F EJETON Ivana Samcová. F EJETON z franc. feuilleton respektive feuille [fœj] = lístek, či též poznámka pod čarou, v češtině také tzv. podčárník specifický.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název DUM: Žurnalistika – základní pojmy
Advertisements

Návod na postup k neuměleckým textům u ústní maturitní zkoušky z ČJL
Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:VY_32_INOVACE_DUM51_07 Sada:VY_32_INOVACE_DUM51 Autor: Mgr. Jaroslav HASIL Ročník/předmět:6. – 9.ročník,
Žánry a formáty Žánr (druh, rod, způsob, styl, sloh) je obecné pojmenování pro všechny materiály (díla) se společnými znaky žánrové oblasti např. v literatuře.
Interpretace neuměleckého textu Esej III. Přečtěte si uvedený úryvek a rozhodněte: Mezi intencemi post-totalitního systému a intencemi života zeje propast:
Jak psát tiskovou zprávu?
1. Datum vytvoření: Téma: Datum vytvoření: Téma: Zpráva Cíl prezentace: Cíl prezentace: Zaznamenávání textu v podobě výtahu Časová dotace:
Dajbych Václav Pole Další stránku vyvoláte levým kliknutím na Vaší myš, nebo popřípadě rolovacím kolečkem.
Zpráva, fejeton, komentář,recenze
Programmmmm Témata referátů Na začátku trocha teorie Nějaké to video  Myšlenkové mapy Na pranýři vědy aneb jak kritizovat Poznámka pana Čapka k pravdě.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
PUBLICISTICKÝ STYL PaedDr
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Reportáž žánr, metody, typologie.
Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:VY_32_INOVACE_DUM51_06 Sada:VY_32_INOVACE_DUM51 Autor: Mgr. Jaroslav HASIL Ročník/předmět:6. – 9.ročník,
Testy, testové úkoly. Testy, testové úkoly 1. Charakterizujte publicistický styl 2. Které útvary najdeme v novinách? 3. Charakterizujte reportáž 4.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Funkční styly.
Jak vzniká zpráva Podpora využití ICT ve výuce průřezových témat na základních školách (CZ.1.07/1.1.00/ )
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
Jan Neruda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Sloupek.
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
BELETRISTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Zařazení, charakteristika a znaky fejetonu
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.2.4.
PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk
V Ě CNÁ LITERATURA FORMY V Ě CNÉ LITERATURY Mgr. Michal Oblouk.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
FÁZE NÁCVIKU SLOHOVÉHO PROJEVU
PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ.
Publicistický styl Znaky a útvary.
Jan Neruda * 1834 Praha † 1891 Praha básník a novinář
Jak se dělá reportáž….
Tvorba posterů *1* - Co je to poster? *2* - Jak vypadá?
Textový editor.
Úvod do studia- 3. seminář Definice tématu Robert Zbíral.
6. FORMÁLNÍ ÚPRAVA ODBORNÝCH TEXTŮ Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Funkční styly I. Styl prostěsdělovací - výměna informací neodborného rázu, funkce neodborně zpravovací a) mluvené úvary: představování, omluva, blahopřání,
ČÍST CIZOJAZYČNÉ KNÍŽKY ?.  Asi každý z nás někdy narazil na nějakou knížku, časopis nebo jakýkoliv jiný materiál, který sice obsahoval velice zajímavé.
Publicistický styl ? OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L
Publicistický styl ? OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-M
Publicistické útvary ČÍSLO DUM VY_32_INOVACE_CJL_3,4_70 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ,
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa PUBLICISTICKÝ STYL S publicistickým stylem se nejčastěji setkáváme v … (viz.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_2C_CJ9_17_LITERATURA.
V Ě CNÁ LITERATURA FORMY V Ě CNÉ LITERATURY MGR. MICHAL OBLOUK.
BELETRISTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
Jan Neruda * 1834 Praha † 1891 Praha básník a novinář
PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Radka Škulaviková
Karel Havlíček Cesta do vyhnanství.
9. ročník Michaela Hantková
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr.Radka Škulaviková
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
9. ročník Michaela Hantková
ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Problémy odevzdaných prací
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Ludvík Vaculík NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
Název: Publicistický styl Autor: Mgr.Andrea Jílková
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
Esej Definice druh úvahy na odborné téma. Nebývá rozsáhlá, je psána většinou s estetickým záměrem. Od úvahy se liší tím, že zobecňuje a syntetizuje poznatky.
Publicistický styl Reportáž. Publicistický styl Reportáž.
1.
Transkript prezentace:

