Ontogeneze motorických schopností Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Celoroční suchá příprava hráčů
Advertisements

Základy sportovního tréninku mládeže
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Mladší školní věk 6/7 – 11/12 let
Fyziologické aspekty PA dětí
Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
Žena a sport Mgr. Lukáš Cipryan.
Senzitivní období Mgr. Václav Kain.
Silové schopnosti Pohybová schopnost překonávat, udržovat, nebo brzdit odpor svalovou kontrakcí při dynamickém, nebo statickém režimu svalové činnosti.
C licence FAČR Biomedicínské aspekty pohybových aktivit.
Teorie atletické přípravy dětí a mládeže
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Rychlostní schopnosti
LOGOPEDICKÁ INTERVENCE
Vývoj člověka Ontogeneze.
Ontogeneze Lidské Motoriky
Žena a sport.
Mladší školní období.
Sportovní výkon – obsah, struktura Typologie sportovních výkonů
KOORDINAČNÍ SCHOPNOSTI 1. BIOLOGICKÁ DETERMINOVANOST 2. SENZITIVNÍ OBDOBÍ – MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK 3. ÚZKÝ VZTAH S MOTORICKOU DOCILITOU 4. JEMNÁ A HRUBÁ MOTORIKA,
(soubory vnitřních předpokladů organismu k dané pohybové činnosti)
Výkon a výkonnost Tělesná cvičení jsou základním prostředkem tělesné výchovy a sportu. Mají tři stránky : 1.strukturální- jde o fáze pohybu(cyklické,acyklické,kombinované)
ROZVOJ POHYBOVÝCH SCHOPNOSTÍ
Periodizace lidského věku: Období dospělosti Období stáří
Logopedická třída MOTÝLCI
Výkon a výkonnost Tělesná cvičení jsou základním prostředkem tělesné výchovy a sportu. Mají tři stránky : 1.strukturální- jde o fáze pohybu(cyklické,acyklické,kombinované)
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Specifické problémy tréninku a výkonnosti mládeže Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel.
TATO PREZENTACE BYLA VYTVOŘENA V RÁMCI PROJEKTU: Z AOSTŘENO NA PŘÍRODU Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Fyziologické dispozice dětí, žen a seniorů pro cvičení a sport
Aplikace metodiky sportovního tréninku v Taekwon-do ITF
OBSAH SEMINÁŘE Č.2 : Rozbor sledované pohybové jednotky
SPECIFICKÉ ADAPTACE NA ZÁT Ě Ž ADAPTACE ENERGETICKÝCH ZÁSOB FUNKČNÍ ADAPTACE (aerobní, anaerobní kapacita) FUNKČNÍ ADAPTACE (smysly) MORFOLOGICKÉ ZMĚNY.
Rozvoj pohybových schopností ve školní TV Pohybové schopnosti jsou souhrnem integrovaných a relativně samostatných dispozic subjektu, potřebných ke splnění.
Celoroční suchá příprava hráčů Fyziologicky je hokej vysoce intenzivní hra, zjistilo se, že během zápasu dojde zvýšení tepové frekvence na 80% - 90%. Nepřerušované.
Motorické schopnosti.
PLAVÁNÍ V KONDIČNÍCH PROGRAMECH Lekce č. 26 Irena Čechovská Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Ontogeneze motoriky Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
ÚVOD DO SPECIALIZACE AKTIVITY PODPORUJÍCÍ ZDRAVÍ 7. Faktory ovlivňující realizaci pohybových aktivit - programů Tento projekt je spolufinancován Evropským.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE Linda Husáková UTV-SE
Rychlostní a silové schopnosti Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města.
Sportovní trénink. Základní pojmy Sportovní výkon Sportovní výkonnost Struktura sportovního výkonu Sportovní trénink jako proces adaptace Motorické učení.
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
Vývojové poruchy motoriky © Tom Vespa.
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
Grafomotorika - Vrba ve větru
Vytrvalostní a koordinační schopnosti
OSNOVA PŘEDNÁŠKY: Charakteristika R, R jako důležitý faktor sportovních výkonů. Biologické základy R. Členění rychlostních schopností – druhy R. Tréninkové.
STARTOVNÍ SKOK Z BLOKU Lekce č. 21
Vývoj člověka Ontogeneze.
Jemná motorika, koordinace ruky a oka
Vývoj jedince Autor: Mgr. Iva Hirschová
Vysoké učení technické v Brně
Vysoké učení technické v Brně
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
Pohybové schopnosti a dovednosti
Anaerobní práh.
Obor hodnot funkce Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Yvonna Vančurová. Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Škola.
Charakteristika jednotlivých věkových období
R Y C H L O S T Michal Lehnert.
Fyziologie tělesné zátěže
Vybrané testy pro diagnostiku motorických schopností
Konstrukty motoriky, fylogeneze motoriky
KONDIČNÍ PŘÍPRAVA Michal Lehnert.
Obrázkové čtení Jazyk a řeč, poznávací schopnosti, myšlenkové operace, jemná motorika, koordinace ruky a oka.
„Zdravý životní styl + obezita“
Transkript prezentace:

