Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační číslo projektu: CZ.1.07/2.2.00/ PSYCHOLOGIE KOMUNIKACE
INTERAKČNÍ POJETÍ (vzájemné ovlivňování) MLUVČÍ POSLUCHAČ MLUVČÍ
SOUDOBÁ SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE – PODSTATA : KDO to říká – mluví za sebe, nebo za skupinu … Co říká – obsah sdělení, jeho hodnota… KDY to říká - co předcházelo, situačně i dějově.. KDE to říká – před kým, za jaké situace… JAK to říká – srozumitelnost, hlas, jak se chová… PROČ to říká – z jakých důvodů,čeho chce dosáhnout… JAKÝ je účinek, co říká – s jakým efektem se setkává to, co bylo řečeno…
ČEHO SI PŘI SOCIÁLNÍ KOMUNIKACI VŠÍMAT : Skupina lidí v interakci Rozhovor, dialog a jeho struktura Posluchač, naslouchající adresát Souvislosti se vším, co se děje kolem… Konotace (svrchní tón řeči), souvislosti slova s kulturou Informační stránka řeči Sociálně patologické jevy ( postoje, vztahy mezi lidmi..)
PODSTATA KOMUNIKACE Komunikační model: a)Motivační struktura b)Strategický záměr c)Jak tomu, co říkáme, druhá strana rozumí d)Slovní formulace ( sémantika zvolených slov) e)Akustická a paralingvistická forma sdělení KAŽDÁ OSOBA DISPONUJE URČITÝM SOUBOREM PŘEDPOKLADŮ, S NIMIŽ VSTUPUJE DO KOMUNIKAČNÍCH VZTAHŮ
Proces verbální komunikace Hovořící osoba Myšlenkový impuls Převedení myšlenkového impulsu do kódu jazyka pro vysílání, přenos,příjem Vysílací kanál Naslouchající osoba
ŘEČ je ideálním prostředkem přímého, okamžitého sdělní, má významnou složku citovou PÍSEMNÁ PODOBA verbální komunikace překonává časová a prostorová omezení.
POZOR na HALÓ EFEKT ! Zvládnete-li situaci, jakou na lidi působíte, budou se k vám chovat tak, jak od nich očekáváte, a vnímat vás tak, jak si přejete. Typické chyby: - chaotická mimika a gestikulace - strnulost, křečovitost - tiky a nekoordinované pohyby - porušování společenských norem - nekompetentní chování Naučte se "číst" druhé lidi, mezi vzhledem a osobní identitou je úzká spojitost.
První dojem: je mnohdy rozhodující (a nelze jej opakovat) má dlouhé trvání polovina našeho názoru na druhého člověka se opírá o jeho vzhled ženy potřebují jen vteřin k tomu, aby odhadly svůj protějšek k obhájení své profesionality, společenského postavení, zásad a inteligence máte při prvém setkání k dispozici nejvíce čtyři minuty.
Neverbální komunikace Albert Mehrabian zjistil, že: verbální složka tvoří pouhých 7% obsahu sdělení, vokální složka (tón hlasu, modulace, tempo řeči, artikulace a další) tvoří 38% obsahu sdělení a zbývajících 55 % obsahu je zprostředkováno neverbálními signály. Neverbální komunikace je vývojově starší, přikládáme ji proto automaticky a nevědomě větší důležitost.
Nonverbální sociální komunikace Emocionální stránka sdělení Vnitřní vlivy – např. vlastní aktivita posluchače Zpětnovazební okruhy Ohled na to, co by se mělo stát a co se stane po sdělení….
Literatura: LEWIS,D.Tajná řeč těla.Praha:EAST PUBLISHING s.r.o.,1989.ISBN WAGE,J.L. Řeč těla jako účinný nástroj prodeje. Praha:MANAGEMENT PRESS, vyd MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Vydání 1. Praha: GRADA Publishing, stran. ISBN