Barbora Sedláčková, Oktáva 15/16. KVAŠENÍ = FERMENTACE Pivovarské kvasinky Katabolický proces opačný k fotosyntéze Probíhá za nepřítomnosti vzduchu ->

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Potravní vztahy v ekosystémech
Advertisements

ORGANICKÉ LÁTKY + KYSLÍK
Glukóza C H O Dýchání a přeměny glukózy Autor: Ing. Jiřina Ovčarová.
Dýchání rostlin Dýchání = respirace = soubor katabolických reakcí, které slouží k uvolnění energie potřebné např. pro syntetické pochody, příjem živin,
Život na Zemi.
Heterotrofní výživa Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Heterotrofní výživa.
Minerální výživa rostlin
Heterotrofní výživa rostlin
VZTAHY ORGANISMŮ.
Výživa rostlin Autor: Mgr. Jarmila Kučerová Projekt „EUROgymnázia“
VZTAHY MEZI ORGANISMY.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
TOK LÁTEK A ENERGIE EKOSYSTÉMEM
ŽIVOT NA ZEMI Přírodopis 6. třída.
Význam hub a mechů v ekosystému
HOUBY ŘÍŠE.
HOUBY.
Biologie 1.E
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_03.
Látkový a energetický metabolismus rostlin
Houby.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Rostliny - význam a jejich dělení.
Způsoby výživy rostlin
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_224.
Metabolismus ba kterií. – Bakterie se složením prvků zásadně neliší od ostatní živé hmoty – Stejně jako buňky rostlinné a živočišné obsahují biogenní.
Metabolismus bakterií
Výživa buňky.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_378.
Zvláštnosti metabolismu rostlin
Interakce mezi organismy
Symbioza Mixotrofie Parazitismus Saprofytismus Mykorhiza
Vztahy mezi organismy.
VÝŽIVA ROSTLIN 2014.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
Buněčné soustavy prokaryotického typu
Metabolismus rostlin.
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Vzájemné vztahy organismů v přírodě
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
HOUBY Jsou EUKARYOTICKÉ organismy (mají obdobnou stavbu buňky jako rostliny a živočichové) Tělo má jednoduchou stavbu – STÉLKU – tvořenou propletenými.
Co jsme již poznali.
INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD 2
Projevy života, třídění organismů
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
1. H ETEROTROFNÍ VÝŽIVA ROSTLIN Mgr. Michal Střeštík.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Metabolismus Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola Oskol, Kroměříž příspěvková organizace Přírodopis 7. ročník Autor: Ing. Eva Blešová Vytvořeno v rámci projektu „Škola hrou - počítače ve.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo CZ.1.07/1.1.26/
Předmět:chemie Ročník: 3. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o fotosyntéze. Klíčová slova: fotosyntéza,
Uvolňování energie pro život Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
METABOLISMUS ROSTLIN OD MARTINA JAROŠE. FOTOSYNTÉZA Zachycuje sluneční energii a z oxidu uhličitého vyrábí organickou sloučeninu (sacharid) a jako vedlejší.
Trvalá pletiva. Rostlinná pletiva (dělení) Podle schopnosti dělení rozlišujeme: Meristematická (dělivá) – umožňují růst Trvalá – vznikají činností dělivých.
Fotosyntéza.
3. Autotrofní a heterotrofní organismy
Heterotrofie u rostlin
Vojta pouchlý Houby(fungi).
Fotosyntéza rostlinné pigmenty + světelná energie + oxid uhličitý + voda chemická energie + kyslík.
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_112_List
DIDAKTICKÁ HRA PRO 6. ROČNÍK
Získávání energie pro život
INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD II Vzdělávání pro udržitelný život, rozvoj a zdraví (dále VUR) ve 21. století BIOLOGIE Přednáška č.3 Jak fungují.
INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD II Vzdělávání pro udržitelný život, rozvoj a zdraví (dále VUR) ve 21. století BIOLOGIE Přednáška č.3 Jak fungují.
Rostliny a houby našich lesů  ŘASY - nejjednoduší rostliny.
HOUBY.
Rostliny - význam a jejich dělení.
Dýchání všechny organismy dýchají stejně (ve dne i v noci)
A B C a c b 2.1 Cévy a sítkovice
výživa rostlin autotrofie heterotrofie saprofytismus parazitismus
Transkript prezentace:

