Kurikulum G Mgr. Lucie Hučínová-Slejšková, PhDr. Stanislava Krčková
Smysl projektu
Co má projekt za cíle? Ověřit fungování celého čtyřletého cyklu výuky podle ŠVP na gymnáziích Předat gymnáziím osvědčené postupy spojené s výukou podle ŠVP Poskytovat gymnáziím konzultační a metodickou podporu k tvorbě ŠVP a výuce podle něj pomocí zkušených koordinátorů z pilotních škol Proškolit lektory, kteří by předávali učitelům zkušenosti s tvorbou ŠVP a výukou v oborech/předmětech
Pro koho je projekt určen? Cílové skupiny Primární skupina: Učitelé a koordinátoři gymnázií Sekundární skupina: Žáci gymnázií (zkvalitnění výuky lze provést jen tak, že zkvalitníme práci učitelů) Spolupracující subjekty NÚOV, NIDV, ČŠI, AŘG, vysoké školy vzdělávající učitele, odborníci ze všech typů škol
Na jaké potřeby projekt reaguje? Učitelé vnímají reformu mnohdy rozporuplně – je nutné je motivovat a pomoci jim s její realizací, aby se reforma nestala pouze formální změnou
Školy očekávají, že koordinátor bude důležitý i po vytvoření ŠVP – bude potřeba koordinátorům pomoci s jejich dalšími úkoly
Poptávka ředitelů, koordinátorů a učitelů gymnázií po další metodické, konzultační podpoře a po dalším vzdělávání
Jedinečná možnost využití potenciálu pilotních škol 16 škol v projektu Pilot G vytvořilo své ŠVP a 2 roky podle nich učí Tyto školy mají jedinečné KNOW-HOW, které je dobré využít – dokáží své zkušenosti předat ostatním školám, aby je tyto školy nemusely složitě objevovat Tyto školy dokáží MOTIVOVAT ostatní školy k realizaci reformy
Aktivita 1 Sledování realizace ŠVP na pilotních gymnázií Analýza implementace ŠVP na gymnáziích získání uceleného obrázku po 4 letech výuky, stanovení doporučení pro další školy, pojmenování slabých míst realizace ŠVP a nalezení řešení, vyhodnocení implementace ŠVP na gymnáziích Výstupy: zprávy a studie z ověřování ŠVP zprávy a studie z ověřování ŠVP závěrečná studie s doporučeními závěrečná studie s doporučeními
Aktivita 2 Metodická podpora tvorby a realizace ŠVP a) Koordinátorům zajištění metodické pomoci a podpory v krajích, síťování koordinátorů prostřednictvím pilotní školy v kraji a zkušeného koordinátora na této škole a prostřednictvím internetové komunity Výstupy: soubory dotazů-odpovědí a diskutovaných problémů-návrhů na řešení v souvislosti s tvorbou a zaváděním ŠVP soubory dotazů-odpovědí a diskutovaných problémů-návrhů na řešení v souvislosti s tvorbou a zaváděním ŠVP školení a semináře pro koordinátory na nepilotních gymnáziích školení a semináře pro koordinátory na nepilotních gymnáziích internetová komunita pro koordinátory internetová komunita pro koordinátory
Aktivita 2 Metodická podpora tvorby a realizace ŠVP b) Učitelům záznam příkladů dobré praxe do výuky z českého i zahraničního prostředí, proškolení lektorů schopných předávat zkušenosti s tvorbou učebních osnov a s výukou podle ŠVP v relaci k moderním trendům vzdělávání Výstupy: příručka s příklady dobré praxe z českého a zahraničního prostředí příručka s příklady dobré praxe z českého a zahraničního prostředí proškolení lektoři pro tvorbu učebních osnov a výuku podle ŠVP proškolení lektoři pro tvorbu učebních osnov a výuku podle ŠVP
Aktivita 3 Informační a propagační podpora a organizace a řízení projektu Průběžné řízení aktivit projektu, marketing projektu, publicita, distribuce výstupů, finanční řízení projektu Výstupy: konference, tiskové zprávy, tištěné a elektronické texty a články konference, tiskové zprávy, tištěné a elektronické texty a články setkání, prezentace setkání, prezentace
Náklady na projekt Celkové náklady: tis. Kč Propagace, prezentace, semináře, konference, vzdělávání tis. příklady dobré praxe z ČR i ze zahraničí, metodické materiály, podpora koordinátorům tis. reflexe z ověřování ŠVP tis tis. pronájem + služby, režie (telefon, internet, poštovné), audit, projektový tým - interní osobní náklady tis.
Návaznost projektů Pilot G Těžiště: Zjištění efektivních cest při tvorbě ŠVP, vyhodnocení procesu tvorby ŠVP a výuky v prvních 2 letech gymnaziálního cyklu Náklady: tis. Kč Kurikulum G Těžiště: Metodická a poradenská podpora školám při tvorbě ŠVP a výuce podle něj, vyhodnocení celého vzdělávacího cyklu na gymnáziích podle ŠVP Náklady: tis. Kč
Vazba na jiné projekty AUTOEVALUACE průběžné výsledky z projektu budou poskytovány PŠ tak, aby mohly reflektovat nastavení AE ve svých ŠVP a její skutečné provádění průběžné výsledky z projektu budou poskytovány PŠ tak, aby mohly reflektovat nastavení AE ve svých ŠVP a její skutečné provádění KLÍČ (Klíčové kompetence) průběžné výsledky z projektu napomohou Gy vytvořit si v práci s klíčovými kompetencemi systém a lépe celou problematiku uchopit průběžné výsledky z projektu napomohou Gy vytvořit si v práci s klíčovými kompetencemi systém a lépe celou problematiku uchopit METODIKA II. na Metodickém portálu budou uveřejňovány komentované ukázky ze ŠVP, příklady dobré praxe z výuky podle ŠVP a další inspirativní a metodické materiály pro ostatní nepilotní školy na Metodickém portálu budou uveřejňovány komentované ukázky ze ŠVP, příklady dobré praxe z výuky podle ŠVP a další inspirativní a metodické materiály pro ostatní nepilotní školy KURIKULUM S pracovní týmy obou projektů budou vzájemně konzultovat a připravovat realizaci některých aktivit (např. školení lektorů, popis příkladů dobré praxe apod.) pracovní týmy obou projektů budou vzájemně konzultovat a připravovat realizaci některých aktivit (např. školení lektorů, popis příkladů dobré praxe apod.) PODPORA v rámci projektu bude přípraven lektorský tým učitelů pro DVPP v rámci projektu PODPORA v rámci projektu bude přípraven lektorský tým učitelů pro DVPP v rámci projektu PODPORA
Podpora strategických partnerů Asociace ředitelů gymnázií VÚP spolupracuje s AŘG dlouhodobě VÚP spolupracuje s AŘG dlouhodobě AŘG kladně hodnotí metodickou pomoc, která byla nabízena školám v průběhu projektu Pilot G a předpokládá její pokračování AŘG kladně hodnotí metodickou pomoc, která byla nabízena školám v průběhu projektu Pilot G a předpokládá její pokračování CZESHA pozitivně hodnotí a podporuje předávání osvědčených postupů a zkušeností s tvorbou ŠVP a výuky podle něj z pilotních škol na ostatní pozitivně hodnotí a podporuje předávání osvědčených postupů a zkušeností s tvorbou ŠVP a výuky podle něj z pilotních škol na ostatní kladně hodnotí snahu ověřit celý čtyřletý cyklus vzdělávání na gymnáziích kladně hodnotí snahu ověřit celý čtyřletý cyklus vzdělávání na gymnáziích
Děkujeme za pozornost.