Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Advertisements

Obecné poučení o literatuře
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
ŽÁNRY LIDOVÉ SLOVESNOSTI Mgr. Michal Oblouk
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
Rozbor uměleckého textu
 „EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Realistický román.
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
Science fiction & fantasy
BAJKA Obyčejně kratší próza (existují však i bajky veršované) obsahující hlubší význam. Bajky využívají tzv. alegorie - zvířata jednají jako lidé, mají.
Literární teorie Pro 8.ročník.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
PRÓZA, EPIKA Mgr. Michal Oblouk. Próza Z latiny prosa oratio = řeč přímá, stále postupující Přirozená, běžná forma vyjádření psaná volně (ne ve verších)
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Obecné poučení o literatuře
EPICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_01_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
CHARATKTERISTIKA UMĚLECKÉHO TEXTU
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_036_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Zpracovaly:Lucie Geciová Marie Slezáčková
DRUHY POHÁDEK Mgr. Michal Oblouk
VY_32_INOVACE_ČJ. 7.17_Jagues Prevért, bajka, prezentace Název šablony : Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Zaměření VM :Jazyk a jazyková.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
B Á J E M Ý T U S Mgr. Michal Oblouk. M Ý T U S z řeckého mýthos = vyprávění báje literární (epický) útvar, který pojednává o životě bohů, o vzniku světa.
Literární pojmy 2 Český jazyk 6. ročník ZŠ
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová Pohádka
Lidová pohádka Mgr.Hana Hoberlová.
Obecná charakteristika literatury Mgr. Michal Oblouk
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
DUM / VYDMUCHOV / POLIAČÍKOVÁ/ JAZYK A JAZYKOVÁ KOMUNIKACE/ 007 ING. JANA POLIAČÍKOVÁ.
Sběratelé lidových pohádek u nás
Opakujeme literární druhy a žánry Návod Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Zámostná. Dostupné z Metodického portálu.
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Martina Durinová LITERÁRNÍ STYLY.
Literární žánry V této prezentaci se dozvíte, co je hlediskem pro dělení literatury na žánry, jak se dělí a podle čeho jednotlivé žánry poznáme.
Autor: Mgr. Martina Žondrová Datum: Září 2011 Ročník: 7. Vzdělávací obor: Český jazyk Anotace: Prezentace je určena k výkladu učiva druhy a funkce literatury.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková POHÁDKY Bylo, nebylo, za devatero lesy a devatero horami……… Žil,
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková BÁJE, MÝTUS Jak vznikla ranní rosa? Jak putuje slunce po nebi? Poslouchej.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
SŠ, ZŠ A MŠ, KARVINÁ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Povídka, pověst, pohádka, bajka Ověřeno: 5. ročník, V. třída Cílová skupina: žák základní školy praktické.
OBECNÁ CHARAKTERISTIKA LITERATURY Mgr. Michal Oblouk.
Mytologie - bájesloví Soubor mýtů ( bájí ) určitého národa  Mýtus ( báje ) je umělý nebo lidový epický útvar z dávných dob.  Pro naši kulturu je významná.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_CJ_15 TÉMA:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_44
Pohádka, báje Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
VY_12_INOVACE_C6. 11 Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
VY_12_INOVACE_C7.02 Autor: Mgr. Nováková Jana
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
LITERÁRNÍ DRUHY A ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Název Česká literatura Název projektu: OP VK
VY_32_INOVACE_19_CJI_LITERÁRNÍ ŽÁNRY
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Název školy: Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Transkript prezentace:

Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př. úřední spis) beletrie: umělecká literatura (básně, pohádky, romány, povídky) Rozdělení umělecké literatury: 1)Ústní lidová slovesnost –předávala se pouze ústní formou 2)Psané texty - uměle vytvořené

Umělecká literatura Próza slovo, věta, odstavec z nich se skládá kapitola, díl, kniha, cyklus Poezie je psaná řečí vázanou, ve verších, rytmicky a melodicky organizovanou stavebními jednotkami jsou verš, sloka

Umělecká literatura Pohádky Pověst Báje Bajky Romány Povídky

Pohádky dobro a zlo macecha x děti kouzelné, nadpřirozené postavy víla objevují se mluvící zvířata moucha ve Zlatovlásce objevují se magické předměty prsten, hrneček objevují se kouzelná čísla 3 princezny( úkoly...), sedmero krkavců, 12 měsíčků místo, čas není určen Bylo, nebylo, za devatero horami

Pohádky Lidová pohádka - přežívaly z generace na generaci v ústním podání - uchovával se v nich český jazyk tyto pohádky si autoři zapisovali a sbírali je přímo mezi lidmi Autorská pohádka - je záměrně psaná pro děti, vychází ze znalosti jejich prostředí - oživují se obyčejné předměty - vystupují zde i postavy z běžného života

Pověsti Pověst vznikala vždy na základě pravdivé události, čímž se liší od pohádky. Protože se však šíří ústně mezi lidmi po mnoha generací, tak postupně ztrácí na objektivitě. Každý vypravěč si k jejímu obsahu totiž něco přidá, udělá ji zajímavější. Pověst je vždy spjata s určitou časovou i místní lokalitou.

Báje Jde o text, který vypráví o dávných událostech. Nejedná se o historicky věrný zdroj informací, ale spíše o tradiční vyprávění. např. o stvoření světa, vzniku říše, tradicích....pokus o výklad Báje najdeme v kultuře téměř všech starověkých národů.

Bajky Základem bajky je alegorie, kdy zvířata mluví jako lidé. Konají další nadpřirozené jevy. Vyplyne nějaké poučení, či kritika chyby, která ve většině případech bývá čtenářovi již známa. Jednotlivá zvířata tím získávají lidské vlastnosti.

Povídky Povídka je příběh, menšího rozsahu než román. Od románu se liší také tím, že zachycuje pouze jednu část života ( jednu situaci, hodinu, den, rok), ne život jako celek. Hlavním rysem povídky je jednoduchý děj a neměnnost charakteru hlavní postavy.

Román Román je smyšlené vyprávění. Vývoj románu je dlouhý. Na rozdíl od povídky je román co do rozsahu delší, komplikovanější, zachycuje více hlavních postav a mnoho postav vedlejších. Historický Dobrodružný Romantický Psychologický atd.