Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Člověk a vývojová stádia člověka
Advertisements

Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Mladší školní věk 6/7 – 11/12 let
VY_32_INOVACE_VkZ.6.06-Vývojové etapy člověka-prezentace
Postnatální vývoj Jana Fišerová EU-ICT-ČAZ-8-09.
Vývoj člověka - postnatální
VÝVOJ LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Základní škola Uhlířské Janovice, okres Kutná Hora
FÁZE ŽIVOTA.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
– ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA
Opakování - vývoj jedince
Vývin nového jedince Filip Bordovský.
Vývoj člověka Ontogeneze.
Těhotenství, dětství a dospívání
ontogeneze prenatální a postnatální vývoj
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Aneb od zygoty až po seniora za 10 minut
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Rozmnožovací soustava
Periodizace lidského věku: Období dospělosti Období stáří
ČLOVĚK Pří_232_Savci_Člověk Autor: Mgr. Martina Vaculová Škola: Základní a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
Rozmnožovací soustava 5. ročník
RŮST A VÝVOJ DÍTĚTE Mgr. Petra Sedlářová.
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Biologické děje v dospívání
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_09.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA Mgr. Marie Mikulcová.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
STÁŘÍ Morávková, Jiránková C3A. STÁŘÍ poslední etapa lidského života, vysoký věk imunitní systém oslaben → větší náchylnost k nemocem stáří rané (65 -
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Já a můj svět PRO ROČNÍK:
Novorozenecké, kojenecké a batolecí období Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_18_Novorozenecké,
Etapy vývoje lidského života. Periodizace vývoje Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_34_01_ontogeneze jedince.
Dětství, puberta, dospělost Prezentaci vytvořil Jiří Nezbeda.
Druhy změn ve vývoji.  Během života nastává mnoho životních změn změn  Změny můžeme rozdělit do čtyř základních skupin základních skupin  Tyto změny.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
V ÝVOJ PLODU V DĚLOZE Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Novorozenecké období. Od narození – do 6. – 8. týdne Od narození – do 6. – 8. týdne Vývojový mezník na počátku období Vývojový mezník na počátku období.
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky období adolescence, plné dospělosti, zralosti, středního věku a stáří.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Vývoj osobnosti I. Od prenatálního období po batole Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné.
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Libhošť 90, příspěvková organizace Autor: Mgr. Monika Hanzelková Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Vývoj člověka Ontogeneze.
Vývoj jedince Autor: Mgr. Iva Hirschová
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Období lidského života
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Transkript prezentace:

Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_PRIMA_PECE_10 Vývojové, zdravotní a sociální změny v životě člověka Téma sady: Přímá péče a osobní asistence Obor, ročník:Sociální činnost, 3. ročník Datum vytvoření:červenec 2013 Anotace:Vývojové, zdravotní a sociální změny v životě člověka Metodický obsah:Výklad nového učiva, opakování učiva

Vývojové, zdravotní a sociální změny v životě člověka Fáze životního cyklu člověka nitroděložní období novorozenecké období kojenecké období období batolete předškolní věk školní věk dospívání – puberta.

Vývojové, zdravotní a sociální změny v životě člověka Fáze životního cyklu člověka období dorostového věku - adolescence dospělost stáří. Obr. č. 1 Obr. č. 2 - Dětství - Stáří

Vývojové, zdravotní a sociální změny v životě člověka Nitroděložní období  Vývoj zárodku tj. etapa embryonální (početí – 2. měsíc)  Fáze: 3. týden - základy pro vznik všech orgánových soustav 6. týden - vznikají základy prstů a ucha 8. týden - vznikají jednotlivé orgány, zárodek se 100× zvětší - jsou vytvořeny téměř kompletní ruce a nohy. Obr. č. 3 - Stáří embrya 8 týdnů

Vývojové, zdravotní a sociální změny v životě člověka Nitroděložní období  Vývoj plodu tj. etapa fetální (9.týden – porod).  Probíhá vývoj orgánových systémů, růst plodu a diferenciace orgánů. - od 7. měsíce jsou orgánové soustavy připraveny k přežití při předčasném porodu - na konci etapy dítě v děloze polyká plodovou vodu, saje si paleček, dokáže zatínat pěstičky, otvírá a zavírá oči, slyší hlas matky, může ho budit hlasitá hudba apod. => plod není zcela izolován, reaguje na řadu podnětů

Vývojové, zdravotní a sociální změny v životě člověka Novorozenecké období  Narození – 4. týden života.  Délka cca 50 cm při hmotnosti 3,0-3,5 kg - novorozenec se postupně adaptuje na vnější prostředí.  NS není zdaleka rozvinuta; modré oči => nevidí přesně tvary a barvy.  Lebeční kryt není zcela uzavřen.

Vývojové, zdravotní a sociální změny v životě člověka Novorozenecké období  Reflexy:  sací: Schopnost ihned se živit mateřským mlékem – ideální teplota, skladba (protilátky), produkci mléka zajišťuje hormon prolaktin.  uchopovací  polykací  dýchací - Potřeby pro dítě: jídlo, teplo, spánek, bezpečí, cit.

