Mladí lidé a dobrovolnictví v oblasti péče o přírodu a kulturní dědictví České republiky prezentace výsledků výzkumu Tomáš Blaha Marek Zemský
Obsah prezentace představení výzkumu zapojení středoškoláci nezapojení středoškoláci diskuze
Představení výzkumu cíle výzkumu časový harmonogram sběr dat prezentované výsledky postoj k otázkám životního prostředí a dobrovolnictví znalost neziskových organizací ochota k dobrovolnictví
Cíle výzkumu Jaký je vztah mladých lidí v České republice k dobrovolnickým aktivitám zaměřeným na péči o přírodní a kulturní dědictví? Jaké panuje mezi nezapojenými středoškoláky povědomí, znalost a míra zapojení do neziskových organizací zabývajících se péčí o přírodní a kulturní dědictví? Zajímají se mladí lidé o možnosti zapojení do ochrany přírody a památek prostřednictvím dobrovolnických akcí? Mají mladí lidé o takové akce zájem? Jaká je představa mladých lidí o takových akcích? Které vnější vlivy ovlivňují míru jejich ochoty zapojit se do takových akcí?
Časový harmonogram 5 / 2010Teoretická příprava výzkumného projektu 6 / 2010Metodologická příprava výzkumného projektu 7 – 8 / 2010Sběr dat na táborech + analytická příprava výzkumného projektu 9 – 10 / 2010 Sběr dat ve školách + analytické zpracování dat výzkumného projektu 11 / 2010 Psaní závěrečné zprávy výzkumného projektu
Sběr dat dotazníky výzkumný vzorek realizace sběru dat
Zapojení středoškoláci – černé ovce, bílé vrány, středoškoláci na pracovně-prožitkových akcích Demografická struktura Jak se o Brontosauru dozvěděli Jak se dozvěděli o konkrétní akci Pokolikáté na akci Předchozí dobrovolnická zkušenost
Zapojení středoškoláci Motivace k dobrovolnictví A proč zrovna pro Brontosaura Jak akci hodnotí Představa ideální akce Jeli by znovu? A jeli by jako organizátoři? A proč se nakonec organizátory nestanou
Demografická struktura
Velikost bydliště Mimoškolní aktivity
Jak se o Brontosauru poprvé dozvěděli Rodina – 42% Kamarádi – 15% Internet – 8% Letáky – 4% (3xnádraží, 1x knihovna) Škola – 5%
Jak se dozvěděli o této akci Výběr ze stránek – 40% Doporučení od kamaráda – 5% Inzerce – 5% Doporučení rodiny – 4% Na minulé akci – 4%
Kolikátá jejich akce s HB 1. – 47% – 23% % Znalost článků v okolí Rozdíly starší účastníci vs. prvoúčastníci
Různé všeliké Motivace k účasti Hodnocení akce Jeli by znovu?
Ideální akce Jsou spokojení Tazatelé nejevili zájem o výrazně odlišný program Děláte to dobře
Mladí a organizování Uvažují o zapojení se jako organizátor? Ano – 53% Ne – 53%
Co brání v zapojení Nedostatek zkušeností – 64% Moc zodpovědnosti – 50% Nikdo je neoslovil – 26% Nedostatek času – 26% Jiný důvod - 55%
Nezapojení středoškoláci postoj k otázkám životního prostředí a dobrovolnictví znalost neziskových organizací ochota k dobrovolnictví
Postoj k otázkám životního prostředí a dobrovolnictví Postoje jak se stanovují vytvářejí mění Výroky kulturní památky příroda dobrovolnická činnost Rozhodně souhlasím Rozhodně nesouhlasím
Postoj k otázkám životního prostředí a dobrovolnictví „index životního prostředí“
Znalost neziskových organizací znalost neziskových organizací nejznámější organizace zdroje informací lokalizace zapojení do činnosti předchozí dobrovolnická zkušenost čas trávený o prázdninách
Znalost neziskových organizací Tabulka 4.4.a: Znalost neziskové organizace (v %)
Nejznámější organizace Tabulka 4.4.b: Žebříček jmenovaných organizací nezapojení středoškoláci (v %) Tabulka 4.4.c: Žebříček jmenovaných organizací zapojení středoškoláci (v %)
Zdroje informací Tabulka 4.4.d: Zdroj informací o neziskové organizaci – nezapojení středoškoláci (v %)
Lokalizace Tabulka 4.4.g: Působnost organizace v okolí respondentova bydliště (v %) Tabulka 4.4.h: Zapojení do činnosti organizace působící v okolí (v %)
Zapojení do činnosti Tabulka 4.4.m: Zapojení do činnosti organizace (v %) Tabulka 4.4.n: Aspekty bránící zapojení – vnitřní (v %)
Předchozí dobrovolnická zkušenost Tabulka 4.6.b: Oblasti dobrovolnické činnosti u nezapojených a zapojených středoškoláků (v %) Tabulka 4.6.c: Motivace k dobrovolnické činnosti (v %)
Čas trávený o prázdninách Tabulka 4.6.d :Čas trávený o prázdninách – nezapojení dle pohlaví a školy (v %)
Ochota k dobrovolnictví Tabulka 4.5.a: Ochota zapojení dle počtu blízkých aktivit v oblastech práce, doprovodného programu, vzdělávání, zážitků (v %)
Ochota k dobrovolnictví - práce Graf 4.5.a: Preference pracovních aktivit (v %)
Ochota k dobrovolnictví - hry Graf 4.5.b: Preference aktivit zábavně doprovodného programu (v %)
Ochota k dobrovolnictví - vzdělávání Graf 4.5.c: Preference témat alternativního vzdělávání (v %)
Ochota k dobrovolnictví - zážitky Graf 4.5.d: Preference forem obohacujících zážitků (v %)
Diskuze C – cílená propagace L – lokalizovaná působnost A – zvýšená atraktivita S – tvorba statusu A – aktivizace Děkujeme za Vaši pozornost.