Barbora Sedláčková, Oktáva 15/16

KVAŠENÍ = FERMENTACE Pivovarské kvasinky Katabolický proces opačný k fotosyntéze Probíhá za nepřítomnosti vzduchu -> v anaerobních podmínkách, probíhá jen anaerobní glykolýza Energie je získávána přeměnou molekuly glukosy na 2ATP, energetický zisk je malý, proto jsou anaerobní organismy malé (kvasinky, bakterie, plísně) Konečným produktem procesu je pyruvát, podle druhu organismu je dále zpracováván: Alkoholové kvašení – kvasinky-vzniká etanol Mléčné kvašení – vznik k. mléčné – laktobacily Octové kvašení, citronové kvašení, máselné kvašení

HETEROTROFIE =získávání uhlíku z organických látek (s pomocí kyslíku) Cizoživný způsob výživy Část org. látek oxiduje s kyslíkem -> vznik splodiny s nízkým obsahem energie (CO2, H2O)->využití získané energie k zajištění životních dějů Vývojově primitivnější, heterotrofní organismy jsou závislé na autotrofních organismech, které jsou schopné organické látky syntetizovat, musí dostat už hotové organické látky Heterotrofní organismy=konzumenti, organismy živící se organickou potravou Nezelené rostliny, rostliny ve fázi klíčení, kořeny a květy zelených rostlin, bakterie, houby, živočichové

Dělení dle zdroje org. látek SAPROFYTI Čerpají látky a živiny z odumřelých částí těl rostlin a živočichů Tvoří humus -> výživa rostlin Hnilák smrkový, hlístník hnízdák PARAZITI Odebírají živiny ze živých organismů, předávají jim splodiny svého metabolismu(toxiny) Endoparaziti žijí v buňkách či mezibuněčných prostorách jednoho nebo více hostitelů Plísně, rakovina brambor – plíseň bramborová Ektoparaziti žijí na povrchu těla hostitele a z buněk cévních svazků vysávají pomocí haustorií minerální a organické živiny, kokotice – parazitická rostlina jetele Poloparaziti – hemiparaziti Odčerpávají živiny jen z dřevní části hostitele,(vodu a minerální látky), zelené rostliny -> schopné fotosyntézy -> syntéza vlastních organických živin Jmelí bílé Obrana rostlin před parazity Mechanická – zesílení epidermis Chemická - tvorba fenolu – usmrcení parazita

AUTOTROFIE = rostlina přijímá C z jednoduchých anorg. látek (CO 2 ) a přetváří je na složité organické samoživný způsob výživy Energie na přeměnu získávána Z chem. reakcí –chemosyntéza-oxidace anorg. látek chemoautotrofové Nitrifikační bakterie – v půdě oxidují – okyselují půdu NH3 -> NO2 -> NO3 − Ze světla – fotosyntéza – fotoautotrofové- sinice, fototrofní bakterie Fotoautotrofní organismy, hlavně sinice a zelené rostliny jsou nejvýznamnějšími producenty org. látek na Zemi

MIXOTROFIE Způsob výživy na rozhraní autotrofie a heterotrofie, kvůli nedostatku daného prvku v jejich prostředí Někteří hemiparazité – haustoria v travách Kokrhel, světlík Některé řasy masožravé rostliny - zelené, schopné fotosyntetizovat+ mají vegetativní orgány-listy se žlaznatými trichomy, jimiž lapají hmyz – zíkávají z něj N2 rosnatka okrouhlolistá, mucholapka

SYMBIÓZA =vzájemně prospěšné soužití různých organismů,nejčastěji heterotrofa a autotrofa v úzkém fyziologickém svazku Lišejník – autotrofní řasa nebo sinice(poskytuje asimiláty) + heterotrofní houba(poskyt. vodu a minerální l.) Hlízkovité bakterie (Rhizobium leguminosarum) + kořeny bobovitých rostlin,bakterie fixují vzdušný dusík jak pro svoji tak pro potřebu rostliny– tzv. zelené hnojení Mykorhíza –podhoubí hub (voda)+ kořeny vyšších rostlin(dod. cukr) Ektomykorhíza - vlákna houby obalují povrch kořínků Endomykorhíza - houba žije uvnitř kořenových buněk