Ontogeneze motorických schopností Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Vývoj motorických schopností vývoj je nerovnoměrný Střídají se dynamická období a období stagnace Dynamická období = sensitivní období Znalost důležitá ve vztahu ke správnému časování jejich rozvoje
Silové schopnosti Do 20 let pozitivní změny Kulminace okolo 25 let Po 40. roce je pokles výraznější V 60 letech je celková úroveň na 80 % maximální Ne všechny svalové partie „degenerují“ rovnoměrně Velké intersexuální rozdíly
Srovnání vývoje silových schopností u mužů a žen
Změny úrovně výbušné a dynamické síly mezi 6. a 18. rokem života
Rychlostní schopnosti Vývoj je velmi výrazný Menší intersexuální rozdíly ve vývoji než u silových Kulminují dříve než silové a dřívější je i regres
Reakční rychlostní schopnost Pozitivní trend až do zhruba 20 let Reakční časy se nejvíce zkracují mezi lety V období let se reakční doba zkrátí přibližně o 100 ms Po 30. roce prodlužování jednoduchých reakčních časů, regres ale jen mírný
Akční rychlostní schopnost Největší dynamika do 14 let (13 u dívek) U chlapců další progres, u dívek stagnace Kulminace mezi rokem života (u dívek dříve) Okolo 60. roku je úroveň stejná jako u 8letých dětí Ženy zhruba na 85 % úrovně mužů (na vrcholové úrovni až 90 %) Ani tréninkem regres příliš nezastavíme
Akční rychlostní schopnost (ukázka ontogenetického vývoje běhu na 50m)
Vytrvalostní schopnosti Pozitivní změny nejsou vázány na období adolescence jako u silových a rychlostních – lze je ovlivňovat v jakémkoliv věku Největší přírůstek v mladším školním věku Dívky kulminují mezi rokem a pokud se dále cíleně nerozvíjejí, dochází ke stagnaci Při kulminaci dosahují ženy necelých 80 % úrovně mužů
Vytrvalostní schopnosti Chlapci delší přirozený progres, kulminace po 20. roce U netrénovaných regres po 30. roce Vhodnou aktivitou lze úroveň držet až do zhruba 50 let Výrazný pokles po 65. roce života
Aerobní vytrvalost (ukázka ontogenetického vývoje 12-ti minutového běhu)
Koordinační schopnosti (období batolecí – 1-3 roky) Viz ontogeneze motoriky
Koordinační schopnosti (předškolní věk let) Období výrazných kvalitativních změn (hbitost, elegance) Umí házet, neumí chytat Skákání – nejdříve seskok, potom skok do dálky, nejpozději skok do výšky Prudký rozvoj rytmické schopnosti a kinesteticko-diferenciační schopnosti
Koordinační schopnosti (mladší školní věk – 6-12) Sensitivní období koordinace („zlatý věk motorického učení“) Velký progres jemné motoriky Pohyby se „zúsporňují“ Rozvoj rovnováhy
Koordinační schopnosti (období puberty – let) Koordinační instabilita a přestavba Hrubá motorika – narušení časoprostorových schémat (důsledek překotného růstu, změn pákových poměrů) Jemná motorika – zlepšení koordinace oko-ruka Vhodná činnost koordinační instabilitu (částečně) odstraňuje
Koordinační schopnosti (období let) Období zklidnění Vrchol úrovně koordinace mezi rokem
Koordinační schopnosti (období let) – stálost úrovně koordinace Při vhodné činnosti je možné úroveň koordinace zvyšovat až do 40 let Mezi rokem nástup mírného regresu Mezi rokem výrazný regres