Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení J. V. Sládka a jeho díla Ročník / obor studia:2. ročník / Hotelnictví a turismus Vypracoval:Mgr. Jan Nedbal Škola: Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice Ověřeno: 2. pololetí školního roku 2012/2013 III/2 VY_32_INOVACE_DUM 289 Klíčová slova:Josef Václav Sládek, ruchovci, lumírovci Anotace: Výkladová prezentace představující autora Josefa Václava Sládka a jeho literární dílo.
J OSEF V ÁCLAV S LÁDEK
J OSEF V ÁCLAV S LÁDEK Básník, překladatel, zakladatel moderní poezie pro děti Původně ruchovec (přispěl do almanachu Ruch), poté přechod k lumírovcům (vydavatel Lumíra) Dva roky žil v Americe, kde učil syna chicagského obchodníka česky, ale pracoval také jako dělník na říční lodi, na farmách nebo stavěl železnici Po návratu pracoval v Národních listech
J OSEF V ÁCLAV S LÁDEK ( OBR. 1)
J OSEF V ÁCLAV S LÁDEK Svou tvorbou dokázal proniknout do dětského chápání světa Přeložil 33 Shakespearovských her Sládkovi zemřela první žena po porodu prvního dítěte Když se podruhé oženil, onemocněl nervovou chorobou Zemřel v rodném Zbirohu po dlouhém tělesném utrpení
C HARAKTERISTICKÉ RYSY S LÁDKOVA DÍLA Odmítá patos a nadměrnou rétoričnost Není tolik mnohomluvný Veškeré lidské hodnoty hledal a nacházel u venkovanů V poezii zachycoval nejen českou krajinu, ale i charaktery lidí Sládkovy verše jsou intimní, zpěvné, melodické, jsou spjaty s lidovou poezií Je opravdový zakladatel poezie pro děti ! Je vynikající překladatel s citem pro pochopení překládaného autora
D ÍLO J. V. S LÁDKA Jiskry na moři (1880) Sbírka především lyrické poezie Zahrnuje osobní, občanské i politické básně Psané formou elegie Selské písně a české znělky (1889) Oslava venkova a národní nezdolnosti Nejzralejší a nejtypičtější Sládkova sbírka Vztah k přírodě, obrazy vesnice – selství Součástí např. báseň Velké, širé, rodné lány
V ELKÉ, ŠIRÉ, RODNÉ LÁNY ( PRVNÍ DVĚ SLOKY ) Velké, širé, rodné lány, jak jste krásné na vše strany, od souvratě ku souvrati jak vás dnes to slunko zlatí! Vlavé žito jako břehy, květná luka plná něhy, na úhoru, v žírné kráse pokojně se stádo pase. Obr. 2
T VORBA PRO DĚTI Sládek dovedl vytvořit dětskou literaturu naprosto nadčasově Dnešní dítě přijme jeho tvorbu stejně pozitivně jako dítě před stoletím Sládkova tvorba pro děti není tolik didaktická a výchovná jako ta dřívější Užívání všedních motivů a věcí, které dítě zná z reálného světa Užívá různé formy – bajky, říkanky, ukolébavky… Snadná zapamatovatelnost, lehkost a často humorná zápletka Učí lásce k rodičům, domovu, vlasti, přírodě…
T VORBA PRO DĚTI Zlatý máj (1887) Skřivánčí písně (1888) Zvonky a zvony (1894) Příklad : báseň Lesní studánka Znám křišťálovou studánku, kde nejhlubší je les, tam roste tmavé kapradí a vůkol rudý vřes. Tam ptáci, laně chodí pít pod javorový kmen, ti ptáci za dne bílého, ty laně v noci jen. Když usnou lesy hluboké a kolem ticho jest, a nebesa i studánka jsou plny zlatých hvězd. Obr. 3
Z DROJE OBRÁZKŮ Obr ADmek_Josef_V%C3%A1clav_Sl%C3%A1dek_HL.jpg Obr. 2 – Obr pekelna-a-prece-ziva-voda.html
Z DROJE Havlíčková, I. a kolektiv: Odmaturuj z literatury 2. Brno, Didaktis Prokop, V.: Literatura 19. a počátku 20. století (od romantiků po buřiče). Sokolov, O. K.-Soft Sokolov Lehár, J.: Česká literatura do počátku k dnešku. Praha, Nakladatelství Lidové noviny Bauer, A.: Literatura na dlani – Přehled světové a české lit. Olomouc, Rubico Sochorová, M.: Literatura v kostce. Havlíčkův Brod, Fragment Hánová, E. a kol.: Odmaturuj z literatury. Brno, Didaktis 2002.