NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_22_NEBEZPEČNOST LÁTEK TÉMA: NEBEZPEČNOST LÁTEK ČÍSLO PROJEKTU:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Bezpečnost práce.
Advertisements

Bezpečnost práce a základní znalosti z oblasti chemie
SKLADOVÁNÍ A POUŽÍVÁNÍ CHEMIKÁLIÍ Chemie 8. ročník
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Bezpečnost práce v chemii
Bouřka pod vodou.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Nebezpečné chemické látky
KYSELINY.
Nebezpečné látky Bc. Karolína Růtová
Označování chemických látek
ČISTICÍ PROSTŘEDKY (VÝSTRAŽNÉ SYMBOLY) hořlavé látky
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Chemické látky a jejích vlastnosti.
Nebezpečné vlastnosti látek
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
VLASTNOSTI LÁTEK A JEJICH PŘEMĚNY
Přeprava nebezpečného zboží I
Nejdůležitější produkty organické chemie
Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Tyršova 446
LÁTKY A TĚLESA Chemie 8. ročník.
Bezpečnost práce v chemii
Vlastnosti látek Opakovací otázky
Halové prvky /halogeny/
Nekovy 1 Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Modernizace výuky na ZŠ ORLÍ LIBEREC“ reg. č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Pavlína Lejsková ZŠ praktická.
Označování nebezpečných látek
Marie Jouglíčková Monika Placatová
Chemie = přírodní věda, zkoumá chem. látky, jejich vlastnosti, využití a přeměnu na látky nové má uplatnění ve všech oborech lidské činnosti, může působit.
Alkany.
8.2 Nepostradatelné kyseliny.
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_33_CHEMICKÉ REAKCE TÉMA: CHEMICKÉ REAKCE ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_11_REDOXNÍ REAKCE TÉMA: REDOXNÍ REAKCE ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_21_VLASTNOSTI LÁTEK (2.ČÁST) TÉMA: VLASTNOSTI LÁTEK (2.ČÁST)
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:9.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_12_05_úvod do chemie Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679, příspěvková.
Kyanid draselný, cyankali, Kalium cyanatum, KCN Jedná se o prudký jed.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ F 04 TEMA: Chemie 8-Jak zkoumáme.
Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět: Chemie 8 Tématická oblast: Chemické látky a jejich změny Obsah zaměření:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_11_05_úvod do chemie Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679, příspěvková.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_34_KYSLÍK TÉMA: KYSLÍK ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/Chemie
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Areny.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Zajímavé chemické pokusy
VY_32_INOVACE_467 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Bezpečnost práce v chemii
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Nebezpečné chemické látky a přípravky
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Kyseliny a jejich chemické vlastnosti
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Organická chemie Autor: Mgr. Iva Hirschová
Areny.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
seminář a praktika z chemie
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Znění k Zákon má k tomuto datu 54 novel
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Nekovy Halogeny VII. A skupina vlastnosti: tvoří anionty
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_22_NEBEZPEČNOST LÁTEK TÉMA: NEBEZPEČNOST LÁTEK ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/

Anotace Jedná se o výukové materiály určené pro podporu vzdělávání v oblasti přírodních věd – konkrétně chemie. Obsahem je prezentace pro podporu výkladu učiva na dané téma, doplněné řadou zajímavých experimentů, které je nutno provádět pod dohledem vyučujícího. Na začátku je uveden souhrn opakování látky předchozí a na konci souhrn látky probrané. Text je určen pro žáky 8. tříd základních škol.

Nebezpečnost látek

Opakování vlastnosti látek - chemické látky se vyskytují v pevném, kapalném a plynném skupenství - některé pevné látky se rozpouštějí v kapalinách a tvoří roztoky - důležitou vlastností chem. látek je hustota, teplota tání a varu - některé látky jsou vodiče či izolanty elektrického proudu

-nebezpečnost chemických látek posuzujeme dle jejich nebezpečných vlastností -nebezpečnost je uvedena na obalu chemikálie výstražným symbolem Zkuste popsat, které nebezpečné vlastnosti mohou chemické látky mít? Setkali jste se někde s označením těchto vlastností?

- látky výbušné (E) – při reakci uvolňují množství plynů, mají ničivé účinky (patří sem TNT, dynamit..) - látky oxidující (O)– ve styku s jinou látkou (hlavně hořlavou), vyvolají její prudké hoření (i pod vodou) př. manganistan draselný, chlorečnan draselný

- látky extrémně hořlavé (F+) – patří sem většinou plyny nebo kapaliny s nízkou teplotou varu př. zemní plyn, propan-butan - látky vysoce hořlavé (F) – patří sem pevné i kapalné látky, které se mohou snadno vznítit př. Benzin, ethanol (líh)

- látky toxické (T) a látky vysoce toxické (T+) – česky jedovaté, jsou to látky, které v malých či velmi malých dávkách způsobují smrt. Např. smrtelná dávka nikotinu je cca 60mg.

- látky zdraví škodlivé (X n ) – mají podobné účinky jako látky toxické, ale účinky se projevují až při větších dávkách - látky dráždivé (X i ) – mohou při styku s pokožkou či sliznicemi vyvolat záněty. Nemají žíravé účinky. Při práci s nimi je třeba používat ochranné pomůcky (mohou vyvolat alergie). př. Savo, prací prášky, tablety do myček…

- látky žíravé (C)– mohou ničit živé tkáně, pokud s nimi přijdou do styku. Účinek na pokožku označujeme jako poleptání př. hydroxidy (zásady), kyseliny (kys. sírová, HCl…)

- látky nebezpečné pro životní prostředí – ohrožují složky životního prostředí (vodu, půdu, organismy). př. Přípravky na hubení hmyzu, proti plísním, rtuť, ropa atp.

Cíl: ověření látky žíravé Postup: do zkumavky nalijeme 5ml vaječného bílku, poté přidáme asi 2 ml koncentr. kys. sírové Co se stane stalo? Podobné účinky má i na lidskou pokožku!

Kromě výstražných symbolů jsou obaly s nebezpečnými chem. látkami označeny ještě tzv. R-větami a S-větami R -věty: označují a upřesňují rizikovost nebezpečných látek je jich celkem 65, daná látka může být opatřena více R-větami, ty jsou pak odděleny pomlčkou např. R S-věty: obsahují pokyny pro bezpečné zacházení s nebezpečnou látkou, je jich celkem 62

Cíl: ukázání oxidujících účinků chlorečnanu draselného Postup: Do dvou porcelánových misek nasypeme cukr, poté do jedné z misek přidáme stejné množství chlorečnanu draselného a směs opatrně promícháme. Obsah obou misek se pokusíme zapálit hořící špejlí. Co se stalo?

-k čemu slouží výstražné symboly uvedené na obalech chemických výrobků? -R – věty – označují a upřesňují rizikovost nebezpečné látky -S – věty – obsahují pokyny pro zacházení s nebezpečnou látkou

Obrázky převzaty: [cit ] [cit ] Použity obrázky vlastní tvorby. Použité zdroje