PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_34_01_ontogeneze jedince.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Člověk a vývojová stádia člověka
Advertisements

Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Vývin člověka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o vývinu člověka v jednotlivých.
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Sexuální výchova.
VY_32_INOVACE_VkZ.6.06-Vývojové etapy člověka-prezentace
Vývoj člověka - postnatální
VÝVOJ LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Základní škola Uhlířské Janovice, okres Kutná Hora
FÁZE ŽIVOTA.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
10.VÝVOJ - ONTOGENEZE - KVALITATIVNÍ ♂ ♀
EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
FYZIOLOGICKÁ OBDOBÍ ŽENY
– ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA
Opakování - vývoj jedince
Vývojová stádia člověka
Vývin nového jedince Filip Bordovský.
Vývoj člověka Ontogeneze.
Těhotenství, dětství a dospívání
ontogeneze prenatální a postnatální vývoj
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Aneb od zygoty až po seniora za 10 minut
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Periodizace lidského věku Nitroděložní vývoj Dětství Dospívání
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Rozmnožovací soustava
Ontogeneze člověka:.
POHLAVNÍ SYSTÉM ŽENY.
Periodizace lidského věku: Období dospělosti Období stáří
Rozmnožovací soustava 5. ročník
RŮST A VÝVOJ DÍTĚTE Mgr. Petra Sedlářová.
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Biologické děje v dospívání
Vývoj orgánů Periodicita – střídání odb.pomalejšího a rychlejšího vývoje orgánů Alternace – vzájemné střídání při vývoji orgánů Akcelerace – fáze zrychlení.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA Mgr. Marie Mikulcová.
Sexuální dospívání. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět práce–
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_11_01_svaly. POPIS č.4 - na tomto snímku je základní výklad ke svalům, vhodné pro výklad učitele č.5 - na tomto snímku.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Bláhová Eva Název: VY_32_INOVACE_4A_16_Rozmnožovací soustava ženy Téma:
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Autor: Vendulka Kudlíková Název materiálu: VY_52_INOVACE_03_Dospívání_vk1 Vzdělávací oblast/obor/okruh:
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_30_01_sluch. POPIS č.4 - na tomto snímku jsou vypsány poznatky ke smyslovému ústrojí sluchu, ke sluchové rovnováze,
Dětství, puberta, dospělost Prezentaci vytvořil Jiří Nezbeda.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Druhy změn ve vývoji.  Během života nastává mnoho životních změn změn  Změny můžeme rozdělit do čtyř základních skupin základních skupin  Tyto změny.
TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE Linda Husáková UTV-SE
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky období adolescence, plné dospělosti, zralosti, středního věku a stáří.
Vývoj osobnosti I. Od prenatálního období po batole Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné.
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
VY_52_INOVACE_12_01_ oběhová soustava
VY_52_INOVACE_24_01_význam kůže
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_33_01_rozmnožování člověka.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_03_01_dotyk.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_52_INOVACE_17_01_dýchací soustava
Dospívání VY_32_INOVACE_12_36.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_35_01_ženské pohlavní orgány.
Vývoj člověka Ontogeneze.
Vývoj jedince Autor: Mgr. Iva Hirschová
VY_52_INOVACE_08_01_opěrná a pohybová soustava
VY_52_INOVACE_23_01_hygiena vylučovací soustavy
Období lidského života
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
VÝVOJ JEDINCE opakování
Rozmnožovací soustava
VY_52_INOVACE_32_01_čich, chuť
Dospívání - puberta Období, ve kterém se tělo dítěte mění na dospělého člověka schopného se rozmnožovat.
Transkript prezentace:

PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_34_01_ontogeneze jedince

POPIS č.3 - na tomto snímku je vložen obrázek s vývojem jedince, vhodné pro výklad učitele č.4,5,6,7,8,9,10,11,12 - na těchto snímcích jsou sepsány informace o jednotlivých vývojových obdobích jedince, vhodné pro výklad učitele č.13 - na tomto snímku jsou vypsána tvrzení vztahující se k tomuto tématu, úkolem žáků je podtrhnout správná tvrzení č.14 - na tomto snímku jsou vyspána jednotlivá vývojová období, úkolem žáků je, aby jednotlivá období seřadili pomocí vypsání číslic na řádky a to vzestupně č.15 - řešení k předchozímu cvičení

ONTOGENEZE JEDINCE

1.nitroděložní období dní a) rýhování vajíčka b) vývoj zárodku (embryonální období - do 8mi týdnů) c) vývoj plodu (plodové období) - ke konci těhotenství plod komunikuje s matkou