F EJETON Ivana Samcová

F EJETON z franc. feuilleton respektive feuille [fœj] = lístek, či též poznámka pod čarou, v češtině také tzv. podčárník specifický publicistický žánr, obvykle používaný v tisku jako protějšek k hlavním článkům Jde o méně rozsáhlý článek, či spíše krátký komentář typický silným subjektivním nádechem a lehkou stylistickou formou, zaměřený na aktuální společenské nebo kulturní téma, často o několika volně spojených tématech.

F EJETON Je napsán lehkým zábavným slohem, mnohdy satiricky komentující či ironizující trefně vybrané dobové události. Častá je nadsázka, humorné postřehy, jazykové hry a hry se slovy, nebo hyperbola. Autor se většinou soustředí na jeden fakt a často využívá sarkasmu. Fejeton by měl být gradován do pointy a obsahovat nové, nečekané pohledy na věc a vést čtenáře k zamyšlení nad tématem.

T ŘI TYPY FEJETONŮ : Beseda - je vlastně forma jakéhosi rozhovoru se čtenáři. Autor se často přímo obrací na čtenáře. Najdeme tu pravděpodobně věty typu "co myslíte..." nebo "co byste vy dělali, kdyby..." či třeba "to vám jistě nemusím vysvětlovat..." a podobně. Polemický fejeton - je založený na nějaké polemice. Autor se snaží vyvracet určité názory, útočí proti nim a seznamuje čtenáře se svým způsobem vidění daného problému. Snaží se čtenáře získat na svou stranu. Ani tady nesmí však chybět svěží, lehký jazyk, protože jinak by mohlo dojít k tomu, že místo fejetonu napíšeme například polemickou úvahu nebo třeba esej. Satirický fejeton - Satira sice nechybí v drobné míře ani u předchozích dvou typů, satirický fejeton je však na ní přímo postavený. Satiricky zaměřený fejeton brojí proti lidské hlouposti, pověrám, odhaluje zbabělost i prázdnotu apod.

J AK PSÁT FEJETON 1) Je třeba mít jasný autorský záměr. Autorský záměr je autorův cíl, kterého chce dosáhnout napsáním textu. Autorským záměrem může být snaha čtenáře pobavit, donutit k zamyšlení a podobně. 2) Fejeton se vždy omezuje na jeden předmět, fakt, myšlenku atd. Nikdy neřešte, nerozvíjejte více témat současně.

J AK PSÁT FEJETON 3) Důležitá je vhodná volba jazyka. Jazyk, tedy styl, je pro fejeton alfou a omegou. Proto je bohužel psaní fejetonů často otázkou vrozeného talentu. Je to jeden ze žánrů, který se velmi špatně učí. Jazyk fejetonu musí být lehký, často se používají citově zabarvená slova nebo třeba slova zvláštní až podivná. Můžete si dovolit různé jazykové úlety. Nesmíte se dostat do složitých a těžko srozumitelných souvětí. Styl fejetonu musí být přátelský a spíše lidový. Nesmí chybět humor a nadhled! 4) Nezbytná je závěrečná pointa. Fejeton nemůže končit "do ztracena". Musí mít tečku, čili nějakou pointu nebo závěrečné vygradování.

A UTOŘI Zahraniční: Victor Hugo Heinrich Heine U nás: Jan Neruda Karel Poláček Karel Čapek Současní: Ludvík Vaculík Rudolf Křesťan Jindřiška Smetanová Karel Kyncl