Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru Strojírenství Vzdělávací.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tato prezentace byla vytvořena
Advertisements

Spoje jednoduchými elementy pro přenos zatížení
PERA A KLÍNY - přehled Název školy
HŘÍDELE A HŘÍDELOVÉ ČEPY - přehled
Tato prezentace byla vytvořena
Tato prezentace byla vytvořena
Tato prezentace byla vytvořena
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
HŘÍDELE.
STROJÍRENSTVÍ Stavba a provoz strojů Spoje a spojovací součásti (ST22)
STROJÍRENSTVÍ Stavba a provoz strojů Spoje a spojovací součásti (ST22)
STROJÍRENSTVÍ Stavba a provoz strojů Spoje a spojovací součásti (ST22)
Tato prezentace byla vytvořena
Kreslení ozubených kol - PRAVIDLA ZOBRAZOVÁNÍ
Kreslení KONSTRUKČNÍCH PRVKŮ NA HŘÍDELÍCH i.
Kreslení KONSTRUKČNÍCH PRVKŮ NA HŘÍDELÍCH II.
Čepy kolíky, závlačky pojistné a stavěcí kroužky
Kreslení valivých ložisek, jejich TĚSNĚNÍ A ZAJIŠTĚNÍ
Kreslení ozubených kol- názvosloví, výpočet
Čepy a kolíky - přehled cz Název školy
Čepy Tomasz Nogol Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Tomasz Nogol. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Ostatní strojní součásti, převody
Tvarové spoje hřídele s nábojem – pomocí per, klínů a drážkování
Ostatní strojní součásti, převody
VY_32_INOVACE_17_1_16.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 3. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 3. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Mechanické převody. Seznámení studentů se základními stavebními prvky strojů a strojního zařízení. Úvod do problematiky mechanických spojů.
Stroje a zařízení – části a mechanismy strojů
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Soustružení Úvod Co se tím dělá Čím se to dělá. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_C_01.
Název školyStřední škola hotelová Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Bc. Pavel Sedlák Název šablonyVY_32_INOVACE SAZ Název DUMuSAZ U.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 31 Anotace.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_C_07.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 4. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 3. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství.
Hřídele VY_32_INOVACE_31_ 621
Části strojů Zbožíznalství 1. ročník. Části strojů Zbožíznalství 1. ročník.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 1. ročník oboru strojírenství.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství.
Úvod Co se tím dělá Čím se to dělá
Klikový mechanismus Ing. Bc. Petra Řezáčová
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Test Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2.ročník oboru Strojírenství.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 3-4. ročník oboru strojírenství.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: ročník oboru strojírenství.
Čepy Tomasz Nogol Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Tomasz Nogol. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 3-4. ročník oboru strojírenství.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 4. ročník oboru strojírenství.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 3-4. ročník oboru strojírenství.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Test Určen pro: 4. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Kolíkové spoje a čepy VY_32_INOVACE_31_626
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Test Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Technologie – spojování materiálů – pevné rozebíratelné spoje
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Test Určen pro: ročník oboru strojírenství.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství.
Transkript prezentace:

Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru Strojírenství Vzdělávací oblast: Stavba a provoz strojů – Spojovací součásti a spoje Název učebního materiálu: Hřídele Jméno autora: Ing. Ivana Dušánková Datum vytvoření: Reg.č. projektu: CZ.1.07/1.5.00/

Klíčová slova: hřídele, materiál, konstrukční prvky Anotace: Prezentace je určena žákům 2. ročníku oboru Strojírenství. Inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace. Metodické pokyny: Tento materiál uplatní učitel při výkladu dané problematiky.

HŘÍDELE ÚVOD MATERIÁL KONSTRUKCE

ÚVOD Hřídel je strojní součást zpravidla válcovitého tvaru, na které jsou nasazená ozubená nebo řetězová kola, řemenice, kladky, pojezdová kola, spojky, brzdy a jiné rotační či nerotační součásti. Hřídele umožňují rotační pohyb.