2. novorozenecké období týdny po narození - 50 cm, kg, hlava tvoří 1/4 těla - adaptace na vnější prostředí - aktivizace reflexů - sací, dýchací, uchopovací, polykací - aktivizace orgánů - mozek, ledviny, endokrinní žlázy - nevyzrálá nervová soustava - živí se pouze mateřským mlékem (vitamíny,enzymy, protilátky)

3. kojenecké období - do konce 1. roku - 75 cm, 10 k - potrava - mateř. mléko, Sunar - od 4. měsíce přidání rozmix. vybraných potravin - intenzivní růst, psychický i fyzický vývoj - citlivé reakce na změny prostředí (pláč)

4. batolecí období - od konce 1. do 3. roku - vývoj motoriky - stání, sezení - rozvoj smyslového vnímání a řeči, prořezávání zubů - neuropsychický vývoj, hygienické a společenské návyky

5. předškolní věk - konec rok - rozvoj společ. chování - rozvoj CNS i vegetativních funkcí - změna těles. proporcí, prořezávání trvalého chrupu - změna těles. proporcí, prořezávání trvalého chrupu - důležité pohybové aktivity a hry 6. mladší školní věk - konec 6. roku - 12 rok - první rysy nadání, rozvoj pohyb. dovedností, učení, paměti

7. dospívání = starší školní věk rok - vliv puberty (= maturace, zrání) - morfologické, fyziologické i psychické změny - zvýšená produkce hormonů - dívky - od 9. roku - zaoblování tělesných tvarů ukládáním tuku - vývin prsů, mléčných žláz, vaječníků, ochlupení stydké oblasti a podpaží - schopnost tvořit zralá vajíčka, menstruace

- chlapci - změna hlasu (= mutace) a tělesných proporcí - mohutní svaly, zvětšuje se ochlupení šourku, podpaží, růst vousů - první poluce, onanie (=sebeukájení) - psychosexuální dospívání - citové vztahy k opačnému pohlaví

8. adolescence rok - fyz. i psych. dozrávání, ukončen růst do výšky - hledání smyslu života 9. dospělost rok - dokončen růst těla a nervové soustavy - největší fyz. a psych. Aktivita - vznik nové generace - u žen kolem 50. roku - klimaktérium - konec menstruace a ovulace

10. stáří - po 60. roku - omezování a zeslabování výkonnosti jednotlivých soustav - ochabuje kůže (vrásky), klesá tělesná hmotnost i výška těla, časté citové strádání - průměrný věk : ženy 76, muži 69

ONTOGENEZE JEDINCE PODTRHNI SPRÁVNĚ, CO JE PUBERTA? A)PUBERTA ZNAMENÁ RŮST MLÁDEŽE DO DÉLKY B)PUBERTA JE DOSPÍVÁNÍ MLÁDEŽE C)V PUBERTĚ SE CHLAPCŮM MĚNÍ HLAS D)CHLAPCI DOSPÍVAJÍ DŘÍVE NEŽ DĚVČATA E)DĚVČATA DOSPÍVAJÍ DÍVE NEŽ ŽENY

SEŘAĎ JEDNOTLIVÁ OBDOBÍ JAK JDOU ZA SEBOU OZNAČ ČÍSLICÍ VZESTUPNĚ …………….DOSPĚLOST …………….NOVOROZENECKÉ OBDOBÍ …………….OBDOBÍ DOSPÍVÁNÍ …………….KOJENECKÉ OBDOBÍ …………….MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK …………….OBDOBÍ BATOLIVÉ …………….PŘEDŠKOLNÍ VĚK …………….STÁRNUTÍ

SEŘAĎ JEDNOTLIVÁ OBDOBÍ JAK JDOU ZA SEBOU OZNAČ ČÍSLICÍ VZESTUPNĚ …… 7 …….DOSPĚLOST …… 1 …….NOVOROZENECKÉ OBDOBÍ …… 6 …….OBDOBÍ DOSPÍVÁNÍ …… 2 …….KOJENECKÉ OBDOBÍ …… 5 …….MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK …… 3 …….OBDOBÍ BATOLIVÉ …… 4 …….PŘEDŠKOLNÍ VĚK …… 8 …….STÁRNUTÍ

ZDROJE DVOŘÁKOVÁ, E. Zdravověda pro odborná učiliště 1. ročník. 1. vyd. Praha: Septima, 1999, 72 s. ISBN KROULÍKOVÁ, J. a KROULÍK. Přírodopis pro 8. ročník zvláštní školy: (pracovní sešit). 3. vyd. Praha: Septima, 2001, 56 s. ISBN KROULÍKOVÁ, J, KROULÍK, J. Přírodopis vyd. Praha: Septima, 2004, 96 s. ISBN pg/220px-Little_girl_03.jpg. pg/220px-Little_girl_03.jpg

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Kolstrunková.