Ontogeneze motorických schopností Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.

Vývoj motorických schopností vývoj je nerovnoměrný Střídají se dynamická období a období stagnace Dynamická období = sensitivní období Znalost důležitá ve vztahu ke správnému časování jejich rozvoje

Silové schopnosti Do 20 let pozitivní změny Kulminace okolo 25 let Po 40. roce je pokles výraznější V 60 letech je celková úroveň na 80 % maximální Ne všechny svalové partie „degenerují“ rovnoměrně Velké intersexuální rozdíly

Srovnání vývoje silových schopností u mužů a žen

Změny úrovně výbušné a dynamické síly mezi 6. a 18. rokem života

Rychlostní schopnosti Vývoj je velmi výrazný Menší intersexuální rozdíly ve vývoji než u silových Kulminují dříve než silové a dřívější je i regres

Reakční rychlostní schopnost Pozitivní trend až do zhruba 20 let Reakční časy se nejvíce zkracují mezi lety V období let se reakční doba zkrátí přibližně o 100 ms Po 30. roce prodlužování jednoduchých reakčních časů, regres ale jen mírný

Akční rychlostní schopnost Největší dynamika do 14 let (13 u dívek) U chlapců další progres, u dívek stagnace Kulminace mezi rokem života (u dívek dříve) Okolo 60. roku je úroveň stejná jako u 8letých dětí Ženy zhruba na 85 % úrovně mužů (na vrcholové úrovni až 90 %) Ani tréninkem regres příliš nezastavíme

Akční rychlostní schopnost (ukázka ontogenetického vývoje běhu na 50m)

Vytrvalostní schopnosti Pozitivní změny nejsou vázány na období adolescence jako u silových a rychlostních – lze je ovlivňovat v jakémkoliv věku Největší přírůstek v mladším školním věku Dívky kulminují mezi rokem a pokud se dále cíleně nerozvíjejí, dochází ke stagnaci Při kulminaci dosahují ženy necelých 80 % úrovně mužů

Vytrvalostní schopnosti Chlapci delší přirozený progres, kulminace po 20. roce U netrénovaných regres po 30. roce Vhodnou aktivitou lze úroveň držet až do zhruba 50 let Výrazný pokles po 65. roce života

Aerobní vytrvalost (ukázka ontogenetického vývoje 12-ti minutového běhu)

Koordinační schopnosti (období batolecí – 1-3 roky) Viz ontogeneze motoriky

Koordinační schopnosti (předškolní věk let) Období výrazných kvalitativních změn (hbitost, elegance) Umí házet, neumí chytat Skákání – nejdříve seskok, potom skok do dálky, nejpozději skok do výšky Prudký rozvoj rytmické schopnosti a kinesteticko-diferenciační schopnosti

Koordinační schopnosti (mladší školní věk – 6-12) Sensitivní období koordinace („zlatý věk motorického učení“) Velký progres jemné motoriky Pohyby se „zúsporňují“ Rozvoj rovnováhy

Koordinační schopnosti (období puberty – let) Koordinační instabilita a přestavba Hrubá motorika – narušení časoprostorových schémat (důsledek překotného růstu, změn pákových poměrů) Jemná motorika – zlepšení koordinace oko-ruka Vhodná činnost koordinační instabilitu (částečně) odstraňuje

Koordinační schopnosti (období let) Období zklidnění Vrchol úrovně koordinace mezi rokem

Koordinační schopnosti (období let) – stálost úrovně koordinace Při vhodné činnosti je možné úroveň koordinace zvyšovat až do 40 let Mezi rokem nástup mírného regresu Mezi rokem výrazný regres