické poezie Zahrnuje osobní, občanské i politické básně Psané formou elegie Selské písně a české znělky (1889) Oslava venkova a národní nezdolnosti Nejzralejší a nejtypičtější Sládkova sbírka Vztah k přírodě, obrazy vesnice – selství Součástí např. báseň Velké, širé, rodné lány

V ELKÉ, ŠIRÉ, RODNÉ LÁNY ( PRVNÍ DVĚ SLOKY ) Velké, širé, rodné lány, jak jste krásné na vše strany, od souvratě ku souvrati jak vás dnes to slunko zlatí! Vlavé žito jako břehy, květná luka plná něhy, na úhoru, v žírné kráse pokojně se stádo pase. Obr. 2

T VORBA PRO DĚTI Sládek dovedl vytvořit dětskou literaturu naprosto nadčasově Dnešní dítě přijme jeho tvorbu stejně pozitivně jako dítě před stoletím Sládkova tvorba pro děti není tolik didaktická a výchovná jako ta dřívější Užívání všedních motivů a věcí, které dítě zná z reálného světa Užívá různé formy – bajky, říkanky, ukolébavky… Snadná zapamatovatelnost, lehkost a často humorná zápletka Učí lásce k rodičům, domovu, vlasti, přírodě…

T VORBA PRO DĚTI Zlatý máj (1887) Skřivánčí písně (1888) Zvonky a zvony (1894) Příklad : báseň Lesní studánka Znám křišťálovou studánku, kde nejhlubší je les, tam roste tmavé kapradí a vůkol rudý vřes. Tam ptáci, laně chodí pít pod javorový kmen, ti ptáci za dne bílého, ty laně v noci jen. Když usnou lesy hluboké a kolem ticho jest, a nebesa i studánka jsou plny zlatých hvězd. Obr. 3

Z DROJE OBRÁZKŮ Obr ADmek_Josef_V%C3%A1clav_Sl%C3%A1dek_HL.jpg Obr. 2 – Obr pekelna-a-prece-ziva-voda.html

Z DROJE Havlíčková, I. a kolektiv: Odmaturuj z literatury 2. Brno, Didaktis Prokop, V.: Literatura 19. a počátku 20. století (od romantiků po buřiče). Sokolov, O. K.-Soft Sokolov Lehár, J.: Česká literatura do počátku k dnešku. Praha, Nakladatelství Lidové noviny Bauer, A.: Literatura na dlani – Přehled světové a české lit. Olomouc, Rubico Sochorová, M.: Literatura v kostce. Havlíčkův Brod, Fragment Hánová, E. a kol.: Odmaturuj z literatury. Brno, Didaktis 2002.