MATERIÁL HŘÍDELŮ Závisí na: - způsobu zatížení - požadavcích na tepelně-chemické zpracování - odolnosti proti únavě Používané materiály: , , (Elektromotory, průmyslové převodovky) Oceli pro zušlechťování a povrchové kalení – , , (Hřídele pístových a obrábějících strojů, kalené hřídelové čepy, kalené povrchy hřídele pro spoje nalisováním)

MATERIÁL HŘÍDELŮ Oceli pro zušlechťování – (Letecké motory, hřídele velkých rozměrů) Oceli na cementování a kalení – , (Drážkové a vačkové hřídele)

Tolerování rozměrů Název uložení Použití jk6, m6, k6Pro válcové konce hřídele k6, j6Pod valivá ložiska e8, f7Pod kluzná ložiska s rotací hřídele g6Pod kluzná ložiska s posuvnými nerotačními pohyby h8Pod těsnící kroužek P9Šířka drážky v hřídeli pro těsné i výměnné pero

Tolerování drsnosti povrchu Drsnost povrchu RaPoužití 0,2 až 0,4Pod kluzná i valivá ložiska 0,8 až 1,6Plochy pro spojení hřídele s nábojem pomocí pera 3,2Opěrné čelní plochy, boky drážek pro pera 6,3Nefunkční plochy hřídelů

KONSTRUKCE HŘÍDELŮ Tvarované hřídele Změnou průměru vzniká osazení, s drážkou pro pero, … Drážkový hřídel – drážkování je normalizováno Na povrchu má podélné drážky - tím se na povrchu hřídele vytvoří pera Může přenášet větší silové zatížení než spoj s jedním perem Použití: tam, kde je potřeba možnost axiálního posuvu (ve směru osy) Dutý hřídel Ekonomičtější využití materiálu Při stejné hmotnosti se přenáší vyšší kroutící moment než u hřídele plného. Úspora materiálu se projeví u velkých hřídelů. Nevýhodou je pracnost výroby. Použití: Přenos kroutícího momentu na velké vzdálenosti (např. lodní šrouby) Pokud je nutné vést v dutině jiné součásti (např. soustruhy)

Zalomený (klikový) hřídel Použití: K přeměně rotačního pohybu na přímočarý nebo naopak Vyrábějí se z kovaných polotovarů a pak se dokončují na obráběcích strojích Ohebný hřídel Použití: Tam kde jen potřeba měnit vzájemnou polohu obou konců za rotace hřídele Pro potřebnou ohebnost se zhotovuje z drátu navinutého v několika vrstvách na sobě, aby se drát nerozmotával jsou jednotlivé vrstvy navinuté proti sobě

Konstrukční prvky hřídelů Zápichy - jsou normalizovány Slouží k ukončení tvarových ploch nebo ploch stejného jmenovitého průměru s různými mezními úchylkami pro usnadnění obrábění nebo z funkčních důvodů. Středící důlky - jsou normalizovány Kuželové zahloubení na čelních plochách pro upnutí hřídelů při obrábění nebo pro kontrolu úchylek čelního nebo obvodového házení.

Použité zdroje Učebnice – Stavba a provoz strojů I - Části strojů - Pro 2. ročník středních průmyslových škol (1. část) Ing. Rudolf Kříž – Stavba a provoz strojů I - Části strojů - Pro 2. ročník středních průmyslových škol (2. část) Ing. Rudolf Kříž – Stavba a provoz strojů I - Části strojů - Pro 2. ročník středních průmyslových škol (3. část) Ing. Rudolf Kříž – Stavba a provoz strojů I - Části strojů - Pro 2. ročník středních průmyslových škol (4. část) Ing. Rudolf Kříž – Stavba a provoz strojů – části strojů Ing. Rudolf Kříž a kol.