Vývojové, zdravotní a sociální změny v životě člověka Kojenecké období  Do 1. roku života.  Délka těla 75 cm a hmotnost 10 kg.  Odkázáno na péči.  Intenzivní růst, fyzický i psychický vývoj, rozvoj očí a mozku.

Vývojové, zdravotní a sociální změny v životě člověka Období batolete  Od začátku 2. roku do konce 3. roku života.  Hmotnost 15 kg.  Intenzivní motorický a neuropsychický vývoj.  Osamostatňuje se - příjem potravy, udržování čistoty, stále dokonalejší řeč a smyslové vnímání.  Chůze a pohyby, přestává nosit pleny; koncem 3. roku se prořezává všech 20 zubů mléčného chrupu.

Vývojové, zdravotní a sociální změny v životě člověka Předškolní věk  Mezi ukončeným 3. a 6. rokem života.  Rozvoj paměti, učení, percepce (vnímání), pohybu; prořezávání 1. zubů trvalého chrupu.  Velmi se mění postava (vytahuje se); rozvíjí se CNS a vegetativní funkce.  Hlavní činností je hra.

Vývojové, zdravotní a sociální změny v životě člověka Školní věk  Rozlišujeme: MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK → rok STARŠÍ ŠKOLNÍ VĚK → rok.  Převažující činností je učení.  Rozvoj paměti - od konkrétního k abstraktnímu uvažování.  Relativně se zmenšuje poměr hlavy na celkové výšce postavy. Obr. č. 4 – Školní věk

Vývojové, zdravotní a sociální změny v životě člověka Puberta – dospívání  Změny somatické, fyziologické a psychosociální, nastávají v souvislosti se zahájením činností gonád (pohlavní žlázy).  U dívek mezi 11. až 13. rokem.  U chlapců mezi 13. až 15. rokem

Vývojové, zdravotní a sociální změny v životě člověka Období dorostového věku - adolescence  Období od cca 15 do 18 let života.  Puberta končí (mezi 16. a 18. rokem).  Dosaženo pohlavní zralosti × plná fyzická, psychosociální zralost až ve 21 letech - ukončen růst těla do výšky (u dívek většinou již v 18 letech), dále dochází k dotváření postavy.

Vývojové, zdravotní a sociální změny v životě člověka Dospělost  Za dospělého považujeme člověka od 21. nebo až 24. roku života.  Největší fyzická a psychická aktivita (schopnost zabezpečit vývoj další generace; největší pravděpodobnost pro zdravý vývoj novorozence poskytují 21leté matky; průměrná reprodukční doba je 27 let).

Vývojové, zdravotní a sociální změny v životě člověka Dospělost  Rozlišujeme: PLNÁ DOSPĚLOST - konec studií, začátek zaměstnání; na vrcholu fyzických sil ( rok). ZRALOST - kariéra, děti, práce; určitá rovnováha duševních a tělesných sil ( rok). STŘEDNÍ VĚK - převažující činnost práce, zkušenosti zúročeny; ubývají fyzické síly ( rok). Obr. č. 5 - Dospělost

Vývojové, zdravotní a sociální změny v životě člověka Stáří  Nad 60. rokem života.  Zeslabování výkonnosti orgánových soustav, mění se struktura pojivové tkáně → snížení síly meziobratlových plotének → snížení výšky těla; ochabuje kůže, vznik vrásek.  Smrt = zástava činnosti mozku (nikoliv srdce).

Vývojové, zdravotní a sociální změny v životě člověka Opakování nového učiva 1.Vyjmenujte fáze životního cyklu člověka. - nitroděložní, novorozenecké, kojenecké, batolecí, předškolní věk, školní věk, puberta, adolesence, dospělost, stáří 2.Do kolikátého týdne života se dítě nazývá novorozeně? - do 4. týdne 3.V jakých letech zažívají dívky a chlapci pubertu? - dívky let, chlapci let

Vývojové, zdravotní a sociální změny v životě člověka Opakování nového učiva 4.Na jaké fáze dělíme dospělost? - plná dospělost ( rok), zralost ( rok), střední věk ( rok) 5.Jak staré matky mají největší šanci pro zdravý vývoj novorozence, jaká je průměrná reprodukční doba? - 21leté, průměrná reprodukční doba 27 let 6.Co jsou to gonády? - pohlavní žlázy

Použitá literatura: ROZSYPALOVÁ, M., HALADOVÁ, E., ŠAFRÁNKOVÁ, A. Ošetřovatelství II. Praha: Imformatorium ISBN HŮSKOVÁ, J., KAŠNÁ, P. Ošetřovatelství - ošetřovatelské postupy pro zdravotnické asistenty, pracovní sešit II/2.díl. Praha: Grada Publishink, a.s ISBN Použitá literatura a zdroje

Obrazové zdroje: 1. – 2., 4. – 5. Microsoft obrázková sada 3. LUNAR CAUSTIC. Wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: _Approximately_8_weeks_estimated_gestational_age.jpg Použitá literatura a zdroje

Autor: Bc. Martina Jeřábková Název díla: Vývojové změny Datum vzniku: červenec 2013 Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému právu, prezentace je autorským dílem. Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové